Διορισμοί εκπαιδευτικών: Η συζήτηση γύρω από τους μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση και τον τρόπο με τον οποίο αυτοί θα υλοποιηθούν αποκτά ξεχωριστή βαρύτητα, ειδικά φέτος που ανακοινώθηκε η πραγματοποίηση 10.000 νέων προσλήψεων.
Η ΣΑΤΕΑ, ως θεσμικό όργανο που εκπροσωπεί εκπαιδευτικούς της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ), επισημαίνει ότι το μέτρο κινείται πράγματι σε θετική κατεύθυνση, καθώς θα συμβάλει στην ομαλή λειτουργία των σχολείων και στη δημιουργία νέων τμημάτων ένταξης.
Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι οι πραγματικές ανάγκες σε μόνιμο προσωπικό είναι πολύ μεγαλύτερες, ιδιαίτερα στον κρίσιμο τομέα της ΕΑΕ, όπου τα κενά παραμένουν διαχρονικά σημαντικά.
Η οργάνωση θέτει στο προσκήνιο το πάγιο αίτημά της για πλήρη κάλυψη όλων των θέσεων σε Νηπιαγωγεία και Δημοτικά, αλλά και για την κατάργηση του προσοντολογίου Γαβρόγλου, που θεωρεί ότι έχει δημιουργήσει στρεβλώσεις, ζητώντας παράλληλα την επαναφορά της πρόταξης των αποφοίτων ΠΕ61 και ΠΕ71 στους πίνακες της ΕΑΕ. Στο πλαίσιο αυτό, τονίζει ότι το υπάρχον σύστημα διορισμών χρειάζεται ριζική αναδιοργάνωση, ώστε να διασφαλιστεί η δίκαιη και ισότιμη κατανομή θέσεων ανάμεσα στη Γενική και την Ειδική Αγωγή.
Η ΣΑΤΕΑ εστιάζει ειδικά στη ροή των προσλήψεων, προτείνοντας ένα ενιαίο και παράλληλο σύστημα ανά κλάδο, το οποίο θα αποτρέπει τον αποκλεισμό εκπαιδευτικών που διαθέτουν αποκλειστικά πτυχίο Ειδικής Αγωγής, όπως οι ΠΕ61 και ΠΕ71. Η εφαρμογή μιας τέτοιας λογικής, σύμφωνα με τον Σύλλογο, όχι μόνο θα αποκαταστήσει τις αδικίες που δημιουργεί το τρέχον πλαίσιο, αλλά θα ενισχύσει ουσιαστικά τη συμπεριληπτική εκπαίδευση, προσφέροντας στα σχολεία προσωπικό με ολοκληρωμένη εκπαίδευση και εξειδίκευση στον χώρο της ΕΑΕ.
Με τον τρόπο αυτό αναδεικνύεται μια συνολικότερη ανάγκη: να υπάρξει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός που θα ενσωματώνει ισότιμα τη Γενική και την Ειδική Αγωγή, διασφαλίζοντας ότι οι μόνιμοι διορισμοί, οι μεταθέσεις και οι τοποθετήσεις προσωπικού θα υπηρετούν τον πραγματικό στόχο, δηλαδή τη στήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία.
Ανακοίνωση ΣΑΤΕΑ:
Αναμφίβολα η εξαγγελία των 10.000 μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση και η ίδρυση των νέων τμημάτων ένταξης μέσα στο καλοκαίρι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση για την εξομάλυνση της λειτουργίας του δημόσιου σχολείου, αν και οι ανάγκες για μόνιμο προσωπικό είναι σαφώς περισσότερες.
Φέτος, η εξαγγελία αφορά την κάλυψη με μόνιμο προσωπικό τόσο τη Γενική Αγωγή όσο και την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ). Όπως γίνεται αντιληπτό, ως ΣΑΤΕΑ πάγια θέση μας είναι η πλήρης κάλυψη όλων των κενών που αφορούν την ΕΑΕ, τόσο για τα Νηπιαγωγεία όσο και για τα Δημοτικά σχολεία όπως και η κατάργηση του προσοντολογίου Γαβρόγλου Ν. 4589/2019 και η επαναφορά της πρόταξης των εκπαιδευτικών ΠΕ61 και ΠΕ71 στους πίνακες ΕΑΕ.
Ωστόσο, στην παρούσα φάση με το υπάρχον σύστημα διορισμών, θεωρούμε ότι το σύστημα των προσλήψεων θα πρέπει να τρέξει ταυτοχρόνως στην ΕΑΕ και στη Γενική Αγωγή, ανά κλάδο, με αύξοντα αριθμό ΠΕ. Αν το σύστημα διορισμών τρέξει ξεχωριστά, με την ΕΑΕ να τρέχει πρώτα, θα διοριστούν σε δομές ΕΑΕ εκπαιδευτικοί που κατέχουν προσόντα βάσει των οποίων δικαιούνται διορισμού και στη Γενική Αγωγή. Παράλληλα πολλοί απόφοιτοι ΠΕ61 και ΠΕ71, που έχουν αποκλειστικά δικαίωμα διορισμού στην ΕΑΕ θα αποκλειστούν με αυτόν τον τρόπο από τους μόνιμους διορισμούς, καθώς οι θέσεις θα καλυφθούν από τους ανωτέρω και θα συνεχίζουν να εργάζονται με το στρεβλό καθεστώς του αναπληρωτή.

Πιο συγκεκριμένα, για τις προσλήψεις στους κλάδους της ΕΑΕ της Β/θμιας Εκπ/σης προτείνουμε να προηγούνται των προσλήψεων της Γενικής Εκπαίδευσης, ενώ για τους κλάδους της Α/θμιας Εκπ/σης όπου υπάρχουν απόφοιτοι Πανεπιστημίων Ειδικής Αγωγής (ΠΕ61 και ΠΕ71) οι προσλήψεις στη Γενική Αγωγή να προηγηθούν των προσλήψεων στην ΕΑΕ. Για παράδειγμα σχετικά με τη Β/θμια Εκπ/ση η ροή των προσλήψεων θα ξεκινήσει με τους ΠΕ01.ΕΑΕ, έπειτα θα περάσει στους ΠΕ01, στη συνέχεια στους ΠΕ02.ΕΑΕ και ΠΕ02 κ.ο.κ. Όταν το σύστημα φτάσει στους κλάδους που εργάζονται αποκλειστικά στην Α/θμια Γενική Εκπ/ση όπως είναι οι ΠΕ60/ΠΕ70, να προηγηθούν οι προσλήψεις των ΠΕ60, έπειτα των ΠΕ61/ΠΕ60ΕΑΕ, στη συνέχεια των ΠΕ70 και τέλος των ΠΕ71/ΠΕ70ΕΑΕ. Σε αυτό το σύστημα ροής των προσλήψεων, δίνεται βάση στον αύξοντα αριθμό ΠΕ καθώς τα ΠΕ60 και ΠΕ70 προηγούνται των ΠΕ61 και ΠΕ71 αντίστοιχα.
Αν και είναι αναγκαίο στις ειδικότητες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το σύστημα να τρέξει για κάθε ειδικότητα πρωτίστως στην ΕΑΕ και έπειτα στη Γενική Αγωγή, για τους Νηπιαγωγούς και Δασκάλους της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αυτό δεν θα εξυπηρετούσε καμία ανάγκη. Με τον προτεινόμενο τρόπο εξασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση στην εργασία των ΠΕ61 και ΠΕ71 καθώς οι δύο αυτοί κλάδοι έχουν δικαίωμα διορισμού αποκλειστικά στην ΕΑΕ, βάσει του βασικού τους πτυχίου. Αντίθετα οι ΠΕ70ΕΑΕ, έχουν δικαίωμα διορισμού και στη Γενική Εκπαίδευση βάσει του βασικού τους πτυχίου, αλλά και στην ΕΑΕ βάσει του προσόντος που τους εντάσσει στον κύριο πίνακα της ΕΑΕ.
Ο συγκεκριμένος τρόπος διαχείρισης των διορισμών στις επικείμενες προσλήψεις μόνο θετικά μπορεί να φέρει σε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα. Στη Β/θμια Εκπ/ση θα μπορέσουν να καλυφθούν πρωτίστως οι θέσεις στην ΕΑΕ και έπειτα στη Γενική Αγωγή. Αντίστοιχα, στην Α/βάθμια Εκπ/ση θα υπάρχουν συνάδελφοι εργαζόμενοι στη Γενική Αγωγή με γνώσεις ΕΑΕ, οι οποίοι θα μπορούν να υποστηρίξουν και να ενισχύσουν τη συμπεριληπτική εκπαίδευση στις σχολικές μονάδες, συνεργαζόμενοι με τον εκπαιδευτικό ΕΑΕ, ενώ στην ΕΑΕ θα προσληφθούν εκπαιδευτικοί που κατέχουν Βασικό Πτυχίο σε αυτή, -τετραετούς διάρκειας- έχοντας εκπαιδευτεί ολόπλευρα και πληρέστερα σε ό,τι αφορά τον χώρο της ΕΑΕ.
Επιπλέον, θεωρούμε ότι με τον ίδιο τρόπο θα πρέπει να τρέχει και το σύστημα των μεταθέσεων, ειδάλλως δημιουργείται τεράστια αδικία στους συναδέλφους ΠΕ 61 και ΠΕ 71, αφού θα μένουν εγκλωβισμένοι σε περιοχές μακριά από τον τόπο συμφερόντων τους, ενώ την ίδια στιγμή οι συνάδελφοι ΠΕ 60 ΕΑΕ και ΠΕ 70 ΕΑΕ μπορούν να μεταπηδούν από κλάδο σε κλάδο και από περιοχή σε περιοχή με τεράστια άνεση.
Συγχρόνως, όσο διατηρείται αυτή η κατάσταση, παρατηρείται ένα οξύμωρο φαινόμενο οι συνάδελφοι ΠΕ 60 ΕΑΕ και ΠΕ 70 ΕΑΕ είτε να εγκαταλείπουν γρήγορα την ειδική αγωγή και εκπαίδευση, είτε να εισέρχονται με σκοπό να μετακινηθούν πιο κοντά στον τόπο συμφερόντων τους, κάνοντας την ειδική αγωγή και εκπαίδευση να μοιάζει με “παιδική χαρά” και όχι ως ένα αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας προσβάσιμο και ισότιμο για όλους τους μαθητές.
Συνεπώς, όλα αυτά δυσκολεύουν κατά πολύ τον διάλογο ενιαίο σχεδιασμό και την μακροπρόθεσμη στοχοθεσία στον τομέα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, κάτι που όλοι μας θέλουμε να βελτιώσουμε με στόχο την ολόπλευρη στήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία.
Δείτε τις τελευταίες ειδήσεις εδώ
Διορισμοί εκπαιδευτικών: Νεοδιόριστοι σε αδιέξοδο χωρίς στέγη και μισθό – Η οδυνηρή πραγματικότητα
Διορισμοί εκπαιδευτικών 2025: Ανακοινώθηκαν τα 8.823 ΝΕΑ ονόματα
Διορισμοί εκπαιδευτικών 2025: Ανακοινώθηκαν τα ονόματα για ΕΕΠ και ΕΒΠ