Οι σε καύσιμα και τρόφιμα μειώνουν την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, παρά τα μέτρα στήριξης που παίρνει η κυβέρνηση.

Πώς εξαφανίζει τους μισθούς

Σύμφωνα με το Newsbomb, το Δεκέμβριο η απώλεια αγοραστικής δύναμης του μέσου μηνιαίου ατομικού διαθέσιμου εισοδήματος άγγιζε το 7% σε ετήσια βάση. Ταυτόχρονα, η απώλεια αγοραστικής δύναμης του έφτασε στο 10,4%, ενώ του μέσου μισθού των μισθωτών μερικής απασχόλησης στο 13,7%. Τον Ιανουάριο 2022 η απώλεια αγοραστικής δύναμης διευρύνθηκε.

Η οριζόντια συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων καθιστά αναγκαίο να γίνουν άμεσα παρεμβάσεις είτε μέσω της αύξησης στους ονομαστικούς του συνόλου των μισθωτών μερικής και πλήρους απασχόλησης, είτε μέσω της μείωσης της φορολογίας, καθώς οι επιδοτήσεις άνω του 1,7 δισ. ευρώ που έχει δώσει η κυβέρνηση έχουν αποδειχθεί ανεπαρκείς.

Όπως αποτυπώνεται στην έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ που δημοσιεύθηκε χθες , η πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστό 53% αποδίδει τις ανατιμήσεις στις διεθνείς τιμές των πρώτων υλών, ακολουθεί η πανδημία με ποσοστό 32%, τα κόστη της βιομηχανικής παραγωγής με 28%, η φορολογία ΦΠΑ με 27% και τα κόστη λιανικής διάθεσης με 22%.

Είναι λοιπόν εμφανές ότι από τους παράγοντες που επιδρούν στις τιμές και δεν έχουν παροδικό χαρακτήρα, οι πολίτες θεωρούν τους φόρους ως το μεγαλύτερο βάρος.

Αλλά οι πληθωριστικές πιέσεις δεν σταματούν εδώ. Σημαντική πληροφόρηση για την εξέλιξη των τιμών το επόμενο χρονικό διάστημα παρέχουν τα αποτελέσματα των μηνιαίων ερευνών οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, τα οποία συνιστούν πρόδρομες ενδείξεις για την εξέλιξή τους από την πλευρά της προσφοράς.

Οι τάσεις στις προβλέψεις μεταβολών των τιμών ήταν μόνο ανοδικές κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2021 έναντι του τρίτου τριμήνου του τρέχοντος έτους, με το σχετικό ισοζύγιο να αυξάνεται αισθητά στο λιανικό εμπόριο και ηπιότερα στην βιομηχανία, στις ιδιωτικές κατασκευές και στις υπηρεσίες.

Στη βιομηχανία, οι προβλέψεις της πορείας των τιμών το τέταρτο τρίμηνο του έτους διαμορφώθηκαν σε αισθητά υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο. Από τις επιχειρήσεις του τομέα, το 45% αναμένει άνοδο τιμών βραχυπρόθεσμα.

Στο λιανικό εμπόριο, από τις επιχειρήσεις του τομέα, καμμιά πλέον δεν αναμένει πτώση τιμών βραχυπρόθεσμα, ενώ ενισχύεται αισθητά στο 60% το ποσοστό όσων προβλέπουν άνοδό τους.

Στον τομέα των ιδιωτικών κατασκευών, το 24% των επιχειρήσεων του τομέα προβλέπει υποχώρηση των τιμών του κλάδου βραχυπρόθεσμα, ενώ το ποσοστό εκείνων που αναμένουν άνοδο κυμαίνεται στο 35%.