Τις θέσεις των πανεπιστημιακών καθηγητών στις 22 αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που έχει δημοσιοποιήσει με επιστολή της σε όλα τα ΑΕΙ η υπουργός Παιδείας αναμένεται να διαμορφώσει η εκτελεστική γραμματεία της πανελλήνιας ομοσπονδίας πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) που συνεδριάζει την Παρασκευή.

Οι περισσότεροι σύλλογοι Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΔΕΠ) φέρεται να συναινούν στις αλλαγές που προωθεί η κ. , ωστόσο η πρώτη δημόσια τοποθέτηση συλλόγου ΔΕΠ, του Παντείου Πανεπιστημίου ήταν αρνητική.

, οπότε θα συνεδριάσει η διοικούσα επιτροπή της ομοσπονδίας και αναμένεται να είναι θετική, ενώ για τη Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου έχει προγραμματιστεί επί του θέματος συνεδρίαση της Συνόδου των Πρυτάνεων, σύμφωνα με το athina984.gr.

 

Προς το παρόν κανένα ίδρυμα δεν έχει απαντήσει στην επιστολή της και καμία Σύγκλητος δεν έχει συνέλθει ενόψει της έκτακτης Συνόδου Πρυτάνεων, ενώ από τους συλλόγους μελών ΔΕΠ μόνο αυτός της Παντείου εξέδωσε απάντηση, στην οποία τάσσεται ευθέως κατά των σχεδίων της κ. Κεραμέως. «Στο προοίμιο της επιστολής αναφέρεται ότι επιδιώκεται “η ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των AEI”. Αυτή η επιδίωξη εγείρει ζήτημα συνταγματικότητας των επιδιώξεων της κυβέρνησης, καθώς το Σύνταγμα (άρθρο 16 παρ. 5) ορίζει τα AEI ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση, αλλά δεν αναφέρεται πουθενά σε αυτό η έννοια της αυτονομίας» σημειώνουν οι καθηγητές του Παντείου και προσθέτουν: «Η έννοια της αυτονομίας δεν αναφέρεται στη δυνατότητα του πανεπιστημίου να αυτοδιοικείται και να παίρνει αποφάσεις που το αφορούν. Αυτό που υπονοείται είναι να αυτονομηθεί οικονομικά από την πολιτεία. Μια τέτοια αυτονόμηση προοδευτικά θα αφορά και την υποχρέωση της πολιτείας να πληρώνει τους μισθούς ΔΕΠ και εργαζομένων και να προκηρύσσει θέσεις εργασίας. Δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας συμβαίνει στο Ηνωμένο Βασίλειο».

Η υπουργός Παιδείας στις 6 Σεπτεμβρίου έστειλε επιστολή στα με τις αλλαγές που προτείνει, ζητώντας τις θέσεις των πανεπιστημιακών, ώστε να προχωρήσει η κατάρτιση νομοθετικής ρύθμισης έως το τέλος του 2019. Τα θέματα για τα οποία η πολιτική ηγεσία ζητά από τους πανεπιστημιακούς να τοποθετηθούν είναι τα εξής:

Θεσμοί Διοίκησης

1. Επανακαθορισμός αρμοδιοτήτων για τα όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου (εύρος και εσωτερική κατανομή αρμοδιοτήτων, με στόχο την αποφυγή αλληλοεπικαλύψεων και αύξηση της αποτελεσματικότητας στη λήψη και εφαρμογή αποφάσεων).

2. Θεσμικά αντίβαρα εντός του Πανεπιστημίου, απαραίτητα για τη μεταφορά αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο στα Πανεπιστήμια και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου: Συμβούλιο Ιδρύματος (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).

3. Γενικός Γραμματέας στα Ανώτατα Ιδρύματα (ρόλος, αρμοδιότητες, τρόπος επιλογής).
Χρηματοδότηση και επιπλέον πόροι

4. Θέσπιση νέων κανόνων (αντικειμενικών κριτηρίων και δεικτών) για τον προσδιορισμό του ύψους της κρατικής χρηματοδότησης ανά Ίδρυμα. Σύνδεση της αξιολόγησης με τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης.

5. Πολυετείς προγραμματικές συμφωνίες του Υπουργείου Παιδείας με τα , προκειμένου να διευκολυνθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός.

6. Ίδρυση Ν.Π.Ι.Δ. για τη διαχείριση ίδιων πόρων από ερευνητικά προγράμματα, αξιοποίηση πνευματικής ιδιοκτησίας και περιουσίας Πανεπιστημίων.

7. Επιχειρήσεις έντασης γνώσης (spin-off): Θέσπιση νέων κανόνων, διαδικασιών και κινήτρων για την αξιοποίηση της ερευνητικής δραστηριότητας των Ιδρυμάτων (ενδεικτικά, μέσω επιχειρηματικών επιταχυντών, θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, της υλοποίησης πατεντών και επιστημονικών ιδεών κ.αλ.).

8. Αξιοποίηση σχημάτων ΣΔΙΤ για την κάλυψη αναγκών των Ιδρυμάτων.

9. Αναμόρφωση κανονιστικού πλαισίου για τις δωρεές.
Αξιολόγηση

10. Αναβάθμιση και ενίσχυση της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

11. Θέσπιση νέου κανονιστικού πλαισίου για την αξιολόγηση των Ιδρυμάτων εν γένει, καθώς και για τη διαμόρφωση εφεξής του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας (συγχωνεύσεις, ενοποιήσεις Ιδρυμάτων, δημιουργία νέων τμημάτων), ιδίως με τη θέσπιση αντικειμενικών διαδικασιών και κριτηρίων και την πρόβλεψη προηγούμενης σχετικής τεκμηρίωσης.

12. Ενίσχυση του θεσμού της αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών.

Προγράμματα Σπουδών

13. Διεύρυνση δυνατότητας δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων.

14. Απελευθέρωση των Προγραμμάτων Μεταπτυχιακών Σπουδών.

15. Ενίσχυση των θερινών/χειμερινών προγραμμάτων.

16. Καθιέρωση ενός εσωτερικού προγράμματος κινητικότητας για φοιτητές μεταξύ Ελληνικών Πανεπιστημίων, στα πρότυπα του Erasmus.

17. Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εξ’ αποστάσεως σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο.

18. Ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.

19. Καθιέρωση ανώτατου χρονικού ορίου ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών ν+2 (πλην ορισμένων εξαιρέσεων).
Βάση εισαγωγής

20. Καθιέρωση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα Ανώτατα Ιδρύματα και ο ρόλος των Ιδρυμάτων στον προσδιορισμό ανώτερης βάσης εισαγωγής και αριθμού εισακτέων.

21. Ενίσχυση του τεχνολογικού τομέα και προτεινόμενες δράσεις για την επίλυση προβλημάτων (διοικητικής φύσης ή άλλης) που δημιουργήθηκαν από την πρόσφατη ενοποίηση των πρώην Πανεπιστημίων και ΤΕΙ.

22. Θεσμικό πλαίσιο για τη στέγαση και τη σίτιση φοιτητών.