Στο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία που κατατέθηκε προσφάτως, μεταξύ άλλων και σύμφωνα με τα άρθρα 51 και 52, θεσπίζεται το ηλικιακό όριο  των 17 ετών για την εγγραφή μαθητών/τριών στα Επαγγελματικά Λύκεια. Με αυτόν τον περιορισμό αποκλείεται  από την δευτεροβάθμια επαγγελματική τυπική εκπαίδευση το 1/3 του μαθητικού δυναμικού των με σκοπό, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, «την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών».

 

Οι καθηγητές/τριες που υπηρετούμε στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Αθηνών

Στο σχολείο μας φοιτούν αρκετοί/ές ενήλικοι/ες μαθητές/τριες και ουδέποτε όλα αυτά τα χρόνια έχει παρουσιαστεί φαινόμενο σχολικού εκφοβισμού μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών/τριών. Αντίθετα οι ενήλικοι/ες μαθητές/τριες  στην πλειοψηφία τους συμβάλλουν θετικά στην πρόληψη και αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων. Σημειώνουμε ότι δεν έχουν υποπέσει στην αντίληψή μας σχετικές, επιστημονικά τεκμηριωμένες, μελέτες που να υποστηρίζουν αυτό που η αιτιολογική έκθεση αναφέρει. Εξάλλου αν ίσχυε κάτι τέτοιο, τότε θα έπρεπε τα φαινόμενα αυτά να είναι σχεδόν ανύπαρκτα ή κατά πολύ μειωμένα στα δημοτικά, γυμνάσια και γενικά λύκεια της χώρας.

 

Στο σχολείο μας αλλά και στην πλειοψηφία των ΕΠΑ.Λ. της χώρας φοιτούν και μαθητές/τριες άνω των 17 ετών οι οποίοι/ες:

  • στα προηγούμενα χρόνια της οικονομικής κρίσης αποφάσισαν για λόγους επιβίωσης να εργαστούν οπότε αναγκάστηκαν να διακόψουν για λίγο τη σχολική τους φοίτηση.
  • είναι άνεργοι/ες και επιθυμούν να αποκτήσουν απολυτήριο λυκείου και ταυτόχρονα πτυχίο μιας επαγγελματικής ειδικότητας ώστε να ενταχθούν εκ νέου στην αγορά εργασίας και στην περιοχή τους δεν υπάρχει καμία άλλη σχετική εκπαιδευτική δομή πλην ενός ημερησίου ΕΠΑ.Λ.
  • εργάζονται νύχτα και το ημερήσιο ΕΠΑ.Λ. είναι η μοναδική τους επιλογή
  • είναι μητέρες ανήλικων παιδιών και έχουν την αποκλειστική επιμέλειά τους, με αποτέλεσμα η μοναδική τους επιλογή να είναι ένα σχολείο με αντίστοιχο ωράριο με αυτό των παιδιών τους
  • απόφοιτοι των Γ.Ε.Λ. που επιθυμούν να αποκτήσουν πτυχίο κάποιας ειδικότητας.
  • απόφοιτοι των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας που επιθυμούν να συνεχίσουν τη φοίτησή τους στην τυπική εκπαίδευση σε ημερήσιο ΕΠΑ.Λ.
  • μετανάστες και πρόσφυγες, οι συνθήκες ζωής των οποίων επέβαλαν στα 18 να μην έχουν ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και επιθυμούν να φοιτήσουν σε ένα ΕΠΑ.Λ. ώστε να ενταχθούν ομαλά στην Ελληνική κοινωνία.

 

Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε και άλλες κοινωνικές ομάδες μαθητών/τριών που είτε από ανάγκη είτε από επιλογή φοιτούν σε ένα ΕΠΑ.Λ. και τώρα αποκλείονται. Είναι επίσης γεγονός ότι η γεωγραφική ιδιαιτερότητα της Ελλάδας δεν επιτρέπει την ίδρυση παντού εναλλακτικών δημόσιων

δωρεάν δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης όπως είναι τα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ., ή  τα Δημόσια Ι.Ε.Κ. και τα λίγα που υπάρχουν σαφώς δεν προσφέρουν όλες τις ειδικότητες.

 

Η εφαρμογή αυτού του μέτρου θα έχει σημαντικές επιπτώσεις στη φοίτηση και στη ζωή σε μια ιδιαίτερα μεγάλη μερίδα του μαθητικού δυναμικού, μέρος του οποίου θα βιώσει για άλλη μία φορά έναν βίαιο θεσμικό κοινωνικό αποκλεισμό. Σε μια κρίσιμη για την κοινωνία περίοδο αντί να αίρονται οι κοινωνικοί αποκλεισμοί από την εκπαίδευση  θεσμοθετούνται μέτρα που βάζουν εμπόδια στη δεύτερη ευκαιρία στην εκπαίδευση, την εργασία και τη ζωή.

 

Ζητάμε την απόσυρση των συγκεκριμένων άρθρων και κάθε είδους μέτρων που θέτουν φραγμούς στην εκπαίδευση.