Tι θα γίνει με τις πρώτες μειώσεις τιμών που θα ξεκινήσουν τον Απρίλιο – Αλυσίδες  τροφίμων.

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, από τις αρχές Μαρτίου, οι γαλακτοβιομηχανίες που παράγουν προϊόντα με πρώτη ύλη το αγελαδινό γάλα, όπως γιαούρτι, αγελαδινό γάλα και λευκά τυριά, έχουν αρχίσει να στέλνουν στα σούπερ μάρκετ νέους τιμοκαταλόγους με μειώσεις τιμών που κυμαίνονται από 5% έως 15%.

Αύξηση παραγωγής

Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, στην Κεντρική Ευρώπη η παραγωγή αγελαδινού γάλακτος και κατ’ επέκταση και γαλακτοκομικών και τυροκομικών ειδών έχει αυξηθεί και υπάρχουν υψηλά αποθέματα. «Η τιμή του γάλακτος είναι πιο εύκολο να πέσει, γιατί οι κτηνοτρόφοι το πωλούν αμέσως στις βιομηχανίες. Ετσι, με το που μειωθούν οι τιμές των ζωοτροφών, οι κτηνοτρόφοι μπορούν να ρίξουν τις τιμές στην πρώτη ύλη και οι βιομηχανίες να πουλήσουν φθηνότερα», αναφέρει στον «Ε.Τ.» η ίδια πηγή.

Το ποσοστό της μείωσης από εταιρία σε εταιρία αλλάζει ανάλογα με την τιμολογιακή πολιτική, δηλαδή αν στην ήδη μειωμένη τιμή προστεθεί και επιπλέον έκπτωση επί του τιμολογίου στο πλαίσιο κάποιας προωθητικής ενέργειας ή προχωρήσει σε μια στρατηγική προσφορών στα σούπερ μάρκετ.

«Οι προμηθευτές μπορούν να κάνουν μειώσεις, καθώς πέρα από την πρώτη ύλη, το άλλο μέχρι πρότινος δυνατό τους χαρτί, η ενέργεια, στο κόστος της οποίας μέχρι σήμερα απέδιδαν τις αυξήσεις, δεν υφίσταται», προσθέτει στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου.

Τελείως διαφορετική βέβαια είναι η εικόνα στα γαλακτοκομικά προϊόντα που παράγονται από αιγοπρόβειο γάλα, όπως η φέτα. Οι τιμές τους όχι απλώς δεν αναμένεται να υποχωρήσουν, αλλά αντίθετα από 1ης Απριλίου θα αυξηθούν περαιτέρω σε ποσοστό έως και 7%, καθώς το κόστος του αιγοπρόβειου γάλακτος συνεχίζει την κούρσα ανόδου.

Μετά τα γαλακτοκομικά, σειρά εκτιμάται ότι θα πάρουν τα σπορέλαια, κυρίως αραβοσιτέλαιο και ηλιέλαιο, με την πτώση των τιμών να προβλέπεται στο 8%-20%, ενώ μικρότερες μειώσεις της τάξεως του 5%-8% θα δούμε το προσεχές διάστημα και στα χαρτικά, κυρίως των επώνυμων εταιριών, οι οποίες χάνουν ολοένα και περισσότερο έδαφος έναντι των ιδιωτικής ετικέτας.

Ανατιμήσεις

Στο μεταξύ, σε νέο γύρο ανατιμήσεων θα προχωρήσουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση της Nielsen και στην οποία συμμετείχαν 32 διευθύνοντες σύμβουλοι από μεγάλες αλυσίδες και βιομηχανίες της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, το 68% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι και το 2023 θα υπάρχουν περαιτέρω αυξήσεις των τιμών, εξηγώντας ότι υπήρξε μια σταδιακή ανατίμηση -καθώς μέρος της αύξησης του κόστους παραγωγής απορροφήθηκε και δεν έφτασε στους καταναλωτές- κι επομένως έχουν συγκρατηθεί οι τιμές. Σύμφωνα με την έρευνα, οι ανατιμήσεις θα κινηθούν από 5 έως 10%, ενώ ένα 6% των συμμετεχόντων εκτίμησε ότι οι αυξήσεις τιμών θα αγγίξουν το 20%.

Κατανάλωση

Οι πληθωριστικές πιέσεις όμως αναμένεται να επηρεάσουν την κατανάλωση, με το 44% να προβλέπει μείωση από 2% έως 5%, ενώ οι πιο αισιόδοξοι (38%) περιμένουν αύξηση του όγκου πωλήσεων έως 1%. Παράλληλα, στελέχη της βιομηχανίας εκτιμούν ότι θα υπάρξουν επιπλοκές στην εφοδιαστική αλυσίδα, λόγω και του αυξημένου κόστους των logistics, ενώ δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να υπάρξουν δυσκολίες στις πληρωμές, αλλά και ο κίνδυνος επάρκειας αγαθών.

Σε ό,τι αφορά το «καλάθι του νοικοκυριού», το 80% των καταναλωτών θεωρεί ότι ως μέτρο από μόνο του δεν αρκεί για να συγκρατήσει τις τιμές, με 9 στους 10 να σημειώνουν ότι θα ήταν πιο χρήσιμη η μείωση του ΦΠΑ.