Από τις 22 Απριλίου 2020 που κατατέθηκε για διαβούλευση το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων “Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις” έως και σήμερα 31 Μαΐου 2020, ακριβώς μια μέρα πριν τη συζήτηση του εν λόγω νομοσχεδίου στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, το τοπίο αναφορικά με την ενίσχυση της Πληροφορικής Παιδείας παραμένει θολό, με ασάφειες και γενικόλογα σχόλια.


Ως Πληροφορικοί και παρά τις αλλεπάλληλες αντιδράσεις και ερωτήματα μέσα από δελτία τύπου και επιστολές συλλόγων1,2,3,4,5,6,7 αλλά και μεμονωμένων ομάδων εκπαιδευτικών8 δεν έχουμε λάβει τις απαντήσεις που να στοιχειοθετούν την τόσο προβεβλημένη και χιλιοειπωμένη9,10,11,12 “ενίσχυση της Πληροφορικής” που αποτελεί και προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης13. Μάλιστα, το γεγονός ότι έχει αναφερθεί πολλάκις η κα. Κεραμέως ως Υπουργός Παιδείας σε αυτή την ενίσχυση της Πληροφορικής, έχει οδηγήσει στο να καταλήγουν σε λάθος συμπεράσματα ακόμη και δημοσιογράφοι και φυσικά στην παραπληροφόρηση της κοινής γνώμης με ενδεικτικό παράδειγμα, καθώς δεν είναι και το μόνο, το σχολιασμό του νομοσχεδίου στις 28-5-2020 σε άρθρο από “Το Βήμα” γράφοντας ότι “Στο Νηπιαγωγείο εισάγεται πιλοτικά το μάθημα των Αγγλικών μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, η Πληροφορική και η Φυσική Αγωγή ” 14.
Ας πάρουμε, όμως τα πράγματα με τη σειρά, και ως Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Πληροφορικών σας θέτουμε τα ερωτήματά μας που επιζητούν επιτακτικά μια σαφή απάντηση:

1. Νομοσχέδιο – Νηπιαγωγείο – Πληροφορική:

Στο Νηπιαγωγείο σύμφωνα με το νομοσχέδιο15 και την ανακοίνωση του Υπουργείου σχετικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων16 δεν υπάρχει κανένα στοιχείο που να δηλώνει την ενίσχυση ή την ένταξη της Πληροφορικής στη βαθμίδα αυτή. Τα εργαστήρια θα διδάσκονται από τους Νηπιαγωγούς16 και μόνο και μάλιστα καταπατώντας τα επαγγελματικά δικαιώματα του κλάδου μας, για ακόμη μία φορά, αφού με μια επιμόρφωση θα ανατίθενται το γνωστικό μας αντικείμενο σε άλλη ειδικότητα. Γεγονός που δεν είμαστε διατεθειμένοι να αφήσουμε έτσι.
Πως, λοιπόν, αναφέρεστε και με έμφαση στην πρόταση για τη διδασκαλία Αγγλικών ακόμα και στα νηπιαγωγεία, καθώς και στην Πληροφορική12?

2. Νομοσχέδιο – Δημοτικό – Πληροφορική:

Στο Δημοτικό, αναζητώντας την ενίσχυση της Πληροφορικής μέσα από το μονόωρο μάθημά μας εντοπίζουμε στις απαντήσεις του Υπουργείου στα πολυάριθμα σχόλια των συναδέλφων τα εξής: “Η ενίσχυση της Πληροφορικής (ΤΠΕ) στο Δημοτικό σχολείο έχει ήδη δρομολογηθεί τόσο μέσα από τα Νέα Προγράμματα Σπουδών που ετοιμάζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής όσο και μέσω της ένταξης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων που θα ξεκινήσουν πιλοτικά το Σχολικό Έτος 2020-2021. Ο Θεματικός Κύκλος «Δημιουργώ και Καινοτομώ» συμπεριλαμβάνει τις επιμέρους θεματικές Ρομποτική, STEM/STEAM και Νέες Τεχνολογίες.17”. Άρα μιλάμε για μια επιλεκτική ενίσχυση αφού και πιλοτικό είναι το πρόγραμμα και ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων θα αποφασίζει για το ποιες θεματικές θα εισαχθούν στον πρόγραμμα17.
Επιπρόσθετα, ενώ από την επίσημη απάντηση διαφαίνεται ποιος είναι αρμόδιος, έχοντας το απαραίτητο γνωστικό και επιστημονικό υπόβαθρο, στη διδασκαλία των συγκεκριμένων ενοτήτων, στο νηπιαγωγείο φαίνεται να αγνοείται ενώ το ΙΕΠ επικαλείται ότι θα υπάρχει σειρά προτεραιότητας στη διδασκαλία χωρίς να αποκλείεται όμως κανένας16. Μάλιστα, σύμφωνα με τις απαντήσεις: “…στη διδασκαλία των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων προβλέπεται, σύμφωνα με την πρόταση του Ι.Ε.Π. η δυνατότητα συνδιδασκαλίας. Ο εκπαιδευτικός δηλαδή, ο οποίος έχει αναλάβει τη διδασκαλία μίας Θεματικής Ενότητας, θα έχει τη δυνατότητα να προσκαλέσει, μετά από προηγούμενη συνεννόηση με τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, στην τάξη του εξειδικευμένο προσωπικό, τα οποία θα συνεισφέρουν με εξειδικευμένη τεχνογνωσία στη διδασκαλία της επιμέρους θεματικής17”. Η απάντηση αυτή δείχνει με ξεκάθαρο πλέον τρόπο ότι με μια επιμόρφωση δεν μπορεί ένας εκπαιδευτικός να αποκτήσει τα κατάλληλα εφόδια και την εξειδικευμένη τεχνογνωσία στη διδασκαλία των θεματικών.
Γιατί, λοιπόν, δεν ανατίθεται η διδασκαλία των ενοτήτων εξαρχής και με αποκλειστικότητα στο εξειδικευμένο προσωπικό;
Θα μας ανατεθεί ο 4ος Βασικός Θεματικός Κύκλος των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία», ως εκπαιδευτικούς Πληροφορικής, κατά προτεραιότητα και σε αποκλειστικότητα οι θεματικές ενότητες Ρομποτική, Stem και Νέες Τεχνολογίες;
Οι δεξιότητες που καλλιεργούνται μέσα από τα εργαστήρια, τα οποία έχουν κεντρικό στόχο οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα)16, δεν είναι απαραίτητες για όλους τους μαθητές ώστε να εφαρμοστούν καθολικά;
Με ποιο κριτήριο θα επιλέγεται ποιες ενότητες θα γίνονται και ποιες δεν θα γίνονται στα σχολεία;
Με ποια κριτήρια θα συντάσσεται η σειρά προτεραιότητας για την ανάθεση διδασκαλίας τους και γιατί όλα αυτά δεν διευκρινίζονται στο νομοσχέδιο;
Γιατί η πρόταση για πρόβλεψη θέσης Υπευθύνου Εργαστηρίου Πληροφορικής θα ληφθεί υπόψη στο σχεδιασμό του Δημοτικού Σχολείου, μετά την καθολική εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στα σχολεία17? Τώρα δεν συντηρούμε τα Εργαστήρια οι Πληροφορικοί;
Γιατί αποκλειστήκαμε ως ειδικότητα από το Πρόγραμμα της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης ενώ είχαν γίνει αιτήσεις από νωρίς και πραγματοποιήθηκαν και γυρίσματα και παρόλο που οι ίδιοι μας συμπεριλάβατε – προτείνατε για τις ομάδες Υποστήριξης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ως πιο ειδικούς, στα σχολεία,; Πως θα αποκαταστήσετε αυτή την αδικία;

3. Νομοσχέδιο – Δημοτικό – Μαθητές:

Σύμφωνα με τη συνέντευξη της κα. Κεραμέως στα Νέα18 οι αλλαγές που θα γινόταν μετά τη διαβούλευση στο νομοσχέδιο θα ήταν να μην κατατεθούν τα άρθρα 50-52 που αφορούσαν τα ΕΠΑΛ, να μην εισάγονται με εισαγωγικές εξετάσεις οι υποψήφιοι των πρότυπων σχολείων από το Γυμνάσιο στο Λύκειο αλλά μόνο στην εισαγωγική βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, και να μην κατατεθεί το άρθρο 49 που αφορά την αύξηση του αριθμού των μαθητών στις τάξεις του Δημοτικού από 22 σε 24 (μαζί με την προσαύξηση του 10% σε 26), όπως είχε εισηγηθεί αρχικά το υπουργείο Παιδείας. Αντί αυτού, στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή15, παρατηρείται ότι εν μέσω πανδημίας, ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στο δημοτικό καθορίζεται σε είκοσι πέντε (25). Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα πέντε (15) ανά τμήμα ενώ ήταν 12. Μάλιστα, ως αιτιολογία στην έκθεση Διαβούλευσης17 αναφέρεται ότι “Με αυτόν τον τρόπο καθορίζεται κατά τρόπο ενιαίο ο ανώτατος αριθμός μαθητών στην τάξη σε όλη την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.”.
Ποιοι λόγοι επιβάλλουν την αύξηση του μέγιστου και ελάχιστου αριθμού μαθητών εν μέσω πανδημίας;
Γιατί στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι μικρότεροι αυτοί οι αριθμοί19;
Πριν δεν ήταν ενιαίος ο τρόπος καθορισμού του αριθμού μαθητών;

4. Νομοσχέδιο – Γυμνάσιο – Πληροφορική:

Σύμφωνα με τις απαντήσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων: ” Το μάθημα της Πληροφορικής («Τεχνολογίες της Πληροφορικής και της Επικοινωνίας») αυξάνεται κατά 1 ώρα στην Α’ Γυμνασίου από το Σχολικό έτος 2020-2021.” Καταρχάς, να διευκρινιστεί ότι το μάθημά μας λέγεται «Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνιών» στο Δημοτικό και «Πληροφορική» στο Γυμνάσιο. Οι λάθος ορολογίες στο νομοσχέδιο, στην πρόσκληση του ΙΕΠ για τα νέα Προγράμματα Σπουδών, στην Έκθεση της Διαβούλευσης κ.λπ. δημιουργούν ακόμη περισσότερες ασάφειες και περιπλέκουν τα θέματα, για αυτό και χρειάζεται η δέουσα προσοχή.
Άρα η ενίσχυση της Πληροφορικής που προωθείται ως μία από τις τρεις καινοτομίες που φέρνει το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τα λεγόμενα της κα. Κεραμέως σε συνέντευξη: “Το νομοσχέδιο και οι συνοδευτικές του δράσεις στοχεύουν, κυρίως, στην αναβάθμιση του σχολείου και περιλαμβάνουν καινοτόμες ρυθμίσεις σε 3 βασικούς άξονες:(α) Αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών στο σχολείο, από τη φετινή κιόλας χρονιά 2020-2021, με νέες θεματικές (εργαστήρια δεξιοτήτων), δραστηριότητες στα αγγλικά από το νηπιαγωγείο, ανακατανομή ωρών διδασκαλίας με ενίσχυση της πληροφορικής, ξένων γλωσσών, κλασσικών γραμμάτων και φυσικής αγωγής, πιο συστηματική οργάνωση και παρακολούθηση μαθημάτων με ένα συνεκτικότερο πλαίσιο αξιολόγησης, ενίσχυση της σφαιρικής καλλιέργειας των μαθητών και ανάσχεση του λειτουργικού αναλφαβητισμού…11”, ισοδυναμεί με μία ώρα αύξηση στην Α’ Γυμνασίου για το 2020 -2021;
Σκοπεύετε σταδιακά ανά έτος να αυξηθεί και στις υπόλοιπες τάξεις;
Γιατί δεν γίνεται στο νομοσχέδιο καμία αναφορά στο Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής; Γιατί δεν προχωρήσατε οργανωμένα σε αυτήν την προεκλογική σας δέσμευση13;
Μετά από 2 αποτυχημένες προσπάθειες υλοποίησης του συγκεκριμένου εγχειρήματος γιατί δεν το εντάσσετε στα πλαίσια του μαθήματος Πληροφορικής εξοικονομώντας και πόρους με την αύξηση των ωρών του μαθήματος και την αναπροσαρμογή του που η ίδια ισχυρίζεστε ότι προωθείτε11;

5. Νομοσχέδιο – Λύκειο – Πληροφορική:

Συμφωνά με την έκθεση διαβούλευσης: ” Στο πλαίσιο ενίσχυσης της Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Πληροφορικής από το σχολικό έτος 2020-2021 το μάθημα με τίτλο «Εφαρμογές Πληροφορικής» που διδάσκεται στην Α’ τάξη του Λυκείου θα διδάσκεται σε όλους του μαθητές της τάξης αυτής και δεν θα αποτελεί μάθημα επιλογής.17 ” Εμείς, ακόμη αναζητούμε την ενίσχυση σε όλες τις βαθμίδες…Θετικό το γεγονός ότι το μάθημα γίνεται υποχρεωτικό και όχι επιλογής αν και αυτονόητο στην εποχή που ζούμε. Αυτό αποτελεί ένα δείγμα για ενίσχυση αλλά μόνο σε αυτή τη βαθμίδα.
Το μάθημα της Β Λυκείου «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών» θα μείνει μονόωρο ενώ προτείνεται στα πλαίσια του να γίνει και ερευνητική εργασία παραγκωνίζοντας ένα σημαντικό μέρος της ύλης του, που ούτως ή άλλως δεν κατακτιόνταν από τους μαθητές με τη 1 ώρα διδασκαλίας;
Τι σχέση έχει η απάντηση στα σχόλια της Διαβούλευσης σχετικά με το γεγονός ότι οι μαθητές που έχουν επιλέξει την Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας δεν διδάσκονται το μάθημα της Πληροφορικής αλλά εισάγονται σε σχετικές Σχολές, ότι στόχος του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι η ενίσχυση της Πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες17? Την οποία, να σημειώσουμε και πάλι ότι ως Πληροφορικοί ακόμη αναζητούμε…
Θα προχωρήσετε σε αλλαγή της κατανομής των σχολών στα πεδία ή στην ύπαρξη σχολών σε 2 πεδία έτσι ώστε να εξετάζονται στο μάθημα της Πληροφορικής και όχι της Χημείας στη Γ Λυκείου οι μαθητές που θέλουν να αποκτήσουν πρόσβαση σε όλες τις Σχολές Πληροφορικής (Πανεπιστημιακές – Πολυτεχνικές) καθώς και σε αυτές με συναφές γνωστικό αντικείμενο?
Ως Π.Σ.Α.Π. εκφράζουμε τη δυσαρέσκειά μας για το γεγονός ότι παρά τις επιστολές μας δεν έχετε ανταποκριθεί στην πρόσκληση συζήτησης του νομοσχεδίου με μας αναφορικά με τα θέματα που αφορούν την Πληροφορική. Είμαστε πάντα στη διάθεσή σας ώστε να διευκρινιστούν οι ασάφειες και να απαντηθούν τα ερωτήματα που τόσο καιρό παραμένουν αναπάντητα.