: Αυξημένο είναι το ρεύμα τους τελευταίους μήνες και στην άνοδο αυτή παίζει ρόλο και η ρήτρα αναπροσαρμογής.

Tι είναι ρήτρα αναπροσαρμογής

Συγκεκριμένα, από τις 5 Αυγούστου 2021 η έχει εισάγει έναν νέο τρόπο τιμολόγησης για το ρεύμα που καταναλώνεται από νοικοκυριά αλλά και επαγγελματίες στη χαμηλή τάση.

Η ΔΕΗ αντικατέστησε τη ρήτρα CO2 που ίσχυε μέχρι για τα χαμηλής τάσης με την Ρήτρα Αναπροσαρμογής που βασίζεται στην τιμή που έχει η χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Η Ρήτρα Αναπροσαρμογής λειτουργεί με τους εξής τρόπους:

Συνδέοντας τα τιμολόγια της ΔΕΗ με την εξέλιξη της αγοράς του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
Αντικαθιστώντας τον αντίστοιχο μηχανισμό που ίσχυε και βασίζονταν στη ρήτρα CO2 δηλαδή στη διακύμανση των τιμών με βάση τα δικαιώματα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.

Παρά το ότι υπάρχει απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) που ξεκαθαρίζει το πλαίσιο δραστηριοποίησης των παρόχων , το τοπίο παραμένει θολό είπε στην ΕΡΤ ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, Νίκος Τσεμπερλίδης.

Στο παρελθόν οι εταιρείες-πάροχοι για να μπουν στην αγορά έκαναν προτάσεις ελκυστικές για να προσελκύσουν πελάτες χωρίς να διασφαλίζουν ότι μπορούν να τους δίνουν την υποσχόμενη ηλεκτρική ενέργεια στην προδιαγεγραμμένη τιμή.

Τώρα που αυξήθηκε κατά πολύ η τιμή του ρεύματος, προσπαθούν να αλλάξουν, και μάλιστα κρυφά, τους όρους στα συμβόλαια με ρήτρα σταθερής τιμής του ρεύματος.

Πώς το κάνουν; Με μια ειδοποίηση στα ψιλά γράμματα μέσα στον του ρεύματος, εκεί που δεν τα διαβάζει κανένας, τους ενημερώνουν ότι ένας όρος του συμβολαίου πολύ σημαντικός όπως είναι η τιμή, αλλάζει μονομερώς. Αυτό δεν το πήραν είδηση οι καταναλωτές παρά μόνον αργά, όταν τους ήρθε ο αυξημένος λογαριασμός.

Αφού όμως αυτές κάνουν αυτό και ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα να σπάσει το συμβόλαιο με τον πάροχο.

Ο καταναλωτής έχει δικαίωμα να μην πληρώσει την αυξημένη τιμή, να καταγγείλει την εταιρεία που το έκανε και να κάνει σύμβαση με μια άλλη εταιρία.

Επίσης η ΡΑΕ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες της. Είναι εποπτεύουσα Αρχή, μπορεί να επιβάλει διοικητικές κυρώσεις και εάν οι εταιρίες δεν επανορθώσουν να τις αποβάλει από την αγορά.

Έχουμε αποφάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή που δικαίωσαν τους καταναλωτές και οι εταιρίες-πάροχοι πήραν πίσω αυτές τις αποφάσεις.

Έχουμε την απόφαση της ΡΑΕ του 2021, που είναι ευρωπαϊκή νομοθεσία και έπρεπε να έχει εφαρμοστεί. Κανείς δεν θα χάσει τα λεφτά του, αντίθετα με αυτές τις ενέργειες αυτές οι επιχειρήσεις θα οδηγηθούν εκτός αγοράς, είπε.

Επίσης, στους καταναλωτές που έχουν το Κοινωνικό Τιμολόγιο, τους επέβαλαν Ρήτρα Αναπροσαρμογής χωρίς να δικαιούνται οι εταιρίες να κάνουν κάτι τέτοιο.

Η ΡΑΕ πρέπει να είναι πιο αποφασιστική κι εμείς οι καταναλωτές να μην το αφήσουμε να περάσει, έχουμε συνείδηση και φωνή, κατέληξε ο κ. Τσεμπερλίδης.

«Έχουμε δώσει ξεκάθαρη εντολή στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας να παρακολουθεί την εμπορική πρακτική των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας, εάν περνούν τις επιδοτήσεις και για το κατά πόσο υπάρχουν υπερκέρδη αυτών των επιχειρήσεων, ώστε αυτά να αξιοποιηθούν προς όφελος των πολιτών» τόνισε σε δηλώσεις του στην ΕΡΤ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας.

Απόφαση σταθμός του Ειρηνοδικείου: Δεν κόβεται το ηλεκτρικό ρεύμα αν δεν πληρωθεί η «ρήτρα αναπροσαρμογής»

Δεν θα κόβεται το ηλεκτρικό ρεύμα αν δεν πληρωθεί η «ρήτρα αναπροσαρμογής», απεφάνθη με προσωρινή διαταγή το Ειρηνοδικείο Αθηνών, σύμφωνα με το dikastikoreportaz.

Ένας επιχειρηματίας από την Αλεξανδρούπολη προσέφυγε στο δικαστήριο, καθώς παρουσίασε αδυναμία να πληρώσει το μεγάλο ποσό που ανέγραφε η «ρήτρα αναπροσαρμογής». Η ξενοδοχειακή επιχείρηση στην Αλεξανδρούπολη είχε κάνει τον Απρίλιο του 2021 σύμβαση με ιδιώτη πάροχο, για ηλεκτρική ενέργεια στην οποία είχε συμφωνηθεί σταθερή τιμολόγηση.

Τον Οκτώβριο 2021 όμως, ο πάροχος επικοινώνησε με τον επιχειρηματία και ζήτησε να τροποποιηθεί το ήδη υπάρχον πρόγραμμα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και ν΄ αντικατασταθεί η σταθερή χρέωση κατανάλωσης με κυμαινόμενο μοντέλο τιμολόγησης. Η επιχείρηση απάντησε αρνητικά.

Τον Δεκέμβριο του 2021 στον λογαριασμό χρονικής περιόδου από 01-12-2021 έως 31-12-2021 χρεώθηκε χρηματικό ποσό 4.197,73 ευρώ μονομερούς από τον πάροχο με την ένδειξη «ρήτρα αναπροσαρμογής»

Παρά τις αντιδράσεις της επιχείρησης, τόσο προφορικές όσο γραπτές, ο πάροχος αντί να προβεί στην αποχρέωση του ως άνω χρηματικού ποσού (4.197,73€), στον λογαριασμό που ακολούθησε για την χρονική περίοδο από 1-1-2022 έως 31-01- 2022 εφάρμοσε εκ νέου ρήτρα αναπροσαρμογής με αποτέλεσμα να υπολογίσει και να χρεώσει χρηματικό ποσό (3.902,78€).

Και πάλι, η επιχείρηση αντέδρασε εγγράφως. Οι αντιρρήσεις της όμως απορρίφθηκαν από τον πάροχο, με αποτέλεσμα ν’ αναγκαστεί να απευθυνθεί σε νέο πάροχο καταβάλλοντας μόνο το ποσό του λογαριασμού χωρίς όμως να αποπληρώσει τις χρεώσεις της «ρήτρας αναπροσαρμογής».

Στο μεταξύ έλαβε νέο λογαριασμό για μια περίοδο 9 ημερών, (τον εναπομείναντα χρόνο) μέχρι την αλλαγή παρόχου, με χρέωση ρήτρας αναπροσαρμογής 539,74 ευρώ. Για την μετάβαση στο νέο πάροχο η επιχείρηση έπρεπε, είτε ν΄αποπληρώσει ολοσχερώς τις χρεώσεις αυτές, είτε να τις διακανονίσει. Κατόπιν τούτου διακανονίστηκε μεν το ποσό των χρεώσεων της αναπροσαρμογής, ωστόσο η επιχείρηση αμφισβητώντας την νομιμότητα του ποσού της αναπροσαρμογής, αλλά και λόγω του ότι επρόκειτο για αιφνιδιαστική δαπάνη, δεν μπορούσε οικονομικά ν΄ανταποκριθεί στο διακανονισμό. Οπότε άσκησε αγωγή και ασφαλιστικά μέτρα.

Παράλληλα, ζήτησε την έκδοση προσωρινής διαταγής, ώστε να μην διακοπεί η ηλεκτροδότηση της επιχείρησης, καθώς όπως είναι ευνόητο, κάτι τέτοιο θα δημιουργούσε πολλαπλά και σοβαρά προβλήματα στην λειτουργία της. Κάτι που τελικά έγινε αποδεκτό από το δικαστήριο. Μάλιστα διατάχθηκε ο πάροχος να απέχει από οποιαδήποτε ενέργεια και εντολή για απενεργοποίηση της παροχής και διακοπή της ηλεκτροδότησης του ξενοδοχείου.

Η δικηγόρος που χειρίστηκε την υπόθεση κα. Αριάδνη Νούκα δήλωσε στο dikastikoreportaz: «Οι εξωπραγματικές και υπέρογκες χρεώσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, στις οποίες τόσο οι οικιακοί καταναλωτές, όσο και οι επιχειρήσεις δεν μπορούν ν΄ανταποκριθούν, έχει δημιουργήσει ένα τσουνάμι καταγγελιών στους αρμόδιους θεσμικούς φορείς.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, η ΕΚΠΟΙΖΩ, αλλά και η ΡΑΕ, που επεξεργάζονται αυτές τις καταγγελίες, σε δημόσιες τοποθετήσεις τους έχουν αναφερθεί στην ύπαρξη αδιαφανών ρητρών στις συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, εστιάζοντας μάλιστα στην ρήτρα αναπροσαρμογής, αλλά και για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές εκ μέρους παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας κατά την προσέγγιση πελατών, στους οποίους δεν προσφέρεται ενδελεχής ενημέρωση για τις χρεώσεις που δύνανται να επιβληθούν, πέρα των ανταγωνιστικών χρεώσεων.

Ήδη καταναλωτές και επιχειρήσεις, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον κίνδυνο εξαιρετικά δυσμενών καταστάσεων έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν την νομική οδό. Η Πολιτεία, παρά το γεγονός ότι προσφέρει οικονομική συνδρομή, τούτη δεν είναι ικανή να αποσοβήσει τον κίνδυνο που διατρέχουν επιχειρήσεις και νοικοκυριά και θα πρέπει άμεσα να επιληφθεί με την λήψη αποτελεσματικών μέτρων προστασία».