Η Τοπική Επιτροπή Πειραιά της ΠΕΚΑΓΕΠΕ καταγγέλλει ότι, για τη σχολική χρονιά 2025-2026, χιλιάδες μαθητές της Αττικής που επέλεξαν τα αναγκάζονται να διδαχθούν Γαλλικά, λόγω μη σχηματισμού τμημάτων, ακόμη και σε περιπτώσεις που ο αριθμός των ενδιαφερόμενων υπερβαίνει το προβλεπόμενο όριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα Γερμανικά αποκλείονται από το 50% των δημοτικών σχολείων της Αττικής, με το ποσοστό να φθάνει το 67% σε Πειραιά και Γ’ Αθήνα, γεγονός που η Επιτροπή θεωρεί αντίθετο με την ελεύθερη επιλογή γλώσσας και επιζήμιο για την ξενόγλωσση εκπαίδευση. Ζητούνται άμεσες αλλαγές στις Υπουργικές Αποφάσεις και ενίσχυση με νέες οργανικές θέσεις και διορισμούς εκπαιδευτικών Γερμανικών.

Η Τοπική επιτροπή Πειραιά της ΠΕΚΑΓΕΠΕ μελέτησε τα στοιχεία για το σχηματισμό νέων τμημάτων Β’ ξένης γλώσσας στην Ε’ τάξη Δημοτικού για τη σχολική χρονιά 2025-2026 στα σχολεία της Αττικής και κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:
– Σχηματίζονται 379 τμήματα στην Ε’ Δημοτικού (και 356 στην ΣΤ’), ενώ αντίστοιχα 1113 Γαλλικών στην Ε’ (και 1150 στην ΣΤ’)
– Συνολικά 3.113 μαθητές και μαθήτριες των Δημοτικών σχολείων της Αττικής, που επέλεξαν τα Γερμανικά ως Β’ ξένη γλώσσα, αναγκάζονται τελικά να διδαχθούν Γαλλικά.
– ‘Αρα ΔΕΝ ΣΧΗΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ – ΧΑΝΟΝΤΑΙ τουλάχιστον άλλα 195 τμήματα Γερμανικών, με άμεση συνέπεια και στη ζήτηση σε εκπαιδευτικούς Γερμανικών στα Δημοτικά σχολεία της Αττικής.
– Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις ΜΗ σχηματισμού τμημάτων Γερμανικών παρόλο που επέλεξαν τη γλώσσα πολλοί/ές περισσότεροι/ες μαθητές/μαθήτριες από τον ελάχιστο αριθμό που προβλέπεται. Ενδεικτικά αναφέρουμε κάποια παραδείγματα:
— Στο 6ο Δημοτικό σχολείο Ν. Ιωνίας 21 στους 50 μαθητές/τριες επέλεξαν Γερμανικά, παρόλα αυτά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών.
— Στο 3ο Δημοτικό σχολείο Αλίμου 21 στους 49 μαθητές επέλεξαν Γερμανικά, και πάλι δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών
— Στο 14ο Δημοτικό σχολείο Ιλίου 19 μαθητές/τριες επέλεξαν τη γλώσσα, αλλά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών
— Στο 2ο Δημοτικό σχολείο Κορυδαλλού 15 μαθητές/τριες επέλεξαν τη γλώσσα, αλλά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών
— Στο 19ο Δημοτικό σχολείο Νίκαιας 16 μαθητές/τριες επέλεξαν τη γλώσσα, αλλά δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών.
Τα παραδείγματα είναι άπειρα και απογοητευτικά.
– Το αποτέλεσμα είναι να μην διδάσκονται τα Γερμανικά και τελικά να αποκλείονται ως επιλογή από το 50% των Δημοτικών σχολείων της Αττικής, με το ποσοστό αυτό να ανεβαίνει στο 67% στα Δημοτικά σχολεία της Γ’ Αθήνας και του Πειραιά, δηλαδή στα 4 από τα 6 σχολεία αυτών των περιοχών δεν σχηματίζεται ΚΑΝΕΝΑ τμήμα Γερμανικών, παρόλο που τα επιλέγουν πλήθος μαθητών και μαθητριών κάθε χρόνο!

Όλο αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τη διάθεση των παιδιών και των οικογενειών για τη διδασκαλία των Γερμανικών, αφού τα γερμανικά ήταν τα πρώτα σε συμμετοχή στο αι φέτος, είναι η τέταρτη γλώσσα που διδάσκεται παγκοσμίως και η πρώτη γλώσσα, που ομιλείται ως μητρική στην Ευρώπη.

Με βάση τα παραπάνω συμπεραίνουμε για πολλοστή φορά ότι η εφαρμογή των Υπουργικών αποφάσεων (ΦΕΚ 1324 τ.Β’/11-05-2016 και ΦΕΚ 1171 τ.Β΄/04/04/2017) σε σχέση με το σχηματισμό των τμημάτων ξένων γλωσσών, έχει μετατρέψει την ελεύθερη επιλογή της Β’ Ξένης Γλώσσας σε εξαναγκασμό χιλιάδων μαθητών/τριών κάθε χρόνο στην διδασκαλία μιας γλώσσας, που δεν επέλεξαν οι ίδιοι/ες και η οικογένειά τους, που στην τελική μπορεί να μην θέλουν ή να μην τους αρέσει, γεγονός που δημιουργεί τελικά αρνητικό παιδαγωγικό κλίμα στην τάξη. Μάλιστα αυτή η “επιλογή” ακολουθεί τους μαθητές/τριες ως τη Β’ Λυκείου, δηλ. για 7 χρόνια εξαναγκάζονται σε ένα μάθημα, ενώ αυτό που θα ήθελαν να διδαχθούν τελικά, θεωρητικά προσφέρεται ως εναλλακτική από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Η εφαρμογή των Υπουργικών αποφάσεων όχι μόνο δεν έχει ενισχύσει την ξενόγλωσση εκπαίδευση στα δημόσια της χώρας μας, αλλά αντίθετα την έχει υποβαθμίσει, αφού η όποια επιλογή καταργείται στην πράξη, συχνά θεωρείται ότι είναι το ίδιο όποια γλώσσα και να διδαχθεί το κάθε παιδί, αδιαφορώντας για τις διαφορές των γλωσσών σε γραμματική, λεξιλόγιο και τρόπο σκέψης, αγνοώντας την επιθυμία των παιδιών και ανατρέποντας τελικά τον οικογενειακό προγραμματισμό (πχ θέλω το παιδί μου να μάθει Γερμανικά, γιατί έχουμε συγγενείς στη Γερμανία κ.ο.κ). Επίσης συχνά δημιουργούνται τεράστια τμήματα ξένων γλωσσών, προκειμένου να μην ξεπεραστεί ο αριθμός των τμημάτων γενικής παιδείας.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο η ανακοίνωση για μόνο 27 νέους διορισμούς μας απογοήτευσε, αλλά δεν μας ξάφνιασε. Τα τελευταία χρόνια η Β ξένη Γλώσσα προωθείται μονομερώς και η επιλογή που προσφέρεται θεωρητικά, δεν υφίσταται, όταν από τους 139 διορισμούς που αφορούν τη Β ξένη γλώσσα συνολικά για 2 γλώσσες, μας αντιστοιχούν μόνο οι 27. Πρέπει πολύ άμεσα να αποκατασταθεί η αδικία για μαθητές και εκπαιδευτικούς και η Β ξένη γλώσσα να προσφέρεται επί ίσοις όροις, με σύσταση οργανικών και επιπλέον διορισμούς για τα Γερμανικά.
Καλούμε επίσης το , προκειμένου να διορθωθεί έστω στο ελάχιστο αυτή η τεράστια αδικία, να προβεί σε τροποποίηση των Υπουργικών Αποφάσεων, ώστε να επιτρέπεται η δημιουργία ενός επιπλέον τμήματος Β’ Ξένης Γλώσσας σε σχέση με τα τμήματα γενικής παιδείας και ο ελάχιστος αριθμός μαθητών να είναι 8.