Μια σημαντική τομή στο εκπαιδευτικό σύστημα των σωφρονιστικών ιδρυμάτων φέρνει η απόφαση της κυβέρνησης για την ίδρυση του πρώτου μέσα σε φυλακή ενηλίκων. Το νέο σχολείο θα λειτουργεί στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Λάρισας, σηματοδοτώντας ένα νέο κεφάλαιο στην εκπαιδευτική πολιτική της χώρας, με αιχμή την καθολική πρόσβαση στη γνώση.

Το νέο αυτό ΕΠΑΛ ιδρύεται έπειτα από συνεργασία τριών υπουργείων και έρχεται να καλύψει ένα κρίσιμο κενό στην εκπαίδευση των κρατουμένων, προσφέροντας οργανωμένη συνέχεια στη σχολική διαδρομή μετά το Γυμνάσιο.

Το 8ο Επαγγελματικό Λύκειο Λάρισας αποτελεί την πρώτη δομή δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης που δημιουργείται σε σωφρονιστικό κατάστημα ενηλίκων στην Ελλάδα. Πρόκειται για ένα βήμα ουσίας προς την ενίσχυση της ισότιμης πρόσβασης στην παιδεία για όλους, ακόμα και σε συνθήκες στέρησης της ελευθερίας.

Η ίδρυσή του απαντά σε ένα διαχρονικό πρόβλημα: οι απόφοιτοι του 2ου Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας, που λειτουργεί στη συγκεκριμένη φυλακή από το 2004, δεν είχαν μέχρι σήμερα πρόσβαση σε οργανωμένη συνέχιση σπουδών. Οι εναλλακτικές περιορίζονταν σε πρόχειρες και ελλιπείς μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, χωρίς τάξεις, υποδομές ή εκπαιδευτικούς.

Διαβάστε 

Με την ίδρυση του 8ου ΕΠΑΛ, το σωφρονιστικό κατάστημα αποκτά πλέον μια πλήρη εκπαιδευτική υποδομή: από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια γενική εκπαίδευση έως και την επαγγελματική κατάρτιση. Το νέο σχολείο θα παρέχει κανονικό πρόγραμμα σπουδών, επίσημα αναγνωρισμένα πτυχία και δυνατότητες που ενισχύουν τις προοπτικές ζωής των κρατουμένων μετά την αποφυλάκισή τους.

Η εκπαιδευτική διαδικασία στο εσωτερικό του καταστήματος κράτησης επιτρέπει στους μαθητές-κρατούμενους να αποκτήσουν προσόντα, να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους και να προετοιμαστούν για μια καλύτερη επανένταξη στον κοινωνικό ιστό.

Η δημιουργία του νέου ΕΠΑΛ δεν είναι αποτέλεσμα μιας στιγμιαίας απόφασης. Από το 2015, ο Γιώργος Τράντας, τότε διευθυντής του 2ου ΣΔΕ Λάρισας και σήμερα υπεύθυνος των εκπαιδευτικών μονάδων της φυλακής, εργάστηκε με συνέπεια για να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες. Το νομικό πλαίσιο διαμορφώθηκε με τον Νόμο 4763/2020, ενώ η συνεργασία με φορείς της τοπικής και περιφερειακής διοίκησης υπήρξε καθοριστική για την υλοποίηση του σχεδίου.

Το νέο σχολείο αποτελεί καρπό αυτής της επίμονης προσπάθειας και εντάσσεται σε ένα συνολικό πλάνο εκπαιδευτικής πολιτικής που δεν κάνει διακρίσεις και δεν αφήνει κανέναν πίσω.

Το Υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει την εκπαίδευση των κρατουμένων όχι ως δευτερεύουσα δραστηριότητα, αλλά ως δομικό στοιχείο μιας πολιτικής που προάγει την κοινωνική συνοχή. Η δυνατότητα των κρατουμένων να αποκτούν γνώσεις και δεξιότητες λειτουργεί ως μέσο προσωπικής ενδυνάμωσης και μείωσης της υποτροπής.

Κάθε επιτυχής μαθησιακή διαδρομή μέσα στη φυλακή δημιουργεί προοπτικές, καλλιεργεί την ελπίδα και ενδυναμώνει τον ρόλο του πολίτη, ακόμα και μέσα σε συνθήκες εγκλεισμού.

Δείτε 

Η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη, υπογράμμισε τη σημασία της νέας δομής, δηλώνοντας: «Με την Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπογράψαμε με τους συναδέλφους Υφυπουργούς για την ίδρυση σχολικής μονάδας στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Λάρισας, ενισχύουμε μια σύγχρονη σωφρονιστική πολιτική με όχημα την εκπαίδευση. Πρόκειται για ουσιαστικό βήμα στην κατεύθυνση της ισότητας και της επανένταξης. Η παιδεία είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα που δεν μπορεί να αποκλείει κανέναν. Προσφέροντας στους κρατούμενους δομημένη επαγγελματική εκπαίδευση, τους δίνουμε ένα πραγματικό εργαλείο αλλαγής και ένα «κοινωνικό διαβατήριο» για τη ζωή μετά την ποινή τους. Η εκπαίδευση δεν είναι προνόμιο, είναι ελπίδα και πρόοδος».