Από τις 23 Μαΐου  ως το τέλος Ιουνίου ξεκινάει ο εξεταστικός «πυρετός» στα – Τι πρέπει να ξέρετε

Όπως αναφέρει Το Βήμα, στη Γ’ Λυκείου σε 5 μαθήματα προαγωγικών εξετάσεων θα εξεταστούν οι νέοι μεταξύ 23-27 Μαΐου και πριν από τις της 3ης Ιουνίου, ενώ στην Α’ και τη Β’ Λυκείου το «άρωμα» των Πανελλαδικών φτάνει με εξετάσεις κάθε μέρα από 23 Μαΐου έως 3 Ιουνίου στα 8 μαθήματα των προαγωγικών εξετάσεων και με «Τράπεζα θεμάτων». Αυτό σημαίνει ότι ειδικά στις πρώτες τάξεις του Λυκείου η εξεταστική διαδικασία ανεβαίνει επίπεδο, καθώς ο βαθμός δυσκολίας αυξάνεται απότομα και οι προαγωγικές εξετάσεις που τα προηγούμενα χρόνια (και πριν από την πανδημία) γίνονταν μέρα παρά μέρα και με θέματα που επέλεγαν τα , φέτος εντατικοποιούνται και δυσκολεύουν.

Καμία μείωση

Στο φόντο αυτό να προσθέσουμε ότι το δεν προχώρησε φέτος σε καμία μείωση της εξεταστέας ύλης, με αποτέλεσμα τα σχολεία να… τρέχουν για να προλάβουν τη διδασκαλία της σε συνθήκες που σίγουρα δεν ήταν κανονικές: μαθητές ή εκπαιδευτικοί συχνά έλειπαν επειδή νόσησαν από COVID-19, σε πολλές περιπτώσεις υπήρχαν καθυστερήσεις στην αναπλήρωση των μαθημάτων ή συνεχόμενες διακοπές στην εκπαιδευτική διαδικασία και έλεγχοι για rapid και , που σκόρπιζαν αγωνία, φόβο, αλλά και εκνευρισμό. Τα παραπάνω βέβαια δεν καταγράφονταν επίσημα, καθώς φέτος τα σχολεία έκλειναν μόνο εάν καταγράφονταν κρούσματα άνω των μισών μελών τους.

Κραδασμοί και πιέσεις

Το ρεπορτάζ έτσι φανερώνει ότι πολλά σχολεία της χώρας σε μαθήματα αιχμής δεν προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν την εξεταστέα ύλη, παρότι οι εκπαιδευτικοί τους αναφέρουν ότι την προχωρούν κανονικά. Και τυπικά φαίνεται ότι την προχωρούν: διαβάζοντας απλά μια φορά βιαστικά το μάθημα της ημέρας για να περάσουν γρήγορα στο επόμενο, ώστε να απαντήσουν θετικά μετά στα επίμονα αιτήματα του υπουργείου Παιδείας για την εξέλιξή της. Βέβαια, όλα τα παραπάνω είναι συνέπεια των εγκυκλίων και των αιτημάτων από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, που ανέφεραν ότι αν δεν ολοκληρωθεί φέτος η εξεταστέα ύλη, θα είναι υπεύθυνοι για αυτό οι εκπαιδευτικοί των σχολείων.

Σε αυτό το κλίμα εξελίσσεται σε πολλά σχολεία της χώρας η διδακτική διαδικασία των τελευταίων ημερών του σχολικού έτους, σε μια χρονιά η οποία θα έπρεπε να αφιερωθεί στην ψυχολογική υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας και την επαναθεμελίωση του οικοδομήματος που τα προηγούμενα χρόνια υπέστη σοβαρούς κραδασμούς και πιέσεις.

Στα παραπάνω να προστεθεί ο πρόχειρος τρόπος με τον οποίο οργανώνεται η «Τράπεζα θεμάτων», στην οποία έχουν βρεθεί λάθη, διπλά θέματα, άνισα ερωτήματα στο κρίσιμο 4ο θέμα όπου κανονικά επιτυγχάνεται η διαβάθμιση που θα ξεχωρίσει τον καλά προετοιμασμένο μαθητή από τον μετριότερο. Η «Τράπεζα» θα χρησιμοποιηθεί φέτος στο να επιλεγεί το 50% των θεμάτων των απολυτήριων εξετάσεων της Α’ και της Β’ Λυκείου.

Είναι προφανές έτσι ότι πρέπει άμεσα να δοθεί εντολή σε όλα τα σχολεία η οποία να αναφέρει ότι σε κάθε περίπτωση που ένας εκπαιδευτικός διαπιστώνει λάθη ή δυσνόητες έννοιες στα θέματα που θα κληρωθούν από την «Τράπεζα θεμάτων» να έχει το δικαίωμα να μην τα επιλέγει, αλλά να βάζει ο ίδιος θέματα στις εξετάσεις του σχολείου του.

Χαμηλοί βαθμοί

«Στη fast track φετινή εξεταστική περίοδο των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων έχουμε το δεδομένο της απουσίας κάθε εξεταστικής διαδικασίας για δύο συναπτά έτη στο τέλος κάθε χρονιάς αλλά και των αναμφισβήτητων δυσκολιών της εκπαιδευτικής διαδικασίας μιας ολόκληρης τριετίας που αναμένεται να αφήσουν ανεξίτηλο το αποτύπωμά τους» λέει ο εκπαιδευτικός Γ. Χατζητέγας. «Να σημειωθεί βέβαια εδώ ότι οι πολύ χαμηλές βαθμολογίες που αναμένονται φέτος τελικά δεν θα επηρεάσουν την προαγωγή μαθητών και μαθητριών και την απόλυσή τους στο επόμενο έτος καθώς στους γενικούς βαθμούς τους θα προσμετρηθούν και τα μαθήματα που δεν θα εξεταστούν στις εξετάσεις αυτές. Ως γνωστόν δε, οι προφορικές βαθμολογίες είναι πάντα υψηλές και στο γυμνάσιο και στο λύκειο».

Η λήξη των μαθημάτων

Κατά τα άλλα, μπαίνουμε τις επόμενες ημέρες στον φετινό εξεταστικό μαραθώνιο για την εισαγωγή στα Ιδρύματα Ανωτάτης Εκπαίδευσης ή την προαγωγή των μαθητών και μαθητριών από τη μια τάξη στην επόμενη.

Η λήξη μαθημάτων νηπιαγωγείων – δημοτικών σχολείων ορίστηκε στις 15 Ιουνίου, γυμνασίων στις 30 Μαΐου και όλων των τάξεων των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων στις 20 Μαΐου. Βέβαια, η χρονιά για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ’ Λυκείου και υποψηφίους για τις πανελλαδικές εξετάσεις του Ιουνίου έχει ήδη τελειώσει, καθώς παραδοσιακά μετά τις διακοπές του Πάσχα κάνουν χρήση των απουσιών που τους δίνει ο νόμος για να προετοιμαστούν ιδιωτικά πριν προσέλθουν στα βαθμολογικά κέντρα.

Το πρόγραμμα

Οπως λένε στο «Βήμα» οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας:

Στα γυμνάσια. Με το δεδομένο ότι τα μαθήματα λήγουν στις 30 Μαΐου, οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις θα γίνουν από την 1η ως τις 15 Ιουνίου, παράλληλα με την περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων αλλά τις ημέρες όπου δεν θα βρίσκεται σε εξέλιξη η εθνική διαδικασία για τα ΑΕΙ.

Στο Λύκειο. Οι θα γίνουν από τις 23 Μαΐου ως τις 27 του μήνα στη Γ’ Λυκείου. Πέντε ημέρες για πέντε μαθήματα και στη συνέχεια οι υποψήφιοι θα έχουν ακόμη 4 ημέρες (που γίνονται 6 αν υπολογιστεί και το Σαββατοκύριακο των ημερών) προκειμένου να προετοιμαστούν. Στην Α’ και τη Β’ Λυκείου οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις γίνονται σε 8 μαθήματα και θα ολοκληρωθούν από τις 23 Μαΐου ως τις 3 Ιουνίου.

Οι εξετάσεις βέβαια, εάν το επιλέξουν κάποια σχολεία (η επιλογή αυτή θα είναι ελεύθερη), μπορούν να γίνουν και μέρα παρά μέρα σε κάποια μαθήματα, αλλά να επεκταθούν και μέσα στην περίοδο των πανελλαδικών εξετάσεων. Ωστόσο, αυτή είναι μια επιλογή που ελάχιστα σχολεία αναμένεται να επιλέξουν, καθώς θα περιπλέξει την εξεταστική διαδικασία.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις, όπως ήδη ανακοινώθηκε, ξεκινούν στις 3 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και μία ημέρα νωρίτερα, στις 2 του μηνός, για τα Επαγγελματικά Λύκεια, με στόχο φέτος την έκδοση των αποτελεσμάτων των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ στα αρχές Αυγούστου. Στα Γενικά Λύκεια οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν στις 10 Ιουνίου και στα Επαγγελματικά στις 17 του μήνα. Η διαδικασία δε θα ολοκληρωθεί με τα ειδικά μαθήματα από 18 έως 30 Ιουνίου.