: Διπλές Πανελλαδικές Εξετάσεις με διαφορετικά θέματα για διαφορετική , αλλά στα ίδια μαθήματα, θα οργανωθούν το 2020 για τους αποφοίτους του 2019 και για εκείνους του 2020.

Απόστολος Λακασάς, Καθημερινή

Αυτό προβλέπει ο σχεδιασμός του , το οποίο έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε για τους φετινούς μαθητές της Γ΄ Λυκείου. Την ίδια στιγμή, χωρίς «», αλλά μόνο με τον στόχο των «» θα κατέλθουν στον στίβο των Εξετάσεων οι υποψήφιοι του 2020.

Τα στοιχεία προσομοίωσης δείχνουν ότι τα «πράσινα τμήματα» δεν θα προσέφεραν πολλά στους υποψηφίους. Ειδικότερα, η υπουργός Παιδείας αποφάσισε για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2020 αλλαγές σε σχέση με το 2019. Συγκεκριμένα, προχώρησε σε μείωση της ύλης σε κάποια μαθήματα ενώ μειώθηκε ο συντελεστής βαρύτητας της Λογοτεχνίας στο 15% του συνολικού βαθμού της Νεοελληνικής Γλώσσας. Επίσης, με βάση προηγούμενη απόφαση του τέως υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου, από το 2020 τα Λατινικά αντικαθίστανται από την Κοινωνιολογία για τους υποψηφίους της ομάδας θεωρητικού προσανατολισμού.

Ωστόσο, για τους αποφοίτους του 2019 που θα δοκιμάσουν εκ νέου την τύχη τους στις του 2020, οι αλλαγές δεν θα ισχύσουν. Αντίθετα, θα εξετάζονται την ίδια ημέρα με τους τελειόφοιτους της Γ΄ Λυκείου στα ίδια μαθήματα (μόνο τα Λατινικά θα εξεταστούν την ίδια ημέρα με την Κοινωνιολογία) αλλά σε διαφορετικά θέματα. Από την άλλη πάντως, δεν έχει αποφασιστεί το ποσοστό των θέσεων στα ΑΕΙ, τις οποίες θα μπορούν να διεκδικήσουν οι απόφοιτοι του 2019 που θα συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές (π.χ. το 10% δίνεται σε αποφοίτους που διεκδικούν μία θέση χωρίς εξετάσεις, διατηρώντας τους βαθμούς της χρονιάς τους).

Παράλληλα, η νέα ηγεσία του , σε προσεχή νομοθετική ρύθμιση, με τροπολογία, θα , βάσει της οποίας οι υποψήφιοι θα μπορούσαν να εισαχθούν χωρίς Πανελλαδικές Εξετάσεις στα «πράσινα τμήματα» με μόνο κριτήριο τον βαθμό του απολυτηρίου τους.

Με βάση το σύστημα Κ. Γαβρόγλου, οι μαθητές Γ΄ Λυκείου τον Οκτώβριο έπρεπε να συμπληρώσουν Α΄ δήλωση προτίμησης με έως 10 προτιμήσεις τμημάτων στα οποία επιθυμούν να φοιτήσουν. Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών και τον αριθμό εισακτέων ανά τμήμα, θα προέκυπτε ένας αριθμός τμημάτων για τα οποία ο αριθμός των προτιμήσεων θα ήταν μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Αυτά τα τμήματα ονομάζονται «τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (). Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι προσομοιώσεις που έγιναν επί υπουργίας Κ. Γαβρόγλου έδειξαν ότι μόνο εάν οι μαθητές είχαν δικαίωμα να δηλώσουν λίγα τμήματα –όχι πάνω από 10– θα είχε νόημα η θεσμοθέτηση των «πράσινων τμημάτων». Ωστόσο, ένας τέτοιος περιορισμός θα προκαλούσε ανισότητες και αδικίες μεταξύ των μαθητών, αφού σε κάποιες περιπτώσεις ο αριθμός εξαντλείται γρήγορα (π.χ. στο πεδίο ανθρωπιστικών επιστημών, υπάρχουν εννέα τμήματα Ιστορίας-Αρχαιολογίας και άρα οι υποψήφιοι θα μπορούσαν να δηλώσουν μόνο ένα τμήμα άλλου γνωστικού αντικειμένου από το ίδιο πεδίο, όπως π.χ. Φιλολογία).