Δείτε τι αλλάζει – Στην τσιμπίδα των, οι οποίοι έχουν αφαιρέσει το φίλτρο συγκράτησης των μικροσωματιδίων με αποτέλεσμα να ρυπαίνουν πολύ περισσότερο το περιβάλλον, αλλά ακόμα και το εσωτερικό του αυτοκινήτων τους.

Σύμφωνα με το Έθνος, αυτό ανακοίνωσε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς μιλώντας στο 70 συνέδριο ecomobiity: «Το επόμενο διάστημα θα δοθεί λύση για τις παγίδες με νομοθετική ρύθμιση, η οποία θα καθιστά υποχρεωτικό τον », ανέφερε.

Είχε προηγηθεί η διαμαρτυρία του γενικού διευθυντή του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, Δημήτρη Πάτσιου, ο οποίος αναφερόμενος στην παλαιότητα του στόλου των οχημάτων στην Ελλάδα, είχε επισημάνει και το συγκεκριμένο πρόβλημα τονίζοντας ότι πολλοί έχουν αφαιρέσει τα συγκεκριμένα φίλτρα με αποτέλεσμα να εκλύονται μικροσωματίδια ανεξέλεγκτα: «Η Πολιτεία καθυστερεί να λάβει μέτρα. Στα ΚΤΕΟ μετριέται μόνο η αιθάλη και όχι τα μικροσωματίδια, κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει υποχρεωτικό στην Ευρώπη τα επόμενα 2-3 χρόνια».

Τα φίλτρα σωματιδίων DPF αφαιρούνται από ορισμένους οδηγούς, οι οποίοι θεωρούν ότι τα οχηματά τους θα έχουν καλύτερη απόδοση. Το υπουργείο είχε εκδώσει και προ τριετίας εγκύκλιο για το θέμα, με την οποία καλούνταν τα ΚΤΕΟ να προβαίνουν στη διεξαγωγή διεξοδικών ελέγχων στο συγκεκριμένο τμήμα των οχημάτων, χωρίς ωστόσο να καταστήσει αυτόν τον έλεγχο υποχρεωτικό.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τα αιωρούμενα σωματίδια ευθύνονται για περίπου 15.000 πρόωρους θανάτους.

Προχωρά η ηλεκτροκίνηση, αλλά ο στόλος είναι πολύ παλιός

Η αγορά καινούριων αυτοκινήτων μπορεί να έχει ανακάμψει τα τελευταία χρόνια, αλλά σύμφωνα με τον κ. Πάτσιο παραμένει στο μισό ανά εκατομμύριο κατοίκων σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και τα παλιά αυτοκίνητα εξέρχονται πολύ αργά από την κυκλοφορία: «Ο λόγος είναι πως όχι μόνο δεν υπάρχει κανένα αντικίνητρο για την κυκλοφορία τους, αλλά η πολιτεία ήρθε με νέα νομοθεσία να διευκολύνει την κατάσταση καθώς πλέον ένα όχημα μπορεί να βαφτιστεί ιστορικό και να γίνει και φτηνότερη η κυκλοφορία του. Κι αυτό την ώρα που περίπου το 1/3 των οχημάτων δεν περνάει καν ΚΤΕΟ και ακόμα και μέτρα όπως ο δακτύλιος ελάχιστα αστυνομεύονται».

Ο ίδιος αναγνώρισε την οικονομική δυσκολία που αντιμετωπίζει ο Έλληνας στο να αντικαταστήσει το παλιό του όχημα, τονίζοντας ότι θα πρέπει να δοθούν ισχυρά κίνητρα. Όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση, είπε ότι πράγματι τα ηλεκτρικά οχήματα αυξάνονται, αλλά η χώρα έχει ακόμα πολύ δρόμο να διανύσει.

«Το γενικότερο πλαίσιο είναι αποτελεσματικό και γι΄αυτό βλέπουμε μια συνεχή πρόοδο. Ωστόσο παραμένει σταγόνα στον ωκεανό αν σκεφτούμε ότι πέρυσι μπήκαν στην αγορά 11.000 – 12.000 αυτοκίνητα όταν το σύνολο του στόλου των επιβατικών αριθμεί περίπου 5,5 εκ. Είμαστε ακόμα στη φάση εισαγωγής, δεν έχουμε περάσει σε μια ώριμη κατάσταση για την ηλεκτροκίνηση. Επί του παρόντος αφορά ένα μικρότερο ποσοστό ιδιοκτητών που συνήθως έχουν δικό τους χώρο στάθμευσης και ενδεχομένως διαθέτουν και δεύτερο όχημα για μακρύτερα ταξίδια».

Ερχονται νέα κίνητρα για τα ταξί

Και αν στα επιβατικά οχήματα παρατηρείται μια ανοδική τάση στις αγορές ηλεκτρικών οχημάτων, δε συμβαίνει το ίδιο και με τα ταξί. Η πολυδιαφημισμένη δράση «Πράσινα Ταξί» δεν προχώρησε όπως περίμενε η κυβέρνηση με αποτέλεσμα έως τώρα να μετρά μόλις …έναν δικαιούχο στην Πτολεμαΐδα, στον οποίο καταβλήθηκε η πρώτη δόση της δράσης.

Τα πενιχρά αποτελέσματα του προγράμματος παραδέχτηκε και ο κ. Ξιφαράς, προαναγγέλλοντας βελτιώσεις στο πλαίσιο της ισχύουσας χρηματοδότησης με 22.500 ευρώ δεδομένου ότι η επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης στον κλάδο θεωρείται προτεραιότητα. Κι αυτό διότι μπορεί τα αδειοδοτημένα ταξί στην Αθήνα να είναι λιγότερα από 15.000, αλλά εκτιμάται ότι εκτελούν το 35% των οχηματοχιλιομέτρων στην πόλη.

«Το πρόγραμμα δεν έτυχε της ανταπόκρισης που θα περιμέναμε για λόγους πρακτικούς, αλλά και λόγους που σχετίζονται και με την ωριμότητα της τεχνολογίας», ανέφερε. Εξήγησε πως οι αυτοκινητιστές θα πρέπει να μπορούν να φορτίζουν το όχημά τους χωρίς η διαδικασία να τους «κλέβει» πολλές ώρες από την κυκλοφορία του στο δρόμο δεδομένου ότι τα ταξί δεν τα δουλεύουν μόνο ιδιοκτήτες που θα μπορούσαν και να τα φορτίζουν στο σπίτι τους. Στις περιπτώσεις αυτές απαιτείται ταχεία φόρτιση, η οποία αφενός είναι πολύ ακριβή και αφετέρου έχει μεγάλο αντίκτυπο στη διάρκεια ζωής της μπαταρίας, τόνισε.

Αναφερόμενος στα οικονομικά κίνητρα, επεσήμανε ότι «η επιδότηση των 22.500 ευρώ είναι γενναία, αλλά ο επαγγελματίας θα πρέπει να βάλει τα χρήματά του μπροστά και να περιμένει κάποιους μήνες για να πάρει τη χρηματοδότηση. Αυτή τη στιγμή επιταχύνουμε αυτήν τη διαδικασία, ενώ επιπλέον αναζητούμε τρόπο συμβατό με τις απαιτήσεις της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού ώστε να επιδοτούμε την τιμή του οχήματος κατά την αγορά του. Πρακτικά θα ειναι σαν να το παίρνει με έκπτωση ο αυτοκινητιστής», επεσήμανε.

Ως προς το ζήτημα της φόρτισης, ανακοίνωσε ότι προγραμματίζεται η εγκατάσταση κάποιων ταχυφορτιστών σε πιάτσες ταξί με τον ΔΕΔΔΗΕ να έχει κάνει ήδη τη σχετική προεργασία προκειμένου να εντοπίσει ποιες θα μπορούσαν να αδειοδοτηθούν γρήγορα ώστε να εγκατασταθούν στοχευμένα και επιλεκτικά σταθμοί φόρτισης.

Τα ΜΜΜ

Ο ίδιος αναφέρθηκε και στα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία αναμένεται να ενσωματωθούν τελικά στους στόλους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εντός του Μαΐου εξαιτίας της κρίσης στην περιοχή της Υεμένης που αναγκάζουν τα πλοία να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής.

Ανακοίνωσε ότι εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η σύμβαση για 200 λεωφορεία φυσικού αερίου, ενώ επανέλαβε ότι έως το τέλος της τετραετίας ύστερα και από τον δεύτερο διαγωνισμό που θα διεξαχθεί, ο στόλος θα έχει ενισχυθεί συνολικά με 1.300 καινούρια οχήματα.

Παράλληλα «τρέχει» πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 100 εκ. ευρώ και στις επιχειρήσεις ΚΤΕΛ προκειμένου να αντικαταστήσουν συμβατικά λεωφορεία με ηλεκτρικά.

Επιπλέον εξετάζεται ήδη η αναβάθμιση του διπλώματος οδήγησης και έχει αποσταλεί σχετικό ερώτημα στην Ευρωπαική Επιτροπή ώστε να αυξηθεί στους 4,5 από 3,5 τόνους το βάρος των οχημάτων που μπορεί να οδηγήσει κάποιος με ερασιτεχνικό δίπλωμα. Κι αυτό καθώς το θέμα αυτό αποτελεί εμπόδιο για την αντικατάσταση επαγγελματικών βαν με ηλεκτρικά, αφού το βάρος τους είναι μεγαλύτερο με αποτέλεσμα η οδήγησή τους έως τώρα να απαιτεί επαγγελματικό δίπλωμα.