| Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας “ΕΘΝΟΣ”, την Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019, ο Υπουργός Παιδείας Κ. Γαβρόγλου θα παραδώσει στο Δ.Σ. της το σχέδιο νόμου για τις αλλαγές στο και το για την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι.

Αμέσως μετά θα κοινοποιηθεί στην εκπαιδευτική κοινότητα και στη συνέχεια θα προωθηθεί στη Βουλή μαζί με τις λοιπές διατάξεις του Πολυνομοσχεδίου(Πανεπιστήμια, συνενώσεις Τ.Ε.Ι. κ.α.).

 

Για τις επικείμενες αλλαγές, το Newsbomb.gr επικοινώνησε με τον εκπαιδευτικό αναλυτή κ. Χρήστο Κάτσικα, καθώς και με τον εκπαιδευτικό κ. Φάνη Μαργαρώνη.

Το νέο σχέδιο του υπουργείο Παιδείας, το οποίο θα τεθεί άμεσα σε διαβούλευση και θα πάρει το δρόμο -όπως όλα δείχνουν- προς την Ολομέλεια της Βουλής μέσα στον Μάρτιο, είναι σύγχρονο, ελκυστικό και διευκολύνει τους μαθητές στην επιλογή της σχολής που θέλουν να φοιτήσουν ή πρόκειται για ένα σχέδιο που θα καλλιεργεί τον ανταγωνισμό και θα διαμορφώνει μαθητές δύο και τριών ταχυτήτων;

«Λύκειο σκληρό, με μεγέθυνση της εξεταστέας ύλης και ένταση των φραγμών»

Όπως αναφέρει ο κ. Κάτσικας στο Newsbomb.gr οι προτάσεις του υπουργείου παιδείας για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν αποτελούν «ριζοσπαστικές λύσεις με προσεκτικά βήματα», όπως ισχυρίζεται ο Υπουργός Παιδείας.

Δείτε τις τελευταίες από την Ελλάδα για την Παιδεία και τα νέα της επικαιρότητας στο

Σύμφωνα με τον κ. Κάτσικα η ύλη στην οποία θα εξεταστούν το 2020 οι μαθητές, και η οποία ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα, είναι «σε πολλά μαθήματα μεγαλύτερη και από αυτή των δεσμών ή από αυτήν του συστήματος του Αρσένη» και συνεχίζει, τονίζοντας, «ο υπουργός προκλητικά δηλώνει «σε κάποια μαθήματα τριπλασιάζουμε τις ώρες διδασκαλίας αλλά δεν αυξήσαμε και την ύλη κατά 300%». Πέρα από τις αναλήθειες της δήλωσης σχετικά με συγκεκριμένα μαθήματα, όπως στα μαθηματικά που στη νέα ύλη ενσωματώθηκε και η ύλη των μαθηματικών γενικής παιδείας και άλλο ένα κεφάλαιο, οι ώρες από 7 γίνονται 6, η αύξηση της ύλης μας οδηγεί σε ορισμένες διαπιστώσεις. Κοντολογίς, η αντικατάσταση ή η αναμόρφωση μαθημάτων γίνεται περισσότερο με εξεταστικά κριτήρια ή διαχείρισης εκπαιδευτικού δυναμικού και λιγότερο παίρνοντας υπόψη τη μορφωτική διάσταση».

Όσον αφορά στις «πράσινες» και «κόκκινες» », ο κ. Κάτσικας αναφέρει ότι «οι ταξικές ανισότητες θα οξυνθούν σε μικρότερη ηλικία. Από το τέλος της Β Λυκείου, μέσω των μηχανογραφικών οι μαθητές θα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες και συγκεκριμένα σε αυτούς που αποδέχονται ότι δεν κάνουν για τίποτα, σε αυτούς που θα προορίζονται για τα τμήματα χαμηλής ζήτησης και σε αυτούς που θα εξετάζονται πανελλαδικά για τα τμήματα υψηλής ζήτησης».

Όπως αναφέρει ο κ. Κάτσικας, «ο χωρισμός των σε χαμηλής και υψηλής ζήτησης γίνεται με αγοραίους όρους προσφοράς και ζήτησης. Δεν θα είναι εκ των προτέρων γνωστός αφού θα διαμορφώνεται με βάση τον αριθμό των θέσεων που θα δηλώνουν τα Πανεπιστημιακά Τμήματα και τις προτιμήσεις των μαθητών στο μηχανογραφικό των δέκα επιλογών στο τέλος της Β Λυκείου. Τμήματα και επιστημονικά αντικείμενα που δεν παίζουν στην αγορά, που δεν θα μπορούν να «προσελκύσουν» εισακτέους θα έχουν ορατό το ενδεχόμενο της κατάργησης τους».

Καταλήγοντας, κατά την άποψή του, το νέο σχέδιο του υπ. Παιδείας είναι, «ένα αντιδραστικό, βαθύτατα ποιοτικά και ποσοτικά ταξικό βήμα στην αναδιάρθρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που μετατρέπει την Γ’ Λυκείου σε φροντιστήριο – «προπαρασκευαστική τάξη για την εισαγωγή στα ΑΕΙ».

«Φτωχότερο σχολείο που καλλιεργεί σε μεγαλύτερο βάθος τις κοινωνικές ανισότητες»

Από τη δική του πλευρά ο μαθηματικός κ. Φάνης Μαργαρώνης, τονίζει ότι το σχολείο, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της κυβέρνησης, γίνεται φτωχότερο και θα καλλιεργεί σε μεγαλύτερο βάθος τις κοινωνικές ανισότητες.

«Οι κυβερνητικές εξαγγελίες κάνουν λόγο για ένα νέο, ελκυστικό σχολείο που θα «ανταποκρίνεται στις πολύπλοκες απαιτήσεις μιας σύγχρονης και δημοκρατικής κοινωνίας, τόσο σε απόκτηση γνώσεων όσο και στην καλλιέργεια των αξιών». Στην πραγματικότητα το σχολείο γίνεται φτωχότερο, καλλιεργώντας σε μεγαλύτερο βάθος τις κοινωνικές ανισότητες», τονίζει ο κ. Μαργαρώνης.

«Πρόθεση της κυβέρνησης είναι η «φροντιστηριοποίηση» του σχολείου. Φαίνεται ότι η Παιδεία αντιμετωπίζεται «εργαλειακά». Καμία σημασία δε δίνεται στην ολόπλευρη διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου, στην ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας, στον εφοδιασμό του με όλα τα απαιτούμενα χαρακτηριστικά που θα του επιτρέψουν να αναπτύσσει τα ενδιαφέροντα και τις ανησυχίες του και να παρεμβαίνει δημιουργικά στην πραγματικότητα. Μοιραίο είναι το σχολείο να γίνει ακόμα πιο απωθητικό», αναφέρει και προσθέτει, «απομακρύνεται το περιεχόμενο του σχολείου από τον παιδαγωγικό χαρακτήρα που οφείλει να έχει. Η Γ’ Λυκείου μετατρέπεται σε «προπαρασκευαστική» τάξη για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Αυτός ο χαρακτήρας της Γ’ Λυκείου, σε συνδυασμό και με την αύξηση της ύλης, θα ωθήσει τους υποψηφίους σε φροντιστηριακή προετοιμασία – κούρσα για τις πανελλήνιες, η οποία θα ξεκινά με μεγαλύτερο ανταγωνισμό ήδη από τις αρχές της Β’ Λυκείου».

«Παράλληλα, οι διδακτικές ώρες μειώνονται, με αποτέλεσμα αφενός την παραπέρα υποβάθμιση του σχολείου, αφετέρου 500 θέσεις εκπαιδευτικών να μείνουν άδειες, τη στιγμή που χιλιάδες καθηγητές έχουν εγκλωβιστεί ως αναπληρωτές και οι ανάγκες για προσλήψεις είναι τεράστιες», υπογραμμίζει ο κ. Μαργαρώνης.

Αναφορικά με τα τμήματα στα οποία θα εισάγονται οι μαθητές χωρίς πανελλήνιες, ο κ. Μαργαρώνης τονίζει ,«όσον αφορά στο «πυροτέχνημα» περί ελεύθερης πρόσβασης, αναφέρεται στα σημερινά τμήματα πολύ χαμηλής ζήτησης, τα οποία οι ίδιες οι κυβερνητικές επιλογές έχουν απαξιώσει, επομένως μιλάμε για τμήματα με βάσεις που ξεκινούν από 1.000 μόρια… Πρόσθετα, το ίδιο μέτρο επιβάλει οι μαθητές ήδη από τη Β’ Λυκείου να κάνουν πολύ σημαντικές επιλογές, ενώ όσοι δουλεύουμε με τα παιδιά παρατηρούμε μεγάλη δυσκολία από μεριάς τους στη διαμόρφωση του μηχανογραφικού τους, ακόμα και στο τέλος της Γ’ Λυκείου».

«Είναι γεγονός ότι όσοι εμπλεκόμαστε στη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων βιώνουμε ένα εμπαιγμό, μια ομηρία. Από τη μία οι ανακοινώσεις «με το σταγονόμετρο», από την άλλη οι «διαρροές» πληροφοριών, η ανυπαρξία συγγραμμάτων για ανακοινωμένες ύλες, η ανατίναξη κάθε χρονοδιαγράμματος… Δεν υπολογίζει κανείς ότι μιλάμε για παιδιά που σε δύο μήνες τελειώνουν τη Β’ Λυκείου και ακόμα δεν έχουν καμιά συγκροτημένη εικόνα για το σύστημα με το οποίο θα εξεταστούν», προσθέτει και καταλήγει, λέγοντας, «Και στο παρελθόν έχουν υπάρξει περιπτώσεις εξαγγελιών που δεν ψηφίστηκαν, αλλά και νομοθετημένων πλαισίων που δεν εφαρμόστηκαν. Ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς είναι ισχυρή η πεποίθηση ότι στην πραγματικότητα οι ανακοινώσεις δεν θα έχουν άμεση υλική υπόσταση. Ας μην ξεχνάμε ότι είναι άλλο η πρόθεση, άλλο ο ψηφισμένος νόμος. Ήδη οι εξαγγελίες για πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις σε ομάδες σχολείων και συμμετοχή του απολυτηρίου στη διαδικασία εισαγωγής έχουν αποσυρθεί. Δεν είναι καθόλου απίθανο, ακόμα και μετά από τις επόμενες ανακοινώσεις, να είναι μακρύς ο δρόμος»

Οι πιθανές αλλαγές και τα ερωτήματα

Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου, θα υπάρξουν μερικές αλλαγές σε σχέση με τα όσα είχαν ανακοινωθεί τον Σεπτέμβριο, αλλά χωρίς αυτές να αλλοιώνουν τη φιλοσοφία του νέου συστήματος.

Αρχικά, ερωτηματικό παραμένει τι θα ισχύσει με το βαθμό του Απολυτηρίου. Αν θα ισχύσει, δηλαδή, η συνδιαμόρφωση του βαθμού των υποψηφίων κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών τους στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου ή αν η ρύθμιση παραλειφθεί.

Επίσης, τα τμήματα, από «Τμήματα ελεύθερης πρόσβασης» (ΤΕΠ) και «Τμήματα πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές εξετάσεις» (ΤΠΠΕ) θα μετονομαστούν, κατά πάσα πιθανότητα, σε «πράσινα» και «κόκκινα» αντίστοιχα.

Για φέτος, επίσης, ίσως να μετατεθεί για αργότερα ο χρόνος κατάθεσης του πρώτου μηχανογραφικού που θα κληθούν να συμπληρώσουν οι μαθητές οι οποίοι θα τελειώσουν τον ερχόμενο Ιούνιο τη Β’ λυκείου -με βάση το οποίο μηχανογραφικό θα χαρακτηριστούν τα «πράσινα» και τα «κόκκινα» τμήματα- στην περίπτωση που καθυστερήσουν οι διαδικασίες που θα ακολουθήσουν τη νομοθέτηση των συνεργειών των πανεπιστημίων με ΤΕΙ.
Οι αναμενόμενες ανακοινώσεις

Για την Γ’ Λυκείου, οι βασικές αλλαγές που έχουν ανακοινωθεί και αναμένεται να παραμείνουν στο νομοσχέδιο του υπουργείου είναι οι εξής:

* Οι τρεις Ομάδες Προσανατολισμού, θα γίνουν τέσσερις. Καθεμία από τις Ομάδες, θα αντιστοιχεί σε ένα Επιστημονικό Πεδίο.

* Τα βασικά μαθήματα της κάθε ομάδας θα είναι τα ίδια με την αντίστοιχη σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού, με εξαίρεση την αντικατάσταση των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Επίσης, τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία θα ενοποιηθούν στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο θα είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους. Τα Λατινικά θα είναι μάθημα επιλογής.

* Η σημερινή Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών θα διαιρεθεί σε δύο Ομάδες Προσανατολισμού, την Ομάδα Προσανατολισμού «Θετικές Σπουδές» και την Ομάδα Προσανατολισμού «Σπουδές Υγείας». Η πρώτη θα οδηγεί στο δεύτερο και η δεύτερη στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο – Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες και Επιστήμες Υγείας και Ζωής, αντίστοιχα.

* Κάθε Ομάδα Προσανατολισμού θα περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι συντελεστές βαρύτητας θα καταργηθούν και όλα τα μαθήματα θα έχουν την ίδια βαρύτητα.

* Για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο θα προβλέπονται τρία μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες), ενώ για το εσπερινό Γενικό Λύκειο προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).

* Επιπλέον, για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο θα προβλέπονται δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής. Στις επιλογές περιλαμβάνονται ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα.

* Τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού θα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος, με έξι διδακτικές ώρες για το καθένα.

Όσον αφορά τον τρόπο απόκτησης του απολυτηρίου, αυτός θα παραπέμπει σε ένα τύπο περιφερειακών, «μίνι-πανελλαδικών» εξετάσεων.

Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα εκτός της Φυσικής Αγωγής, από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες, όπως συμβαίνει και σήμερα. Οι γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα (που αναφέρθηκαν παραπάνω), τα ίδια στα οποία θα εξετάζονται στη συνέχεια όσοι επιλέξουν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις.

Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη. Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.

Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για το βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα άλλα μαθήματα, ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων.

Ο βαθμός του θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στην Γ’ Λυκείου.