Αγωνιστική Ριζοσπαστική ενότητα: Η κυβέρνηση θεσμοθετεί το και Κατάρτισης κι εκεί εντάσσει τις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, το έτος Μαθητείας και τα ΙΕΚ και κάθε μορφής κατάρτιση, γιατί θεωρεί ότι έτσι θα καταργήσει επικαλύψεις.

Υπό της Κεραμέως ΄΄Πλίνθων τινών και κεράμων τακτικώς ”καλὸν δὲ καὶ τὸ τακτικὸν εἶναι· πολὺ γὰρ διαφέρει στράτευμα τεταγμένον ἀτάκτου, ὥσπερ λίθοι τε καὶ πλίνθοι καὶ ξύλα καὶ κέραμοι ἀτάκτως μὲν ἐρριμμένα οὐδὲν χρήσιμά ἐστιν». Είναι φανερό ότι η ρήση του Ξενοφώντος βρίσκει απολύτως το νόημα στην συγκεκριμένη πολιτική επιλογή της Κυβέρνησης δια της υπουργού παιδείας. Μόνο που εδώ παρόλο που το στράτευμα των «αρίστων» είναι άτακτον, οι πολιτικές που εφαρμόζονται έχουν τακτικό χαρακτήρα και στόχευση, είναι αναγκαία δε η δημιουργία πανεκπαιδευτικού μετώπου, για να μην υπάρξει αποτέλεσμα… .

Η κυβέρνηση των «αρίστων» δια της ηγεσίας του προχωρά ανερυθρίαστα σε μιαν ακόμη ακραία αντιεκπαιδευτική επιλογή και καταθέτει – εκμεταλλευόμενη το lockdown- ένα ακόμα νομοθέτημα που υποβαθμίζει και αποδιαρθρώνει παραπέρα την Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση.

«Θεσμοθετεί το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ) κι εκεί εντάσσει τις Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), το Μεταλυκειακό έτος Μαθητείας και τα και κάθε μορφής κατάρτιση, γιατί θεωρεί ότι έτσι θα καταργήσει επικαλύψεις, θα βελτιώσει και θα ικανοποιήσει τις ανάγκες του ατόμου ,της αγοράς εργασίας δίνοντας την δυνατότητα στην Ελληνική οικονομία να αναταχθεί!!!»

Συνδέει την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση (ΕΕΚ) με την αγορά εργασίας και τους κοινωνικούς εταίρους, αφού τη συμμετοχή τους στο σχεδιασμό θεωρεί καθοριστική(!!!). Έτσι ενισχύει την πολυπόθητη αυτονομία, για να υπάρξει ευελιξία και επιβάλλει την προσαρμογή των προγραμμάτων βάσει προτάσεων που θα προκύψουν από τον τον ενεργό ρόλο των εκπροσώπων των τοπικών κοινωνιών καθώς και των μηχανισμών διάγνωσης και παρακολούθησης των αναγκών της αγοράς εργασίας.

Θεωρεί ότι με τον νέο νόμο θα δημιουργήσει προϋποθέσεις μεταξύ των συναρμόδιων δημόσιων φορέων για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.

Επικαλείται την τυπική αναγκαιότητα της πιστοποίησης επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης των επιπέδων.

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση προβάλλει ως αδιαπραγμάτευτη αναγκαιότητα σε όλες τις δομές ,ως επιλογή μέρους ή όλου του προγράμματος.

Επικαλείται στο νομοσχέδιο την οικονομική ενίσχυση της ΕΕΚ (από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους), αλλά από τον  προϋπολογισμό για την εκπαίδευση δεν φαίνεται κάτι  τέτοιο, αφού στον τομέα «Παιδείας», προβλέπεται οριακή αύξηση (από 5.568 εκατ./2020 σε 5.605 εκατ./2021)…Επίσης από το ίδιο το σχέδιο νόμου προκύπτει ότι όλοι οι τύποι των μονάδων της ΕΕΚ (ΕΣΚ, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ κλπ) που θα λειτουργήσουν, θα είναι στις ήδη υπάρχουσες μονάδες όπου λειτουργούν και στεγάζονται οι απαρχαιωμένες και ελλιπείς δομές της Τεχνικής Εκπαίδευσης.

Στο νομοσχέδιο δημιουργείται ένα σφικτό και βαθύ κράτος σε περιφερειακό, κλαδικό και κεντρικό επίπεδο, όπου ο απόλυτος έλεγχος θα είναι στην πρώτη γραμμή, αφού η Γεν .Γραμματεία επαγγελματικής εκπαίδευσης και διά Βίου μάθησης του υπουργείου παιδείας αλλά και το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και κατάρτισης, θα αποτελούν την βασική δομή διακυβέρνησης της Ε.Ε.Κ.

Επίσης στα συμβούλια της διασύνδεσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας θα συμμετέχουν υπουργεία, εργοδοτικές οργανώσεις ,περιφέρειες ,δήμοι και η ΓΣΕΕ ,αλλά δεν φαίνεται να συμμετέχει το συνδικαλιστικό όργανο των εκπαιδευτικών, η ΟΛΜΕ παρά μόνο κατ΄επιλογή στελέχη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης .

Το Υπουργείο παιδείας μπορεί να συστήσει οποιαδήποτε επιτροπή θέλει, μπορεί να ορίσει αυτό και μόνο τα κριτήρια για συγχωνεύσεις ,καταργήσεις ,χρηματοδότηση ή μη κάθε δομής που είναι υπό τον έλεγχό του.Και είναι όλες!

Είναι φανερό ότι ο σχεδιασμός θα ενισχύσει παραπέρα την νεοφιλελεύθερη αντίληψη της αναγκαιότητας της επέλασης της αγοράς στην εκπαίδευση, αφού ο προσανατολισμός θα είναι η υπηρέτηση των προταγμάτων της, ενώ ο εκπαιδευτικός -παιδαγωγικός χαρακτήρας, η αναγκαιότητα μιας πλατιάς γνώσης και παιδείας «θα πάει περίπατο»!

Αυτό θα επιτευχθεί με την αναπροσαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων στην κατεύθυνση ανάπτυξης συγκεκριμένων δεξιοτήτων ,την αλλαγή των τομέων και ειδικοτήτων. Είναι φανερό ότι με ” κομισάριους και πραιτωριανούς” θα ελέγχουν και θα μεταβάλλουν απολύτως τον σχεδιασμό κάθε φορά, με βάσει τα «Θέλω» του Σ.Ε.Β και της αγοράς.

Θυμίζουμε ότι επί Αρβανιτόπουλου το 2013 καταργήθηκαν ειδικότητες υγείας, για να δοθούν «πεσκέσι» στην αγορά, στα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ., με αποτέλεσμα να οδηγηθούν στην διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων υγείας .

Και θέλουν να το πετύχουν με

1 .Τη θεσμοθέτηση διετών μεταγυμνασιακών Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ), Επαγγελματικών σχολών μαθητείας(ΕΠΑΣ) του

Η μαθητική διαρροή με την εγκατάλειψη του σχολείου είναι σε χαμηλά επίπεδα στην χώρα μας κι αυτό μάλλον ανησυχεί το υπουργείο «παιδείας»! Πιθανά την ήθελε υψηλότερη, και το κάνει πράξη. Τι κι αν ζούμε την εποχή των μεγάλων τεχνολογικών επιτευγμάτων, της ρομποτικής και της αυτοματοποίησης της παραγωγής. Για την κυβέρνηση φαίνεται σημαντικό να «ανοίξει» δρόμο σε μια σχολική διαρροή που μειωνόταν δραματικά, για να «καταρτίζει» με μιας χρήσης κατάρτιση,15χρονα απλήρωτα μαθητούδια.

(Στην Ελλάδα το ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας 18-24 ετών με το κατώτερο επίπεδο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν τελούσε υπό εκπαίδευση ή κατάρτιση το 2006 ήταν 15,1% (19,6% για τους άνδρες και 10,6% για τις γυναίκες) και μειώθηκε στο 4,7% το 2018 (5,7% για τους άνδρες και 3,6% για τις γυναίκες). Ο στόχος της χώρας ήταν 10,0%.)

Στο νομοσχέδιο αναφέρεται: Στις Ε.Σ.Κ., το «Πρόγραμμα μάθησης σε εργασιακό χώρο» διέπεται από σύμβαση, που συνάπτεται μεταξύ του φορέα λειτουργίας της Ε.Σ.Κ. και του εργοδότη, φυσικού ή νομικού προσώπου, ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου, με δυνατότητα παροχής κινήτρων πρόσληψης του μαθητευομένου μετά το πέρας της μαθητείας ,ενώ η πρακτική ασκηση και το πρόγραμμα μάθησης χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους και μπορεί να γίνονται σε ιδιωτικούς εργασιακούς χώρους.

Η πρακτική θα αποτελεί μη αμειβόμενη εργασία αφού τα δεκαπεντάχρονα μαστοράκια και θα εργάζονται κανονικά αλλά θα είναι απλήρωτα…

2. Την ίδρυση 15 πρότυπων και στην συνέχεια την επέκτασή του σε όλη τη χώρα όπου:

Επιβάλλει τον απόλυτο έλεγχο των προγραμμάτων σπουδών και ειδικοτήτων από τους εκπροσώπους της αγοράς.
Επιβάλλει σκληρή αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών.
Επιβάλλει 6/ωρη μη αμειβόμενη πρακτική άσκηση ανηλίκων σε χώρους εργασίας, με αντίστοιχη απώλεια διδακτικών ωρών για εκπαιδευτικούς των ειδικοτήτων. Επίσης, αξίζει να αναφερθεί ότι για πρώτη φορά ο χώρος εργασίας θα είναι χώρος τυπικής εκπαίδευσης και μόνο σε επίπεδο Λυκείου.

Αυστηροποιεί την διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών των ΕΠΑΛ, εφαρμόζοντας την τράπεζα θεμάτων και με μοναδικό στόχο την έξωση από ΕΠΑΛ προς τις ΕΣΚ για πρόωρη κατάρτιση.

Δημιουργεί εργασιακή αβεβαιότητα, αμφισβητεί ευθέως τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων εκπαιδευτικών των ΕΠΑΛ. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η ίδρυση τομέων και ειδικοτήτων των ΕΣΚ που υπάρχουν και λειτουργούν σήμερα στα ΕΠΑΛ, δημιουργώντας αβεβαιότητα και ερωτήματα τι θα γίνουν οι αντίστοιχες ειδικότητες των ΕΠΑΛ, όταν το σχέδιο τους είναι να μην υπάρχουν «επικαλύψεις»!!

3. Προωθεί το θεσμό της

Μαθητεία σε εργασιακό χώρο τουλάχιστον 50% της συνολικής εκπαιδευτικής διάρκειας.

Εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας στο σχολικό εργαστήριο ΕΠΑ.Λ ή Ε.Κ. Την ευθύνη του μεταλυκειακού έτους και της τάξης μαθητείας έχει το ΕΠΑ.Λ ή τα Ε.Κ., ενώ οι διδάσκοντες στα εργαστηριακά μαθήματα μπορεί να είναι εργαστηριακοί διδάσκοντες  του ΕΠΑ.Λ ή Ε.Κ. ή αναπληρωτές αν λείπουν μόνιμοι εκπαιδευτικοί.
Προβλέπει επίσης υποχρεωτική καθημερινή παρουσία σε εργασιακό χώρο διάρκειας οκτώ (8) ωρών.

Η διοικητική υποστήριξη των τμημάτων της μαθητείας, η οποία περιλαμβάνει την υποστήριξη σε θέματα φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των τμημάτων μαθητείας και τη συνεργασία με όλα τα επίπεδα διοίκησης των τμημάτων της μαθητείας.

Προσλαμβάνονται ως υπεύθυνοι υποστήριξης μαθητείας εκπαιδευτικοί πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση για χρονικό διάστημα έως δέκα (10) μήνες με τη χρήση των ενιαίων πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αναλαμβάνουν αποκλειστικά αυτό το έργο. Όμως η εκπαιδευτική υπηρεσία εδώ δεν λογίζεται ως διδακτική προϋπηρεσία.

4. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ()

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πρόθεση της Κεραμέως μέσα από το νομοσχέδιο για την μείωση των δημοσίων ΙΕΚ, αφού βάζει αριθμητικό περιορισμό διετίας 2020-2021και στο εξής, εάν δεν υπερβαίνει τους εκατό (100) φοιτώντες, τίθεται σε αναστολή λειτουργίας ή συγχωνεύεται με άλλα δημόσια Ι.Ε.Κ. Σε περιφέρειες Αττικής και Θεσ/κης, ο αριθμός αυτός ορίζεται στους 250. Σε παραμεθόριες περιοχές δύνανται να λειτουργήσουν με λιγότερους από 100 εκπαιδευόμενους.

Οι εκπαιδευόμενοι παρακολουθώντας ειδικότητες σε ΙΕΚ, ιδιωτικά επί το πλείστον, θα έχουν την δυνατότητα μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων να εισαχθούν σε πρόγραμμα σπουδών α΄ κύκλου τμήματος Α.Ε.Ι με ανώτατο ποσοστό 5%.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ακολουθεί την «μεταρρύθμιση» του ΣΥΡΙΖΑ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και έρχεται να καλύψει το κενό της «τεχνικής εκπαίδευσης» και σε «ανώτερο» επίπεδο από την στιγμή που στην Τριτοβάθμια δεν υπάρχει πια ο «τεχνολογικός» κλάδος έτσι όπως εκφραζόταν από τα ΤΕΙ. Αυτό το κενό η κυβέρνηση θα το καλύψει με τα ΙΕΚ που αποτελούν πεδίο δόξης λαμπρό για το ιδιωτικό κεφάλαιο. Μια από αυτές τις διατάξεις του νομοσχεδίου που το κάνει αυτό είναι αυτή που αναφέρεται στην δυνατότητα κατατακτηρίων εξετάσεων από τα ΙΕΚ σε Πανεπιστημιακά Τμήματα και δεν είναι η μόνη.

5. ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΜΗΧΑΝΙΣΜΩΝ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ

Στο νομοσχέδιο αναφέρεται:

Αρχιτεκτονική δομή και περιγραφικοί δείκτες επιπέδων πλαισίου

α) Το Πλαίσιο αποτελείται από οκτώ (8) επίπεδα, τα οποία αναδεικνύονται σε προσδιοριστικό στοιχείο της δομής και αποτελούν τον μηχανισμό για την αντιστοίχιση του Πλαισίου με το Ε.Π.Ε.Π..

β) Για κάθε ένα επίπεδο του Πλαισίου αναπτύσσονται οι περιγραφικοί δείκτες και οι τύποι προσόντων.

Οι περιγραφικοί δείκτες των επιπέδων εκφράζουν τα μαθησιακά αποτελέσματα που απαιτούνται για την απόκτηση ενός τίτλου/προσόντος σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο.

Για την κατάταξη των τίτλων/προσόντων που αποκτώνται στο πλαίσιο της τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και της τυπικής και άτυπης μάθησης, σε επίπεδα του Πλαισίου, ο Ε.Ο.Π.ΠΕ.Π. αναπτύσσει μεθοδολογικά εργαλεία και οδηγούς για τις διαδικασίες διάγνωσης, αξιολόγησης, επικύρωσης, πιστοποίησης και τελικής ένταξης των τίτλων/προσόντων στο Πλαίσιο, σύμφωνα με τις κοινές ευρωπαϊκές αρχές και πρακτικές, τις κατευθυντήριες οδηγίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, καθώς και τις Οδηγίες και Συστάσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου

ΕΘΝΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ

Οι ελάχιστες πληροφορίες που πρέπει να περιλαμβάνονται για κάθε προσόν είναι:

α) τίτλος,

β) επίπεδο του Πλαισίου,

γ) φορέας απονομής,

δ) γενική περιγραφή,

ε) εύρος,

στ) σκοπός και κατηγορία,

ζ) εκπαιδευτικός τομέας,

η) μαθησιακά αποτελέσματα, δηλαδή γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες,

θ) σχέση με την απασχόληση

Οι εξετάσεις για την πιστοποίηση προσόντων αποφοίτων φορέων μη τυπικής και άτυπης μάθησης μπορεί να ανατεθεί με απόφάσεις του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Πσε αδειοδοτημένους φορείς διεξαγωγής εξετάσεων προσόντων ΝΠΔΔ ή νομικά πρόσωπα ευρύτερου δημοσίου αλλά και σε ΝΠΙΔ της ημεδαπής !
Όλα τα κεφάλαια του νομοσχεδίου, κλείνουν με άρθρα που δίνουν το δικαίωμα στο υπουργείο παιδείας, να ορίζει, να τροποποιεί οτιδήποτε… αμοιβές, στελέχη, δομές, κινητικότητα…

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Στην εκπαίδευση, η σε βάθος χρόνου επιχείρηση «ανασυγκρότησης» της ξεκίνησε σε πολύ προγενέστερο χρόνο από την πρόσφατη μαύρη περίοδο των διαθεσιμοτήτων και απολύσεων του υπουργού παιδείας Αρβανιτόπουλου. Εντελώς ορατά, ξεκινά με την συνθήκη του Μάαστριχτ (1992) όπου μεταξύ άλλων στο άρθρο 127 υπάρχει ξεχωριστή αναφορά στην «επαγγελματική τεχνική εκπαίδευση», στην δια βίου μάθηση και στην κατάρτιση. Ακολουθεί η Λευκή και Πράσινη βίβλος το 1993 που μιλούν ξεκάθαρα για στροφή της εκπαίδευσης προς τις ανάγκες της οικονομίας.

Ακολουθεί η συνθήκη της Μπολόνια το 1999 όπου εκεί ουσιαστικά καθορίζεται το περιεχόμενο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης , η Συνθήκη της Λισσαβόνα το 2000 και η συνθήκη της Κοπεγχάγης το 2006.  Η ανώτατη εκπαίδευση και η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση έχουν την πρωτοκαθεδρία στην εκπαιδευτική στρατηγική της ΕΕ καθώς αυτές αποτελούν το στάδιο μετάβασης από την εκπαίδευση στην εργασία. ΟΛΕΣ οι κυβερνήσεις από τις αρχές του 90 και μέχρι σήμερα έμειναν πιστές σε αυτά τα μοντέλα. Προσπάθησαν με χίλιους τρόπους να επιβάλουν αυτές τις πολιτικές.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ άλλαξε την δομή και το περιεχόμενο της τριτοβάθμιας, η ΝΔ δεν αμφισβήτησε αυτή την επιλογή, και τώρα η κυβέρνησή της αλλάζει το σκηνικό στην επαγγελματική εκπαίδευση. Οι πολιτικές της ΕΕ και του ΟΟΣΑ ακολουθήθηκαν πιστά από όλες τις κυβερνήσεις των τελευταίων χρόνων, είτε είχαν χρώμα σοσιαλδημοκρατίας είτε ακραίου νεοφιλελευθερισμού, καθώς κανένας από τους πολιτικούς σχηματισμούς που άσκησαν την εξουσία είτε ΠΑΣΟΚ, είτε ΣΥΡΙΖΑ, είτε ΝΔ δεν αμφισβήτησαν τις επιλογές του κεφαλαίου.

Με την επάνοδο της Ν.Δ., η απόλυτη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις στενές και βραχυπρόθεσμες ανάγκες και επιδιώξεις μιας αιμοδηψούς αγοράς, γίνεται κυρίαρχο πρόταγμα καθώς αποτελεί την ναυαρχίδα των ακραίων νεοφιλελεύθερων πολιτικών.

Το περίφημο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων με τα 8 επίπεδα είναι γνωστό από το 2016, περιγράφηκε τότε από την έκθεση Λιάκου και υποστηρίχθηκε από τον τότε υπουργό Γαβρόγλου. Σήμερα, η ΝΔ επιχειρεί να το κάνει νόμο. Καταργεί ουσιαστικά τις συλλογικές συμβάσεις και απαιτεί από τον κάθε μελλοντικό ή νυν εργαζόμενο να χτίζει τις «δεξιότητες» του, οδηγώντας τον σε διαρκή ατομική διαπραγμάτευση και σ’ έναν αέναο αγώνα απόκτησης προσόντων.

Και εδώ, η ατομική ευθύνη γίνεται κυρίαρχη και οποιοδήποτε κοινωνικό κράτος, που θα έπρεπε είναι υπεύθυνο για την μόρφωση των μελλοντικών του εργαζόμενων, καταργείται.

Η «αυτονομία» και η «σύνδεση με τοπικούς παραγωγικούς φορείς» της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αφορά: 1) το πλήρες πέρασμα αυτών των βαθμίδων στην τοπική αυτοδιοίκηση με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει, άλλωστε περιγράφεται στους αντίστοιχους νόμους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και στο πόρισμα της επιτροπής Πισσαρίδη 2) τη χρηματοδότηση των προγραμμάτων σπουδών από ιδιώτες που σημαίνει πρακτικά κατευθυνόμενη υπερεξειδικευμένη εκπαίδευση και 3) τον εξαναγκασμό των μαθητών να σπουδάζουν ό,τι χρηματοδοτεί η τοπική αγορά και όχι ό,τι οι ίδιοι θα ήθελαν. Συνεπώς ακυρώνεται η «ισότητα των ευκαιριών» στη μόρφωση.

Καταφέραμε, με τον διαρκή αγώνα του εκπαιδευτικού και λαϊκού κινήματος, να ακυρώσουμε πτυχές της εκπαιδευτικής αναδιάρθρωσης, να εμποδίσουμε την ίδρυση και λειτουργία μεταγυμνασιακών σχολών κατάρτισης, να περιορίσουμε το αντιδραστικό πισωγύρισμα στην στυγνή εκμετάλλευση της παιδικής απλήρωτης εργασίας. Δεν καταφέραμε να επιβάλουμε το μοναδικό αίτημα που θα προστάτευε τα παιδιά μας από την αδηφάγο αγορά, την θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής 12χρονης εκπαίδευσης και της 2χρονης προσχολικής αγωγής.

Και ο ΣΥΡΙΖΑ που χύνει κροκοδείλια δάκρυα, οφείλει έστω και τώρα να απολογηθεί στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τους γονείς, γιατί δεν έκανε πράξη το μόνο αίτημα που θα κατοχύρωνε το δικαίωμα όλων των παιδιών στην εκπαίδευση χωρίς διαχωρισμούς και διακρίσεις. Σήμερα, το τοπίο είναι δυστοπικό. Οι ιδιώτες μπαίνουν γερά στην εκπαίδευση, διαμορφώνουν τα αναλυτικά προγράμματα, ωθούν βίαια στην κατάρτιση 15/χρονους μαθητές,διαμορφώνουν την νέα γενιά με υποβαθμισμένη γενική παιδεία, κάνουν χυδαία και κατάφωρα ωμή επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των νέων.

Οι καταστροφικές συνέπειες του κυβερνητικού νομοσχεδίου θα φανούν πολύ σύντομα και στα ΕΠΑΛ. Η τράπεζα θεμάτων θα περιορίσει το ρεύμα φοίτησης προς τα σχολεία αυτά, και θα υπάρξει διαρροή μαθητών από τα φτωχά λαϊκά στρώματα προς τις σχολές κατάρτισης, σε αυτές τις δύσκολες, για τα στρώματα αυτά, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες.

Το εργασιακό καθεστώς αλλάζει δραματικά στο χώρο της εκπαίδευσης. Χιλιάδες εκπαιδευτικοί θα αμείβονται με ευρωπαϊκά και μη κονδύλια με βάση τις ώρες εργασίας. Το σχέδιο του Αρβανιτόπουλου, που ήταν ωμή και χυδαία επίθεση στην τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, δεν ήταν σε πολλά διαφορετικό, απλώς σε αυτό το νομοσχέδιο δεν καταργούνται ειδικότητες «σε μια νύχτα», αλλά η νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται πολύ σύντομα θα οδηγήσει σε κατάργηση ειδικοτήτων.

Το νομοσχέδιο προωθεί σε κάθε επίπεδο την αξιολόγηση. Σε κάθε στάδιο εκπαίδευσης και κατάρτισης προκρίνεται η αξιολογική έκθεση για εκπαιδευόμενους, δομές και εκπαιδευτικό έργο. Το μόνο που απομένει είναι η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Φαίνεται όμως, ότι είναι στα αμέσως ….προσεχώς.

Το κράτος προβλέπει την καταβολή αμοιβών στα στελέχη του μηχανισμού που συγκροτεί αλλά δεν προβλέπει ούτε ένα ευρώ για τα σχολεία και τις δομές που στήνει. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι όλες οι νέες δομές θα λειτουργήσουν στις υφιστάμενες εγκαταστάσεις. Τα ΕΠΑΛ όμως είναι ακριβά σχολεία για να λειτουργήσουν σωστά …

Λένε ότι ο καπιταλισμός κάνει την κρίση, ευκαιρία. Η πανδημία εργαλειοποιείται από τις νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις για να καταργήσουν τα εναπομείναντα εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα. Δοκιμάζονται πολλά σε αυτή την πανδημία… και η Κυβέρνηση κάνει ό,τι μπορεί για να πλήξει τη δημόσια εκπαίδευση. Και το ερώτημα είναι αν θα βρεθούν συνάδελφοι που θα δεχτούν να γίνουν διευθυντές και managers των δημοσίων ΕΣΚ και ΙΕΚ για να νομιμοποιήσουν αυτή την επίθεση στη δημόσια εκπαίδευση.

Οι θέσεις του εκπαιδευτικού κινήματος δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τη ανατροπή των εργασιακών και μορφωτικών δικαιωμάτων εκπαιδευτικών και μαθητών που φέρνει αυτό το νομοσχέδιο. Ο κύριος στόχος του εκπαιδευτικού κινήματος πρέπει να είναι η υπεράσπιση και η εμβάθυνση της Δημόσιας Δωρεάν εκπαίδευσης στην υπηρεσία όλου του λαού, ως ενός απ’ τα κύρια κοινωνικά αγαθά. Το εκπαιδευτικό κίνημα μαζί με το εργατικό και λαϊκό κίνημα αγωνιστικά πρέπει να καταγγείλει και να ανατρέψει αυτές τις πολιτικές. Απαιτούμε: 2 έτη προσχολικής αγωγής .

Ένα σχολείο 12χρονης, ενιαίας και υποχρεωτικής εκπαίδευσης, θεωρίας και πρακτικών, με μέτρα για να φοιτούν και να μορφώνονται όλα τα παιδιά, χωρίς ταξικούς διαχωρισμούς και διακρίσεις. Ολοκληρωμένη επαγγελματική εκπαίδευση αμέσως μετά, για όσα επαγγέλματα δεν απαιτείται πανεπιστημιακή μόρφωση. Αυτό πρέπει να είναι το μοναδικό δημόσιο, δωρεάν εκπαιδευτικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, με ταυτόχρονη κατάργηση όλων των δομών έξω απ’ αυτό (ΔΙΕΚ, ΙΕΚ, ΕΠΑΣ άλλων υπουργείων κλπ). Με μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Με τομείς και ειδικότητες που να καλύπτουν τους τομείς και τις ειδικότητες των σημερινών σχολείων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, ΣΕΚ) με την προσθήκη και άλλων που θα κριθούν αναγκαίες σύμφωνα με τις ανάγκες της ανάπτυξης της χώρας για τους ανθρώπους της κι όχι για τις Τράπεζες και το κεφάλαιο. Ο στόχος αυτής της δομής πρέπει να είναι η εκπαίδευση των μαθητών για την απόκτηση ολοκληρωμένων γνώσεων (θεωρητικών και πρακτικών) ενός γνωστικού αντικειμένου που ορίζεται και ως επάγγελμα. Σε καμιά περίπτωση δεν θα ενσωματώνει στο πρόγραμμα σπουδών του, προγράμματα μαθητείας.

Εμείς έχουμε χρέος ως εκπαιδευτικοί να αντιμετωπίζουμε την ζωή και το μέλλον των μαθητών μας  με περισσή ευθύνη, να μην χαρίσουμε τη ζωή των παιδιών μας, των μαθητών μας σε αυτή τη ζοφερή Ευρωπαϊκή κανονικότητα. Όμως τώρα μπορεί να πει κανείς πλέον ότι τα ξόρκια δεν φτάνουν, γιατί, «Υπάρχουν δεκαετίες στις οποίες τίποτα δεν συμβαίνει και υπάρχουν εβδομάδες στις οποίες συμβαίνουν δεκαετίες.»