Όπως είναι γνωστό το τετράμηνο ολοκληρώνεται το πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου, οπότε και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να έχουν συγκεντρώσει τις βαθμολογίες με βάση τα τεστ, τα διαγωνίσματα και τις προφορικές επιδόσεις και εργαστηριακές ασκήσεις των μαθητών, αναφέρει η Πανελλήνια Ένωση Τεχνολόγων Εκπαιδευτικών Εργαστηριακών Μαθημάτων.

Η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι να γίνουν γραπτές διαδικασίες αξιολόγησης Α’ τετραμήνου (δηλαδή τεστ) αλλά με «εξ αποστάσεως» μεθόδους!

Απίστευτα αντιπαιδαγωγικοί και άκρως υποκριτικοί σχεδιασμοί του ΥΠΑΙΘ για το πώς θα αξιολογηθούν οι μαθητές στα Γυμνάσια, στα Λύκεια και ΕΠΑΛ κατά την εφαρμογή της μη καθολικής στα σχολεία.

Το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε νέα εγκύκλιο με την οποία περιγράφεται ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών στη Δ.Ε., που παρακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα (γενικής παιδείας), χωρίς να αναφέρει κάτι ειδικότερο για τα εργαστηριακά μαθήματα των ΕΠΑΛ. Τα οποία λόγω φύσης του αντικειμένου δεν μεταφέρονται στην οθόνη του Η/Υ, όπως αναφέραμε χαρακτηριστικά σε προηγούμενη επιστολή μας προς τον Πρόεδρο του ΙΕΠ και ακόμα αναμένουμε την απάντησή του, για τους τρόπους αναπλήρωσης της μη διδαχθείσας ύλης. Ενώ έσπευσε να εισηγηθεί ως ΙΕΠ την βαθμολόγηση του Α’ τετραμήνου των μαθητών, εξ αποστάσεως με φόρμες ασκήσεων της πλατφόρμας της τηλε-ψηφοφορίας (!).

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, προκειμένου να αυτόεπιβεβαιωθεί για την εικονική πραγματικότητα που επιβάλει με την εξ αποστάσεως δήθεν… εκπαίδευση στους γονείς, οι οποίοι και αυτοί μαζί με τα παιδιά τους και τους εκπαιδευτικούς ταλαιπωρούνται, συγχέει το αποτέλεσμα της βιωματικής διεξαγωγής των πρακτικών ασκήσεων των εκπαιδευτικών εργαστηρίων των ΕΠΑΛ με τον «άνθρωπο» βιουπολογιστή!

Οι ιδιαιτερότητες και οι πολλαπλές σοβαρές αδυναμίες της τηλεκπαίδευσης στη μεταφορά της εκπαιδευτικής πράξης στην οθόνη, κάτι που είναι αδύνατο να γίνει στα εργαστηριακά μαθήματα, που το μεγαλύτερο μέρος περιέχει μεθόδους και τεχνικές χρήσης των εξοπλιστικών μέσων και εργαλείων, δεν λαμβάνονται καν υπόψη από το ΙΕΠ και το υπουργείο, με αποτέλεσμα να ζούμε το «βασίλειο» της αντίφασης.

Δυστυχώς και ορισμένοι διευθυντές/τριες των ΕΠΑΛ, επιμένουν, προφανώς για το τυπικό της υπηρεσιακής διεκπεραίωσης, στη διαστρέβλωση του ρόλου των εργαστηριακών μαθημάτων, με το να απαιτούν τη μεταφορά εικόνας εξάσκησης και χειρισμού εργαλείων και συσκευών, προς τα κινητά των μαθητών των ΕΠΑΛ. Αυτός ο ανορθολογισμός της παιδαγωγικής και τεχνικής επιστήμης φαντάζει πλέον, όταν επαναλαμβάνεται, ως φάρσα. Όταν μάλιστα και οι ίδιοι γνωρίζουν ότι δεν υπήρξε κάποια ιδιαίτερη πρόνοια για την εργαστηριακή εξάσκηση των μαθητών/τριών στα εργαστήρια των σχολείων, που δεν μπορεί να αντικατασταθεί με την ΕξΑΕ.

Μας εκπλήσσει η έλλειψη παιδαγωγικής ευαισθησίας και κατανόησης των ιδιαίτερων συνθηκών, των επαγγελματικών και εργαστηριακών μαθημάτων. Η ισοπεδωτική αριστοκρατική, βαθύτατα ταξική και γραφειοκρατική αντιμετώπιση ακόμα και της αξιολόγησης των μαθητών, ξεπερνά κάθε όριο. Οι πρακτικές αυτές μας παραπέμπουν ευθέως στις διατάξεις του νέου σχεδίου νόμου για την ΤΕΕ, όπου το εργαστηριακό μέρος εκτοπίζεται, εκτός σχολείου και ανταλλάσατε με μια βεβαίωση των ιδιωτών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την υπ’ αρ. 167603/ΓΔ4/2020 εγκύκλιο που υπέγραψε η Υφυπουργός, κα Σοφία Ζαχαράκη, η αξιολόγηση των μαθητών/τριών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το Α΄ Τετράμηνο θα γίνει σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις.

Στο Επαγγελματικό Λύκειο σύμφωνα άρθρο 121, παρ. 2 του Ν. 4610/2019.

Με άρθρο 121, παρ.1 του αναφερόμενου νόμου, για την αξιολόγηση του/της μαθητή/τριας συνεκτιμώνται η συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, η επιμέλεια και το ενδιαφέρον για το συγκεκριμένο μάθημα, οι εργασίες που εκπονούνται στο σπίτι ή στο σχολείο, η επίδοση στις ενδιάμεσες γραπτές, πρακτικές και προφορικές δοκιμασίες, οι προαιρετικές δημιουργικές εργασίες των μαθητών και ο φάκελος εκπαιδευτικών επιδόσεων και δραστηριοτήτων κάθε μαθητή όπου αυτός τηρείται, ενώ, αν λείπουν κάποια από τα προαναφερόμενα στοιχεία, ο προφορικός βαθμός τετραμήνου διαμορφώνεται από τη συνεκτίμηση των υπαρχόντων στοιχείων, όπως τούτο προβλέπεται στο άρθρο 121, παρ. 2 του Ν. 4610/2019.

Διαβάζει κανείς όλα τα παραπάνω και αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν να εφαρμοστούν σε συνθήκες τηλ-«εκπαίδευσης», που η συμμετοχή δεν ξεπερνάει το 55% των μαθητών και στα ΕΠΑΛ είναι πολύ χαμηλότερο και όταν η συντριπτική πλειονότητα των μαθητών «παρακολουθεί» τα διαδικτυακά «μαθήματα» με τόσα ευτράπελα και τραγελαφικά με ένα κινητό.

Όλα αυτά και τόσα άλλα π.χ. απουσίες, έλλειψη τεχνολογικών συσκευών «αγνοούνται» από το ΥΠΑΙΘ προκειμένου να εξυπηρετήσει τα επικοινωνιακά του σχέδια για μια ωραιοποιημένη εικόνα της τηλεκπαίδευσης.

Οι εκπαιδευτικοί δικαιώνοντας τον παιδαγωγικό τους ρόλο και το καθήκον τους προς τους μαθητές, που πλήττονται ανελέητα από αυτές τις πολιτικές, επωμίζονται κατά κύριο λόγο να αντισταθούν σε όλα αυτά που οι κυβερνώντες «διατάζουν», υπερασπιζόμενοι το ανοιχτό σχολείο και τη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία.

Δεν υπάρχει άλλος δρόμος για το υπουργείο, αν νοιάζεται πραγματικά για τα παιδιά αυτά, που αβοήθητα και με μεγάλες δυσκολίες παρακολουθούν  τα μαθήματα του κανονικού σχολείου για μια θέση στον ήλιο, να ακούσει επιτέλους τις «κραυγές» αγωνίας των εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών για το άνοιγμα των σχολείων με όλους τους υγειονομικούς όρους και ολιγομελή τμήματα.

Δηλώνουμε για μια ακόμη φορά ότι η μη συμμετοχή μας στην απαξίωση και τον υποβιβασμό των εργαστηρίων ως εκπαιδευτική διαδικασία, λόγω αντικειμενικής αδυναμίας διεξαγωγής εργαστηριακών μαθημάτων εξ αποστάσεως, δεν πρέπει να εκλαμβάνεται και ως άρνηση παροχής υπηρεσία, το αντίθετο μάλιστα. Ούτε μπορούμε να παρακολουθήσουμε ορισμένους, που θεωρούν ότι: «όσο πιο ισχυρό το φαίνεσθαι τόσο πιο ασθενές το είναι»! «Ζωή Αγρίου». Με βάση τα προαναφερόμενα οι εργαστηριακοί καθηγητές, θεωρούν η απόφαση για τη βαθμολόγηση Α’ τετραμήνου στα ΕΠΑΛ, εργαστηριακών μαθημάτων με τη μέθοδο των εξ αποστάσεων test, αυτό είναι ανέφικτο και δεν έχει πεδίο εφαρμογής και πρέπει να ανακληθεί. Με την ευκαιρία ενημερώνουμε ότι, η διαπίστωση και αξιολόγηση απόκτησης τεχνικών δεξιοτήτων των μαθητών, έχει εφαρμογή μόνο κατά την διεξαγωγή συγκεκριμένων πρακτικών ασκήσεων, στο χώρο του εργαστηρίου και μόνο στη διδακτέα ύλη, σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα, που για την εξ αποστάσεως δεν υφίσταται.

Σε καμία χώρα δεν ισχύουν τέτοιες είδους πρακτικές αξιολόγησης μαθητών, σε εφαρμοσμένες τεχνικές δεξιότητες και γι’ αυτό οφείλει το υπουργείο παιδείας να επανακαθορίσει το πλαίσιο της παιδαγωγικής καθοδήγησης των εργαστηριακών μαθημάτων, με συλλογικές διαδικασίες διεπιστημονικών και τεχνικών συνθέσεων, εν αντιθέσει με το σημερινό κενό!

Απαιτούμε:

1)       Αναπλήρωση εξ ολοκλήρου της αδίδακτης ύλης των εργαστηριακών μαθημάτων σε ανοιχτά σχολεία.

2)       Την πρόσληψη εκπαιδευτικών εργαστηρίων, σε τμήματα ως 10 μαθητές, σε κυλιόμενο ταχύρυθμο  πρόγραμμα για την αναπλήρωση των εργαστηρίων

3)       Εξασφάλιση όλων των υγειονομικών μέσων προστασίας.

4)       Η πρόοδος φοίτησης των μαθητών να ελέγχεται σύμφωνα με την διαδεχθείσα ύλη, στη δια ζώσης εργαστηριακή εκπαίδευσης στο τέλος του διδακτικού έτους.

5)       Αντί για παρελάσεις  αυτοϊκανοποίησης στα ΜΜΕ να ασχοληθούν σοβαρά με το πρόβλημα των εργαστηρίων και να γίνει βάση δεδομένων στο Υπουργείο για κάθε εργαστηριακό μάθημα,  που να καλύπτει τα αναλυτικά προγράμματα  με διαδραστικό υλικό  πού να μπορεί να χρησιμοποιεί κάθε εκπαιδευτικός, όχι για να κοροϊδεύει τους μαθητές αλλά για να υπάρχει επαφή μαζί τους.

Καλούμε την ΟΛΜΕ-ΕΛΜΕ να πάρουν αποφάσεις, συνολικά μη συναίνεσης του κλάδου σε αυτή την ανεξήγητη ενέργεια του υπουργείου, που καταργεί την παιδαγωγική επιστήμη και το ζωντανό σχολείο και να απαιτήσουν την ανάκλησή της.