: Όλο και περισσότερες είναι οι φωνές που ζητούν μείωση της – Ποιά είναι τα προβλήματα που επικαλούνται

Η φετινή σχολική χρονιά δεν είναι μια χρονιά «κανονικότητας» ούτε όσον αφορά τα μαθήματα ούτε όσον αφορά την αφομοίωση της ύλης.

Σύμφωνα με πληροφορίες του , το Υπουργείο δεν έχει ανοίξει καν η συζήτηση για ένα τέτοιο ενδεχόμενο για τις , με την πολιτική ηγεσία και τους συνεργάτες της πάντως να παρακολουθούν τον δημόσιο διάλογο που έχει αναπτυχθεί γύρω από το θέμα.

Η επίσημη θέση του Υπουργείου Παιδείας είναι ότι εφόσον η εκπαιδευτική διαδικασία πραγματοποιείται χωρίς «διαλείμματα», όπως τα δύο προηγούμενα χρόνια της πανδημίας, όπου η τηλεκπαίδευση «κατάπιε» την δια ζώσης διδασκαλία.

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής με οδηγία του καλεί τους εκπαιδευτικούς να διδάξουν όλη την ύλη που περιλάμβαναν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις προ διετίας. Οι επιλογές για τους καθηγητές των σχολείων συνεπώς είναι δύο: είτε να ενδιαφερθούν για το αν θα αφομοιώσουν οι μαθητές τους την εξεταστέα ύλη και να βοηθήσουν τους πιο μέτριους εξ αυτών να συμμετάσχουν στην τάξη, κινδυνεύοντας να μη «βγάλουν» ως το τέλος της χρονιάς την εξεταστέα ύλη, είτε να «τρέξουν» την ύλη για όποιον καταλάβει, με μοναδικό στόχο να αντεπεξέλθουν στις οδηγίες ΙΕΠ και υπουργείου Παιδείας.

Η καθημερινότητα των , δεν λειτουργεί πάντα ομαλά και αυτό φροντίζουν να το υπενθυμίζουν συχνά εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές.

1) Παρά το μεγάλο κύμα προσλήψεων εκπαιδευτικών και την ενίσχυση του μόνιμου προσωπικού, η επέλαση της πανδημίας οδήγησε σε πολλές χαμένες ώρες, απουσίες μαθητών και εκπαιδευτικών και πολλά κενά.

2) Οι φετινοί υποψήφιοι ολοκληρώνουν το Λύκειο, χωρίς να έχουν λάβει μέρος τα προηγούμενα χρόνια σε καμία διαγωνιστική διαδικασία, με αποτέλεσμα να υπάρχουν μαθησιακά κενά.

3) Η πέρσι είχε περικοπεί κατά το 1/3 τουλάχιστον, ενώ φέτος με την επαναφορά των Λατινικών, που για πρώτη φορά θα εξεταστούν οι φετινοί υποψήφιοι, ο όγκος της, όπως αναφέρουν εκπαιδευτικοί και μαθητές είναι αυξημένος.

4) Μάλιστα, δεν λείπουν και οι παρατηρήσεις προς την πολιτική ηγεσία για το μέγεθος αλλά και για τη δυσκολία κατανόησης, σε μία χρονιά, που αν και τα σχολεία είναι ανοιχτά, η πανδημία συνεχίζει να λειτουργεί ως ανατρεπτικός παράγοντας.

 

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες από τα σχολεία και την καθημερινότητα καθηγητών και μαθητών, η ύλη είναι μεγάλη και είναι δύσκολο να ολοκληρωθεί με σωστά εκπαιδευτικά αποτελέσματα σε Βιολογία, Λατινικά, Χημεία, Φυσική, Αρχαία. Στα Μαθηματικά, αντιθέτως, η ύλη δεν είναι εξαιρετικά αυξημένη, όμως καθηγητές που μίλησαν στα «ΝΕΑ» ανέφεραν ότι οι ασκήσεις που υπάρχουν στα σχολικά βιβλία πολύ συχνά δεν έχουν καμία σχέση με εκείνες που επιλέγονται από τις επιτροπές των Πανελλαδικών, με αποτέλεσμα να απαιτείται πολύ μεγαλύτερη ενεργοποίηση των καθηγητών – εάν, βέβαια, δεν θέλουν να αφήσουν όλη την προετοιμασία των μαθητών στα… φροντιστήρια.

Εκπαιδευτικοί που μιλούν αυτή την περίοδο στα «ΝΕΑ» αναφέρουν ότι οι ίδιοι προχωρούν πολύ γρήγορα την ύλη των σχολικών εγχειριδίων, έστω και αν κάποιοι μαθητές δεν καταλαβαίνουν.

Ο Νίκος Παπαχρήστος, οργανωτικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, δηλώνει ότι «η θέση της Ομοσπονδίας είναι πως η μείωση της εξεταστέας ύλης είναι αναγκαία και φέτος. Επιπλέον, οι μαθητές που θα δώσουν Πανελλαδικές δεν έχουν δώσει ξανά εξετάσεις στο Λύκειο, καθώς τα δύο προηγούμενα χρόνια είχαν αναβληθεί οι προαγωγικές».

Ο Ανδρέας Παπαδαντωνάκης, ειδικός γραμματέας της Ομοσπονδίας, προσθέτει ότι «το ΙΕΠ και το υπουργείο Παιδείας συνεχίζουν να βρίσκονται σε εξ αποστάσεως επαφή με την εκπαιδευτική πραγματικότητα. Καθημερινά αποδεικνύουν ότι δεν κατανοούν ή δεν θέλουν να κατανοήσουν τα πραγματικά προβλήματα του σχολείου και της εκπαιδευτικής λειτουργίας».

Προβλήματα. Ο Τάσος Καραγιάννης, καθηγητής Ιστορίας και Αρχαίων στο 1ο Γενικό Λύκειο Ραφήνας, αναφέρει ότι πρώτη φορά διδάσκεται τόσο εκτεταμένη ύλη στο πρώτο μάθημα. «Από το υπουργείο Παιδείας φέτος μας έχουν ορίσει συγκεκριμένο τρόπο διδασκαλίας ώστε να είμαστε όλοι συντονισμένοι και έτοιμοι εάν πιθανώς κοπεί μέρος της ύλης ή γίνει κάποια αλλαγή. Ετσι, σε κάποιες περιπτώσεις έχει αντιστραφεί η διδασκαλία κεφαλαίων ή περνάμε μερικά με σκοπό να τα διδάξουμε στο τέλος. Οι άριστοι θα τα καταφέρουν, αλλά οι μέτριοι θα πιεστούν υπερβολικά», εκτιμά.

Στα Λατινικά, όπως λέει ο καθηγητής Κωνσταντίνος Μπεθάνης, οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών βρέθηκαν μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη. «Από εκεί που υπήρχε μια ξεδοντιασμένη προσέγγιση στη διδασκαλία του μαθήματος τα προηγούμενα χρόνια και πριν από την αντικατάστασή του από την Κοινωνιολογία, τώρα πήγαμε στο άλλο άκρο: στη μεγάλη και εντατική ύλη, με την άχαρη εισαγωγή που είναι γεμάτη ημερομηνίες και ονόματα. Οι μαθητές, όμως, έχουν έρθει πίσω φέτος μετά τη διετή εμπειρία της τηλεκπαίδευσης. Δεν μπορούν να συγκεντρωθούν. Είναι λίγο απότομο για μια χρονιά προσαρμογής. Επιπλέον, πέρυσι στη Β’ Τάξη δεν είχαν προλάβει να κάνουν πέντε κεφάλαια και τα κάνουμε φέτος! Τα παιδιά μετά το Webex δεν μπορούν να σταθούν στη λεπτομέρεια. Δεν μπορούν εύκολα να εμβαθύνουν».

Ο Επαμεινώνδας Νικολαΐδης, καθηγητής Μαθηματικών στο 4ο Λύκειο Τρίπολης, λέει ότι η ύλη φέτος δεν είναι αυξημένη. Κρίνει, δε, ότι στο μάθημα η ύλη πρέπει, πράγματι, να είναι γενικά μεγάλη αλλά να μην πηγαίνει σε βάθος, ώστε να μη δυσκολεύει υπερβολικά τα παιδιά και να την καταλαβαίνουν. Αναφέρει, εντούτοις, ότι με τα φετινά δεδομένα, σε ακριτικές περιοχές και νησιά, είναι πιθανόν πολλοί μαθητές να έχουν μείνει πίσω. «Πολλοί νέοι, έτσι, δεν διαγωνίζονται επί ίσοις όροις».

Στη Χημεία, από την άλλη, η εξεταστέα ύλη φαίνεται υπερβολική. Ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, καθηγητής Χημείας στο 2ο Λύκειο Παλλήνης, δηλώνει ότι «έχουν φορτώσει την ύλη δύο ετών, η διδασκαλία της οποίας θα έπρεπε να έχει απλωθεί σε πολύ περισσότερες ώρες» και συνεχίζει: «Είναι πολύ δύσκολο να μεταδώσουμε αυτές τις γνώσεις τόσο γρήγορα. Αναγκαστικά μειώνουμε από το εξεταστολόγιο. Προσωπικά, στη δική μας τάξη, η ύλη έχει προχωρήσει σε ικανοποιητικό επίπεδο ως προς την πρόοδό της, αλλά δεν ολοκληρώνω τη διδασκαλία όπως θα ήθελα. Κινούμαστε με την ψυχή στο στόμα. Η πίεση είναι ασφυκτική. Επιπλέον, με το νέο αναλυτικό πρόγραμμα του ΙΕΠ, η ύλη που έχουν προσθέσει στο μάθημα είναι διπλάσια και έχουν προστεθεί τμήματα που δεν έχουν διδαχτεί ποτέ ως σήμερα οι μαθητές».

Σε αυτό το κλίμα, όπως περιγράφουν οι εκπαιδευτικοί, δέχονται συχνότατα τηλεφωνήματα από τους αρμόδιους συμβούλους και διευθυντές Εκπαίδευσης των σχολείων με το ερώτημα «Γιατί έμεινες πίσω;»…