Πολλές φορές κάποιος μαθητής μας, ενώ έχει δομημένη και οργανωμένη σκέψη στα θέματα φυσικής με τα οποία ασχολείται, προσπαθεί και ανταποκρίνεται επαρκώς στον προφορικό λόγο (πχ μέσα στην τάξη), δε γράφει καλά στα διαγωνίσματα ή στα test κάνοντας λάθη στη στρατηγική επίλυσης ή απαντά σε ερωτήσεις που δεν εμφανίζονται στα ερωτήματα της άσκησης που αντιμετωπίζει.

Με άλλα λόγια τα γραπτά του πολλές φορές αποτυγχάνουν να αναδείξουν τις γνώσεις του.

Με δεδομένο το γεγονός ότι η γραπτή εξέταση είναι μία κατάσταση που προκαλεί άγχος, το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο μαθητής μπορεί να έχει σχέση με τη πρακτική διαβάσματος της άσκησης ή τη διαδικασία επίλυσης που ασυνείδητα επιλέγει. Η πρακτική αυτή, συνδυαζόμενη με το άγχος για την επίδοση, πιθανώς να οδηγεί το μαθητή σε πολλά λάθη και απροσεξίες.

Πολλοί μαθητές δε διαβάζουν σωστά μία άσκηση για να εξάγουν τα δεδομένα, ούτε στη συνέχεια δομούν μία στρατηγική επίλυσης με χρήση εργαλείων (πχ 2ος νόμος Νεύτωνα, ΑΔΕ, Θ.Μ.Κ.Ε. κοκ). Επίσης, η πρώτη σκέψη αρκετών μαθητών όταν αντιμετωπίζουν μία άσκηση είναι να βρουν έναν μαθηματικό τύπο που περιλαμβάνει τον άγνωστο για να τον εφαρμόσουν.
Αυτές οι πρακτικές πολλές φορές οδηγούν σε λανθασμένες λύσεις, ατέρμονες προσπάθειες και χάσιμο χρόνου, ειδικά όταν πρόκειται για σύνθετα προβλήματα φυσικής.

Στο βίντεο που ακολουθεί περιγράφω αρχικά για ποιο λόγο οι παραπάνω πρακτικές είναι λανθασμένες, χρησιμοποιώντας τη λειτουργία της ανθρώπινης μνήμης και προτείνω μία διαδικασία διαβάσματος και στη συνέχεια αντιμετώπισης της άσκησης. Προφανώς για επιλυθεί σωστά μία άσκηση χρειάζεται πρότερη ενασχόληση και εμπειρία, ενώ είναι ουσιαστική η αυτοματοποίηση διαδικασιών και εργαλείων. Εξίσου όμως σημαντική είναι και η διαδικασία που ακολουθεί ο μαθητής από τη στιγμή που ξεκινά να διαβάζει την άσκηση μέχρι τη στιγμή που αρχίζει να βάζει τις σκέψεις του στο χαρτί του.

Teacher of physics