:  Χαμηλά φαίνεται πως θα κινηθούν φέτος οι στα ΑΕΙ καθώς σύμφωνα με  τα στοιχεία οι υποψήφιοι δεν κατάφεραν να έχουν καλύτερες επιδόσεις από το 2021.

Όπως αναφέρει το ΕΘΝΟΣ, σε κάθε περίπτωση οι προβλέψεις για την κίνηση των θα μπορούν να γίνουν ευκολότερα όταν ανακοινωθούν τα στατιστικά στοιχεία για τις επιδόσεις των υποψηφίων σε όλα τα μαθήματα.

Για την ώρα για το 1ο επιστημονικό πεδίο και τους υποψηφίους, που διεκδικούν Νομικές, Ψυχολογία, Φιλολογικά, δεν έχουμε ικανοποιητική «εικόνα» τόσο για τα αρχαία όσο και για τη Νεοελληνική Γλώσσα, αλλά οι καθηγητές βλέποντας τα γραπτά μιλούν για πτωτική πορεία των μορίων κρίνοντας κυρίως από τα Αρχαία πιθανότατα και από τα Λατινικά. Για το 3ο επιστημονικό πεδίο (Επιστήμες Υγείας) δεν υπάρχουν ακόμη σοβαρές προβλέψεις καθώς δεν γνωρίζουμε ποιες είναι οι επιδόσεις στο βασικό μάθημα της Βιολογίας. Γενικά όμως τα θέματα ήταν περίπου ισοδύναμα με τα περσινά εκτός ίσως από τη Βιολογία. Οι πρώτες προβλέψεις δεν δείχνουν μεγάλες αλλαγές στις βάσεις συγκριτικά με πέρυσι.

2ο και 4ο Πεδίο

Οι μαθηματικοί εκτιμούν ότι στο μάθημα τους οι επιδόσεις μάλλον είναι χειρότερες από αυτές της περσινής χρονιάς προκαλώντας πτώση των κυρίως σε 2ο και 4ο Πεδίο. Μάλιστα εκτιμούν ότι ένα εξαιρετικά υψηλό ποσοστό υποψηφίων του 4ου Πεδίου που μπορεί να φτάσει και το 70%, θα πάρουν βαθμούς κάτω της βάσης κάτι όμως, που δεν θα ισχύσει για τους υποψήφιους του 2ου Πεδίου, οι οποίοι γενικά έχουν καλύτερες επιδόσεις.

Το μηχανογραφικό

Τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή οι υποψήφιοι καλό θα ήταν να μην αναλώνονται με προβλέψεις για τις βάσεις. Ακόμη και όταν θα πάρουν τους βαθμούς τους πάλι η πρόβλεψη θα είναι δύσκολη. Συνεπώς, ουσιαστικό θα ήταν να μελετούν στο μηχανογραφικό τις σχολές που τους ενδιαφέρουν με κάθε λεπτομέρεια. Δηλαδή που βρίσκονται (σε ποια πόλη) και αν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος διαβίωσης. Αν μπορούν να πάρουν μετεγγραφή. Αν η σχολή έχει μεταπτυχιακά. Πού θα τους οδηγήσει το πτυχίο. Ποια μαθήματα θα διδαχθούν. Όλα αυτά είναι εξαιρετικά σημαντικά να τα ξέρει κάποιος γιατί δεν έχει νόημα απλά να εισαχθείς σε μια σχολή και μετά να εγκαταλείψεις τις σπουδές γιατί δεν μπορείς να τα βγάλεις πέρα ή δεν σου αρέσει το αντικείμενο κάτι που δυστυχώς είναι μια συνηθισμένη κατάσταση. Σε κάθε περίπτωση η συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι μια δύσκολη «δουλειά» και σίγουρο πλέον είναι απολύτως απαραίτητο ο υποψήφιος να έχει σοβαρή βοήθεια από κάποιο καθηγητή ή από ανθρώπους που ασχολούνται αποκλειστικά με αυτό καθώς η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής έκανε ακόμη δυσκολότερα τα πράγματα.

Τι πρέπει να κάνουν οι «αδύνατοι» μαθητές

Οι υποψήφιοι με χαμηλές επιδόσεις σε όλα τα μαθήματα θα πρέπει να ξέρουν ότι μπορεί να μην τους δοθεί καν η ευκαιρία να συμπληρώσουν για τα ΑΕΙ καθώς το σύστημα θα τους «πετάξει έξω» και αυτό αφορά μεγάλο αριθμό ατόμων σχεδόν το 1/3 των υποψηφίων των ΓΕΛ και πολύ παραπάνω των ΕΠΑΛ. Για το λόγο αυτό οι «αδύνατοι μαθητές» καλό θα ήταν να σκεφτούν σοβαρά την επιλογή των ΙΕΚ βρίσκοντας μια ειδικότητα, που να τους ταιριάζει παρά να μπουν σε μια οποιαδήποτε σχολή των ΑΕΙ που θα τους οδηγήσει στο…πουθενά, έχοντας τελικά χάσει χρόνο και χρήμα. Αυτό σημαίνει ότι καλό θα ήταν οι συγκεκριμένοι υποψήφιοι να μελετήσουν από τώρα το μηχανογραφικό με τα ΙΕΚ και να ψάξουν αναλυτικά τις ειδικότητες που προφέρει το κάθε ένα.

Το σίγουρο είναι ότι τα ΙΕΚ διαθέτουν και σύγχρονες ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση στην αγορά εργασίας και βέβαια ο καθένας μπορεί να βρει αυτή που του ταιριάζει. Μια εντυπωσιακή παράμετρος είναι ότι πολλοί φοιτητές των ΑΕΙ εγκαταλείπουν τις σπουδές τους και μεταπηδούν στα ΙΕΚ καθώς αυτό που τους ενδιαφέρει είναι να μπορέσουν να βρουν ευκολότερα και γρήγορα μια δουλειά.

Το πανεπιστήμιο δεν αποτελεί μονόδρομο για την μελλοντική επαγγελματική αποκατάσταση ενός νέου ανθρώπου και το σίγουρο είναι ότι υπάρχουν πολλές ευκαιρίες στην πορεία της ζωής. Όσον αφορά στα πρακτικά θέματα ο υποψήφιος δεν έχει περιορισμό στο πλήθος επιλογών ΙΕΚ και ειδικοτήτων που δύναται να επιλέξει κατά τη συμπλήρωση του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου. Ο τρόπος κατάρτισης των πινάκων κατάταξης και τα κριτήρια επιλογής καθορίζονται στον Κανονισμό Λειτουργίας Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) που υπάγονται στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 5837/2021) όπως ισχύει. Σε περίπτωση ισοβαθμίας εισάγονται όλοι οι υποψήφιοι που ισοβαθμούν. Οι εγγραφές των επιτυχόντων θα πραγματοποιηθούν κατά το πρώτο δεκαήμερο Σεπτεμβρίου 2022

Λεπτομέρειες για την διαδικασία εγγραφής και οι ημερομηνίες εγγραφών θα ανακοινωθούν από τη Διεύθυνση Εφαρμογής Επαγγελματικής Κατάρτισης για τα Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και από τις αντίστοιχες Διευθύνσεις των Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας άλλων Υπουργείων, μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων των εισακτέων στα Α.Ε.Ι. και τα Ι.Ε.Κ.