Στις online αγορές στρέφονται ολοένα και περισσότεροι Έλληνες καταναλωτές.  Το 2018 παρατηρήθηκε σημαντική ανάπτυξη της ελληνικής online αγοράς, με χιλιάδες επιχειρήσεις στη χώρα μας να διαθέτουν πλέον ψηφιακό κανάλι πώλησης.

Μια κίνηση που δίνει προβάδισμα σημαντικό σε αυτές τις επιχειρήσεις έναντι των ανταγωνιστών τους που δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη στον κόσμο του διαδικτύου, ο οποίος προσελκύει τους καταναλωτές σήμερα. Ένα online κατάστημα, που λειτουργεί εδώ και μία τριετία για παράδειγμα, έχει καταφέρει να διορθώσει τυχόν λάθη, να αναπτύξει τις σχέσεις εμπιστοσύνης με τον πελάτη – καταναλωτή και να «πλασάρεται» σε καλύτερη θέση στην αναζήτηση που κάνουν οι καταναλωτές για προϊόντα που επιθυμούν να αγοράσουν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία πανελλήνιας έρευνας ηλεκτρονικού εμπορίου 2018-19 που διεξήγαγε ο ΣΕΛΠΕ και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών με την υποστήριξη του GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου), το 85% των ερωτηθέντων απάντησε ότι κάνει πάνω από το 80% των online αγορών του από ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα, σημαντική εξέλιξη αφού το 2016 μόνο το 60% των καταναλωτών είχε την αντίστοιχη συμπεριφορά.

Το παραπάνω σχετίζεται με τον αριθμό των ελληνικών ηλεκτρονικών καταστημάτων που λειτουργούν αλλά και τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες που προσφέρουν.

Με βάση εκτιμήσεις του GRECA, στην Ελλάδα λειτουργούν 7.000 εταιρίες με ψηφιακό κανάλι πώλησης ενώ το σήμα πιστοποίησης TrustMark που παρέχει ο GRECA με την επιστημονική υποστήριξη του ELTRUN το έχουν πάρει ήδη 160 ηλεκτρονικά καταστήματα.

Βέβαια το 43% συνεχίζει να αγοράζει από ξένα ηλεκτρονικά καταστήματα, έστω και περιστασιακά, με κυρίους λόγους τις φθηνές τιμές (47%) και την διαθεσιμότητα των προϊόντων (39%).

Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, το 2018 παρατηρήθηκε σημαντική ανάπτυξη της Ελληνικής online αγοράς που προσδιορίζει και την ωριμότητα των online αγοραστών. Αυτό βασίζεται στα παρακάτω στοιχεία:

  • την αύξηση κατά 20% του μέσου αριθμού των online αγορών στο εννιάμηνο από 12,26 (2017) σε 14,86 (2018)
  • την αύξηση περίπου κατά 20% της συνολικής μέσης αξίας των online αγορών στο εννιάμηνο 2018 σε σχέση με το 2017
  • το 35% των online αγοραστών πραγματοποιούν ψηφιακά 1 στις 2 συνολικές τους αγορές (από 31% το 2017)
  • το 85% των αγοραστών κάνει πάνω από το 80% των online αγορών του από Ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα (από το 70% το 2017).

Το μόνο ανησυχητικό στοιχείο για τη μελλοντική ανάπτυξη, σύμφωνα με την έκθεση, είναι ο αριθμός των νέων online αγοραστών, που στο δείγμα της έρευνας μόλις στο 1% ξεκίνησε της διαδικτυακές αγορές το 2018. Το 41% των online αγοραστών ξεκίνησε να αγοράζει διαδικτυακά πριν το 2010 ενώ το 25% την τελευταία τριετία κυρίως λόγω της επίδρασης των capital controls και της ανάπτυξης των ψηφιακών πληρωμών.