Τα στα είναι (κακώς) το μάθημα στις με τα μεγαλύτερα ποσοστά αποτυχίας. Δύο εκπαιδευτικοί με τεράστια πείρα στην προετοιμασία των υποψηφίων για τις  σάς δίνουν τις τελευταίες συμβουλές για τα δύο μαθήματα που συνήθως «βασανίζουν» τους υποψηφίους, δηλαδή τη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά.

 

Οσο για την αποτυχία στα Μαθηματικά, διαχρονικά η πλειονότητα των υποψηφίων γράφει κάτω από τη βάση, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό, από 15% έως 23%, τα τελευταία χρόνια γράφει πάνω από 15. Συνεπώς, οι συμβουλές που ακολουθούν θα σας φανούν εξαιρετικά χρήσιμες.

Μαθηματικά: Κλειστά αυτιά σε «Σειρήνες», πυξίδα το σχολικό βιβλίο

Τα Μαθηματικά είναι (κακώς) το μάθημα των με τα μεγαλύτερα ποσοστά αποτυχίας. Το μεγάλο πλήθος των ασκήσεων που καλείται να αντιμετωπίσει ο υποψήφιος, πιθανά κενά από προηγούμενες τάξεις, καθώς και οι λεπτές έννοιες της θεωρίας που πρέπει να κατανοήσει είναι σημαντικοί παράγοντες που οδηγούν στην αποτυχία. Καθοριστικό ρόλο (στην αποτυχία) παίζει και ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων. Οι παραπάνω παράγοντες φαντάζουν πολύ μεγαλύτεροι και δυσκολότεροι όταν περάσουν μέσα από τον μεγεθυντικό φακό των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Καλό θα είναι να θέσουμε στη σωστή τους διάσταση όλους τους παράγοντες που επηρεάζουν τις εξετάσεις των Μαθηματικών. Στο πλαίσιο αυτό, θα καταθέσουμε κάποιες προτάσεις με το τι πρέπει να αποφεύγει και τι να προσέχει ο υποψήφιος κατά τη διάρκεια του τελευταίου μέρους της προετοιμασίας του και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Η ψυχραιμία και η αυτοπεποίθηση είναι οι δύο βασικές προϋποθέσεις για μια επιτυχημένη αντιμετώπιση των εξετάσεων.

Οι ακρότητες που αναρτώνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για πιθανά θέματα θεωρίας και για ασκήσεις αποπροσανατολίζουν και προσθέτουν ανώφελο «καταστροφικό» άγχος. Είναι πολύ περιορισμένος ο αριθμός των δημοσιεύσεων που κινούνται στο επίπεδο των εξετάσεων και είναι αρκετά δύσκολο να τα διακρίνουν οι υποψήφιοι. Καλό θα ήταν να συμβουλεύονται και να εμπιστεύονται τους καθηγητές που τους προετοίμασαν μία ολόκληρη χρονιά. Η σωστή και κοπιαστική προσπάθεια ενός χρόνου δεν πρέπει επηρεαστεί από αστοχίες της τελευταίας στιγμής. Ενας καλά προετοιμασμένος υποψήφιος πρέπει να κλείνει τα αυτιά του στις «Σειρήνες» της «επιτυχημένης» πρόβλεψης. Το σχολικό βιβλίο (με την ύλη που έχει καθοριστεί από το υπουργείο Παιδείας) θα πρέπει να είναι η αποκλειστική πηγή ενημέρωσης για τη θεωρία. Το «πνεύμα» των ασκήσεων του σχολικού βιβλίου (επίσης) θα μπορούσε να αποτελέσει τη βάση για πιθανές ασκήσεις των εξετάσεων, καθιστώντας (με αυτόν τον τρόπο) το σχολικό βιβλίο σημαντική πυξίδα προσανατολισμού για τα θέματα των εξετάσεων.

Κατά τη διάρκεια, τώρα, των εξετάσεων θα είχαμε να παρατηρήσουμε τα εξής:

Τα γράμματα να είναι καθαρά και να σημειώνεται ευδιάκριτα το ερώτημα που διαπραγματεύεστε.
Η διατύπωση να είναι αναλυτική και σαφής, ώστε να μην υπάρχουν περιθώρια παρανόησης.
Αν κάποιο ερώτημα μας δυσκολέψει πολύ, καλό θα είναι να το παρακάμψουμε, να ασχοληθούμε με άλλα ερωτήματα και να επιστρέψουμε ξανά στο τέλος (να δούμε το ερώτημα που μας δυσκόλεψε). Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι μία όχι και τόσο θετική επίδοση στα Μαθηματικά δεν αποτελεί καταστροφή των επιδιώξεων του υποψηφίου. Η «επιτυχία» ή η «αποτυχία» εξαρτάται από τις επιδόσεις και των άλλων υποψηφίων, όχι μόνο στα Μαθηματικά αλλά και στα υπόλοιπα μαθήματα.

Γράφει ο Γιάννης Τυρλής, μαθηματικός, πρόεδρος Εξελεγκτικής Επιτροπής Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ)

Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στην ειδική έκδοση του Εθνους της Κυριακής «Οδηγός επιτυχίας για τις Πανελλαδικές» στις 6 Ιουνίου