IPAIDEIA.GR

Ψάχνοντας να βρω τα έρμα θετικά στοιχεία της αυτοαξιολόγησης ( Α.Ε.Ε. ), η οποία – όπως διαφημίζεται – θα συνεισφέρει τα μάλα στην αλληλεγγύη και στη συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, προσέκρουσα, όπως και εσείς, στο Π.Δ. 152/13. Η υποτιθέμενη συναινετική, απελευθερωτική αυτοαξιολόγηση που οδηγεί οριστικά και αμετάκλητα στην αυτογνωσία επιχειρείται με βάση το γνωστό μότο του φιλελεύθερου βασανιστή, ο οποίος ρωτάει τον βάσανιζόμενο, με μειλίχιο τρόπο, «θα μαρτυρήσεις ή θα πεθάνεις ρε» και συνέχιζοντας του λέει « δικιά σου η επιλογή, εσύ καθορίζεις τη μοίρα σου, ελεύθερος άνθρωπος είσαι» που στην περίπτωσή μας μεταφράζεται ως εξής : θα συναινέσεις στην αυτοαξιολόγηση για να πάρεις τρείς και εξήντα ή θα αρνηθείς για να πάρεις μία και εξήντα και να οδηγηθείς στην εξαθλίωση.

Μιλάμε για τον απόλυτο φιλελεύθερο ορισμό της ελευθερίας.

Συνεχίζοντας εναγωνίως το ψάξιμο έπεσα πάνω στον Ν. 4142/2013 ΦΕΚ Α- – «Authority for Quality Assurance in Primary and Secondary Education (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.)» και με μιας φωτίστηκα, όλη η κουλτούρα της αξιολόγησης με κατέκλυσε : Μάνα εμπορικό θα ανοίξουμε, είπα, να κάνω ταχέως business plan.

A. Το λοιπόν, σας στέλνω συνημμένα το Ν. 4142/2013 ΦΕΚ Α- με τον οποίο, βάση του Άρ. 1 παρ.8 εδ.α

«α) Με απόφαση της Αρχής αξιολογείται η ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου ανά περιοχή αρμοδιότητας κάθε περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης, κάθε διεύθυνσης εκπαίδευσηςή αξιολογούμενο φορέα. Η αξιολόγηση μπορεί να περιέχει ιδιαίτερη αναφορά για κάθε επιμέρους αξιολογούμενη υπηρεσία. Η απόφαση της Αρχής μπορεί να είναι θετική, θετική υπό όρους ή αρνητική.»

Όπερ έστι μεθερμηνευόμενον : κατηγοριοποιούνται οι σχολικές μονάδες.

B. Περαιτέρω, βάση του άρθρου 1 παρ. 9 εδ.α, «α) Στα γενικά κριτήρια αξιολόγησης περιλαμβάνονται, ιδίως, τα εξής:

αα) προκειμένου για τις σχολικές μονάδες και τις διευθύνσεις εκπαίδευσης, ο βαθμός ανταπόκρισης στα προγράμματα δράσης που καταρτίζονται, σύμφωνα με το άρθρο 32 του ν. 3848/2010,

Σχόλιο 1 : Achtung !!!! Αξιολογείται η ανταπόκριση στα προγράμματα δράσης της Α.Ε.Ε. και όχι απλώς η συμμετοχή σ΄ αυτήν. Πράγμα που σημαίνει ότι η «αυτοδύναμη-αυτοδιαχειριζόμενη-αποκεντρωμένη» σχολική μονάδα πρέπει αυτενεργώντας να επιλύσει τα προβλήματα της, μπάς και τσιμπήσει κανένα βαθμό παραπάνω, γιατί αλλιώς θα τη φάει το έρεβος .

ββ) τα μαθησιακά αποτελέσματα

Σχόλιο 2 : Οι δείκτες για το συγκεκριμένο κριτήριο θα εξάγονται για το μεν Λύκειο από τα αποτελέσματα των εξετάσεων που θα διεξάγονται με θέματα της τράπεζας θεμάτων ( υλοποίηση αποφάσεων του ΟΟΣΑ 2011 ) και για το Γυμνάσιο, για την ώρα, μέσω της Α.Ε.Ε. : Τόμος Α.Ε.Ε. 3 σελ.69 «σύγκριση της επίδοσης των μαθητών του σχολείου μας με την επίδοση των μαθητών με παρόμοια κοινωνικό –οικονομικά χαρακτηριστικά από άλλα σχολεία»

Σχόλιο 3 : Η διαβάθμιση των μαθητών στην Αμερική, από τον «άριστο» ως τον «τεμπέλη» ( το γιατί στη Φινλανδία λεν΄ τους μαθητές αργούς και γρήγορους δεν το κατάλαβα ποτέ ) γίνεται μέσω εξετάσεων που ξεκινούν από το Δημοτικό.

Σχόλιο 4 : Achtung !!!! Η μεγάλη απόκλιση μεταξύ προφορικής και γραπτής βαθμολογίας εγκυμονεί κινδύνους για το νευρικό σύστημα των αξιολογητών του εκπαιδευτικού βάση του Π.Δ. 152/13

Σχόλιο 5 :

Επαγγελματίας Εκπαιδευτικός Νο 1 : Ρε ανάδελφοι με τα καλόπαιδα του β2 τι θα γίνει, θα ρίξουν το μέσο όρο μας

Επαγγελματίας Εκπαιδευτικός Νο 2 : Ναχαν τουλάχιστο κανά μπαμπά φραγκάτο να βοηθήσει την παλιοκατάσταση αλλά τίποτα

Επαγγελματίας Εκπαιδευτικός Νο 3 : Εγώ λέω να τους απελευθερώσουμε να παν στην ευχή του θεού να κάνουμε τη δουλειά μας.

γγ) «η ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διδακτικού και γενικότερα του εκπαιδευτικού έργου, όπως τεκμηριώνεται ιδίως από την αξιολόγηση από τους μαθητές και τα πρόσωπα που ασκούν τη γονική τους μέριμνα»

Σχόλιο 6 : Τα λόγια είναι περιττά, οι γονείς και οι μαθητές θα απαντούν στα ερωτηματολόγια της Α.Ε.Ε, που όπως είναι γνωστό, αποτελούν συστατικό στοιχείο της και εμείς θα τρέχουμε από πίσω τους π.χ. Τόμος Α.Ε.Ε. 3 σελ. 21 «η επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του Προγράμματος Σπουδών;» «η εμπειρία των εκπαιδευτικών επαρκεί για την υλοποίηση του Π.Σ. και την ανάπτυξη δραστηριοτήτων εντός και εκτός του σχολείου;»

δδ) «η καταλληλότητα των προσόντων του διδακτικού προσωπικού»

Σχόλιο 7 : Το πουρτφολιό του πουρτφολιού ω portfolio και όπως λέει και ο Πατήρ ΟΟΣΑ 2011 , μετά την αναθεώρηση του οπισθοδρομικού Συντάγματός σας και την πολυαναμενόμενη άρση της διαβολικής μονιμότητας θα απελευθερωθείτε από τα δεσμά του εργασιακού σας βίου, τέρμα οι συμβάσεις αορίστου και ορισμένου χρόνου τέρμα οι υπεραριθμίες, οι μεταθέσεις και αποσπάσεις, ελεύθερα, ευτυχισμένα πουλιά θα σχίζετε τους αιθέρες της ελεύθερης αγοράς εργασίας :

«55. Επιτυχημένες επιχειρήσεις αναφέρουν συχνά ότι οι αποφάσεις για την επιλογή προσωπικού συγκαταλέγονται στις σημαντικότερες που λαμβάνουν…….

Το μεγάλο μέγεθος του εκπαιδευτικού συστήματος σημαίνει ότι η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών είναι συχνά εξαιρετικά απρόσωπη και είναι δύσκολο για τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν μία αίσθηση αφοσίωσης έναντι των σχολείων στα οποία διορίζονται– ή για τα σχολεία να αναπτύξουν μία αίσθηση δέσμευσης έναντι των εκπαιδευτικών.

Διευρυμένες διαδικασίες επιλογής, που τυπικά περιλαμβάνουν συνεντεύξεις, προετοιμασία σχεδίων μαθημάτων και επίδειξη προσόντων διδασκαλίας, θα έδιναν μεγαλύτερο βάρος σε αυτά τα χαρακτηριστικά που συνδέονται πιο άμεσα με την ποιότητα της διδασκαλίας και της μάθησης…….

58. Η έκθεση του ΟΟΣΑ Teachers Matter [Οι Εκπαιδευτικοί Μετράνε] (ΟΟΣΑ, 2005) τονίζει ότι για τη βελτίωση της διαδικασίας της μάθησης, πρέπει να δοθεί ουσιαστικότερος ρόλος στα σχολεία αναφορικά με την επιλογή των εκπαιδευτικών. (σελ.33)

64. Η Ελλάδα πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο, να απαιτεί από τους εκπαιδευτικούς να ανανεώνουν τα πιστοποιητικά διδασκαλίας μετά από μια χρονική περίοδο…(σελ.36)

69. Επιπρόσθετα, η διοίκηση του σχολείου πρέπει να μπορεί να επηρεάζει αποφάσεις πρόσληψης εκπαιδευτικών, προκειμένου να βελτιώνουν την αντιστοίχηση μεταξύ των υποψηφίων και των αναγκών του σχολείου τους (δίνεται έμφαση)…… (σελ.40)

70. Εντούτοις, οι μεταρρυθμίσεις δεν προχωρούν τόσο ώστε να δίνουν στους διευθυντές σχολείων την εξουσία και την αρμοδιότητα «να επηρεάζουν αποφάσεις πρόσληψης εκπαιδευτικών, προκειμένου να βελτιώνουν την αντιστοίχηση μεταξύ των υποψηφίων και των αναγκών του σχολείου τους» (ΟΟΣΑ, 2008α, σ. 10). (σελ.40)»

εε) η ποιότητα των υποστηρικτικών υπηρεσιών, όπως τα σχολικά εργαστήρια και οι βιβλιοθήκες και

Σχόλιο 8 : Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα προγράμματα δράσης πρέπει να δώσουν τα ρέστα τους, έτσι ώστε να διαφυλαχτεί και η ψυχική υγεία του Σχολικού Ηγέτη μας του Κ. Διευθυντή (…σσσστ σιωπή στα πλήθη).

Πρόγραμμα δράσης και ενσωμάτωσης των γονέων στα επενδυτικά σχέδια του σχολείου, έτσι ώστε να συνεισφέρουν στην κεφαλαιακή επάρκειά του.

Πρόγραμμα δράσης εκλογικής καμπάνιας υπέρ του δοξασμένου μας σχολείου, έτσι ώστε να αποσπάσουμε το βραβείο της CocaCola .

Πρόγραμμα δράσης υπέρ των μεταλλουργικών δραστηριοτήτων της ElDorado, μπορεί να προκύψει κανά ψιλό κι απ΄ εκεί.

Σε περίπτωση που τα παραπάνω ή και αλλά πιθανά σχέδια δεν αποφέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα, θα φέρουμε σε δεινή θέση τον Σχολικό Ηγέτη μας, ο οποίος, αναλογιζόμενος το βάρος των ευθυνών που έχει αναλάβει, θα αποφασίσει, με βαριά καρδιά βεβαίως -βεβαίως, να απολύσει εμάς τους ακριβοπληρωμένους και αναποτελεσματικούς εκπαιδευτικούς και να προσλάβει στη θέση μας νέους και ακμαίους επαγγελματίες εκπαιδευτικούς των 490 ευρώ , έτσι ώστε να διασώσει τη θέση του -εε συγνώμη, συγνώμη- έτσι ώστε να διασώσει το κύρος του δοξασμένου μας σχολείου, λέγω, βεβαίως- βεβαίως, και να αγοράσει στους πολύπαθους μαθητές μας την αξιοπρέπειά τους ( προτζέκτορες, διαδραστικούς πίνακες, κιμωλίες και άλλα χρειώδη απαραίτητα δια τας κενοτόμους δράσεις ).

στ) «η ανταπόκριση των σχολικών μονάδων και των λοιπών υπηρεσιών στο στρατηγικό στόχο για μείωση της μαθητικής διαρροής»

Σχόλιο 9 : Μετά απ΄ όλα τα παραπάνω ποιος λέτε να φταίει για τη μαθητική διαρροή ;

Αρ. 1 παρ.13

ε) Από τη συγκρότηση του Συμβουλίου της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.,τα προγράμματα δράσης και οι εκθέσεις αξιολόγησης που προβλέπονται στο άρθρο 32 του ν. 3848/2010 υποβάλλονται και στην Αρχή αυτή, ενώ για την έκδοση της απόφασης του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού που προβλέπεται στην περίπτωση 5 του ίδιου άρθρου απαιτείται και η γνώμη της Αρχής.

Από όλα αυτά εμφανέστατα – για τον απρόσεκτο και ανυποψίαστο αναγνώστη: αποδεικνύεται ότι υπάρχει άμεση σύνδεση της εξωτερικής αξιολόγησης (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.) με την Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου της σχολικής μονάδας ( Α.Ε.Ε. )

Επειδή ανέγνωσα με ιδιαίτερη προσοχή την από 04-01-2013 ανακοίνωσή σας και, από ό,τι φαίνεται, αγνοείτε το Ν.4142/2013 και, επιπρόσθετα, οι συνάδελφοι Σύμβουλοι , τουλάχιστον της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας από ό,τι δύναμαι να ξέρω, επίσης αγνοούν την ύπαρξή του, θα σας παρακαλούσα να ενημερώσετε, κατ΄ αρχάς, τα μέλη της ΄Ενωσής σας για το συγκεκριμένο νομοθέτημα και δευτερευόντως να διευκρινίσετε τη θέση σας για την Α.Ε.Ε.

Είναι σαφέστατο, κατά την άποψή μου, ότι η αξιολόγηση των μαθητών, βάση του Ν.4186/2013 σε συνάρτηση με την αυτοαξιολόγηση του άρθρου 32 του Ν.3848/2010, την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών του Π.Δ. 152/2013 αλλά και την εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας του Ν.4142/2013 εφαρμόζουν κατά γράμμα τις προτάσεις της Έκθεσης του Ο.Ο.Σ.Α. του 2011 με τίτλο «Καλύτερες Επιδόσεις και Επιτυχείς Μεταρρυθμίσεις στην Εκπαίδευση» που αποτελεί κατά τα λεγόμενά της τον οδικό χάρτη των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στην Ελλάδα, και υλοποιούν τη μετάβαση του εκπαιδευτικού μας συστήματος από το σχολείο της πολιτικής των Ίσων Ευκαιριών (equality) στο σχολείο της πολιτικής της αριστείας (excellence) και λογοδότησης (accountability) – σχολείο της αγοράς.

Υ.Σ.

Για να βοηθήσω, την από μεριά σας, ολόπλευρη μελέτη του θέματος, σας ενημερώνω για την ύπαρξη ιστοσελίδων, ανάλογων με την υπό κατασκευή ιστοσελίδα της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. ( η διάχυση των καλών πρακτικών «sharing good practice» οσονούπω κυριεύει όλη την οικουμένη, εμείς πίσω θα μείνουμε ; ) :

§

§

§

Φαντάζομαι ότι οι εταιρείες παροχής των εκπαιδευτικών υπηρεσιών (δηλ. τα σχολειά ) που αξιολογούνται και συγκρίνονται από τις παραπάνω αρχές θα ελέγχουν τα τελικά «προϊόντα» τους ( τους μαθητές ) με όλες τις σύγχρονες μεθόδους ( αλγοριθμικών συναρτήσεων, ISO 9000-143-και το λουρί της μάνας κ.α. ) θα απορρίπτουν, και πιθανώς καταστρέφουν, τα άχρηστα ή ελαττωματικά προϊόντα. Δυστυχώς δεν έχω κατανοήσει τη διαδικασία επιστροφής ελαττωματικών αλλά επισκευάσιμων «προϊόντων».

Το μόνο σίγουρο είναι ότι την όλη διαδικασία παραγωγής «προϊόντων», σε όλα τα στάδιά της, επιβλέπει, ελέγχει, αναδιαρθρώνει, ανατάσσει, εξειδικευμένο εκπαιδευτικό επαγγελματικό προσωπικό που ουδεμία σχέση έχει με τους πεπαλαιωμένους, και άχρηστους πιά, παιδαγωγούς.

Η δυσανάλογη , για τις περιορισμένες και μονίμως αμφισβητούμενες από τους συστημικούς αυθέντες ικανότητές μου, προσπάθεια προσπέλασης του θέματος μου έφερε αβίαστα στη θύμηση το παρακάτω τραγουδάκι :

«Είμαι εξάρτημα εγώ της μηχανής σας

κι ο γιος μου τ’ ανταλλακτικό

θα `ναι εντάξει μια ζωή στη δούλεψή σας

είναι από άριστο υλικό»

BEURTEILUNG MACHT FREI

Η ΑΞΙOΛΟΓΗΣΗ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΝΕΙ

Αρίδας Μανώλης, Αιρετός Π.Υ.Σ.Δ.Ε. Ανατολικής Θεσσαλονίκης