Σοβαρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει στους εκπαιδευτικούς και στις τοπικές κοινωνίες της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου η απόφαση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, η οποία προβλέπει νέες υποβαθμίσεις και σχολικών μονάδων για το έτος 2025-2026.

Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται η λειτουργική υποβάθμιση του 1ου Δημοτικού Σχολείου Μύρινας από 10/θέσιο σε 6/θέσιο, του Δημοτικού Σχολείου Κοντοπουλίου από 6/θέσιο σε 4/θέσιο, καθώς και η διατήρηση της προηγούμενης υποβάθμισης στο Δημοτικό Σχολείο Κοντιά. Παράλληλα, προβλέπεται η αναστολή λειτουργίας των νηπιαγωγείων Θάνους και Αγίου Ευστρατίου, γεγονός που δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για τη δυνατότητα πρόσβασης των νηπίων στη δημόσια προσχολική εκπαίδευση.

Οι εξελίξεις αυτές εντάσσονται σε ένα γενικότερο πλαίσιο συγχωνεύσεων και καταργήσεων τμημάτων, με βασική αιτιολογία τον μειωμένο αριθμό μαθητών. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι πίσω από την πολιτική αυτή κρύβεται μια βαθύτερη αντίληψη που βλέπει την εκπαίδευση με όρους κόστους-οφέλους, αδιαφορώντας για τις πραγματικές ανάγκες των παιδιών, ειδικά σε απομακρυσμένες και ακριτικές περιοχές. Με έμφαση στις παιδαγωγικές συνέπειες και τις συνθήκες διδασκαλίας, οι τοπικές εκπαιδευτικές κοινότητες ζητούν την άμεση ανάκληση των υποβαθμίσεων και την ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης με ουσιαστικούς όρους.

Aναλυτικά η ανακοίνωση από τον ΣΥΛΛΟΓΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΛΗΜΝΟΥ «ΑΡΓΥΡΙΟΣ ΜΟΣΧΙΔΗΣ»:

Πάρτε πίσω τις νέες συγχωνεύσεις και υποβαθμίσεις σχολείων, το κλείσιμο νηπιαγωγείων της Λήμνου και του Αγίου Ευστρατίου
Σύμφωνα με την από τις 4-6-2025 απόφαση του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, υποβαθμίζονται λειτουργικά παραπέρα, για το σχολικό έτος 2025-2026, το 1ο Δημοτικό Σχολείο Μύρινας από 10/θέσιο σε 6/θέσιο, το Δημοτικό Σχολείο Κοντοπουλίου από 6/θέσιο σε 4/θέσιο, ενώ επίκειται αναστολή λειτουργίας για το προσεχές σχολικό έτος τα νηπιαγωγεία Θάνους και Αγίου Ευστρατίου. Παράλληλα, διατηρείται η υποβάθμιση του Δημοτικού Σχολείου Κοντιά από 6/θέσιο σε 5/θέσιο.

Όλα τα παραπάνω δρομολογούνται σε αγαστή συνεργασία κυβέρνησης, Υπουργείου Παιδείας και Διευθύνσεων, με τη δικαιολογία του μικρού αριθμού μαθητών, σε συνδυασμό με την αντιεκπαιδευτική νομοθεσία της αύξησης του αριθμού των μαθητών ανά τάξη στους 25 που οδήγησε σε χιλιάδες συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων σχολείων, με απώλεια χιλιάδων οργανικών και λειτουργικών θέσεων εκπαιδευτικών.

Βλέπουν τα παιδιά σαν αριθμούς στη ζυγαριά του κόστους-οφέλους της επένδυσης στην εκπαίδευση και όχι σαν ξεχωριστές προσωπικότητες που, ιδίως σε ακριτικές περιοχές όπως είναι η Λήμνος και ο Άγιος Ευστράτιος, δικαιούνται περισσότερο ουσιαστική και ποιοτική δωρεάν δημόσια παιδεία και μόρφωση.

Δείτε επίσης 

Ειδικότερα, η επιχειρούμενη αναστολή λειτουργίας των νηπιαγωγείων Θάνους και Αγίου Ευστρατίου, είναι εκτός των άλλων αντίθετη και στην παιδαγωγική αρχή που λέει ότι η απόσταση των κατοικιών των νηπίων και προνηπίων από το νηπιαγωγείο, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη των 500 μέτρων.

Γι’ αυτό και επιβάλλεται η λειτουργία των 2 νηπιαγωγείων ανεξάρτητα από τον αριθμό των εγγεγραμμένων νηπίων και προνηπίων. Είναι απαράδεκτο να μετακινούνται νήπια από τον Άγιο Ευστράτιο στη Λήμνο διασχίζοντας θάλασσα, ή από το Θάνος στη Μύρινα ή στο Πλατύ, διανύοντας αποστάσεις χιλιομέτρων.

Το 1ο Δημοτικό σχολείο Μύρινας υποβαθμίζεται σε 6/θέσιο, μετά από πολύχρονο σχεδιασμό Υπουργείου Παιδείας, Διευθύνσεων εκπαίδευσης, αλλά και δημοτικών αρχών, που, πατώντας στο υπαρκτό κτιριακό πρόβλημα για το οποίο οι ίδιοι είναι υπεύθυνοι, άλλαξαν εσκεμμένα τα όρια της περιφέρειας εγγραφής μαθητών στο σχολείο, ώστε να καταλήξουν στη σημερινή υποβάθμιση του σχολείου. Παρόλα αυτά, η Ε΄ τάξη του σχολείου, θα έχει 25 μαθητές, αριθμός που δεν πληροί τον κανονισμό πυροπροστασίας, αφού η επιφάνεια των αιθουσών διδασκαλίας του σχολείου δεν επιτρέπει τμήματα μεγαλύτερα των 20 μαθητών.

Ακόμα και ένας άσχετος με την εκπαιδευτική διαδικασία μπορεί σήμερα να αντιληφθεί ότι κανένας εκπαιδευτικός δεν μπορεί να δώσει την αναγκαία παιδαγωγική στήριξη και βοήθεια, που αξίζουν και δικαιούνται τα παιδιά μας τον 21ο αιώνα, σε μια ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα των 25 μαθητών.

Οι δε υποσχέσεις για ανέγερση 4ου δημοτικού σχολείου στη Μύρινα, ως αντιστάθμισμα στην υποβάθμιση του 1ου Δημοτικού Σχολείου, αποδείχθηκαν κοροϊδία.

Τα δημοτικά σχολεία Κοντοπουλίου και Κοντιά προέρχονται από συγχωνεύσεις άλλων σχολείων των παρακείμενων χωριών που έκλεισαν για να λειτουργήσουν αυτά τα σχολεία ως 6/θέσια. (Το σχολείο του Κοντοπουλίου δέχεται μαθητές από 4 παραπλήσια χωριά και το σχολείο του Κοντιά από 2 παραπλήσια χωριά). Εδώ έχουμε δηλαδή συγχωνεύσεις επί συγχωνεύσεων στα πλαίσια της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής όλων των μέχρι τώρα κυβερνήσεων.

Τονίζουμε και εδώ τον αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα των συγχωνεύσεων, αφού για παράδειγμα τα παιδιά που τελείωσαν την Δ΄τάξη του σχολείου του Κοντοπουλίου, θα κληθούν τώρα να ανταποκριθούν στα μαθήματα της ΣΤ΄τάξης!
Τέλος, εκκρεμεί η ικανοποίηση του αιτήματος του Δημοτικού Σχολείου Αγίου Δημητρίου για δημιουργία Τμήματος Ένταξης, με 5 μαθητές που έχουν σχετικές γνωματεύσεις από το ΚΕΔΑΣΥ.

Αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά τι σημαίνει για τους κυβερνώντες «αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου»: Σχολεία υποσυντήρητα και εμπορευματοποιημένα, όπου οι γονείς καλούνται να βάζουν συνεχώς το χέρι στην τσέπη, με παρωχημένο πρόγραμμα σπουδών, στηριγμένο σε εφήμερες, ανούσιες δεξιότητες και οι πραγματικές ανάγκες εκπαιδευτικών και μαθητών στη μόρφωση, τη δουλειά και τη ζωή να μπαίνουν διαρκώς στο εγκληματικό ζύγι κόστους-οφέλους!

Αυτό ακριβώς έρχεται να μετρήσει και η δήθεν «αξιολόγησή» τους. Κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί θα σκύψουμε το κεφάλι, θα συμβιβαστούμε και θα υπηρετήσουμε αυτή την αντιπαιδαγωγική και απάνθρωπη κυβερνητική πολιτική.
Οι εκπαιδευτικοί φωνάζουμε ένα βροντερό ΟΧΙ στο στοίβαγμα των παιδιών μας σε αίθουσες κλουβιά, στο σχολείο της αγοράς και της αμορφωσιάς!


Απαιτούμε-Διεκδικούμε:

Να λειτουργήσουν τα νηπιαγωγεία Θάνους και Αγίου Ευστρατίου.
Καμιά υποβάθμιση των δημοτικών σχολείων 1ο Μύρινας, Κοντοπουλίου και Κοντιά.
Λειτουργία Τμήματος Ένταξης στο Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου.
Καμία συγχώνευση σχολικών τμημάτων. Οι Σύλλογοι Διδασκόντων να διεκδικήσουν με παιδαγωγικά κριτήρια τη συγκρότηση νέων και το σπάσιμο τμημάτων.
Εδώ και τώρα 15 μαθητές ανά τμήμα.
Σύγχρονα και ασφαλή δημόσια σχολικά κτίρια.
Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των κενών στα σχολεία από την πρώτη μέρα λειτουργίας.