Συναγερμός έχει σημάνει στην τις τελευταίες ώρες, μετά την προκλητικότατη Navtex της , σύμφωνα με την οποία είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθούν έρευνες από σήμερα έως τις 2 Αυγούστου στη θαλάσσια περιοχή που εκτείνεται περίπου 200 μίλια ανατολικά της Κρήτης και περίπου 180 μίλια νότια του Καστελόριζου.

Σύμφωνα με πληροφορίες περισσότερα από 17 τουρκικά σκάφη επιφανείας έχουν εγκαταλείψει ήδη από χθες τη ναυτική βάση του Ακσάζ -βρίσκεται 13χλμ. ανατολικά της Μαρμαρίδας στην επαρχία Μούγλων- με πορεία νότια και δυτικά με στόχο, ορισμένα από αυτά, να αποτελέσουν συνοδευτικά πλοία για το ωκεανογραφικό σκάφος Oruc Reis κατά την πορεία του προς τη θαλάσσια περιοχή που με παράνομη NAVTEX έχει δεσμεύσει η Τουρκία.

Σύμφωνα με τη Navtex η Άγκυρα θα στείλει στην περιοχή το τουρκικό ερευνητικό πλοίο Oruc Reis, το οποίο είχε βρεθεί ξανά στη θαλάσσια περιοχή νότια του Καστελόριζου τον Ιανουάριο του 2020.

Ωστόσο η εν λόγω Navtex αφορά περιοχή ακόμα πιο μέσα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, πιο βορειοδυτικά δηλαδή, σε σύγκριση με την περιοχή όπου είχε κινηθεί το Οruc Reis στις αρχές του έτους.

Για την ώρα, βέβαια, το Oruc Reis παραμένει στα ανοιχτά του λιμανιού της Αττάλειας αγκυροβολημένο.

Υπολογίζεται πως απαιτούνται περίπου 24 ώρες για το Ορούτς Ρέις, προκειμένου να πλεύσει από την Αττάλεια προς τη «δεσμευμένη» από την Τουρκία θαλάσσια περιοχή, ανατολικά της Κρήτης.

Υψηλόβαθμος παράγοντας, μιλώντας στο Newsbomb.gr, αποκάλυψε ότι η βασική εκτίμηση των Ενόπλων Δυνάμεων είναι πως «ό,τι είναι να γίνει, θα γίνει την ερχόμενη Παρασκευή».

 

Το Oruc Reis

Ποιο είναι όμως, το τουρκικό ερευνητικό πλοίο, το οποίο έρχεται να προσθέσει ένα ακόμη «επεισόδιο» στις ήδη τεταμένες σχέσεις μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας;

Το Oruc Reis είναι ερευνητικό πλοίο, το οποίο συμμετέχει σε σεισμογραφικές έρευνες της Τουρκίας, με στόχο τον εντοπισμό υδρογονανθράκων.

Ανήκει στην Γενική Διεύθυνση Ορυκτών Ερευνών (MTA) της Τουρκίας, ένα ινστιτούτο του τουρκικού υπουργείου Ενέργειας και από το 2017 όταν και τέθηκε σε υπηρεσία «οργώνει» την Ανατολική Μεσόγειο για έρευνες, πολλές φορές κινούμενο προκλητικά και παράνομα εντός της κυπριακής ΑΟΖ.

Η ναυπήγησή του ξεκίνησε το 2012 και καθελκύστηκε το 2015 στα ναυπηγεία Τούζλα της Κωνσταντινούπολης.

Το σκάφος έχει μήκος 87 μέτρα, πλάτος 23 μέτρα, βύθισμα 6 μέτρα και χωρητικότητα 4.867 τόνους.

Μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα 17 κόμβων, ενώ το πλήρωμα του αποτελείται από 27 άτομα και το επιστημονικό προσωπικό επί του σκάφους είναι 28 άτομα.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας της Τουρκίας, το πλοίο είναι ικανό να εκτελεί γεωφυσική έρευνα και 3D δειγματοληψία στον πυθμένα σε βάθος μέχρι 20.000 m (66.000 ft), διαθέτει ένα υποβρύχιο όχημα (ROV) που λειτουργεί με τηλεχειρισμό και μπορεί να πραγματοποιεί παρατηρήσεις και δειγματοληψία σε βάθος έως 1.500 m (4.900 ft). Τέλος, διαθέτει ελικοδρόμιο για απονηώσεις και προσνηώσεις ελικοπτέρων βάρους έως 12 τόνων.

Μέχρι στιγμής, έχει δραστηριοποιηθεί στις θαλάσσιες περιοχές της Κύπρου, της Μαύρης Θάλασσας και της Θάλασσας του Μαρμαρά.

Πρόκειται για το τέταρτο τουρκικό πλοίο έρευνας, μετά το «Φατίχ», το «Γιαβούζ» και το «Μπαρμπαρός».

Τα τρία άγνωστα σενάρια

Σε ύψιστη ετοιμότητα για να εφαρμόσουν ταχύτατα όλα τα σενάρια αντίδρασης που περιλαμβάνουν και στρατιωτική εμπλοκή απέναντι στην ακραία πρόκληση της αποστολής τουρκικού ερευνητικού σκάφους νότια του Καστελόριζου εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας είναι από χθες το μεσημέρι οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Τα σχέδια αποτροπής και εξουδετέρωσης της τουρκικής ενέργειας ήταν έτοιμα από τους Έλληνες επιτελείς εδώ και πάρα πολύ καιρό και απλώς επικαιροποιούνταν, αναπροσαρμόζονταν και εμπλουτίζονταν ανάλογα με τις εξελίξεις.

Ο σχεδιασμός του Πενταγώνου περιλαμβάνει δύο βασικά σενάρια αντίδρασης σε περίπτωση που το ερευνητικό σκάφος Oruc Reis ή όποιο άλλο τουρκικό ερευνητικό σκάφος αποπειραθεί να απλώσει καλώδια για σεισμικές έρευνες εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Αν τελικά η Άγκυρα αποφασίσει να στείλει το Oruc Reis εντός της υφαλοκρηπίδας μας για έρευνες, θα ενεργοποιηθούν, σύμφωνα με «ΤΑ ΝΕΑ», τα ακόλουθα σενάρια αντίδρασης:

1ο σενάριο

To Oruc Reis αποπλέει από την Αττάλεια και κινείται με στόχο να μπει στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Συνοδεύεται μόνο από τα βοηθητικά σκάφη Attaman και Cengis Han και όχι από τουρκικά πολεμικά.

Σ’ αυτή την περίπτωση η παρουσία των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην περιοχή θα είναι αισθητή αλλά δεν θα επιδιωχθεί κλιμάκωση. Άμεσα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα παρακολουθείται όλη η πορεία του τουρκικού σκάφους.

Αν επιχειρήσει να απλώσει καλώδια θα σπεύσει ταχύτατα ελληνική φρεγάτα στην περιοχή με στόχο να εμποδίσει την είσοδο του Oruc Reis στην ελληνική υφαλοκρηπίδα και θα ζητήσει από το τουρκικό σκάφος να απομακρυνθεί. Κάτι ανάλογο είχε συμβεί τον Οκτώβριο του 2018..

2ο σενάριο

Το Oruc Reis κατευθύνεται στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, επιχειρεί να απλώσει καλώδια και συνοδεύεται και από τουρκικά πολεμικά πλοία.

Η παρουσία των Ενόπλων Δυνάμεων θα είναι ενισχυμένη προκειμένου η Άγκυρα να λάβει άμεσα το μήνυμα ότι η Ελλάδα δεν θα επιτρέψει παραβίαση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της.

Θα σπεύσουν στο σημείο όχι μόνο μία φρεγάτα αλλά πολλά από τα πλοία του Ελληνικού Στόλου, φρεγάτες, κανονιοφόροι, υποβρύχια, τορπιλάκατοι.

Αναμένεται να χρησιμοποιηθούν δε και κάποια από τα πολεμικά πλοία που είναι μονίμως αγκιστρωμένα σε ακριτικά νησιά.

TO ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Η απελευθέρωση των κανόνων στρατιωτικής εμπλοκής προβλέπεται σε περίπτωση που η Τουρκία είναι αποφασισμένη να κλιμακώσει την πρόκληση.

Αν δηλαδή δεν απομακρύνει το ερευνητικό σκάφος και ταυτόχρονα προκαλέσει και με άλλες επιθετικές ενέργειες με τα πολεμικά της μέσα.

Πληροφορίες αναφέρουν πάντως πως έχει συζητηθεί και ένα εναλλακτικό σενάριο αποτροπής της τουρκικής πρόκλησης χωρίς τη χρήση στρατιωτικών μέσων.

Είναι γνωστό ότι για να πραγματοποιηθεί μία σεισμική έρευνα απαιτείται η πόντιση, το άπλωμα των καλωδίων και των εργαλείων στη θάλασσα και στο βυθό.

Πρόκειται για όργανα και εργαλεία πολύ ακριβά. Σε περίπτωση θαλασσοταραχής ή σύγκρουσης του ερευνητικού σκάφους με ένα άλλο σκάφος, όχι απαραίτητα στρατιωτικό, η ζημιά για το τουρκικό σεισμογραφικό θα είναι μεγάλη και η έρευνα θα σταματήσει.

Κι αυτό είναι κάτι που έχει μελετηθεί ενδελεχώς από την Αθήνα.

Το εξέδωσε Navtex που ακυρώνει την παράνομη τουρκική

Η Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού εξέδωσε Navtex, με την οποία ακυρώνει την χθεσινή παράνομη τουρκική Navtex και καλεί τους ναυτιλλομένους να την αγνοήσουν.

Η ελληνική Navtex αναφέρει ότι η τουρκική Navtex εκδόθηκε από μη εξουσιοδοτημένο σταθμό και αναφέρεται σε παράνομες δραστηριότητες σε ελληνική περιοχή. Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι μόνο ο υδατογραφικός σταθμός του Ηρακλείου έχει δικαιοδοσία να εκδίδει Navtex στη συγκεκριμένη περιοχή.

Αντίστοιχη Νavtex εξέδωσε και η Κύπρος.

Ωστόσο, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, αύριο, Πέμπτη 23 Ιουλίου, θα συναντηθεί διαδοχικά στο γραφείο του στη Βουλή και θα ενημερώσει τους αρχηγούς των κοινοβουλευτικών κομμάτων για τα αποτελέσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και για τις εξελίξεις στα εθνικά μας θέματα.