: Νωρίτερα αναμένεται  ν΄ ανακοινωθούν φέτος τα των πανελλαδικών εξετάσεων ( και ονόματα εισαγωγής).

Σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ, όσον αφορά στην ανακοίνωση των βαθμολογικών επιδόσεων η πρόβλεψη είναι για την πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου.

Φέτος οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα ολοκληρωθούν νωρίτερα από πέρυσι δηλαδή στις 30 του Ιουνίου (πέρυσι 12 Ιουλίου) και άρα αυτό δίνει τη δυνατότητα ν΄ ανακοινωθούν οι βαθμοί για τα «γενικά μαθήματα» στις αρχές του Ιουλίου.

Όσον αφορά στο  δελτίο θα δοθεί μια προθεσμία τουλάχιστον 10 ημερών για την κατάθεση του καθώς είναι μια δύσκολη διαδικασία για τους υποψήφιους η οποία γίνεται ακόμη δυσκολότερη λόγω και της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και σίγουρα οι μαθητές θα χρειαστούν σημαντική βοήθεια ώστε να κάνουν τους υπολογισμούς τους και σωστές επιλογές στα τμήματα που θέλουν να εισαχθούν.

Η πρώτη εικόνα των γραπτών

Μια εικόνα περίπου ίδια με την περυσινή «δίνουν» οι βαθμολογητές για τα περισσότερα μαθήματα των εξετάσεων όσον αφορά στις επιδόσεις των υποψηφίων, δηλαδή με …πτωτική πορεία και υψηλά ποσοστά κάτω της βάσης. Με δεδομένο ότι η των γραπτών δεν έχει προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό οι καθηγητές αναφέρουν ότι ακόμη είναι  παρακινδυνευμένο να γίνουν εκτιμήσεις τόσο για τα μαθήματα όσο και για τις βάσεις εισαγωγής.

Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Παρά το γεγονός ότι  τα φετινά θέματα για τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία χαρακτηρίστηκαν βατά και αναμενόμενα οι υποψήφιοι δεν φαίνεται να τα πήγαν καλά με τις ερωτήσεις, που αφορούσαν στην ιστορική μνήμη. Από τα πρώτα γραπτά που διορθώθηκαν φαίνεται, σύμφωνα με τα λεγόμενα των βαθμολογητών, ότι οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι χειρότερες από πέρυσι και γι΄ αυτό πιστεύουν ότι φέτος θα είναι περισσότερα τα γραπτά με βαθμούς κάτω από 10. Γενικότερα στο μάθημα αυτό τα ποσοστά κάτω της βάσης κυμαίνονται ανάλογα με τη χρονιά μεταξύ 15% και 25%, ενώ υψηλά είναι και τα ποσοστά των αναβαθμολογήσεων. Στο μάθημα αυτό ακόμη και μαθητές οι οποίοι είναι πραγματικά άριστοι συνήθως δεν καταφέρνουν να πάρουν βαθμούς μεταξύ 19-20. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι (2021) από τους συνολικά 74.892 υποψήφιους, που έδωσαν εξετάσεις στο συγκεκριμένο μάθημα μόνο 48 άτομα πήραν βαθμούς μεταξύ 19-20. Επίσης μόνο 771 υποψήφιοι κατέκτησαν βαθμολογίες μεταξύ 18-19 και 2.663 πήραν βαθμούς μεταξύ 17-18. Κάτω από τη βάση έγραψαν 17.051 (ποσοστό 22.77%). Οι υπόλοιποι κατέκτησαν μεσαίες βαθμολογίες και 9.928 (ποσοστό 13.26%) πέρασαν από αναβαθμολόγηση.

Βιολογία Προσανατολισμού

Οι περισσότεροι υποψήφιοι είχαν πρόβλημα με το χρόνο και οριακά κατάφεραν ν΄ απαντήσουν σε όλα τα θέματα. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτούσε το θέμα Γ και το υποερώτημα Δ3. Οι βαθμολογητές πάντως τονίζουν ότι δεν θα υπάρχουν υψηλά ποσοστά στους βαθμούς κάτω της βάσης και ίσως η εικόνα των γραπτών συνολικά να είναι καλύτερη από πέρυσι. Τα θέματα παρουσίαζαν διαβαθμισμε?νη δυσκολι?α και κάλυπταν ευρυ? φα?σμα της υ?λης, σύμφωνα με ανακοίνωση της πανελλήνιας Ένωσης Βιοεπιστημόνων (ΠΕΒ) και τα ερωτη?ματα δεν είχαν  ασα?φειες και μπορούσαν να απαντηθου?ν απο? καλα? προετοιμασμε?νους μαθητε?ς με κριτικη? σκε?ψη. Οι καθηγητές των φροντιστηρίων αντίθετα εκτιμούν ότι τα θέματα ήταν δυσκολότερα από πέρυσι. Στο μάθημα αυτό υπάρχουν αρκετά υψηλά ποσοστά άριστων βαθμολογιών συγκριτικά με άλλα μαθήματα με δεδομένο ότι οι υποψήφιοι που διαγωνίζονται σε αυτό προορίζονται για τις εξαιρετικά υψηλόβαθμες σχολές της Ιατρικής. Όμως και πάλι τα ποσοστά βαθμολογιών κάτω της βάσης συνήθως είναι υψηλά. Πέρυσι βαθμούς κάτω από 10 πήρε το 31.55% των υποψηφίων. Όμως το ποσοστό αυτό υπάρχουν χρονιές που φτάνει στα ύψη όπως για παράδειγμα το 2018 όταν το 61% των μαθητών έγραψε κάτω από τη βάση. Πέρυσι πάντως ήταν μια καλή χρονιά για όσους έδωσαν Βιολογία ( συνολικά 12,758 άτομα) καθώς ένα ποσοστό κοντά στο 18% πήρε βαθμούς από 18 έως 20.



Χημεία Προσανατολισμού

Αυξημένης δυσκολίας θέματα ήταν το Β4 , Δ2 και Δ3 (ii), και μόνο για τους καλά προετοιμασμένους υποψήφιους. Οι εκτιμήσεις δείχνουν μόνο ένα μικρό ποσοστό 10%-12% με υψηλές βαθμολογίες. Βέβαια η Ένωση Ελλήνων Χημικών (ΕΕΧ) εκτίμησε ότι «τα θέματα ήταν όπως “έπρεπε” να είναι, ακολουθώντας την πρακτική της περσινής χρονιάς. Ήταν κλιμακούμενης δυσκολίας και επιπλέον προσέγγιζαν το σχολικό βιβλίο. Η σωστή σχολική προετοιμασία ήταν ικανή να βοηθήσει τους μαθητές να ανταποκριθούν στα θέματα. Πιο συγκεκριμένα: Ο χρόνος του τρίωρου ,που δίνεται κρίνεται αρκετός για την έκταση των θεμάτων και για τη σωστή προσέγγιση των απαντήσεων. Οι μαθητές φέτος κλήθηκαν να απαντήσουν με κριτική σκέψη σε κάποια από τα θέματα, γρήγορα και μεθοδικά. Στο σύνολο τους βασίζονταν σε γνωστές μεθοδολογίες και στη θεωρία του σχολικού βιβλίου».

Πληροφορική

Οι υποψήφιοι δεν φαίνεται να αντιμετώπισαν σοβαρές δυσκολίες καθώς τα θέματα ήταν διαβαθμισμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να γράψουν όλοι οι μαθητές ανεξαρτήτως επιπέδου. Μεγαλύτερης δυσκολίας ήταν τα θέματα Β1 και στο  Θέμα 3, το ερώτημα Γ3

Λατινικά

Τα θέματα ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια και μπορούν να χαρακτηριστούν βατά και αναμενόμενα και οι επιδόσεις αναμένονται στα ίδια με πέρυσι επίπεδα.

Μαθηματικά

Οι βαθμολογητές εκτιμούν ότι οι επιδόσεις θα είναι χαμηλότερες από το 2021 καθώς τα φετινά θέματα των Μαθηματικών ήταν απαιτητικά και με ελαφρά υψηλότερο βαθμό δυσκολίας από πέρσι. Σύμφωνα με την Μαθηματική Εταιρεία η αντιμετώπιση του Γ1, χρειαζόταν ιδιαίτερη προσοχή, όπως και το θέμα Δ και ιδιαίτερα τα ερωτήματα  Δ3 και Δ4.  Η καλή γνώση της ύλης προηγούμενων ετών είναι απαραίτητη. Τα θέματα παρουσιάζουν αυξημένη δυσκολία σε σχέση με πέρυσι. Είναι πιθανό να υπάρξει μεγάλη απόκλιση στις επιδόσεις μεταξύ του  προσανατολισμού Θετικών σπουδών και σπουδών Οικονομίας – Πληροφορικής,  που εξετάστηκαν στα ίδια θέματα σήμερα.  Στο μάθημα αυτό συνήθως οι μαθητές έχουν τεράστια αποτυχία. Τις περισσότερες χρονιές τα ποσοστά κάτω της βάσης κυμαίνονται μεταξύ 50%-60%. Το 2021 εξετάσεις στα μαθηματικά έδωσαν 38.850 υποψήφιοι και το ποσοστό των γραπτών κάτω της βάσης έφτασε στο 57.31%. Όσο για το ποσοστό των υποψηφίων που έγραψαν μεταξύ 19-20 δεν ξεπέρασε το 3.88% και μεταξύ 18 -19 έγραψε το 4.95%. Το 2018 για παράδειγµα, στα Μαθηµατικά (όλων των πεδίων) κάτω από τη βάση έγραψε σχεδόν το 70% των υποψηφίων και άριστα ένα ποσοστό που µε το ζόρι άγγιξε το 3%. Μάλιστα, στο Πεδίο της Οικονοµίας και της Πληροφορικής η αποτυχία στα Μαθηµατικά την ίδια χρονιά άγγιξε το 83,17%!. Από αυτά τα στοιχεία φαίνεται ότι οι μαθητές δεν μπορούν ν΄ ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του μαθήματος το οποίο δυστυχώς είναι ο «εφιάλτης» των παιδιών.

Αρχαία

Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών ως προς το διδαγμένο κείμενο θεωρήθηκαν εύκολα. Ως προς το αδίδακτο κείμενο, αρκετά απαιτητικά και για καλά προετοιμασμένους μαθητές. Οι πάνω από 21.000 υποψήφιοι κλήθηκαν να επεξεργαστούν την 17η και 20η Διδακτική Ενότητα από τα «Πολιτικά» του Αριστοτέλη και τις «Διατριβαί» του Επίκτητου. Οι ερωτήσεις κατανόησης προϋπόθεταν καλή γνώση των ερμηνευτικών σχολίων του σχολικού εγχειριδίου και εις βάθος κατανόηση του κειμένου. Οι λεξιλογικές ασκήσεις και η άσκηση εισαγωγής δεν παρουσίαζαν αυξημένο βαθμό δυσκολίας, τουλάχιστόν για ένα μεγάλο τμήμα των υποψηφίων. Η παρατήρηση, σχετικά με την αντιπαραβολή μεταξύ του κειμένου αναφοράς και του παράλληλου κειμένου του Παπανούτσου, απαιτούσε κριτική προσέγγιση των δύο κειμένων και αφαιρετική ικανότητα. Οι βαθμολογητές εκτιμούν ότι σχεδόν οι μισοί υποψήφιοι δεν θα καταφέρουν να πάρουν βαθμούς πάνω από 10 και ότι τα γραπτά με βαθμούς 18-20 δεν θα ξεπεράσουν το 5% Πέρυσι (2021) το 45.26% πήρε βαθμούς κάτω της βάσης. Στις εξετάσεις συμμετείχαν 22.475 υποψήφιοι και από αυτούς μόνο 189 άτομα (ποσοστό 0.84%) «έπιασαν» την τέλεια βαθμολογία δηλαδή 19-20. Οι περισσότεροι υποψήφιοι δηλαδή περίπου το 30% πήραν βαθμούς από 10 έως 15.