Τέλος στις χρονοβόρες ακινήτων και τις… «τυπικές» εγκρίσεις από τις ΔΟΥ βάζει η ΑΑΔΕ, αλλά με αντάλλαγμα την πιο αυστηρή εποπτεία!

Κάθε συμβολαιογραφική πράξη – από αγοραπωλησία μέχρι – που υποβάλλεται πλέον ψηφιακά μέσω του myPROPERTY, τίθεται αυτόματα υπό παρακολούθηση. Η ΔΟΥ έχει 60 ημέρες να ελέγξει αν τα ποσά, οι δηλωμένες αξίες και ο φόρος που υπολογίστηκε ευθυγραμμίζονται με την πραγματικότητα.

Η λογική πίσω από αυτή τη νέα διαδικασία είναι ξεκάθαρη: να εντοπίζονται εγκαίρως υποτιμημένες αξίες, «εικονικά» συμβόλαια ή ελλείψεις φακέλων που οδηγούν σε χαμηλότερους φόρους. Η απόφαση Α.1062/2025 του διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, καθιστά πλέον υποχρεωτικό αυτό τον αρχικό έλεγχο και μεταφέρει την ευθύνη της ακρίβειας στον πολίτη και τον συμβολαιογράφο. Πρακτικά δηλαδή η ΔΟΥ, μέσα στις 60 ήμερες, θα είναι υποχρεωμένη να ελέγξει:

Αν τα στοιχεία στη δήλωση συμφωνούν με το συμβόλαιο.
Αν έχει υπολογιστεί σωστά ο φόρος μεταβίβασης.
Αν λείπουν δικαιολογητικά ή υπάρχουν ασυνήθιστα ποσά ή τιμές.
Αν η ΔΟΥ εντοπίσει σφάλμα ή έλλειψη, αποστέλλει ειδοποίηση και δίνει προθεσμία 15 ημερών για διορθώσεις.
Αν δεν υπάρξει ανταπόκριση, ενεργοποιείται αυτόματα εντολή φορολογικού ελέγχου — χωρίς άλλη προειδοποίηση και χωρίς δυνατότητα υπεκφυγής.

Δείτε επίσης 

 Μεταβιβάσεις ακινήτων: Νέες διαδικασίες

Όλες οι δηλώσεις υποβάλλονται αποκλειστικά από τον συμβολαιογράφο στην πλατφόρμα myPROPERTY, με τη χρήση των προσωπικών του κωδικών Taxisnet. Η δήλωση αποστέλλεται αυτόματα στους συμβαλλόμενους (αγοραστή–πωλητή), οι οποίοι την εγκρίνουν επίσης ηλεκτρονικά. Μέχρι την τελική αποδοχή, επιτρέπονται αλλαγές ή διαγραφή της δήλωσης από τον συμβολαιογράφο – σε περίπτωση ακύρωσης της μεταβίβασης ή διαφωνίας μεταξύ των μερών.

Μετά την αποδοχή, η ΔΟΥ εκδίδει την πράξη προσδιορισμού του φόρου. Ο φόρος καταβάλλεται εντός τριών εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία βεβαίωσης του φόρου, μέσω τραπέζης με τους αποδεκτούς τρόπους πληρωμής βεβαιωμένων οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση, όπως: web banking, χρεωστικές κάρτες ή από την προσωποποιημένη πληροφόρηση στην πλατφόρμα myAADE με χρεωστική κάρτα ή prepaid card. Η χρήση πιστωτικής κάρτας δεν επιτρέπεται.

Σε ό,τι αφορά τον Κωδικό Αριθμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΚΑΕΚ), η αναγραφή του είναι υποχρεωτική μόνο για ακίνητα που βρίσκονται εντός κτηματολογίου. Αν το ακίνητο δεν έχει ενταχθεί, η δήλωση υποβάλλεται και χωρίς αυτόν.

Σε περίπτωση διαφωνίας πριν την αποδοχή της δήλωσης, ο συμβολαιογράφος μπορεί να διαγράψει την προσωρινή δήλωση από την εφαρμογή, επιλέγοντας από το μενού «Διαγραφή προσωρινής δήλωσης». Επιπλέον, προβλέπεται η δυνατότητα υποβολής δήλωσης ματαίωσης, υπό την προϋπόθεση ότι η αρχική δήλωση είχε υποβληθεί ψηφιακά.

Δείτε επίσης