Σαφάρι κατά των οφειλετών του e-ΕΦΚΑ ξεκινά από τον Ιούνιο το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) του ΕΦΚΑ.

Όπως αναφέρει η Ημερησία, τα ΚΕΑΟ θα χρησιμοποιήσει πλέον όλα τα όπλα που διαθέτει, με κυρίαρχο το όπλο των ηλεκτρονικών κατασχετηρίων, για να εισπράξει ό,τι μπορεί από τις ανείσπρακτες οφειλές, οι οποίες σχηματίζουν πλέον ένα… βουνό σχεδόν 43 δισ. ευρώ.

Η περίοδος… χάριτος, που οριοθετήθηκε από την πανδημία, φαίνεται πως έφτασε στο τέλος της και μαζί με τις… μάσκες στην άκρη μπαίνει σταδιακά και η όποια «ανοχή» προς όσους φέσωσαν τον και δεν ρυθμίζουν τις οφειλές τους.

Ηδη το πρώτο τρίμηνο του 2022 οι εισπράξεις του ΚΕΑΟ άγγιξαν τα 400 εκατ. ευρώ, με τη μερίδα του λέοντος (239,4 εκατ.) να προέρχονται από τις ρυθμίσεις (28 εκατ. από την κορωνορύθμιση).

Την επόμενη περίοδο εντατικοποιούνται και πάλι οι μηχανισμοί είσπραξης με στόχο την αύξηση των εσόδων του e-ΕΦΚΑ, καθώς και την ενίσχυση της βιωσιμότητας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Από την έναρξη της λειτουργίας του ΚΕΑΟ έχουν εισπραχθεί συνολικά 8,22 δισ. ευρώ.

Αποστέλλονται 300.000 ατομικές ειδοποιήσεις
Σε πρώτη φάση θα αποσταλούν 300.000 Ατομικές Ειδοποιήσεις, ενώ εξετάζεται η αναστολή χρήσης ηλεκτρονικών υπηρεσιών e-ΕΦΚΑ για υποβολή ΑΠΔ σε οποιονδήποτε εργοδότη εμφανίζει χαρακτηριστικά στρατηγικού κακοπληρωτή, ανεξάρτητα από τη νομική του μορφή ή το είδος της ασκούμενης δραστηριότητας

Ενδεικτικά της κατάστασης που επικρατεί είναι τα στοιχεία που φέρνει στο φως η έκθεση του ΚΕΑΟ για το πρώτο τρίμηνο του 2022.

Το χαρτοφυλάκιο των οφειλών αυξήθηκε κατά 1,8 δισ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022, με αποτέλεσμα το συνολικό χρέος μαζί με τα πρόσθετα τέλη να εκτοξευτεί στα 42,83 δισ. ευρώ στο τέλος Μαρτίου, από 41 δισ. ευρώ στις 31/12/2021.

«Φρέσκα» χρέη 1,35 δισ. ευρώ
Το εντυπωσιακό είναι πως η μεταβολή αυτή τη φορά δεν αφορούσε πρόσθετα τέλη και προσαυξήσεις (που ήταν μόλις 459,5 εκατ. ευρώ), αλλά κατά κύριο λόγο «φρέσκα» χρέη 1,35 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Η» πρόκειται για τα χρέη που δημιούργησαν μέσα στην περίοδο της πανδημίας οι εργοδότες (πρ. ΙΚΑ), από το 2020 έως το τέλος του 2021 και τα οποία έφτασαν στο ΚΕΑΟ τον περασμένο Φεβρουάριο.

Χαρακτηριστικό είναι πως τον περασμένο Δεκέμβριο οι οφειλέτες εργοδότες ήταν 474.610, ενώ στα τέλη Μαρτίου είχαν φτάσει στους 555.446. Το πλήθος των οφειλετών αυξήθηκε κατά 80.836 μητρώα, δηλαδή κατά 17%.

Λίγο-πολύ πρόκειται για τους εργοδότες που δημιούργησαν νέα χρέη την περίοδο της πανδημίας. Η μεγάλη πλειοψηφία εξ αυτών, δηλαδή οι 45.836 (57%) δημιούργησαν μικρά χρέη έως 15.000 ευρώ.

Εκτός από τους εργοδότες, χρέη στην πανδημία δημιούργησαν και πάνω από 300.000 μη μισθωτοί.

Παρόλα αυτά, η ένταξη στην κορωνο-ρύθμιση των 72 δόσεων είναι μάλλον αναιμική. Στα τέλη του 2021 -όταν υπήρχαν στο τραπέζι μόνο οι οφειλές των μη μισθωτών- είχαν ενταχθεί μόλις 11.210 οφειλέτες.

Στα τέλη Μαρτίου, όταν είχαν «πέσει» στο σύστημα και οι οφειλές των μη μισθωτών και έκλεινε η ένταξη στη ρύθμιση, εντάχθηκαν συνολικά 61.918, από τους 400.000 και πλέον οφειλέτες της πανδημίας (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται όσοι είχαν χρέη και πριν και απλώς τα αύξησαν μέσα στην πανδημία).

Οι υπόλοιποι, εφόσον δεν έχουν ενταχθεί στην πάγια ρύθμιση, θα βρεθούν τώρα αντιμέτωποι με τα μέτρα αναγκαστικής είσπραξης από το ΚΕΑΟ.

Τι λένε οι αριθμοί
Περίπου 10 δισ. χρωστούν 2.313 οφειλέτες (οφειλές πάνω από 1 εκατ.). Το 82% των οφειλετών έχει χρέος έως 15.000 ευρώ.

Οι ενεργές και ολοκληρωμένες ρυθμίσεις στο ΚΕΑΟ έφτασαν σε πλήθος τις 863.033 για οφειλές ύψους 6,6 δισ. ευρώ.

Πλήθος οφειλετών ανά εύρος οφειλής
υπάρχει συγκέντρωση πλήθους οφειλετών στις χαμηλότερες κλίμακες οφειλών με 1.993.856 οφειλέτες (82,27% των οφειλετών) να έχουν οφειλή έως 15.000 ευρώ ο καθένας,
το 90,47% των οφειλετών (2.192.524 οφειλέτες) έχουν οφειλή έως 30.000 ευρώ ο καθένας,
μεγάλο μέρος του υπολοίπου οφειλών αφορά 85.656 οφειλέτες που έχουν οφειλή από 50.000 – 100.000 ευρώ (14,03% του τρέχοντος υπολοίπου),
το μεγαλύτερο μέρος των οφειλών αφορά λίγους μεγαλο-οφειλέτες με οφειλές άνω του 1εκ. ευρώ (2.313 οφειλέτες συγκεντρώνουν το 23,13% του υπόλοιπου οφειλών).
Τι προβλέπει το νέο επιχειρησιακό σχέδιο του ΚΕΑΟ για το 2022
Το νέο επιχειρησιακό σχέδιο του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (ΚΕΑΟ) για το 2022 θα κινείται σε 4 άξονες με στόχο την ενίσχυση των διαδικασιών είσπραξης των ασφαλιστικών οφειλών και την αύξηση των εσόδων του e-ΕΦΚΑ καθώς και την ενίσχυση της βιωσιμότητας του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.

Οι κυριότεροι άξονες δράσεις προβλέπουν διαχείριση και ανάλυση του χαρτοφυλακίου οφειλών, καθώς και εντατικοποίηση των μηχανισμών είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών-αύξηση εσόδων, ενώ οι άλλοι δύο άξονες δράσης προβλέπουν αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων και υποδομής καθώς και την ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας του ΚΕΑΟ.

Με το νέο επιχειρησιακό σχέδιο του ΚΕΑΟ έμφαση δίνεται στον εντοπισμό και την καταπολέμηση διαχρονικών παθογενειών του συστήματος είσπραξης καθώς και στη λήψη μέτρων κατά της συστηματικής αποφυγής καταβολής εισφορών.

Στο πλαίσιο του Άξονα 1 θα υλοποιηθούν οι δράσεις:

Καθημερινή παρακολούθηση των εντάξεων νέων οφειλετών στο Κ.Ε.Α.Ο.

Συστηματική διενέργεια ελέγχων ορθότητας και πληρότητας των στοιχείων Μητρώου Οφειλετών με διασταύρωση και άντληση στοιχείων από κάθε διαθέσιμη πηγή (Γ.Γ.Π.Σ., Γ.Ε.ΜΗ., ΕΛ.ΑΣ., Η.ΔΙ.Κ.Α., Εθνικό τυπογραφείο)

Καταγραφή προδιαγραφών για τη δημιουργία ροής ενημέρωσης του μητρώου του Κ.Ε.Α.Ο. με τις μεταβολές στοιχείων που καταχωρούνται στο μητρώο του e-ΕΦΚΑ (μεταβολές στοιχείων μητρώου μη μισθωτών ασφαλισμένων)

Εφαρμογή διαδικασιών για τον διαχωρισμό των οφειλών πολύ χαμηλής εισπραξιμότητας
Αξιοποίηση των αποτελεσμάτων από την εφαρμογή της μεθοδολογίας Triage για τους οφειλέτες με συνολική οφειλή στο Κ.Ε.Α.Ο. άνω των 300.000 ευρώ

Στο πλαίσιο του Άξονα 2 θα υλοποιηθούν οι δράσεις:

Παραγωγή μηνιαίων αναφορών ελέγχου σχετικά με τις απώλειες ρυθμίσεων για όλους τους τύπους ρύθμισης
Εντατικοποίηση της διαδικασίας αποστολής των Ατομικών Ειδοποιήσεων

Διαχείριση υποθέσεων εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών του Ν. 4738/2020, καθώς των εκκρεμών υποθέσεων του Ν.4469/2017

Υλοποίηση ειδικού τύπου ρυθμίσεις σύμφωνα με τον ν. 3869/2010 για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, την προπτωχευτική διαδικασία εξυγίανσης του ν. 3588/2007, καθώς και το άρθρο 62Α του ΚΕΔΕ.

Υλοποίηση ρύθμισης οφειλών προς ΕΔΟΕΑΠ μετά από αποστολή αρχείο από τον ΕΔΟΕΑΠ (Ν.4816/2021 και 4837/2021)

Επικαιροποίηση των οδηγιών και των συχνών ερωτήσεων που αναρτώνται στη διαδικτυακή πύλη του e-ΕΦΚΑ σχετικά με την ένταξη σε ρύθμιση

Εξαγωγή αρχείων στόχευσης για την λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης

Προσαρμογή επιχειρησιακών διαδικασιών για την χορήγηση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας και βεβαίωσης οφειλής για μεταβίβαση ακινήτων

Εντατικοποίηση της κεντρικής παρακολούθησης της διαδικασίας είσπραξης των αδρανών εκπλειστηριασμάτων από τις περιφερειακές υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο.

Τήρηση στοχοθεσίας για λήψη αναγκαστικών μέτρων εντός 3 μηνών από την ένταξη των οφειλετών στο Κ.Ε.Α.Ο. και εντατικοποίηση της παρακολούθησης των ληφθέντων αναγκαστικών μέτρων

Εφαρμογή διαδικασίας αναστολής χρήσης ηλεκτρονικών υπηρεσιών e-ΕΦΚΑ για υποβολή Α.Π.Δ.

Συνεργασία με τις καθ’ ύλη αρμόδιες υπηρεσίες για ενεργοποίηση του ελεγκτικού μηχανισμού για συγκεκριμένους οφειλέτες που παρουσιάζουν υψηλό βαθμό επικινδυνότητας

Στο πλαίσιο του Άξονα 3 θα υλοποιηθούν οι δράσεις:

Υλοποίηση όλων των βελτιώσεων που έχουν σχεδιαστεί στο λογισμικό του Ο.Π.Σ., ολοκλήρωση ελέγχων και έναρξη παραγωγικής λειτουργίας

Υλοποίηση νέας διαδικασίας πρόσβασης/ταυτοποίησης των οφειλετών – ασφαλισμένων στις Ηλεκτρονικές

Υπηρεσίες του Κ.Ε.Α.Ο.

Ολοκλήρωση των δράσεων αναβάθμισης της υποδομής του Κ.Ε.Α.Ο.

Υποστήριξη διαλειτουργικότητας, ηλεκτρονικής ανταλλαγής και συνεκμετάλλευσης δεδομένων με άλλους φορείς

Παροχή υποστήριξης χρηστών / περιφερειακών υπηρεσιών Κ.Ε.Α.Ο. σε θέματα που άπτονται της χρήσης του

Υποσυστήματος Καθυστερούμενων Εισφορών του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος του e-ΕΦΚΑ (helpdesk)

Υποστήριξη contact center οφειλετών για θέματα που αφορούν την χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών Κ.Ε.Α.Ο. μέσω πολλαπλών καναλιών (e-mail, τηλεφωνικά, γραμμή εξυπηρέτησης 1555 κλπ.)

Προτροπή των οφειλετών, με κάθε πρόσφορο μέσο, για εγγραφή και αξιοποίηση των διαθέσιμων ηλεκτρονικών υπηρεσιών του Κ.Ε.Α.Ο.

Στο πλαίσιο του Άξονα 4 θα υλοποιηθούν οι δράσεις:

Αύξηση του αριθμού των υπαλλήλων του Κ.Ε.Α.Ο. σύμφωνα με τις τρέχουσες ανάγκες και τις προβλεπόμενες θέσεις

Συνεχής παρακολούθηση της κατανομής των υπηρετούντων υπαλλήλων στις Υπηρεσίες

Υλοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων για το προσωπικό του Κ.Ε.Α.Ο.

Παρακολούθηση εκτέλεσης του προϋπολογισμού έτους 2022

Επεξεργασία, ανάλυση και σύνταξη αναφορών σχετικά με την διαχείριση των οφειλών στο Κ.Ε.Α.Ο. (εισπράξεις, ρυθμίσεις, λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης)

Σύνταξη και δημοσιοποίηση τριμηνιαίων εκθέσεων προόδου

Παρακολούθηση δεικτών απόδοσης σε τριμηνιαία βάση

Παρακολούθηση σε τριμηνιαία βάση της υλοποίησης του ετήσιου επιχειρησιακού σχεδίου