Την εφαρμογή της ευέλικτης ζώνης και των σχολικών δραστηριοτήτων ζήτησε εκ νέου ο Συνήγορος του Πολίτη

Να ενισχυθεί η εφαρμογή της ευέλικτης ζώνης και των σχολικών δραστηριοτήτων τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ζήτησε με επιστολή τουπρος το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ο Συνήγορος του Πολίτη, με αφορμή την πρόσφατη υπουργική απόφαση με την οποία αφαιρέθηκαν οι ώρες της ευέλικτης ζώνης από το πρόγραμμα της Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού. Ο Πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου σε απάντησή του επεσήμανε ότι έχει προτείνει τη μεταφορά και διεύρυνση του περιεχομένου και των διδακτικών μεθόδων και παιδαγωγικών προσεγγίσεων της ευέλικτης ζώνης σε ολόκληρο το πρόγραμμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Μέσα από την καθημερινή επαφή του με τη σχολική κοινότητα από το 2003 έως σήμερα, ο Συνήγορος του Πολίτη, ενεργώντας στο πλαίσιο της ειδικής αρμοδιότητάς του ως Συνήγορος του Παιδιού, έχει διαπιστώσει ότι η ευέλικτη ζώνη και οι σχολικές δραστηριότητες συνεισφέρουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στη διαμόρφωση καλού σχολικού κλίματος, στην ανάπτυξη δεσμών ανάμεσα στα παιδιά αλλά και μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών, στην καλλιέργεια της ομαδικότητας και στη δημιουργική εκτόνωση των εντάσεων. Παράλληλα, συμβάλλουν στην προώθηση της έκφρασης και της πρωτοβουλίας των μαθητών, της συνεργατικής, διαθεματικής και διεπιστημονικής προσέγγισης της μάθησης και στην προαγωγή του ρόλου του σχολείου ως χώρου κοινωνικοποίησης. Τις διαπιστώσεις αυτές ο Συνήγορος έχει επανειλημμένα θέσει υπόψη του Υπουργείου Παιδείας, προτείνοντας να εισαχθεί η ευέλικτη ζώνη και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παράλληλα με την αδιάλειπτη εφαρμογή και βέλτιστη αξιοποίησή της στην πρωτοβάθμια, και να ενισχυθούν οι σχολικές δραστηριότητες (προγράμματα αγωγής υγείας, περιβαλλοντικά και πολιτιστικά).

Στην πρόσφατη επιστολή του, ο Συνήγορος επισημαίνει εκ νέου τα οφέλη της ευέλικτης ζώνης, την έλλειψη άλλων ευκαιριών στο αναλυτικό πρόγραμμα για βιωματική εκπαίδευση των μαθητών στα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δημοκρατία και την ιδιότητα του πολίτη, καθώς και τη συμβολή της στην ποιοτική αναβάθμιση των παιδαγωγικών σχέσεων και το θετικό σχολικό κλίμα, απαραίτητα στοιχεία για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας, που αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας. Τονίζεται επίσης ότι στη δύσκολη σημερινή συγκυρία, που επηρεάζει σε πολλαπλά επίπεδα την καθημερινή ζωή των μαθητών, είναι εξαιρετικά σημαντικό να διασφαλιστεί χρόνος επικοινωνίας και δημιουργικότητας όλων των μαθητών, σε συνδυασμό με τη διδασκαλία εικαστικών, μουσικής και θεατρικής αγωγής, ώστε να αντισταθμίζεται η πίεση του ωρολογίου προγράμματος, η ανελαστικότητα και ο πολυκερματισμός του σχολείου και να εμπλουτίζεται η σχολική ζωή με συναίσθημα και φαντασία.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής στην απάντησή του ενημέρωσε τον Συνήγορο ότι η φιλοσοφία και παιδαγωγική λογική της ευέλικτης ζώνης προτάσσεται ως κεντρικός άξονας οργάνωσης της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, και τούτο θα αποτυπωθεί άμεσα προς το Υπουργείο για τη διατύπωση κατευθυντήριων γραμμών προς τους εκπαιδευτικούς για την επόμενη σχολική χρονιά, ενώ διαμορφώνεται εισήγηση προς την ίδια κατεύθυνση και για το Γυμνάσιο.