Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ, το 33,3% των νέων ηλικίας 25-29 ετών αποφοίτων επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι χωρίς δουλειά και δεν μετέχει σε κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που θα μπορούσε να ενισχύσει τις επαγγελματικές του δεξιότητες. Με το ποσοστό αυτό η Ελλάδα κατέχει τη χειρότερη θέση ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Όπως αναφέρει η Καθημερινή, η επαγγελματική εκπαίδευση εξακολουθεί να είναι ο «φτωχός συγγενής» του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Μια νέα σελίδα για ενίσχυση της επαγγελματικής εκπαίδευσης φιλοδοξεί να ανοίξει η κυβέρνηση.

Oι αλλαγές θα κινηθούν στους εξής τέσσερις άξονες:

• Οι νέες ειδικότητες θα καταρτιστούν με δύο κριτήρια: Με βάση τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας και με βάση τις ανάγκες των επιχειρήσεων τις οποίες έχουν υποδείξει οι κοινωνικοί εταίροι, όπως ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, ο Σύνδεσμος Εταιρειών Πληροφορικής κ.ά.

• Στα ΕΠΑΛ θα αλλάξουν συνολικά 235 προγράμματα σπουδών και θα καταρτισθούν 41 οδηγοί κατάρτισης για τις ειδικότητες της μαθητείας.

• Θα επανασχεδιαστούν τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) ώστε να γίνει ισχυρό το στίγμα τους και η αξία που έχουν τα πτυχία τους, χωρίς να «συνθλίβονται» ανάμεσα στα επαγγελματικά λύκεια και τα ΑΕΙ. Ουσιαστικά θα γίνει rebranding των ΙΕΚ.

Στα επαγγελματικά λύκεια θα καταρτιστούν 235 νέα προγράμματα σπουδών, τα ΙΕΚ μετονομάζονται σε Ανώτερες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης, ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα της μαθητείας.

• Θα υπάρξει καλύτερος συντονισμός τόσο μεταξύ εκπαίδευσης και κατάρτισης όσο και μεταξύ των διαφόρων τύπων κατάρτισης, ενώ θα ενισχυθεί η συνεργασία και οι συνέργειες μεταξύ φορέων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στον τομέα της μαθητείας.

Πιο συγκεκριμένα, ιδρύονται υπό προϋποθέσεις κέντρα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, στα οποία μπορούν να συνυπάρχουν και να λειτουργούν δομές των επιπέδων 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης, ΕΠΑΛ, ΙΕΚ, μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας) και τα εργαστηριακά κέντρα που εξυπηρετούν εργαστηριακά τις εν λόγω δομές. Ετσι, θα επιτραπούν οι συνέργειες μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων, με στόχο τη βέλτιστη αξιοποίηση της διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας αλλά και την αποφυγή επικαλύψεων μεταξύ των διαφορετικών επιπέδων. Επίσης, επεκτείνονται σε όλα τα ΕΠΑΛ οι αποτελεσματικές ρυθμίσεις των Πρότυπων ΕΠΑΛ, ενώ τα ΙΕΚ μετονομάζονται σε Ανώτερες Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης.

Με το ίδιο νομοσχέδιο ενισχύεται το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης στο πλαίσιο της περαιτέρω ανάπτυξης και υποστήριξης της περιοχής, όπως είχε δεσμευθεί ο πρωθυπουργός. Ειδικότερα, ιδρύονται δύο τμήματα (Ψυχολογίας και Εργοθεραπείας) στο Διδυμότειχο και στην Κομοτηνή, ενσωματώνονται επτά υφιστάμενα και λειτουργούντα τμήματα του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (δύο από τη Δράμα, τέσσερα από την Καβάλα και του Παραρτήματος της Νοσηλευτικής στο Διδυμότειχο) και αναδιαρθρώνεται η Σχολή Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών. Ετσι αξιοποιούνται στο έπακρο οι υποδομές του δασικού χωριού στην Ελατιά Δράμας, ενώ παράλληλα θα λειτουργήσει εκεί το διεθνές κέντρο Περιβαλλοντικής και Αθλητικής Εκπαίδευσης και Ερευνας. Ακόμα, το Παράρτημα του Τμήματος Νοσηλευτικής Διδυμοτείχου μεταφέρεται στην Αλεξανδρούπολη, όπου λειτουργεί η Σχολή Επιστημών Υγείας η οποία υποστηρίζεται από το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης. Με τον τρόπο αυτό, το ΔΠΘ θα ενσωματώσει όλα τα τμήματα που είναι εγκατεστημένα στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, γεγονός που θα το καταστήσει το τρίτο μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας καθώς θα αποτελείται από 30 τμήματα. Επιπλέον, καταργούνται 37 τμήματα που είχαν ιδρυθεί επί ΣΥΡΙΖΑ αλλά δεν έχουν φοιτητές και βρίσκονται σε αναστολή. Τα μέλη ΔΕΠ θα απορροφηθούν από τα οικεία ιδρύματα.

Τέλος, πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι θα προωθηθεί νέο σχέδιο Οργανισμού της Ακαδημίας Αθηνών, σε αντικατάσταση του υπάρχοντος που έχει συνταχθεί το 1926. Μία εκ των σημαντικότερων προβλέψεων είναι «να πραγματοποιούνται δημόσιες ψηφοφορίες ώστε να ενισχύεται η διαφάνεια στη λειτουργία της Ακαδημίας», όπως ανέφερε χθες στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Παιδείας.

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ