Η εφαρμογή συγχωνεύσεων τμημάτων σε σχολικές μονάδες εντός της σχολικής χρονιάς προκαλεί έντονο προβληματισμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, καθώς μεταβάλλει αιφνιδιαστικά τη σύνθεση των τάξεων και επηρεάζει το μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον των μαθητών.
Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.) επισημαίνει ότι οι αλλαγές αυτές επιβαρύνουν τον προγραμματισμό σχολείων, εκπαιδευτικών και οικογενειών, ανατρέποντας τη δυναμική που έχει ήδη διαμορφωθεί στην τάξη.
Σύμφωνα με τη θέση της Ένωσης, οι σχετικές αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, με βάση τις πραγματικές ανάγκες και τα χαρακτηριστικά κάθε σχολικής μονάδας, δίνοντας προτεραιότητα στη σταθερότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στην ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στη μάθηση. Το κείμενο υπογράφεται από το Διοικητικό Συμβούλιο της Π.Ε.ΣΥ.Ε.
ΔΕΙΤΕ Σχολεία: Μαθητικές και φοιτητικές κινητοποιήσεις -Δείτε πότε
H ανακοίνωση από την Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.):
Ανακοίνωση για τις συγχωνεύσεις τμημάτων σχολικών μονάδων
Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.), με αφορμή την πρόσφατη εφαρμογή συγχωνεύσεων τμημάτων σε σχολικές μονάδες της χώρας, εκφράζει έντονο προβληματισμό για συγχωνεύσεις/συμπτύξεις που υλοποιούνται μέσα στη σχολική χρονιά, καθώς μεταβάλλουν τη σύνθεση των τμημάτων, αποσταθεροποιούν το μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον και επιβαρύνουν τον προγραμματισμό σχολείων, εκπαιδευτικών και οικογενειών.
Η διατάραξη της σύνθεσης των τμημάτων επιφέρει αστάθεια στο μαθησιακό και ψυχοκοινωνικό περιβάλλον των παιδιών, καθώς ανατρέπεται η δυναμική που έχει ήδη διαμορφωθεί μέσα στην τάξη. Οι αλλαγές αυτές πλήττουν ιδιαίτερα τους/ις μαθητές/τριες που χρειάζονται σταθερότητα και συνέπεια στο εκπαιδευτικό πλαίσιο, όπως είναι οι μαθητές/τριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες, καθώς και οι αλλόγλωσσοι/ες μαθητές/τριες που βρίσκονται στη διαδικασία ένταξης και γλωσσικής προσαρμογής.
ΔΕΙΤΕ Σχολεία: Έρχεται τριήμερο για τους μαθητές- Δείτε πότε
Οι σχετικές αποφάσεις οφείλουν να λαμβάνονται πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, ύστερα από εμπεριστατωμένη εκτίμηση των ιδιαίτερων συνθηκών κάθε σχολικής μονάδας (αριθμός και χαρακτηριστικά μαθητών/τριών). Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο καθορίζει τις διαδικασίες και τα κριτήρια· η εφαρμογή του, όμως, χρειάζεται να ενσωματώνει σταθερά ποιοτικές παραμέτρους, με προτεραιότητα την παιδαγωγική συνέχεια και την ισότιμη πρόσβαση στη μάθηση. Για τους λόγους αυτούς, θεωρούμε χρήσιμο να συνεκτιμάται συστηματικά η παιδαγωγική θέση της σχολικής μονάδας και να λαμβάνεται υπόψη η γνώμη του αρμόδιου Συμβούλου Εκπαίδευσης, πριν από αντίστοιχες αποφάσεις.
Με βάση τα παραπάνω, η Π.Ε.ΣΥ.Ε. καλεί το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει συνολικά το ισχύον πλαίσιο συγκρότησης των τμημάτων, με στόχο τη βελτίωση των συνθηκών οργάνωσης και λειτουργίας της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η Ένωση θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις εξελίξεις, να παρεμβαίνει θεσμικά και να συνεργάζεται με όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, συμβάλλοντας στη διασφάλιση ενός δημοκρατικού και ανθρωποκεντρικού σχολείου που προάγει τη γνώση, την ισότητα και την παιδαγωγική αξιοπρέπεια.