Πάνω από 40.000 κληρώσεις θεμάτων στις εξετάσεις για μαθητές Α΄και Β΄λυκείου έγιναν εφέτος από την σε 1881 .

Σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, τα αποτελέσματα των εξετάσεων, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής που έχει αναλάβει το εγχείρημα είχαν θετικό πρόσημο και δεν επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι ότι θα επαναληφθεί η αποτυχία πολλών μαθητών, όπως το 2014, που επελέγησαν θέματα και μέσω Τράπεζας Θεμάτων. Τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας, ώστε να επιτρέπουν την αξιολόγηση του επιπέδου κάθε μαθητή. Όπως σχολιάζουν στο υπουργείο Παιδείας «το 2014 , ήταν άλλα τα βαθμολογικά όρια καθώς ήταν υποχρεωτικό το δέκα σε κάθε μάθημα, που οδήγησε υψηλό ποσοστό μαθητών να έχουν χαμηλές επιδόσεις».

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας η η Τράπεζα Θεμάτων θα εφαρμοστεί και στη Γ΄ Λυκείου από το 2023, για τις απολυτήριες εξετάσεις καθώς στις Πανελλαδικές, τα θέματα από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Το νέο σύστημα ξεκίνησε από τους μαθητές της Α΄και Β΄λυκείου στο ελληνικό σχολείο του Ντύσσελντορφ, για να επεκταθεί σε όλα τα σχολεία της χώρας, χωρίς να δυσκολέψει τους μαθητές. Πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 40.000 κληρώσεις θεμάτων και σύμφωνα με τα στοιχεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής «η Τράπεζα Θεμάτων στα Λύκεια όλης της χώρας και στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, εφαρμόστηκε ομαλά». Σύμφωνα με τα στοιχεία δεν προκύπτουν ουσιώδεις αποκλίσεις στις βαθμολογίες των γραπτών των μαθητών μεταξύ των προαγωγικών εξετάσεων του 2019 και του 2022, χωρίς ωστόσο να δοθούν αναλυτικές βαθμολογίες.

Η πολυσυζητημένη Τράπεζα Θεμάτων εφαρμόστηκε για πρώτη φορά εφέτος, ύστερα από δύο σχολικά έτη κατά τα οποία δεν πραγματοποιήθηκαν οι ενδοσχολικές εξετάσεις λόγω της πανδημίας. Ετσι οι εξετάσεις διενεργήθηκαν τελικά, το φετινό σχολικό έτος με την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων στις προαγωγικές εξετάσεις για τους μαθητές της Α ́ και της Β ́ τάξης κάθε τύπου Λυκείου.

Η έγκαιρη εκπόνηση των θεμάτων ώστε να υπάρχει χρόνος προετοιμασίας, η διασφάλιση της ισοδυναμίας του βαθμού δυσκολίας μεταξύ των θεμάτων της ίδιας κατηγορίας και η ισομερής κάλυψη του εύρους της ύλης, είναι από τα θέματα που μπαίνουν στο «μικροσκόπιο» για βελτιωτικές κινήσεις. Ένα από τα «ατού» της Τράπεζας Θεμάτων, σύμφωνα με τους αρμόδιους του ΙΕΠ είναι και η ολοκλήρωση του συνόλου της ύλης σε κάθε σχολείο, καθώς οι ερωτήσεις καλύπτουν όλο το εύρος της διδακτέας ύλης.

Και συμπληρώνουν ότι «Κύρια αποστολή της Τράπεζας Θεμάτων είναι να αποτελέσει «εκπαιδευτικό εργαλείο που μπορεί να λειτουργήσει ως μηχανισμός βελτίωσης και ποιοτικής αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας», αναπόσπαστο τμήμα της οποίας είναι η αξιολόγηση των μαθητών».

1.881 σχολεία έκαναν εξετάσεις με Τράπεζα Θεμάτων

Στη διαδικασία, η οποία ξεκίνησε στις 16 Μαΐου από το ελληνικό σχολείο του Ντίσελντορφ στην Κολωνία και ολοκληρώθηκε στις 8 Ιουλίου πάλι με σχολείο στο εξωτερικό αυτή τη φορά με το ελληνικό σχολείο της Νυρεμβέργης-Στουτγάρδης, συμμετείχαν συνολικά 1.881 σχολικές μονάδες και πραγματοποιήθηκαν 40.189 κληρώσεις θεμάτων.

Η συνεργασία με τις κατά τόπους Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας και τα Συντονιστικά Γραφεία Εκπαίδευσης του εξωτερικού, προκειμένου να επιτευχθεί η αποτελεσματική υποστήριξη των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με το ΙΕΠ, «υπήρξε ιδιαίτερα εποικοδομητική, γεγονός που εξασφάλισε την ομαλή και χωρίς προβλήματα διεξαγωγή των εξετάσεων» .

Επίσης, όπως προκύπτει από στοιχεία που συγκεντρώνονται μέσω της επικοινωνίας με την εκπαιδευτική κοινότητα με προφορική επικοινωνία, ερωτηματολόγια, σχόλια, παρατηρήσεις στην πλατφόρμα, η επιτυχημένη πρώτη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων ανοίγει το δρόμο για την οργανική ενσωμάτωσή της στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Από την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων, όπως επισημαίνεται από το ΙΕΠ, λαμβάνεται μέριμνα για τον συστηματικό σχεδιασμό των απαραίτητων βελτιωτικών παρεμβάσεων σε σημεία που εντοπίστηκε σχετική ανάγκη, όπως είναι η έγκαιρη εκπόνηση των θεμάτων, η διασφάλιση της ισοδυναμίας του βαθμού δυσκολίας μεταξύ των θεμάτων της ίδιας κατηγορίας και η ισομερής κάλυψη του εύρους της ύλης . Στόχος του σχεδιασμού αυτού είναι να επιτύχει η Τράπεζα Θεμάτων την κύρια αποστολή της, λειτουργώντας ως ένα δυναμικά εμπλουτιζόμενο ψηφιακό αποθετήριο εκπαιδευτικού υλικού που θα μπορεί να υποστηρίξει και να ενδυναμώσει το έργο των εκπαιδευτικών στην πράξη.

Εφέτος το ήμισυ των θεμάτων, δηλαδή το 1ο και το 3ο επιλέχθηκαν από τους καθηγητές και τα υπόλοιπα μισά, δηλαδή το 2ο και το 4ο θέμα από την Τράπεζα Θεμάτων. Θυμίζουμε ότι η Τράπεζα Θεμάτων λειτούργησε για μία χρονιά το 2014 για να καταργηθεί ένα χρόνο μετά. Η Τράπεζα Θεμάτων συμβάλλει στην ανάπτυξη διδακτικών πρακτικών και βοηθά στη διαμόρφωση ίσων ευκαιριών ως προς την αξιολόγηση των μαθητών ενώ με βάση τα αποτελέσματα θα αξιολογηθεί και το εκπαιδευτικό σύστημα.

Εφέτος οι προαγωγικές εξετάσεις στα οκτώ μαθήματα της Α΄ Λυκείου , Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Αλγεβρα, Γεωμετρία, Φυσική, Χημεία, Αγγλικά και στα οκτώ της Β΄ Λυκείου, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιστορία, Βιολογία, Αλγεβρα, Γεωμετρία, Αγγλικά και δύο μαθήματα προσανατολισμού – Αρχαία και Λατινικά ή Φυσική και Μαθηματικά πραγματοποιήθηκαν με επιλογή θεμάτων και από Τράπεζα Θεμάτων. Στην ουσία η Τράπεζα Θεμάτων είναι μία ηλεκτρονική βάση με θέματα, από την οποία θα επιλέγονται με ηλεκτρονική κλήρωση σε κάθε σχολείο την ημέρα των εξετάσεων. Τα υπόλοιπα θέματα θα επιλέγονται από τους καθηγητές των μαθητών.