Aλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης – – Με βασικό «όχημα» τις δυνατότητες της τεχνολογίας, το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να ξεκινήσει σταδιακά την αναμόρφωση της μαθησιακής διαδικασίας με νέες μεθόδους και εργαλεία

Σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, οι μαθητές από τον Σεπτέμβριο του 2024 να δουν τα πρώτα αποτελέσματα.

Διαδραστικοί πίνακες: Μέσα στο 2024 αναμένεται να έχουν εγκατασταθεί στα σχολεία οι διαδραστικοί πίνακες. Αν και ο κ. Πιερρακάκης έχει υπογραμμίσει ότι πρωταγωνιστής στην τάξη θα πρέπει να είναι ο εκπαιδευτικός, το υπουργείο Παιδείας προσβλέπει στη βελτίωση της αφομοίωσης από τους μαθητές μέσα από τη χρήση της τεχνολογίας. Οι διαδραστικοί πίνακες θα είναι το πρώτο εργαλείο το οποίο αργότερα θα συνδεθεί με τα νέα προγράμματα σπουδών και το πολλαπλό βιβλίο (τα οποία θα εφαρμοστούν από το 2025), με στόχο να επικαιροποιηθεί και να γίνει πιο σύγχρονο το μάθημα στη σχολική τάξη.

Λογοτεχνία-Πληροφορική: Εν αναμονή των νέων προγραμμάτων σπουδών, το υπουργείο Παιδείας αναμένεται από τον Σεπτέμβριο του 2024 να προχωρήσει σε παρεμβάσεις σε δύο μαθήματα: την Πληροφορική και τη Λογοτεχνία.

Ο κ. Πιερρακάκης έχει αναφερθεί στην παλαιότητα των βιβλίων της Πληροφορικής -τα οποία αναφέρονται για παράδειγμα στη χρήση της δισκέτας- και την ανάγκη να εκσυγχρονιστούν, ώστε να ανταποκρίνονται στη σημερινή πραγματικότητα και τα άλματα που έχουν γίνει στην τεχνολογία την τελευταία δεκαετία.

Παράλληλα, έχει υπογραμμίσει τη σημασία της αναβάθμισης του μαθήματος της Λογοτεχνίας μέσα από την ενίσχυση της φιλαναγνωσίας. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι στο μάθημα να ενταχθούν -όπως γίνεται σε πολλά εκπαιδευτικά συστήματα στο εξωτερικό- η ανάγνωση και η μελέτη όχι αποσπασμάτων αλλά ολόκληρων βιβλίων, με στόχο να ενισχυθεί το ενδιαφέρον των μαθητών για λογοτεχνικά έργα.

Ψηφιακό φροντιστήριο: Η ενισχυτική διδασκαλία ψηφιοποιείται και επιχειρεί να «σπάσει» τους περιορισμούς μιας φυσικής τάξης. Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη εξαγγείλει το ψηφιακό φροντιστήριο, μία σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο από εκπαιδευτικούς, με στόχο να ανατρέχουν οι μαθητές σε αυτά σε περίπτωση που αντιμετωπίζουν μαθησιακά κενά.

Το ψηφιακό φροντιστήριο θα ξεκινήσει ήδη από τον Φεβρουάριο του 2024 για τους μαθητές Γυμνασίου. Με έξι ψηφιακές τάξεις, τρεις τάξεις σε δύο βασικά μαθήματα, τη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά, θα είναι η πρώτη πιλοτική εφαρμογή της δράσης, η οποία από τον Σεπτέμβριο του 2024 θα επεκταθεί σε όλες τις βαθμίδες.

Ειδικότερα από την Ε’ Δημοτικού μέχρι και τη Γ’ Λυκείου, όλοι οι μαθητές θα έχουν πρόσβαση σε εκπαιδευτικά βίντεο για όλα τα μαθήματα. Ειδικότερα, για τη Γ’ Λυκείου σχεδιάζεται η παροχή live μαθημάτων μέσω ειδικής πλατφόρμας με κωδικό πρόσβασης που θα δίνεται στους μαθητές.

Πλατφόρμα για bullying: Μέσα στην τρέχουσα σχολική χρονιά θα λειτουργήσει η ειδική πλατφόρμα για καταγγελίες σχετικά με περιστατικά bullying στα σχολεία. Με το φαινόμενο να βρίσκεται σε έξαρση τα τελευταία χρόνια, το υπουργείο Παιδείας προωθεί μία ψηφιακή πλατφόρμα για καταγγελίες, οι οποίες θα αντιμετωπίζονται από μία ομάδα ειδικών, που θα ενημερώνει τις διευθύνσεις των σχολείων και θα παρακολουθεί την εξέλιξη του περιστατικού.

Τι προβλέπεται για την επαγγελματική εκπαίδευση

Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της επαγγελματικής εκπαίδευσης, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί άμεσα από τη Βουλή, προβλέπει γραφεία διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, επαγγελματικό και σχολικό προσανατολισμό, δημιουργία 60 δομών campus σε πολυδύναμα σχολικά συγκροτήματα και μία νέα ψηφιακή πύλη που θα καταγράφει και θα συνδέει αποφοίτους με κενές θέσεις εργασίας σε τοπικές επιχειρήσεις.

Τα ΙΕΚ μετονομάζονται σε ΣΑΕΚ (Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης), τα εργαστήρια θα χρηματοδοτηθούν με τουλάχιστον 120 εκατ. ευρώ και οι τρεις δομές που θα συστεγάζονται στο campus (ΕΣΚ, ΕΠΑΛ και ΣΑΕΚ) θα έχουν ανοιχτό δίαυλο επικοινωνίας με τους κοινωνικούς και επιχειρηματικούς εταίρους, ώστε να διδάσκουν ειδικότητες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εθνικής και τοπικής οικονομίας και να γνωρίζουν τις διαθέσιμες θέσεις εργασίας στις επιχειρήσεις της περιοχής όπου βρίσκονται. Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας αποτελεί ίσως την πιο εμβληματική πρωτοβουλία με τη δημιουργία ειδικής πλατφόρμας που θα καταγράφει τις κενές θέσεις σε επιχειρήσεις και θα λειτουργεί αμφίδρομα παρέχοντας σημαντικές πληροφορίες τόσο στους σπουδαστές όσο και στις εταιρίες.

Μη κρατικά πανεπιστήμια με αυστηρά κριτήρια

Μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται να παρουσιαστεί και να ψηφιστεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο προβλέπει την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων.

Πρόκειται για μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων στη χώρα, τα οποία στόχο έχουν να αναχαιτίσουν το κύμα φυγής των περίπου 40.000 Ελλήνων σε χώρες του εξωτερικού για να σπουδάσουν.

Τα παραρτήματα θα παρέχουν τίτλους σπουδών ισότιμους με αυτούς των δημόσιων πανεπιστημίων, με αναγνώριση, επαγγελματική και ακαδημαϊκή, από τον ΔΟΑΤΑΠ.

Η κυβέρνηση θα παρουσιάσει ένα πλέγμα αυστηρών κριτηρίων για την ακαδημαϊκή και κτιριακή επάρκεια των παραρτημάτων. Τα πανεπιστήμια αυτά θα πρέπει να είναι αναγνωρισμένα από τη χώρα προέλευσής τους, από την ελληνική ανεξάρτητη Αρχή πιστοποίησης, την ΕΘΑΕΕ, να διδάσκουν σε αυτά τουλάχιστον 30 πανεπιστημιακοί με διδακτορικό, να έχουν ερευνητική δραστηριότητα και σε κάθε παράρτημα να λειτουργούν τουλάχιστον τρεις σχολές.

Τα κριτήρια υποδομών θα προβλέπουν αυτοτελείς κτιριακές υποδομές, με βιβλιοθήκες, υλικοτεχνικό εξοπλισμό και χώρους εργαστηρίων. Το πανεπιστήμιο θα πρέπει να καταθέσει και μια πενταετή οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας, την οποία θα βεβαιώνει αξιόπιστη ελεγκτική-συμβουλευτική εταιρία, και να προσκομίσει εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης αξιόχρεης τράπεζας ύψους 500.000 ευρώ για κάθε σχολή και να καταβάλει παράβολο ύψους 500.000 ευρώ για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας και εγκατάστασης. Τα παραρτήματα θα αξιολογηθούν από την ΕΘΑΕΕ και θα παραμένουν καθ’ όλη τη διάρκεια της λειτουργίας τους υπό έλεγχο για το αν συνεχίζουν να πληρούν τα κριτήρια.

Ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων

Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και σειρά διατάξεων για τα δημόσια πανεπιστήμια, με στόχο τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου στα πανεπιστήμια. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να ενισχύσει τη διεθνοποίηση των ελληνικών ιδρυμάτων, με νέες συνεργασίες με κορυφαία ιδρύματα του εξωτερικού και για αυτόν τον λόγο θα διατεθούν 50 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ώστε να προχωρήσουν και άλλα κοινά προγράμματα.

Ενίσχυση σε εκπαιδευτικούς, νέο σύστημα προσλήψεων

Ψηφιακά δεδομένα, όπως η γεωγραφική περιοχή, ο μαθητικός πληθυσμός και τα προγράμματα σπουδών, θα αξιοποιηθούν από το υπουργείο Παιδείας, ώστε από τη νέα χρονιά να αλλάξει το σύστημα προσλήψεων στα σχολεία. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η έγκαιρη κάλυψη των κενών, αλλά και η ορθή χαρτογράφησή τους. Την τρέχουσα χρονιά, παρά το γεγονός ότι η διαδικασία πρόσληψης αναπληρωτών «έτρεξε» πιο γρήγορα από άλλες χρονιές, με πάνω από 40.000 προσλήψεις και περίπου 30.000 μόνιμους διορισμούς που έγιναν τα τελευταία χρόνια, μέχρι και το τέλος του έτους καταγράφονταν ακόμα κενά. Αυτά επιδεινώθηκαν από την έκρηξη των εγκρίσεων για παράλληλη στήριξη, που έφτασαν τις 20.000 φέτος – υψηλότερες από ποτέ.

Επιπλέον, το υπουργείο Παιδείας αναμένεται να συνεχίσει τη σταθερή ενίσχυση του εκπαιδευτικού δυναμικού στα σχολεία με επιπλέον διορισμούς από τη νέα χρονιά. Σημειώνεται ότι τα τελευταία χρόνια διορίζονται ανά έτος 3.000 με 4.000 εκπαιδευτικοί και αυτό αναμένεται να συνεχιστεί και για το νέο σχολικό έτος.

ΠΗΓΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ