ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ ΣΠΑΝΟΥ* ΑΥΓΗ

  • Είναι άδικη η προνομιακή μέχρι σήμερα σε δύο πίνακες μοριοδότηση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στις δομές τόσο της γενικής όσο και της ειδικής αγωγής

Στο νέο πολυνομοσχέδιο για την εκπαίδευση και ειδικότερα στο άρθρο 47 που αναφέρεται στους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς διαπιστώνεται η βούληση της κυβέρνησης να επιλύσει δύο ακανθώδη για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ζητήματα. Πρώτον, περιλαμβάνεται, και σωστά, διάταξη με την οποία προβλέπεται η μη προσμέτρηση στο διπλάσιο της πραγματικής εκπαιδευτικής υπηρεσίας αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που έχει διανυθεί κατά το χρονικό διάστημα 2010‐2014 σε δυσπρόσιτες ή απομακρυσμένες σχολικές μονάδες. Η τετραετία αυτή ήταν μια περίοδος κατά την οποία οι προϋπηρεσίες των αναπληρωτών αδικαιολόγητα δεν προσμετρώνταν και η σημερινή κυβέρνηση έρχεται να άρει αυτό το καθεστώς. Είναι όμως προφανές ότι κάθε ρύθμιση του θέματος στην κατεύθυνση της εκ των υστέρων διπλής προσμέτρησης έρχεται σε αντίθεση με τη δικαιοσύνη, την ηθική, την ισότητα και τη νομιμότητα, γιατί σε περίπτωση που γίνει δεκτή διπλή προσμέτρηση θα έχουμε μεγάλες ανακατατάξεις στους πίνακες αναπληρωτών, οι οποίες θα οφείλονται όχι στη φυσιολογική προσμέτρηση της προϋπηρεσίας τους αλλά σε τυχαία γεγονότα, όπως είναι η εκ των υστέρων υπέρμετρη πριμοδότηση κάποιων συναδέλφων μας. Θα υπερενισχυθούν εκπαιδευτικοί που από τυχαιότητα και όχι από επιλογή τους βρέθηκαν σε δυσπρόσιτα σχολεία. Για μια εποχή που, αν η υπερενίσχυση αυτή ήταν γνωστή (όπως τις άλλες χρονιές), καθένας θα μπορούσε να κάνει τον προγραμματισμό του με στόχο να αξιοποιήσει το σχετικό κίνητρο. Τα διπλά μόρια της υπηρέτησης σε δυσπρόσιτες περιοχές την τετραετία 2010-2014 δεν πρέπει να υπολογίζονται για τον διορισμό των αναπληρωτών αλλά να προσμετρηθούν στις υπηρεσιακές μεταβολές (αποσπάσεις, μεταθέσεις) των εν λόγω εκπαιδευτικών μετά τον μόνιμο διορισμό τους.

Επιπλέον, στο υπό διαβούλευση πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνεται διάταξη με την οποία πραγματοποιείται διαχωρισμός των δυο πινάκων προϋπηρεσίας, γενικής και ειδικής αγωγής, εφεξής και όχι αναδρομικά. Η ρύθμιση δείχνει να θέλει να αντιμετωπίσει τις φάμπρικες των σεμιναρίων, αλλά και μεγάλη μερίδα αμφιλεγόμενων μεταπτυχιακών της αλλοδαπής, τα οποία αποκτήθηκαν πολύ ακριβά. Δείχνει να θέλει να υπερασπιστεί σήμερα την εργασία της πλειοψηφίας των αναπληρωτών που δεν είχαν δυνατότητα για πανάκριβες σπουδές ή επιμορφώσεις, αλλά μέσα από τη βάσανο πολύ σκληρών γραπτών διαγωνισμών διεκδίκησαν το δικαίωμα στην εργασία. Γιατί ακόμα και τα λιγότερα στην περίπτωση μας “καθαρά” μεταπτυχιακά απαιτούν χρήματα που δεν είναι εύκολο να βρεθούν από έναν αυτοσυντηρούμενο αναπληρωτή.

Είναι λοιπόν άδικη η προνομιακή μέχρι σήμερα σε δύο πίνακες μοριοδότηση των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στις δομές τόσο της γενικής όσο και της ειδικής αγωγής, αφού στον πίνακα της γενικής μέχρι σήμερα τοποθετούνται αναπληρωτές με διαφορετικά τυπικά προσόντα πρόσληψης. Γιατί βρίσκονται στον ίδιο πίνακα από τη μία επιτυχόντες του ΑΣΕΠ με υψηλή βαθμολογία και προϋπηρεσία σε σχολικές μονάδες γενικής και από την άλλη αναπληρωτές που εργάστηκαν σε δομές της ειδικής αγωγής ως κάτοχοι σεμιναρίων (το 58% περίπου των περιπτώσεων!), μεταπτυχιακών ή διδακτορικών (ελάχιστα) ειδικής αγωγής. Το τελευταίο συνιστά πράξη αντισυνταγματική και παράνομη, η οποία μάλιστα διαπιστώθηκε και στην πρόσφατη υπ’ αριθμ. 527/2015 απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ, σύμφωνα με την οποία είναι απαραίτητο για τον διορισμό των αξιότερων υποψηφίων να υπάρχει η απαραίτητη σύγκριση μεταξύ τους.

Η μεγάλη πλειοψηφία των αναπληρωτών νηπιαγωγών ζητάει από την κυβέρνηση να προχωρήσει σταθερά στις δύο ρυθμίσεις που έχει καταθέσει στη δημόσια διαβούλευση και να εξετάσει άμεσα την εφαρμογή της 2ης ρύθμισης της και αναδρομικά.

* H Μαρία Σπανού είναι πρόεδρος του Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών