Ολική ανατροπή του ενιαίου πίνακα κατάταξης φέρνει το νέο σύστημα εκπαιδευτικών, βάσει του οποίου θα γίνονται πλέον και οι προσλήψεις αναπληρωτών. Ειδικότερα, το σύστημα αφορά τις 4.500 μόνιμες προσλήψεις στην και αρκετές χιλιάδες προσλήψεις στην γενική αγωγή για την κάλυψη κενών τον Σεπτέμβρη του 2019.

Η επιλογή θα γίνει μέσω του νέου ενιαίου συστήματος που θα συγκροτηθεί βάσει τριών αξόνων (, ακαδημαϊκά και κοινωνικά κριτήρια) και σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Παιδείας η προκήρυξη για την ειδική αγωγή θα αναρτηθεί μέσα στον Ιανουάριο του 2019.

Οι πρώτες εκτιμήσεις:

-Μεγάλοι χαμένοι του νέου συστήματος θα είναι οι εκπαιδευτικοί της γενικής αγωγής (δάσκαλοι και καθηγητές) με μέση προϋπηρεσία (60-80 μήνες), δηλαδή 8 μέχρι 10 χρόνια και χωρίς μεταπτυχιακά.

-Ευνοημένοι είναι αυτοί που έχουν πολλά χρόνια προϋπηρεσία (σ.σ. οι 120 μήνες που είναι το πλαφόν που αντιστοιχούν σε έναν αναπληρωτή που έχει δουλέψει 8-9 μήνες το χρόνο σε 12-13 χρόνια) όπως επίσης και όσοι έχουν κάνει μεταπτυχιακά, διδακτορικά και σεμινάρια.

-Καμία ουσιαστική ηλικιακή ανανέωση στο γερασμένο εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων δεν προβλέπεται στο νέο σύστημα, μιας και νέοι μέχρι 30 ετών δεν πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται ώστε να μπουν στο δημόσιο.

-Η μοριοδότηση των ακαδημαϊκών προσόντων –ακόμα και σεμινάρια 300 ωρών μοριοδοτούνται- έχει προκαλέσει αρκετές αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί που κάνουν λόγο για «πριμοδότηση» της «φάμπρικας» μεταπτυχιακών, ειδικά στον τομέα της ειδικής αγωγής, που υποστηρίζουν ότι έχει ανθίσει τα τελευταία χρόνια. Εν μέρει, σε αυτό, σύμφωνα με τους επικριτές του νέου συστήματος, έχει συμβάλει και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, η οποία από το 2016 «υπόσχεται» μόνιμες προσλήψεις βάσει ακαδημαϊκών κριτηρίων.

Τα κριτήρια σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας μοριοδοτούνται ως εξής:

Α. Ακαδημαϊκά προσόντα
• Διδακτορικό δίπλωμα: σαράντα (40) μονάδες.
• Μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών ενός (1) τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: είκοσι (20) μονάδες.
• Δεύτερος μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών ενός (1) τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους: επτά (7) μονάδες.
• Δεύτερο πτυχίο: δεκαέξι (16) μονάδες
• Ο βαθμός του πτυχίου έως είκοσι μία (21) μονάδες και ως εξής: για πτυχία με χαρακτηρισμό «Καλώς» επτά (7) μονάδες, με χαρακτηρισμό «Λίαν Καλώς» δεκατέσσερις (14) μονάδες και με χαρακτηρισμό «Αριστα» είκοσι μία (21) μονάδες.
• Γνώση μίας (1) ξένης γλώσσας:

Αριστη γνώση: οχτώ (8) μονάδες.
Πολύ καλή γνώση: έξι (6) μονάδες.
Καλή γνώση: τέσσερις (4) μονάδες.

Σε περίπτωση κατοχής περισσοτέρων τίτλων μοριοδοτείται μόνο ο ανώτερος.
• Πιστοποιημένη γνώση χειρισμού ηλεκτρονικού υπολογιστή Α’ επιπέδου (ενότητες Επεξεργασία Κειμένου,

Υπολογιστικά Φύλλα και Υπηρεσίες Διαδικτύου): τέσσερις (4) μονάδες.

Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης από ΑΕΙ διάρκειας τουλάχιστον τριακοσίων (300) ωρών: τέσσερις (4) μονάδες.

Το ανώτατο συνολικό όριο μονάδων από τα ακαδημαϊκά προσόντα είναι 120 μονάδες.

Β. Εκπαιδευτική προϋπηρεσία:

Μια (1) μονάδα ανά μήνα πραγματικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας και μέχρι τους 120 μήνες, εκατόν είκοσι (120) μονάδες.

Το ανώτατο συνολικό όριο μονάδων από προϋπηρεσία είναι 120 μονάδες.

Γ. Κοινωνικά κριτήρια:
• Αριθμός τέκνων.
• Μόνιμη αναπηρία 67% και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου ή τέκνου.

Τα ακαδημαϊκά κριτήρια και η προϋπηρεσία λαμβάνουν το 50% αντίστοιχα της συνολικής μοριοδότησης. Αγνωστο παραμένει μέχρι στιγμής ποια θα είναι η μοριοδότηση στα κοινωνικά κριτήρια.

Το υπουργείο Παιδείας επέλεξε να παρουσιάσει το σχέδιο χωρίς να δώσει μόρια στον τρίτο άξονα, με πηγές του υπουργείου να σημειώνουν στον «Ε.Τ.» ότι τα κριτήρια θα οριστούν μετά από συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς. Βέβαια, πρόκειται για ένα σημείο που θα πρέπει να αποσαφηνιστεί γρήγορα, ώστε να γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί σε τι βαθμό θα επηρεαστεί η τελική τους κατάταξη, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο.