Η πρόσφατη γνωστοποίηση των τροποποιήσεων που πρόκειται να γίνουν “για την των /-τριών του ” είναι ενταγμένη στη δημαγωγική πολιτική της κυβέρνησης στην εκπαίδευση.


ΠΕΚ

Μιας πολιτικής που για να “ευχαριστήσει” μαθητές και γονείς:
• Κόβει – χωρίς σχεδιασμό -, ώρες από το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα
• Εξαφανίζει γνωστικά αντικείμενα από το αναλυτικό πρόγραμμα,
• Υπόσχεται “ελεύθερη πρόσβαση” στην Τριτοβάθμια και,
• Με το υπό έκδοση Π.Δ., για την αξιολόγηση των μαθητών, μειώνει μεθοδευμένα τα εξεταζόμενα μαθήματα κατά τις προαγωγικές εξετάσεις.
Δεν υπερασπιζόμαστε την με κάθε τρόπο γραπτή εξέταση όλων των μαθημάτων.
Υπερασπιζόμαστε την άποψη όμως, πώς οι όποιες αλλαγές πρέπει να εντάσσονται σε ένα ευρύτερο μεταρρυθμιστικό σχέδιο ποιοτικής βελτίωσης και ενίσχυσης της εκπαίδευσης που δεν θα υποκύπτει σε δημαγωγικές λογικές.

Σε σχέση με τις γραπτές δοκιμασίες ο μαθητής, μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα – προφανώς όχι μόνο των 40 λεπτών μιας “ωριαίας” δοκιμασίας – μπορεί και πρέπει να αξιολογείται όχι μόνον για τις γνωστικές του ικανότητες αλλά και για τη συνδυαστική – κριτική σκέψη σε ευρύτερη ύλη στο αντικείμενο που εξετάζεται.

Σε ότι αφορά στον τελικό αριθμό των εξεταστέων μαθημάτων, σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, μπορεί και πρέπει να υπάρξει ουσιαστικός διάλογος. Καθοριστική μείωση των εξεταζομένων μαθημάτων πραγματοποιείται στην Β΄ τάξη. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στις προαγωγικές εξετάσεις της Β΄ Λυκείου:
• Εξαφανίζεται η εξέταση της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσας από όλους τους μαθητές και παραμένει μόνο για την Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Είναι περιττή άραγε η ενίσχυση της γλώσσας μας και η γνώση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς;
• Αφαιρείται η εξέταση της Γεωμετρίας από τους μαθητές της Ομάδας Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών. Προξενεί ιδιαίτερη εντύπωση η αφαίρεση αυτή, καθώς η Γεωμετρία είναι το κατ’ εξοχήν κατάλληλο για την ανάπτυξη της κριτικής και συνδυαστικής σκέψης μάθημα.
• Από τις Φυσικές επιστήμες παραμένει μόνον η Βιολογία και “εξαφανίζεται” η Φυσική και η Χημεία, επιστήμες δυναμικές και με ύλη αναγκαία για την σύγχρονη κοινωνία.

Οι παραπάνω “προτεινόμενες αλλαγές” μαζί με αυτές που πραγματοποιήθηκαν από πέρυσι στην Γ’ τάξη είναι απόλυτα εναρμονισμένες με τις πρόσφατες εξαγγελίες για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης, οπότε υλοποιείται η στοχευμένη αποδόμηση του Γενικού Λυκείου.
Το Γενικό Λύκειο με τις αλλαγές που αποφασίζονται «χάνει» το χαρακτήρα σχολείου Γενικής εκπαίδευσης, ακρωτηριάζεται η τριετής δομή του και μετατρέπεται σε μία καρικατούρα φροντιστηρίου.

Στην ίδια κατεύθυνση και το προαναγγελθέν Π.Δ. για την αξιολόγηση των μαθητών οδηγεί στην αποδόμηση της Γενικής παιδείας και του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου.

Πρέπει να αγωνιστούμε όλοι για ένα Γενικό Λύκειο που ως τελευταίος θεσμός της γενικής παιδείας, έχει την ευθύνη της διαμόρφωσης της μορφωτικής και πολιτιστικής καλλιέργειας των μαθητών στο πεδίο της γνώσης και της αγωγής.