Σε σοβαρές καταγγελίες για τον τρόπο με τον οποίο προχωρά η αδειοδότηση των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Ν.Π.Π.Ε.) προχώρησαν με κοινή δήλωσή τους ο Στέφανος Παραστατίδης, υπεύθυνος ΚΤΕ Παιδείας και βουλευτής Κιλκίς του ΠΑΣΟΚ, και ο Σωκράτης Κατσίκας, γραμματέας του Τομέα Παιδείας του κόμματος. Οι δύο εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ κάνουν λόγο για «θερινές εκπτώσεις» στα κριτήρια ίδρυσης και λειτουργίας των εν λόγω εκπαιδευτικών παραρτημάτων, τα οποία, όπως υποστηρίζουν, εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο απορρύθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Ελαστική ερμηνεία του νόμου και ρυθμίσεις «λάστιχο» για τα παραρτήματα
Σύμφωνα με τους δύο στελέχη του ΠΑΣΟΚ, το πρόβλημα ξεκινά από τον ίδιο τον νόμο που μετατρέπει τα κολλέγια σε πανεπιστήμια, ο οποίος – όπως επισημαίνουν – έχει ήδη δημιουργήσει μια θολή και ανεξέλεγκτη πραγματικότητα. Τονίζουν πως τόσο η χαλαρή εφαρμογή των προβλεπόμενων προϋποθέσεων όσο και η προσθήκη τροπολογιών σε άσχετες ώρες και διαδικασίες οδήγησαν στη δημιουργία ενός καθεστώτος που επιτρέπει τη συστέγαση διαφορετικών εκπαιδευτικών δομών και τελικά την εμφάνιση πολυλειτουργικών «εκπαιδευτικών σούπερ μάρκετ».
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο γεγονός ότι η διαδικασία αδειοδότησης παρουσιάζεται πλέον ως εντελώς ευέλικτη, προκειμένου να εξυπηρετήσει το σύνολο των αιτούντων. Όπως χαρακτηριστικά σημειώνουν, «το σύστημα έχει μετατραπεί σε λάστιχο για να χωρέσουν όλοι».
Χωρίς πυροπροστασία και με καθυστερημένους ελέγχους από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Τη δυσφορία τους εκφράζουν και για νέα ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και επιτρέπει στα Ν.Π.Π.Ε. να λειτουργούν έως και για τρεις μήνες χωρίς να διαθέτουν Πιστοποιητικό Ενεργητικής Πυροπροστασίας. Το γεγονός αυτό προκαλεί έντονη ανησυχία, ιδιαίτερα αν ληφθεί υπόψη ότι για άλλες δομές, όπως τα ιδιωτικά σχολεία και τα ΙΕΚ, το ίδιο πιστοποιητικό είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας.
Στο ίδιο πλαίσιο, επισημαίνεται πως, με βάση τη ρύθμιση, η άδεια θα μπορεί να χορηγείται πρώτα, και ο σχετικός έλεγχος από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. να διενεργείται μέχρι και τρεις μήνες αργότερα – χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι εγκαταστάσεις θα έχουν ήδη δεχθεί φοιτητές.

Χωρίς αντίκρισμα οι υποσχέσεις για αυστηρό πλαίσιο
Οι Παραστατίδης και Κατσίκας υπενθυμίζουν ότι ο πρώην Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης είχε διαβεβαιώσει από το βήμα της Βουλής ότι τα κριτήρια ίδρυσης των μη κρατικών πανεπιστημίων θα ήταν τα αυστηρότερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Ωστόσο, με βάση τις τελευταίες εξελίξεις, όπως υποστηρίζουν, αυτές οι δηλώσεις αποδεικνύονται κενές περιεχομένου.
Η κριτική τους επικεντρώνεται στο γεγονός ότι η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να προχωρήσει πάση θυσία στην έγκριση των νέων δομών, ώστε να καταστούν λειτουργικές ήδη από τον Σεπτέμβριο. Καταγγέλλουν ότι γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να πάρουν όλοι οι ενδιαφερόμενοι το πράσινο φως για να υποδεχθούν φοιτητές, παρά τις ελλείψεις ή τους κινδύνους που ενδεχομένως υπάρχουν.
Ερώτηση στη Βουλή για το ποιοι αιτήθηκαν άδειες και με ποιες εγγυήσεις
Ο Στέφανος Παραστατίδης προχώρησε στην κατάθεση Ερώτησης με Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς την Υπουργό Παιδείας, ζητώντας αναλυτική ενημέρωση για τα πρόσωπα και τις εταιρείες που έχουν υποβάλει αιτήσεις για την αδειοδότηση Ν.Π.Π.Ε. Το ΠΑΣΟΚ ζητά να δοθούν στη δημοσιότητα οι φορείς που υπέβαλαν τις αιτήσεις, η νομική τους μορφή, η χώρα προέλευσης, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα που κατέθεσαν τα σχετικά παράβολα και τις εγγυητικές επιστολές.
Επιπλέον, τίθενται ερωτήματα για την πληρότητα των δικαιολογητικών νομιμότητας, όπως το ποινικό μητρώο και τα πιστοποιητικά ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας. Το κόμμα ζητά επίσης να γνωστοποιηθεί εάν υπάρχει πρότυπο εγγυητικής επιστολής που πληροί τις απαιτήσεις του νόμου, ποια είναι η μορφή των φορέων που υπέβαλαν αιτήσεις (κερδοσκοπικοί ή μη κερδοσκοπικοί) και αν προβλέπεται συστέγαση με άλλες εκπαιδευτικές δομές.
Τέλος, ζητούν να ενημερωθούν για την πρόοδο των ελέγχων από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., καθώς και αν υπάρχει σύνδεση των επιθεωρήσεων με ενδεχόμενες τροποποιήσεις στα κριτήρια κτιριακών προδιαγραφών ή στους χρόνους αξιολόγησης.