Σε θολά νερά η θέσπιση 2χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης για μαθητές 4 έως 6 ετών. Τι τελικά θα ισχύσει τη νέα σχολική χρονιά; Η απάντηση του και όσα πρέπει να γνωρίζετε για την υποχρεωτική εκπαίδευση σε κράτη – μέλη της Ε.Ε.

Στην τελική ευθεία μπαίνει η καθιέρωση της , στον απόηχο της παρουσίασης του συνολικού πλάνου σαρωτικών μεταρρυθμίσεων στη δημόσια παιδεία, με χρονικό ορίζοντα εφαρμογής την τριετία, δηλαδή έως και το 2020.

Σύμφωνα και με τις κυβερνητικές εξαγγελίες της περασμένης Τρίτης διά στόματος του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, εκτός από τις τρεις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων προχωρά στη θέσπιση της δίχρονης  για το σύνολο των νηπίων από 4 έως 6 ετών, γεννώντας όπως είναι φυσιολογικό, απορίες σχετικά με το τι θα απογίνουν οι εκατοντάδες δημοτικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί, πού θα βρεθεί το επιπλέον προσωπικό που απαιτείται για να επανδρωθούν οι σχολικές τάξεις νηπιαγωγείων (δεδομένου του μνημονιακού παγώματος σε προσλήψεις), αλλά και σε ποιες τελικά σχολικές αίθουσες θα «στριμωχτούν» τα χιλιάδες προνήπια, δεδομένου ότι σήμερα ήδη η ζήτηση για μία θέση «στον ήλιο» των νηπιαγωγείων υπερβαίνει κατά πολύ την προσφορά.

Και ενώ οι εγγραφές στα νηπιαγωγεία έχουν ξεκινήσει και διενεργούνται έως και τις 19/5, δεν είναι λίγοι οι γονείς που ταυτόχρονα αναρωτιούνται πού θα μπορούν να εγγράψουν τα προνήπια τη σχολική χρονιά 2017-18 . «Δεν αλλάζει τίποτα προς το παρόν. Θα προηγηθεί εκτενής διάλογος με την Τοπική Αυτοδιοίκηση για την προνηπιακή ένταξη», διαμηνύει το αρμόδιο υπουργείο, τοποθέτηση που όμως δεν στάθηκε ικανή να εφησυχάσει βρεφονηπιαγωγούς και λοιπό προσωπικό σε δημοτικές σχολικές δομές που πλέον ζουν με την αγωνία της απώλειας θέσεων και αντικειμένου εργασίας.

Με το βλέμμα στα προνήπια

«Δεν πρόκειται να αιφνιδιάσουμε κανέναν. Καμία αλλαγή δεν αναμένεται να γίνει τη σχολική χρονιά 2017-18. Οι εξαγγελίες ίσως αφορούν στην επόμενη σχολική χρονιά, δηλαδή το 2018-19. Επιδιώκουμε η μετάβαση να γίνει ομαλά, ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες και να αντιμετωπιστεί το θέμα με ευελιξία. Έχουμε τον χρόνο μπροστά μας να τα σχεδιάσουμε όλα.

Αφουγκραζόμαστε τις αγωνίες και τις αντιδράσεις και ήδη ειδική ομάδα με καταρτισμένο προσωπικό επεξεργάζεται τις λεπτομέρειες, αλλά και εκείνες που αφορούν σε δομές και προσωπικό», δήλωσε στο News247 ο γενικός γραμματέας του , Έρευνας και Θρησκευμάτων, Γιάννης Παντής σε μία προσπάθεια να αποκλιμακώσει τις αντιδράσεις που κορυφώθηκαν την περασμένη εβδομάδα με την πορεία της ΠΟΕ-ΟΤΑ έξω από το υπουργείο Εσωτερικών και τη διαμαρτυρία υπαλλήλων κατά της «ταφόπλακας» που φαίνεται να επιχειρείται σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς.

Στόχος του νέου μέτρου είναι όχι μόνο να διευρυνθεί και να γενικευθεί η διετής υποχρεωτική φοίτηση των νηπίων Α’ και Β’ ηλικίας στην προσχολική αγωγή, αλλά και να εφαρμοστούν αλλαγές στα προγράμματα και τις εκπαιδευτικές μεθόδους. «Αυτό αποτελούσε άλλωστε πάγιο αίτημα γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών», σημειώνει ο κ. Παντής ενώ ως προς τα ακριβή χρονοδιαγράμματα της υλοποίησης του μέτρου, ο αρμόδιος υπουργός Κώστας Γαβρόγλου ξεκαθάρισε σε συνέντευξή του σε κυριακάτικη εφημερίδα ότι το φθινόπωρο θα ψηφιστεί ο νόμος για την 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. «Την επόμενη χρονιά δηλαδή θα είναι υποχρεωτικές η Α’ και Β’ Λυκείου, ενώ σε τρία χρόνια αναμένεται να είναι υποχρεωτική η φοίτηση μέχρι και τη Γ’ Λυκείου και από τεσσάρων ετών στο Προνήπιο. Είμαστε σε εκτενή και ουσιαστικό διάλογο με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Τοπική Αυτοδιοίκηση, εκπαιδευτικούς, γονείς κ.λπ.), ώστε να αντιμετωπιστούν τα όποια επιστημονικά ζητήματα και όσα προβλήματα λειτουργίας της προνηπιακής τάξης προκύψουν».

Από το αρμόδιο υπουργείο διευκρινίζεται επιπροσθέτως στο News247, ότι κατά την νέα σχολική χρονιά θα ισχύσει το δικαίωμα εγγραφής των προνηπίων (ηλικίας 4 ετών) στα δημόσια Νηπιαγωγεία για όσους γονείς το επιθυμούν, όπως ίσχυε κατά το σχολικό έτος 2016-2017. «Εάν οι αιτήσεις όμως των προνηπίων υπερβαίνουν τις διαθέσιμες θέσεις σε Νηπιαγωγεία (ακόμη και των συστεγαζόμενων), θα εξεταστεί η επιλογή της λειτουργίας περισσότερων τμημάτων. Εάν και αυτό δεν καταστεί εφικτό, τότε υπάρχει η κλήρωση. Για όσους μαθητές μείνουν και εκτός κλήρωσης, θα αναζητηθούν λύσεις σε όμορους δήμους, όπως ίσχυε μέχρι σήμερα».

Οι ανάγκες σε αριθμούς και ο αντίλογος

Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, στα Νηπιαγωγεία φέτος εγγράφηκαν 89.752 παιδιά ηλικίας 5-6 ετών και 48.444 παιδιά ηλικίας 4-5 ετών. Άρα, το νέο μέτρο θα επιβαρύνει με περίπου 48.500 επιπλέον παιδιά τις σχολικές δομές της χώρας.

Από την πλευρά της, η ΠΟΕ-ΟΤΑ κάνει λόγο για 45.000 παιδιά ηλικίας 4 με 5 ετών που φοιτούν σε δημοτικούς παιδικούς σταθμούς (στα συνολικά 140.000 παιδιά από 6 μηνών έως και 5 ετών), αλλά και για 2.500 θέσεις εργασίας που κινδυνεύουν να χαθούν.

«Εάν λοιπόν η εκπαίδευση σε αυτή τη βαθμίδα καταστεί υποχρεωτική, θα πρέπει τα νηπιαγωγεία να αποκτήσουν περίπου 95.000 θέσεις στα νήπια και άλλες τόσες στα προνήπια, συνολικά δηλαδή 190.000 θέσεις. Αυτή τη στιγμή όμως, τα νηπιαγωγεία δεν έχουν παραπάνω από 80.000», αναφέρει ο δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών και πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικής Πολιτικής της ΚΕΔΕ, Σίμος Δανιηλίδης.

«Η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή απαιτεί και υποδομές και προσωπικό για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις αυξημένες ανάγκες. Πρόκειται για μία εξαγγελία που δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Ας πάψει επιτέλους η κυβέρνηση να “πετάει πυροτεχνήματα” στον αέρα. Οι καιροί απαιτούν σοβαρότητα», σχολίασε στο News247 από την πλευρά του και o Πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γιώργος Πατούλης, ενώ ξεκαθάρισε ότι «δεν πρόκειται να επιτρέψουμε την υποβάθμιση του έργου των παιδικών σταθμών και την εξάλειψη θέσεων εργασίας». Αυτό παρά την επιχειρηματολογία του υπουργείου Παιδείας ότι πλέον ανοίγει ο δρόμος για περισσότερες εγγραφές σε παιδιά ηλικίας 3 ετών σε όλες τις δομές των δήμων και άρα κανένας εκπαιδευτικός δεν κινδυνεύει να χάσει τη δουλειά του.

Την ίδια στιγμή, πηγές του υπουργείου Παιδείας μετριάζουν τις ανάγκες που θα προκύψουν σε 200 με 300 νέες τάξεις νηπιαγωγείων και σε περίπου 3.000 θέσεις επιπλέον αναπληρωτών νηπιαγωγών για να εφαρμοστεί ομαλά και καθολικά η δίχρονη προσχολική αγωγή.

Τι ισχύει στην Ε.Ε.

Την ίδια στιγμή, ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα στοιχεία για την υποχρεωτική εκπαίδευση μεταξύ των 27 κρατών – μελών της Ε.Ε..

Οι 14 χώρες έχουν 9ετή υποχρεωτική εκπαίδευση, 6 χώρες έχουν συνυπολογίσει και ένα έτος προσχολικής αγωγής και εμφανίζονται με 10ετή. Εάν εξαιρέσουμε την Ουγγαρία, η οποία διαθέτει 13ετή υποχρεωτική, καμία χώρα δεν διαθέτει 12ετή υποχρεωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενώ14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση δεν υπάρχει σε καμία χώρα της Ε.Ε., είτε αυτή έχει αναβαθμισμένο εκπαιδευτικό σύστημα, είτε έχει ισχυρή οικονομία ή όχι.

alt

alt

(Επεξεργασία Πίνακα: Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης, Εκπαιδευτικός – Ερευνητής, Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.)