«Το παιδί μου αγχώνεται και δεν θέλει να πάει σχολείο». Συμβουλές σε γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές από τη γραμμή «116111» του Χαμόγελου του Παιδιού.

«Το παιδί μου αγχώνεται και δεν θέλει να πάει στο σχολείο… Δυσκολεύεται να κοιμηθεί, βλέπει εφιάλτες, τραυλίζει!». Αυτά είναι ορισμένα μόνο από τα συμπτώματα που προκαλούνται λόγω του σχολικού άγχους στα παιδιά, ιδιαίτερα κατά την περίοδο του Σεπτεμβρίου, οπότε και ξεκινά η νέα σχολική χρονιά, αλλά και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων του Ιουνίου.

Καθημερινά εκατοντάδες γονείς, εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές από όλες τις περιοχές της Ελλάδας τηλεφωνούν στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή υποστήριξης Παιδιών 116111», προκειμένου να ζητήσουν από τους ψυχολόγους του Χαμόγελου του Παιδιού συμβουλές και οδηγίες για το πώς μπορούν να διαχειριστούν και να ξεπεράσουν το σχολικό άγχος.

«Η περίοδος του Σεπτεμβρίου και αυτή των εξετάσεων είναι οι δύο περίοδοι με τη μεγαλύτερη κινητικότητα και τις περισσότερες κλήσεις για το σχολικό άγχος στην τηλεφωνική γραμμή 116111», δήλωσε στο ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ – ΜΠΕ «Πρακτορείο 104,9 FΜ» η ψυχολόγος, Νίκη Μοσχοβάκη.

«Αρχικά πρέπει να δώσουμε στο παιδί χώρο, χρόνο και ασφάλεια να μας μιλήσει και να μας πει τι είναι αυτό που το αγχώνει. Εάν είναι μεμονωμένο γεγονός, όπως για παράδειγμα ένα τεστ που θα κληθεί να γράψει, μπορούμε να το καταλάβουμε και είναι απόλυτα λογικό να έχει άγχος. Τι γίνεται όμως όταν το άγχος έχει διάρκεια κατά τη σχολική χρονιά; Τότε θα πρέπει να δούμε τι μπορεί να συμβαίνει. Μπορεί το παιδί να φοβάται να εκτεθεί μπροστά στους συμμαθητές του. Μπορεί να φοβάται για τη στάση τη δικιά μας απέναντι στις επιδόσεις του στο σχολείο. Μπορεί να είναι ζητήματα προσαρμογής στο σχολείο με τους νέους του συμμαθητές ή bullying. Θα πρέπει να βρούμε τι είναι αυτό που το ενοχλεί», συμβουλεύει η ειδικός.

Μεγαλύτερο άγχος, όσον αφορά το σχολείο, έχουν σίγουρα τα παιδιά της Α’ δημοτικού, που αφήνουν το νηπιαγωγείο και περνούν για πρώτη φορά το κατώφλι του σχολείου. Από την άλλη, άγχος έχουν τα παιδιά της Α’ Γυμνασίου, αλλά και οι τελειόφοιτοι του Λυκείου, που στρεσάρονται με την ιδέα των πανελληνίων εξετάσεων.

«Είναι πολύ συχνά τα περιστατικά που μας καλούν τα ίδια τα παιδιά. Ιδιαίτερα μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου, που αγχώνονται για τις πανελλήνιες εξετάσεις, για τις επιδόσεις τους στα σχολικά και εξωσχολικά αθλήματα, για τις φιλίες τους. Θα πάρουν τηλέφωνο να μιλήσουν ανώνυμα σ’ εμάς, γιατί αισθάνονται πιο άνετα από το να μιλήσουν στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Κάποια παιδιά τα “ξεκλειδώνει” να μιλήσουν σε κάποιον άγνωστο», ανέφερε η κ.Μοσχοβάκη.

Μπορεί η συμβουλευτική γραμμή «116111» να δέχεται εκατοντάδες κλήσεις αναφορικά με το σχολικό άγχος, ωστόσο οι ψυχολόγοι είναι έτοιμοι να απαντήσουν σε όλα τα ζητήματα που τους θέτουν οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά. Η γραμμή διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη φαινομένων βίας που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα παιδιά (σωματική, σεξουαλική & ψυχολογική κακοποίηση, παραμέληση, bullying, παράνομη διακίνηση & εμπορία) καθώς και σε περιστατικά εξαφάνισης.

Η γραμμή λειτουργεί καθημερινά, επί 24ωρου βάσεως, και είναι ανώνυμη. Δίνει τη δυνατότητα σε παιδιά και εφήβους μέχρι 18 ετών να τηλεφωνήσουν δωρεάν από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο και να μιλήσουν για οτιδήποτε τα απασχολεί.