Aγωνία για 120.000 πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Ειδικότερα, παρά τις υποσχέσεις στις προγραμματικές δηλώσεις του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη , με 4.000 προσλήψεις -διορισμούς κάθε χρόνο, οι αδιόριστοι πτυχιούχοι νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, φιλόλογοι, φυσικοί, μαθηματικοί και εκπαιδευτικοί όλων των άλλων ειδικοτήτων θα πρέπει να περιμένουν τουλάχιστον μία τριετία για να διεκδικήσουν μια μόνιμη θέση στη δημόσια εκπαίδευση μέσω ενός διαγωνισμού του .

Όπως αποκαλύπτει σε ρεπορτάζ της η «Καθημερινή», ο επόμενος διαγωνισμός του ΑΣΕΠ αναβάλλεται για το τέλος της τρέχουσας κυβερνητικής θητείας. Και ο λόγος όπως φαίνεται δεν είναι ότι υπάρχουν τεχνικά ζητήματα που θα πρέπει να διευθετηθούν, αλλά ξεκάθαρα πολιτικός.

Πηγές του υπουργείου Παιδείας, τις οποίες επικαλείται η εφημερίδα, επικαλούνται ως προτεραιότητα πριν από την έναρξη των διαδικασιών για ένα διαγωνισμό ΑΣΕΠ την ακριβή αποτύπωση των αναγκών για εκπαιδευτικούς, που θα γίνει ψηφιακά, με βάση τον αριθμό των μαθητών σε κάθε σχολείο αφού προηγηθούν οι μεταθέσεις και οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών.

Ωστόσο, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, η απόφαση για μετάθεση του διαγωνισμού ΑΣΕΠ για το μέλλον θεωρείται ότι συνδέεται και με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Προς το παρόν η αξιολόγηση για τους 25.000 εκπαιδευτικούς που διορίστηκαν την τελευταία τριετία είναι υποχρεωτική για να μονιμοποιηθούν. Eως τώρα περίπου 20.000 εκπαιδευτικοί έχουν ενταχθεί στη διαδικασία, με συμπλήρωση στοιχείων στη σχετική πλατφόρμα. Μετά τους νεοδιόριστους θα αρχίσει η διαδικασία αξιολόγησης των ήδη μονίμων. Αυτό θα προκαλέσει αντιδράσεις.

Με αυτά τα δεδομένα, τα πολλά κενά στα σχολεία αναμένεται να καλυφθούν ως συνήθως τα σχολικά έτη 2024-25 και 2025-26 με εκπαιδευτικούς που είναι εγγεγραμμένοι στους υπάρχοντες πίνακες γενικής και ειδικής αγωγής.

Για άλλη μια φορά δε, αναμένεται να ξεκινήσει κουβέντα για το νέο σύστημα διορισμών. Με βάση τα υπάρχοντα σχέδια, στο νέο σύστημα με τη βαθμολογία στον γραπτό διαγωνισμό θα προσμετρώνται με μοριοδότηση η προϋπηρεσία, τα ακαδημαϊκά προσόντα (μεταπτυχιακοί τίτλοι, πιστοποίηση ξένων γλωσσών και υπολογιστών κ.ά.), καθώς και κοινωνικά κριτήρια.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο τελευταίος διαγωνισμός έγινε το 2008, ενώ για την κάλυψη των κενών οι διορισμοί μονίμων πρέπει να ξεπεράσουν τις 50.000, χωρίς να υπολογίζονται οι ετήσιες αποχωρήσεις. Ενδεικτικό είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, για την τρέχουσα σχολική χρονιά έγιναν 52.263 προσλήψεις αναπληρωτών σε γενική και ειδική αγωγή.