Η «κανονικότητα» των ένα μήνα μετά το άνοιγμα των σχολείων!

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

Α. Προσλήψεις αναπληρωτών

Βρισκόμαστε ένα μήνα μετά το άνοιγμα των σχολείων και δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρά κενά σε όλες τις δομές της εκπαίδευσης! Παρά τις προσλήψεις 30.243 αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση (Α/θμια, Β/θμια, ΕΕΠ-ΕΒΠ), τα προβλήματα εξακολουθούν να είναι πολύ σοβαρά όχι μόνο στις νησιωτικές περιοχές αλλά και στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη!

Σχετικά με τα κενά στα σχολεία και τις προσλήψεις αναπληρωτών, με σημερινές της δηλώσεις στην ΕΡΤ1 η κ. Ζαχαράκη υποστήριξε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ κινήθηκε ταχύτατα, έβαλε από τις 7 Ιουλίου σφιχτό χρονοδιάγραμμα στην ολοκλήρωση των υπηρεσιακών μεταβολών των εκπαιδευτικών και στις 5 Σεπτεμβρίου έγινε η μεγάλη -μεγαλύτερη από κάθε άλλη φορά τη χαρακτήρισε- Α’ φάση προσλήψεων, η Β φάση έγινε την περασμένη Παρασκευή και τώρα γίνεται εκ νέου αποτύπωση των αναγκών προκειμένου να ακολουθήσει σύντομα η Γ φάση.

Ορισμένες παρατηρήσεις επί των δηλώσεων της κ. Υφυπουργού:

  • Κατά την Α. Φάση προσλήψεων αναπληρωτών που έγινε στις 5 Σεπτεμβρίου, από τις 20.558 προσλήψεις το 79% δόθηκε στην Πρωτοβάθμια (16.191) και το 21% (4.367) στη Δευτεροβάθμια! Με 1.078 προσλήψεις περισσότερες από το 2018 η Δευτεροβάθμια στη Γενική είχε 57 προσλήψεις λιγότερες! Στις περισσότερες περιοχές η κάλυψη των κενών θέσεων έγινε σε ποσοστά 30%-40%! Είχαν δηλωθεί περίπου 4600 κενά και καλύφθηκαν τα 1719. Είχαμε συνεπώς πάνω από 60% των αρχικών κενών να παραμένουν χωρίς κάλυψη!
  • Κατά τη Β΄ φάση που έγινε στις 29 Σεπτεμβρίου, είχαμε 5387 προσλήψεις σε όλη την εκπαίδευση. Εξ αυτών οι 3015 (56%) έγιναν στη Δευτεροβάθμια και 2372 (44%) στην Πρωτοβάθμια. Από τα 3800 δηλωθέντα κενά καλύφθηκαν τα 2014. Είχαμε δηλαδή μια κάλυψη των κενών κατά 53%! Από τα 1500 κενά της ΕΑΕ καλύφθηκαν τα 536 (κάλυψη 36%)! Και τέλος από τις 26.500 ώρες στα Μουσικά είχαμε 447 προσλήψεις εκ των οποίων 117 Αναπληρωτών μειωμένου Ωραρίου Στα Μουσικά Σχολεία συνεπώς καλύφθηκαν περίπου 9.400 ώρες και έμειναν ακάλυπτες 17.100 ώρες που αντιστοιχούν στο 65% των αρχικών κενών ωρών! Παράλληλα δεν έχουμε ακόμη προσλήψεις ωρομισθίων καθηγητών Χορού και Κινηματογράφου στα Καλλιτεχνικά Σχολεία.
  • Ένα μήνα μετά το άνοιγμα των σχολείων, δεν έχουμε ακόμη προσλήψεις αναπληρωτών στο πρόγραμμα για Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ και στις Τάξεις Υποδοχής ΖΕΠ που αφορούν κυρίως την Προσφυγική Εκπαίδευση! Να υπενθυμίσουμε ότι την προηγούμενη σχολική χρονιά απασχολήθηκαν 450 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί και 220 Ψυχολόγοι στο Πρόγραμμα για Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ, 50 σε ΔΥΕΠ και 290 περίπου σε Τάξεις Υποδοχής!
  • Αναμένονται το Νοέμβριο οι 1000 προσλήψεις αναπληρωτών για την Ενισχυτική Διδασκαλία στα Γυμνάσια

Προφανώς και με τα δεδομένα αυτά, η αναγκαιότητα Γ΄ φάσης είναι άμεση και  επιτακτική! Ωστόσο θα πρέπει να ξεκαθαριστεί το ταχύτερο δυνατόν αν έχουν εξασφαλιστεί οι 700 περίπου πιστώσεις από τις άδειες άνευ αποδοχών των εκπαιδευτικών και οι αναμενόμενες 1600 νέες πιστώσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Σε αντίθετη περίπτωση είναι άγνωστο πότε θα γίνει η επόμενη φάση προσλήψεων!  Είναι προφανές ότι με τα σημερινά δεδομένα ότι οι πιστώσεις αυτές δεν επαρκούν για να καλύψουν ούτε τα κενά της Γενικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Μουσικών Σχολείων, τα οποία ως γνωστόν χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και το Πρόγραμμα  Δημοσίων Επενδύσεων!

   Ορισμένα ενδεικτικά στοιχεία μαρτυρούν το μέγεθος του προβλήματος των ελλείψεων στις σχολικές μονάδες.  Στη Δυτική Αθήνα τα κενά ξεπερνούν τις 1700 ώρες σε όλες τις ειδικότητες. Στο Ηράκλειο ξεπερνούν τα 200 σε όλες τις δομές της Δευτεροβάθμιας, στο Λασίθι 45, στην Κεντρική Μακεδονία πάνω από 200 στη Γενική και 150 στην ΕΑΕ, στη Θεσσαλία 94 στη Γενική και 67 στην Ειδική Αγωγή, στην Ήπειρο 70 στη Γενική και 31 στην ΕΑΕ,  στη Λακωνία ξεπερνούν τα 40, στη Λέσβο 16 στη Γενική και 26 στην Ειδική, στην Ηλεία 38 στη Γενική και 13 στην Ειδική Αγωγή, στην Καβάλα πάνω από 25, στην Κορινθία πάνω από 50.Με τα δεδομένα αυτά έχουν χαθεί χιλιάδες διδακτικές ώρες από την αρχή της χρονιάς! Εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς ζητούν πλέον το αυτονόητο: Άμεση κάλυψη των κενών για την στελέχωση των σχολείων τώρα!

Β. Μόνιμοι εκπαιδευτικών

Σχετικά με το ζήτημα των μόνιμων διορισμών, η Υφυπουργός κ. Ζαχαράκη –επαναλαμβάνοντας προγενέστερες δηλώσεις της κ. Κεραμέως- δήλωσε στην ΕΡΤ1 ότι: προκειμένου να γίνουν μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών θα χρειαστεί προηγουμένως να γίνει προγραμματισμός με τρεις άξονες: νέα αποτύπωση των αναγκών στα σχολεία, καταγραφή των δημογραφικών τάσεων στο εγγύς μέλλον και βέβαια, δημοσιονομικό περιθώριο. Αφού καθοριστούν οι ανάγκες, τότε θα αποφασιστεί ο αριθμός και ο τρόπος (μοριοδότηση, ΑΣΕΠ, κλπ) των μονίμων προσλήψεων. Παράλληλα επανέλαβε ότι για τις 10.500 προσλήψεις στη Γενική Εκπαίδευση η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τις είχε εξαγγείλει, έχοντας όμως προϋπολογίσει 0 ευρώ για την πραγματοποίησή τους. 

Ορισμένες παρατηρήσεις επί των δηλώσεων αυτών:

  1. Επανειλημμένα η Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου μιλά για καταγραφή των κενών και των εκπαιδευτικών αναγκών! Στην περίπτωση των εκπαιδευτικών οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια! Η σχολική χρονιά 2018-2019 έκλεισε με 31.300 προσλήψεις αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση εκ των οποίων 9.578 στην Δευτεροβάθμια, 2.500 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών λόγω παραίτησης. Παράλληλα την δεκαετία 2010-2019 είχαμε συνολικά 21.700 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών από τη Δ.Ε. και 36.000 αποχωρήσεις από όλη την Εκπαίδευση! Τέλος οι φετινές 30.243 προσλήψεις, δεν αποδείχτηκαν αρκετές να καλύψουν τα σοβαρά κενά!
  2. Σχετικά με τις 4500 μόνιμες προσλήψεις στην ΕΑΕ: Αναμένονται οι προσωρινοί αξιολογικοί πίνακες κατάταξης και απορριπτέων για τους Εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας και ΕΕΠ από τις προκηρύξεις 2ΕΑ & 3ΕΑ του ΑΣΕΠ. Ωστόσο έχουν προκύψει πολύ σοβαρά ζητήματα:
  • Αναμένεται ακόμη η κατανομή των 4500 προσλήψεων της Ειδικής Αγωγής μεταξύ Α/θμιας-Β/θμιας-ΕΕΠ/ΕΒΠ! Με βάση τα ποσοστά προσλήψεων αναπληρωτών την τελευταία διετία, στη Δευτεροβάθμια ΕΑΕ αντιστοιχούν 1500 τουλάχιστον θέσεις!
  • Με σημερινή της ανακοίνωση η ΔΟΕ ζητά τουλάχιστον, 500 διορισμούς εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να καλυφθούν με όρους όχι συντεχνιακών αλλά μορφωτικών αναγκών των μαθητών, οι μόνιμες θέσεις.

Είναι προφανές ότι η κατανομή θα πρέπει να γίνει άμεσα και πριν την έκδοση των πινάκων του ΑΣΕΠ! Αναλογίζεται το Υπουργείο Παιδείας τις σοβαρές ευθύνες του για την αδικαιολόγητη  καθυστέρηση της

  • κατανομής αυτής;
  • Στην πολύ κρίσιμη αυτή περίοδο το τελευταίο πράγμα που χρειάζεται η εκπαιδευτική κοινότητα είναι ο κοινωνικός αυτοματισμός μέσα στους κόλπους της για την κατανομή των 4500 μόνιμων προσλήψεων που σε καμία περίπτωση δεν καλύπτουν τις τεράστιες ανάγκες στην ΕΑΕ! Με πνεύμα συλλογικότητας και χωρίς τη δημιουργία τετελεσμένων, πρέπει να γίνει μια όσο το δυνατόν δικαιότερη κατανομή των θέσεων αυτών.
  • Παράλληλα δεν έχει κατατεθεί η τροπολογία για τη σύσταση οργανικών θέσεων στα Τμήματα Ένταξης και η προκήρυξη για τους νέους πίνακες πρόσληψης της Γενικής Εκπαίδευσης (προφανώς με την εφαρμογή του ν.4589/2019). Πότε θα γίνουν οι διαδικασίες αυτές;
  • Τέλος στην περίπτωση (κάτι πολύ πιθανό πλέον) που οι μόνιμοι διορισμοί δεν ολοκληρωθούν εντός του 2019 τι θα γίνει με τις πιστώσεις που είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό του 2019;  Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2020 πάντως, δεν προβλέπει κάτι για προσλήψεις στην εκπαίδευση…
  1. Πριν λίγες ημέρες η κ. Κεραμέως είχε πει στη Βουλή για πρώτη φορά ότι εξετάζονται διορισμοί (στοχευμένες προσλήψεις τις ονόμασε) μόνιμων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση! Για την κ. Υπουργό δηλαδή η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν έχει ανάγκη μόνιμων διορισμών; Να υπενθυμίσουμε ότι το 2018/19 το ποσοστό των αναπληρωτών στη Δευτεροβάθμια επί των μονίμων ήταν 14,5%! Ελπίζουμε –στο ζήτημα των μόνιμων διορισμών- να μην εισερχόμαστε –με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου- σε μια ιδιότυπη κατάσταση κοινωνικού αυτοματισμού μέσα στους κόλπους πια της Δημόσιας Εκπαίδευσης! Κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό…
  2. Τέλος η κ. Ζαχαράκη για άλλη μια φορά, τόνισε σήμερα ότι δεν βρέθηκαν πιστώσεις στον προϋπολογισμό του 2019 για τους 10.500 μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση που προβλέπονταν για το 2020 και το 2021! Συνεπώς οι 5250 θα εγγράφονταν στον προϋπολογισμό του 2020 (το προσχέδιο του οποίου προβλέπει 0 ευρώ) και οι υπόλοιποι 5250 στον αντίστοιχο του 2021!

Γ. Εκπαιδευτικές εξελίξεις

   Σε σχέση με το τεράστιο ζήτημα της πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μετά τις εξαγγελίες για επαναφορά σκληρού εξετασιοκεντρικού συστήματος με Τράπεζα Θεμάτων καθώς και επαναθεσμοθέτηση του Εθνικού Απολυτήριου για πρόσβαση στην τριτοβάθμια, με συνυπολογισμό της βαθμολογίας και των τριών τάξεων του Λυκείου, καθορισμό ελάχιστης βάσης εισαγωγής στην τριτοβάθμια το 10, την εξίσωση των επαγγελματικών και των ακαδημαϊκών προσόντων των Πανεπιστημίων με εκείνα των κολεγίων και των ιδιωτικών πανεπιστημίων του εξωτερικού, ήρθε χθες στη Βουλή ο Υφυπουργός κ. Διγαλάκης να μιλήσει επίσημα για μείωση του αριθμού των εισακτέων από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά! Η δήλωση αυτή γίνεται την στιγμή που η σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει και οι μαθητές/τριες σε ΓΕΛ & ΕΠΑΛ, έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία τους για τις Πανελλαδικές εξετάσεις! Τι θα επιφέρει άραγε η δραματική μείωση του αριθμού των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; Οι οικογένειες χιλιάδων αποφοίτων το καλοκαίρι θα είναι εγκλωβισμένες σε μια και μόνο επιλογή: την επιλογή ιδιωτικών επιχειρήσεων εκπαίδευσης!  Δεν είναι τυχαίο ότι σημερινά πρωτοσέλιδα εφημερίδων, αναφέρονται στην ανεργία των πτυχιούχων από τα ΑΕΙ και για τις κλειστές πόρτες στην αγορά εργασίας! Το περιτύλιγμα για τη δραματική μείωση των εισακτέων είναι έτοιμο…