10-06-16 Τέλος στις καθυστερήσεις στην αναγνώριση πτυχίων

Τέλος στην καθυστέρηση που παρατηρείται στην αναγνώριση της επαγγελματικής ισοδυναμίας των τίλων σπουδών από το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων θα θέσει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων όπως προκύπτει από τα όσα δήλωσε στη Βουλή ο Νίκος Φίλης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση σχετικά με το θέμα αυτό. Ο Υπουργός Παιδείας διαβεβαίωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχει εκκαθαριστεί πλήρως αυτή η εκκρεμότητα, η οποία δεν τιμά την ελληνική πολιτεία και είναι αποτέλεσμα λανθασμένων κινήσεων προηγούμενων ετών.

Ο Νίκος Φίλης δεν αρκέστηκε μόνο στην αποτύπωση του προβλήματος, απότοκο των λανθασμένων ενεργειών που έγιναν στο παρελθόν, αλλά παρουσίασε και τις ενέργειες στις οποίες έχει προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για την αντιμετώπισή του. Στις ενέργειες αυτές περιλαμβάνεται η συγκρότηση Επιτροπής, η προώθηση σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για το όλο θέμα καθώς και η λήψη διοικητικών μέτρων. Όπως δήλωσε ο Νίκος Φίλης “είμαστε στη φάση των διαβουλεύσεων για τις τελικές τροποποιήσεις του Προεδρικού Διατάγματος και θα προχωρήσουμε σε μια καθολική λύση για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα το οποίο -επαναλαμβάνω- ταλαιπωρεί χιλιάδες παιδιά και οικογένειες. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μια από τις ντροπές -μικρή, αλλά ντροπή- του Ελληνικού Δημοσίου”.

Ακολουθεί αναλυτικά η απάντηση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων

Κύριε συνάδελφε, σας ευχαριστώ γιατί με την επίκαιρη ερώτησή σας μού δίνετε την ευκαιρία να τοποθετηθώ ενώπιον της Εθνικής Αντιπροσωπείας για ένα ζήτημα το οποίο ταλαιπωρεί περίπου τρεις χιλιάδες νέους και τις οικογένειές τους και να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της ελληνικής πολιτείας απ’ αυτούς τους νέους και από τις οικογένειές τους. Δεν θα ήθελα μόνο να ζητήσω συγγνώμη, αλλά και να τους διαβεβαιώσω ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχει εκκαθαριστεί πλήρως αυτή η εκκρεμότητα η οποία –επαναλαμβάνω- δεν τιμά την ελληνική πολιτεία.

Η αλήθεια είναι ότι και αυτό το πρόβλημα, όπως και τόσα άλλα, δεν το δημιουργήσαμε, αλλά το κληρονομήσαμε. Υπάρχει σειρά λανθασμένων κινήσεων που οδήγησαν από το 2010 έως το 2014 στο να συσσωρευτεί μεγάλος αριθμός αιτήσεων, χωρίς ποτέ να εισαχθούν προς συζήτηση στο Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων, το ΣΑΕΠ, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο προεδρικό διάταγμα 38.

Επιπροσθέτως, πρέπει να σας πω ότι τις χρονιές 2012, 2013 και 2014 υπήρξαν πολλές άστοχες παρεμβάσεις της διοίκησης.

Πιο συγκεκριμένα, με το ν. 4093/2012 καταργήθηκε η διάταξη με την οποία προβλεπόταν ότι από την 1η Ιανουαρίου του 2013 αρμόδιες αρχές για να εκδίδουν τις αποφάσεις αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων θα ήταν οι οικείες επαγγελματικές οργανώσεις που είναι οργανωμένες ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, μία αποκέντρωση η οποία θα βοηθούσε στην πιο γρήγορη διευθέτηση των προβλημάτων. Αποτέλεσμα αυτής της διάταξης ήταν να γιγαντωθούν οι αρμοδιότητες του ΣΑΕΠ, να εξοβελιστούν οι επαγγελματικές οργανώσεις, τα επιμελητήρια, και να συγκεντρωθεί ένας τεράστιος όγκος αιτήσεων -νομίζω ότι πάρα πολύ γρήγορα έφτασαν τις τρεις χιλιάδες- που η έγκαιρη διαχείρισή τους δεν ήταν πλέον δυνατή.

Επιπροσθέτως, δεν μας έφταναν όλα αυτά, αλλά το 2014 καταργήθηκε η υπηρεσιακή μονάδα του Υπουργείου η οποία έφερε την ευθύνη για τη διοικητική και γραμματειακή στήριξη του ΣΑΕΠ. Δυστυχώς, στο νέο οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας ο οποίος τέθηκε σε εφαρμογή το 2014, δεν προβλέφθηκε νέα υπηρεσιακή μονάδα διοικητικής υποστήριξης του ΣΑΕΠ, γεγονός που επισώρευσε και νέες εκκρεμότητες στο Υπουργείο. Αυτά ως προς το τι παραλάβαμε.

Οι ενέργειες

Ως προς τις ενέργειές μας τώρα, αμέσως συγκροτήσαμε μία Επιτροπή προκειμένου να δώσουμε οριστικό τέλος στην ομηρία χιλιάδων πτυχιούχων. Προωθούμε σχέδιο προεδρικού διατάγματος. Ουσιαστικά επικαιροποιούμε το ισχύον 38/2010 προεδρικό διάταγμα, διότι δυστυχώς η ενσωμάτωσή του το 2010 έγινε χωρίς να ληφθεί μέριμνα ουσιαστικής εναρμόνισης των προβλέψεων της οδηγίας με την κείμενη εθνική μας νομοθεσία για την ανώτατη εκπαίδευση.

Θέλουμε να καθιερώσουμε το επόμενο διάστημα ένα πιο ευέλικτο σχήμα εντός των δομών του Υπουργείου Παιδείας με τη συνεπικουρία, όπου αυτή απαιτείται, και των επαγγελματικών ενώσεων και επιμελητηρίων. Εκτιμούμε ότι μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας και την έκδοση, τη βελτίωση του Προεδρικού Διατάγματος, το νέο Όργανο θα μπορεί να εξετάσει όλους τους φακέλους σε διάστημα λίγων μηνών. Αυτό είναι δέσμευσή μας.

Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι θα δώσουμε διέξοδο, ανταποκρινόμενοι και στις λογικές απαιτήσεις των ενδιαφερομένων και στις διεθνείς υποχρεώσεις μας εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στο μεταξύ πρέπει να σας πω ότι έχει ληφθεί μια σειρά διοικητικών μέτρων για να αντιμετωπιστούν, κατά το δυνατόν, περισσότερες υποθέσεις που παραμένουν σε εκκρεμότητα κυρίως λόγω των άστοχων πολιτικών και νομοθετικών παρεμβάσεων από το 2012 μέχρι το 2014. Συστήσαμε ειδική ομάδα εργασίας, στελεχωμένη με δεκατέσσερις υπαλλήλους, για να προχωρήσουμε πιο γρήγορα και στον έλεγχο πληρότητας και την συμπλήρωση όλων των φακέλων των αιτήσεων και στην ηλεκτρονική καταγραφή των φακέλων και των υποβληθέντων δικαιολογητικών.

Επίσης, προχωρούμε ήδη με το άρθρο 54 του ν.4386/2016 που ψηφίστηκε φέτος το Μάιο, σε κάποιες τροποποιήσεις του Προεδρικού Διατάγματος 38 κυρίως σε ό,τι αφορά -το επισημαίνετε ορθώς στην ερώτησή σας- τον ορισμό των εισηγητών -όχι ένας, αλλά πολλοί εισηγητές- αλλά και στην ίδια τη λειτουργία του Συμβουλίου, ώστε να διευκολυνθεί το έργο και να επισπευστεί ο χρόνος εξέτασης των αιτήσεων που εκκρεμούν προς συζήτηση.

Είμαστε στη φάση των διαβουλεύσεων για τις τελικές τροποποιήσεις του Προεδρικού Διατάγματος και θα προχωρήσουμε σε μια καθολική λύση για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα το οποίο -επαναλαμβάνω- ταλαιπωρεί χιλιάδες παιδιά και οικογένειες. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μια από τις ντροπές -μικρή, αλλά ντροπή- του Ελληνικού Δημοσίου.