Πιο αναλυτικά, ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας 6,7% εφέτος και 1,6% το 2023 και το 2024 προβλέπει ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του για τις προοπτικές της παγκόσμιας οικονομίας που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

Ειδικότερα, οι προβλέψεις για την Ελλάδα γίνονται σε ένα πλαίσιο γενικότερης επιβράδυνσης της ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας στο 2,2% το 2023 από 3,1% εφέτος και της οικονομίας της Ευρωζώνης στο 0,5% από 3,3%, αντίστοιχα.

Η ανεργία στην Ελλάδα προβλέπεται ότι θα υποχωρήσει στο 11,8% το επόμενο έτος από 12,6% εφέτος και 14,7% το 2021, ενώ για το 2024 προβλέπεται περαιτέρω υποχώρηση στο 11,3%.

Για τον πληθωρισμό ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι θα μειωθεί το 2023 στο 4,3% και περαιτέρω στο 2,3% το 2023 από 9,7% εφέτος, εκτιμώντας ότι οι τιμές ενέργειας θα μειωθούν.

Αν οι τιμές της ενέργειας συνεχισθούν και μετά τα μέσα του 2023 ή είναι υψηλότερες από ό,τι προβλέπεται, αυτό θα εξασθενίσει την κατανάλωση και την παραγωγή και θα ασκήσει μεγάλη πίεση στα δημόσια οικονομικά, αναφέρει η έκθεση.

Ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι η Ελλάδα έχει ελλείψεις εργατικού δυναμικού, από τις μεγαλύτερες μεταξύ των χωρών της ΕΕ, ιδιαίτερα σε τομείς που ανακάμπτουν ισχυρά. «Ο πληθωρισμός αποκτά ευρύτερη βάση καθώς οι αυξημένες ελλείψεις εργατικού δυναμικού συμβάλλουν σε μισθολογικές πιέσεις», αναφέρει.

Θεωρεί σκόπιμο ο μηχανισμός προσαρμογής των μισθών να μετατοπισθεί από τον διοικητικό καθορισμό του κατώτατου μισθού σε κλαδικές συλλογικές διαπραγματεύσεις που αντανακλούν τις συνθήκες στους διάφορους κλάδους και την παραγωγικότητα της εργασίας, ώστε να στηριχθούν τα πραγματικά εισοδήματα και παράλληλα να μετριασθούν οι πληθωριστικές πιέσεις.

Για τα δημόσια οικονομικά, ο ΟΟΣΑ προβλέπει μείωση του συνολικού ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης στο 2,5% του ΑΕΠ το 2023 και στο 1,5% το 2024 από 4,3% εφέτος.

Με τα δημοσιονομικά μέτρα για το 2023 θα συνεχιστεί η στήριξη στην οικονομία, με το κόστος τους να ανέρχεται στο 1,6% του ΑΕΠ έναντι 1,9% εφέτος.

Επισημαίνει ότι μία βραδύτερη δημοσιονομική προσαρμογή ενέχει τον κίνδυνο να καθυστερήσει την αναβάθμιση του αξιόχρεου της Ελλάδας στην επενδυτική βαθμίδα.

Συνιστά να σταματήσουν τα οριζόντια μέτρα στήριξης των μέτρων για τον περιορισμό του ενεργειακού κόστους και να υπάρξει στροφή σε εισοδηματικές ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών καθώς και μεγαλύτερη στήριξη για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των κτιρίων.

Για το δημόσιο χρέος προβλέπεται ότι θα συνεχισθεί η πορεία αποκλιμάκωσής του, υποχωρώντας στο 170,7% του ΑΕΠ το 2023 από 175,4% που εκτιμάται εφέτος.

Αντί της επιδότησης των επιτοκίων των στεγαστικών δανείων, ο ΟΟΣΑ προτείνει τη διάθεση των σχετικών πόρων για τη διεύρυνση των προγραμμάτων που στηρίζουν την πρόσβαση σε κατοικίες υψηλότερης ποιότητας, με ανακαινίσεις για τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητάς τους.

Οι προβλέψεις για την παγκόσμια οικονομία

Ο ΟΟΣΑ προβλέπει σημαντική επιβράδυνση της ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας το 2023 στο 2,2% από 3,1% που εκτιμάται εφέτος, λόγω του αντίκτυπου από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ενώ για το 2024 αναμένεται μία ενίσχυση της ανάπτυξης στο 2,7% καθώς θα αρχίσουν οι πρώτες μειώσεις επιτοκίων σε πολλές χώρες.

Βασική μηχανή ανάπτυξης το 2023 θα είναι η Ασία, με περίπου τα τρία τέταρτα της αύξησης του παγκόσμιου ΑΕΠ να εκτιμάται ότι θα προέλθει από την περιοχή αυτή.

Αντίθετα, η αύξηση του ΑΕΠ το 2023 θα περιοριστεί στο 0,5% στην Ευρωζώνη και τις ΗΠΑ.

Ο πληθωρισμός στις μεγαλύτερες αναπτυγμένες οικονομίες προβλέπεται να μειωθεί στο 4,25% το 2023 και περαιτέρω στο 2,5% το 2024 από 6,3% φέτος.

«Ο υψηλότερος πληθωρισμός και η χαμηλότερη ανάπτυξη είναι το βαρύ τίμημα που πληρώνει η παγκόσμια οικονομία» για τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, σημειώνεται στην έκθεση.

Ο ΟΟΣΑ τονίζει ότι η πρώτη προτεραιότητα για την οικονομική πολιτική είναι η καταπολέμηση του πληθωρισμού, ο οποίος οδηγεί στη μείωση των πραγματικών μισθών σε πολλές χώρες, πλήττοντας τον κόσμο. «Αν ο πληθωρισμός δεν περιορισθεί, τα προβλήματα αυτά θα επιδεινωθούν», προσθέτει.

Οι αυξήσεις των επιτοκίων έχουν αρχίσει να έχουν αποτελέσματα, όπως στη Βραζιλία και τις ΗΠΑ όπου ο πληθωρισμός αποκλιμακώνεται τους τελευταίους μήνες, αλλά «η νομισματική πολιτική θα πρέπει να συνεχίσει να είναι σφιχτή στις χώρες όπου ο πληθωρισμός παραμένει υψηλός και με ευρεία βάση, σημειώνεται.

Για τη δημοσιονομική πολιτική, ο ΟΟΣΑ επαναλαμβάνει τη θέση που εκφράζουν και οι άλλοι διεθνείς οργανισμοί, ότι θα πρέπει να είναι εναρμονισμένη με τη νομισματική πολιτική για τη μείωση του πληθωρισμού και ότι τα κρατικά μέτρα στήριξης για το υψηλό κόστος ενέργειας θα πρέπει να είναι προσωρινά και στοχευμένα στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις που έχουν ανάγκη.