Προσλήψεις αναπληρωτών – Η οξύτατη αντίδραση του Πανελλήνιου Θεολογικού Συνδέσμου «Καιρός» έρχεται σε μια στιγμή που η υποστελέχωση στα σχολεία, ειδικά στα μαθήματα ειδικότητας, αποτυπώνει μια ανησυχητική πραγματικότητα για τη δημόσια εκπαίδευση.
Παρά τα δεκάδες λειτουργικά κενά θεολόγων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι δύο πρώτες φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών άφησαν το τοπίο ουσιαστικά αμετάβλητο, ενώ η τρίτη φάση, αντί να δώσει λύση, κάλυψε μόλις έναν ελάχιστο αριθμό θέσεων.
Την ίδια στιγμή, η κατάργηση 200 οργανικών θέσεων του κλάδου ΠΕ01, σε συνδυασμό με την προοπτική κάλυψης των κενών των Θρησκευτικών από φιλολόγους μέσω δεύτερης ανάθεσης, ενισχύει τους φόβους του Συνδέσμου ότι το μάθημα απαξιώνεται συστηματικά. Ο «Καιρός» προειδοποιεί ότι η πρακτική αυτή δεν πλήττει μόνο τους θεολόγους, αλλά πρωτίστως τους μαθητές που κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς ουσιαστική θρησκευτική εκπαίδευση, σε μια περίοδο που το σχολείο οφείλει να προσφέρει σταθερότητα, ποιότητα και παιδαγωγική συνέπεια.
Αναλυτικά η μαρτυρία Θεολογικού Συνδέσμου ΚΑΙΡΟΣ για τους ελάχιστους διορισμούς αναπληρωτών θεολόγων:
ΔΕΙΤΕ Προσλήψεις αναπληρωτών: Αντιδράσεις για την ελάχιστη κάλυψη κενών στη Γερμανική Γλώσσα
Ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος «Καιρός – για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα» με λύπη διαπιστώνει και διαμαρτύρεται έντονα για την ισχνή κάλυψη των λειτουργικών κενών θεολόγων στα σχολεία της επικράτειας.
Έχουν ήδη προηγηθεί δύο φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών, δηλαδή εκπαιδευτικών που έρχονται να καλύψουν πραγματικά κενά και ανάγκες στα σχολεία. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το τρέχον σχολικό έτος, τα καταγεγραμμένα λειτουργικά κενά θεολόγων (ΠΕ01) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανέρχονται σε περίπου 240, ενώ με τους τελευταίους διορισμούς (τρίτη φάση) καλύφθηκαν μόλις 17 θέσεις! Την ίδια στιγμή, με τροποποίηση στον ν. 4823/2021, που ήρθε με νεότερο νόμο (ν. 5224/2025), καταργούνται 200 οργανικές θέσεις του κλάδου ΠΕ01 Θεολόγων. Η επιλογή αυτή, σε συνδυασμό με τα δεκάδες λειτουργικά κενά που παραμένουν ακάλυπτα, αποτυπώνει μια συνολικότερη τάση υποβάθμισης της θεολογικής εκπαίδευσης στο δημόσιο σχολείο.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες δεν λαμβάνουν θρησκευτική εκπαίδευση και, από ό,τι φαίνεται, κινδυνεύουν να μη διδαχθούν καθόλου Θρησκευτικά τη φετινή χρονιά από θεολόγο καθηγητή.
ΔΕΙΤΕ Σχολεία: Πώς διαμορφώνεται η κάλυψη των κενών μετά τις τρεις φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών
Από την άλλη μεριά, κρίνοντας από τον αριθμό των διορισθέντων αναπληρωτών φιλολόγων (815 προσλήψεις), υπάρχει σοβαρή πιθανότητα το Υπουργείο Παιδείας να επιχειρεί να καλύψει, πέραν των πολλών κενών των φιλολογικών μαθημάτων, και εκείνα των Θρησκευτικών με φιλολόγους μέσω δεύτερης ανάθεσης. Μια τέτοια πρακτική υποβαθμίζει αντικειμενικά τη σημασία και την ποιότητα του μαθήματος, το οποίο μετατρέπεται σε «μάθημα-πάρεργο» και όχι σε ουσιαστικό πεδίο θεολογικού και παιδαγωγικού διαλόγου. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι, σε ορισμένα σχολεία, καταφεύγουν σε ιδιότυπες «λύσεις», μετατρέποντας το μάθημα των Θρησκευτικών σε μονόωρο σε κάποιες τάξεις, με τον μοναδικό υπηρετούντα θεολόγο, προκειμένου να μη μείνουν οι μαθητές εντελώς χωρίς διδασκαλία του μαθήματος, πράγμα που υποβαθμίζει τόσο την εκπαιδευτική διαδικασία όσο και το ίδιο το μάθημα.
Τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργούν με προχειρότητες και ημίμετρα. Οι εκπαιδευτικοί δεν είμαστε «πολυεργαλεία» για να καλύπτουμε κάθε ανάγκη και κάθε έλλειψη. Όταν ο ίδιος εκπαιδευτικός αναλαμβάνει, πέρα από το βασικό του αντικείμενο, και άλλα μαθήματα, το τίμημα το πληρώνει τελικά ο μαθητής, με υποβαθμισμένη ποιότητα διδασκαλίας.
Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι ένα μάθημα που απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς θεολόγους – ειδικά στους καιρούς μας – υψηλό επίπεδο γνώσεων, κατάρτιση και διδακτικά εργαλεία τέτοια, ώστε να καθιστούν το μάθημα ελκυστικό και χρήσιμο στους μαθητές του σήμερα. Επιπλέον, είναι ένα μάθημα ταυτοτικό, που σημαίνει ότι ο μαθητής δεν λαμβάνει μόνο γνώσεις, αλλά και βοηθείται να διαμορφώσει κριτικά την προσωπική του στάση, τις αξίες και τον τρόπο που στέκεται απέναντι στον Θεό, στον άλλο και στον κόσμο· να διαμορφώσει, με άλλα λόγια, την προσωπική του ταυτότητα σε έναν κόσμο που αλλάζει γρήγορα και που τον γεμίζει με ανασφάλεια και άγχος.
Το Υπουργείο Παιδείας, αντί να διορίσει – ως οφείλει – θεολόγους και στα Δημοτικά σχολεία, όπου το μάθημα των Θρησκευτικών είτε δεν διδάσκεται είτε διδάσκεται ανεπαρκώς, καθώς συχνά επαφίεται στην προσωπική προαίρεση, τον χρόνο και την αξιολόγηση του κάθε δασκάλου, αφήνει και τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χωρίς τους ειδικούς και αρμόδιους να διδάξουν το μάθημα.
Διαμαρτυρόμαστε έντονα γι’ αυτό και ζητούμε από την Υπουργό, κ. Ζαχαράκη, να επανεξετάσει τις προτεραιότητες και τα κριτήρια διορισμών αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Ένα μάθημα Θρησκευτικών χωρίς τον ειδικό καθηγητή του είναι ένα λειψό μάθημα και, εντέλει, ανενεργό. Κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από εμάς. Ζητούμε την άμεση κάλυψη όλων των λειτουργικών κενών με θεολόγους και τη διαμόρφωση ενός σταθερού και συνεκτικού πλαισίου θρησκευτικής εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, με σεβασμό στο Σύνταγμα, στην εκπαιδευτική νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές ανάγκες.