Έναν άλλο λόγο, που έβγαινε από τα όρια της συνήθους εργαλειακής και διαχειριστικής αντιμετώπισης της παιδείας, του πολιτισμού και του αθλητισμού και προσπαθούσε να τα αποκαταστήσει ως αυταξίες, έφερε στη Βουλή ο Αριστείδης Μπαλτάς. Ο υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού χειροκροτήθηκε πολλές φορές από το ακροατήριό του, όχι επειδή «έβγαλε» ειδήσεις, αλλά επειδή με τόλμη και σεμνότητα έφερε τον στοχασμό του αριστερού διανοούμενου και πανεπιστημιακού δασκάλου εντός της Βουλής ανοίγοντας τον διάλογο στο πεδίο της πράξης.

  • Το υπουργείο Παιδείας θα στηριχθεί στους δημοσίους υπαλλήλους στη βάση του τριπτύχου: Ανοικτή προκήρυξη, αδιάβλητες διαδικασίες και πολιτική ανεξιθρησκία

Οι αλλαγές θα είναι άμεσες αλλά και μακροπρόθεσμες, με ορίζοντα τετραετίας και πάντα μέσα από ευρύ και ουσιαστικό διάλογο. Πρώτο μέλημα είναι η αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής καταστροφής. Έχουμε παιδιά που πεινάνε, γονείς που αυτοκτονούν, σχολεία που δεν έχουν θέρμανση, μαθητές που δεν έχουν εκπαιδευτικούς. «Αντιμετωπίζουμε αυτή την κρίση. Τελεία». Δεν χρειάστηκαν άλλα λόγια από τον υπουργό Παιδείας. Το ίδιο αντιμετωπίζουμε και τη διάλυση που προκάλεσαν οι απολύσεις και οι διαθεσιμότητες. Οι σχολικοί φύλακες επανέρχονται, με αναβαθμισμένο ρόλο, για να συμβάλουν ώστε να γίνει το σχολείο το κέντρο της κάθε γειτονιάς. Στις άμεσες αλλαγές που θα συμβάλουν ώστε να αντιμετωπιστεί η διάλυση του σχολείου είναι:

Κατ’ αρχάς η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων στις εξετάσεις του Λυκείου. Όπως είπε ο υπουργός Παιδείας, η Τράπεζα αυτή είναι ένα αποθετήριο ερωτήσεων όπου τα παιδιά ξέρουν εκ των προτέρων τις ερωτήσεις που περιέχει και τις μαθαίνουν απ’ έξω. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη διάλυση απ’ αυτή τη διαδικασία. Η Τράπεζα Θεμάτων δεν έγινε επειδή ήταν χρήσιμη, αλλά ήταν «ένα έργο για να πληρωθεί ή για να πληρώσουν κάποιοι».

Η βαθμολογία του Λυκείου δεν θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε μια προσπάθεια να αποσυνδεθεί το Λύκειο από το Πανεπιστήμιο, καθώς σήμερα το Λύκειο λειτουργεί ως κακό φροντιστήριο. Αποσύρεται ο βραχνάς της ψευδο-αξιολόγησης και στη θέση της μπαίνει μια πραγματική συζήτηση για την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου. Μάλιστα, ο Α. Μπαλτάς αναρωτήθηκε τι είδους αξιολόγηση είναι αυτή που προκαθορίζει ότι το 15% των εκπαιδευτικών θα μένουν μετεξεταστέοι…

Ο υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε παράλογες τις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα – πειραματικά σχολεία και μίλησε για το στίγμα της αριστείας τονίζοντας ότι η έννοια της αριστείας δεν μπορεί να υπάρχει, ειδικά σ’ αυτές τις ηλικίες. Ωστόσο, δήλωσε ότι την τρέχουσα χρονιά οι εξετάσεις θα διεξαχθούν κανονικά, καθώς υπάρχουν παιδιά που έχουν προετοιμαστεί γι’ αυτό.

Ο Α. Μπαλτάς ετάχθη υπέρ των πειραματικών σχολείων τα οποία συνέδεσε με τους οραματισμούς της Αριστεράς για ένα σχολείο καλό και δημοκρατικό. Μάλιστα, χειροκροτήθηκε ιδιαίτερα όταν δήλωσε ότι στην εποχή του τα καλά σχολεία ήταν τα δημόσια, ενώ σήμερα θεωρούνται τα ιδιωτικά. Αυτή η κατάσταση πρέπει να αντιστραφεί, αλλά αυτό δεν γίνεται διά διαταγμάτων.

Ο υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι θα στηριχθεί απόλυτα στους υπάρχοντες υπαλλήλους, στους οποίους η πολιτική ηγεσία του υπουργείου απευθύνεται με πλήρη πολιτική ανεξιθρησκία. Με τον ίδιο τρόπο θα επιλεγούν οι περιφερειακοί και νομαρχιακοί διευθυντές. Το τρίπτυχο έχει ως εξής: Ανοικτή προκήρυξη, αδιάβλητες διαδικασίες και πολιτική ανεξιθρησκία.

Ιδιαίτερα φορτισμένος ήταν ο υπουργός Παιδείας όταν αναφέρθηκε στα πανεπιστήμια. Ο Α. Μπαλτάς χαρακτήρισε απολύτως καταστροφικό τον νόμο Διαμαντοπούλου και τόνισε ότι το πρώτο μέτρο θα είναι η κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων με όλες τις διατάξεις που πάνε μαζί. Αυτό θα γίνει με νόμο, καθώς ο νόμος αλλάζει με νόμο.

Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε σ’ αυτούς που πέρασαν από την Αμερική και κάτι νόμισαν πως άκουσαν και κατάλαβαν και προσπάθησαν να επιβάλουν τον θεσμό και στη χώρα μας. Σε ό,τι αφορά τους ξένους που ήρθαν για να συμμετάσχουν επειδή νόμιζαν ότι τα Συμβούλια είναι ίδια με αυτά της Αμερικής, ο Α. Μπαλτάς είπε ότι “θα τους ζητήσουμε συγγνώμη και θα τους ευχαριστήσουμε”.

Άμεσο μέτρο είναι και η επιστροφή των διοικητικών, από τους οποίους “θα ζητήσουμε μια νέα πιο προσωπική συνθήκη με τα τμήματα και τους φοιτητές”, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Α. Μπαλτάς. Επιπλέον χαρακτήρισε ψευδο-πρόβλημα τους αιώνιους φοιτητές, τόνισε ότι έχει νόημα να τους βρούμε και ζήτησε τη συμβολή των διοικητικών υπαλλήλων γι’ αυτό.

Ο Α. Μπαλτάς αναφέρθηκε και στον τομέα των Θρησκευμάτων, τον οποίο εποπτεύει, και τόνισε ότι “εμμένουμε στον διαχωρισμό κράτους – Εκκλησίας, αλλά αυτή είναι μακρά και δύσκολη πορεία”. Μάλιστα, αναφέρθηκε στον υποδειγματικό χειρισμό του ζητήματος που έκανε ο Α. Τσίπρας την ημέρα της ορκωμοσίας του επισημαίνοντας ότι βήματα μπορούν να γίνουν σύντομα.

Τέλος, ο Α. Μπαλτάς, απευθυνόμενος στους «συντρόφους του ΚΚΕ», χρησιμοποίησε δύο τσιτάτα του Μαρξ. Το ένα λέει ότι το προλεταριάτο δεν θα απελευθερωθεί αν δεν απελευθερώσει την κοινωνία ολόκληρη. Και το άλλο ότι οι κομμουνιστές δεν είναι ξεχωριστό κόμμα.