: Στο παράλληλο μηχανογραφικό συμπεριλαμβάνονται εργασίας, χωρίς οι υποψήφιοι να έχουν περιορισμό στο πλήθος επιλογών ΙΕΚ και ειδικοτήτων, κατά τη συμπλήρωσή του.

Συνολικά 519 τμήματα δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) περιέχει το μηχανογραφικό δελτίο που μπορούν να συμπληρώσουν φέτος οι απόφοιτοι στις, παράλληλα με το μηχανογραφικό για τα πανεπιστήμια.

Πανελλήνιες 2021 και

Το «» είναι μία αλλαγή στην οποία προχώρησε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας με στόχο να δώσει βάρος στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και διέξοδο στους αποφοίτους που θα μείνουν εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης λόγω της θεσμοθέτησης της (ΕΒΕ).

Το παράλληλο μηχανογραφικό στις πανελλήνιες 2021

Υπολογίζεται ότι στα δημόσια ΙΕΚ θα δοθούν συνολικά περισσότερες από 24.000 θέσεις, εκ των οποίων 8.077 μέσω του που θα καταθέσουν οι υποψήφιοι κατά την τρέχουσα περίοδο.

Οι θέσεις δηλαδή θα είναι τόσες περίπου όσοι οι υποψήφιοι που θα μείνουν εκτός ΑΕΙ λόγω της ΕΒΕ – σε αυτούς θα πρέπει να προστεθούν και άλλοι 15.000 που θα μείνουν εκτός επειδή ο αριθμός των 90.851 υποψηφίων των Γενικών (ΓΕΛ) και Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) είναι υψηλότερος των προσφερόμενων θέσεων –περίπου 73.500– στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Στον σχεδιασμό των ειδικοτήτων και των προγραμμάτων σπουδών των ΙΕΚ και των ΕΠΑΛ που επίσης αλλάζουν, λόγο θα έχουν οι κοινωνικοί εταίροι (επιχειρήσεις, επαγγελματικοί φορείς, επιμελητήρια). Και αυτό διότι μέχρι τώρα το σύστημα επικρίνεται ότι οργανώθηκε με βάση το υπάρχον εκπαιδευτικό προσωπικό και όχι τις ανάγκες των επιχειρήσεων, που διαμαρτύρονται για ελλείψεις σε εξειδικευμένο τεχνικό προσωπικό. Ενδεικτικά, κάθε περιφέρεια ή δήμος θα μπορεί να οργανώσει ειδικότητες ανάλογα με τις ανάγκες της οικονομίας της περιοχής.

Το υπουργείο Παιδείας θεωρεί την επιλογή των ΙΕΚ ενδεδειγμένη για όσους δεν καταφέρουν να ξεπεράσουν την ελάχιστη βάση εισαγωγής, καθώς οι ειδικότητες των ΙΕΚ αποτυπώνουν τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου στην Ελλάδα, μόλις το 28% των μαθητών επιλέγουν τη διαδρομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να κυμαίνεται στο 48%. Την ίδια στιγμή, 51% των αποφοίτων ΕΠΑΛ δηλώνουν ότι βρήκαν σταθερή δουλειά εντός έξι μηνών με την ολοκλήρωση των σπουδών τους έναντι 34% των αποφοίτων ΓΕΛ. Για παράδειγμα, για τον δυναμικό τομέα της ενέργειας, στα μεταλυκειακά ΙΕΚ υπάρχει η ειδικότητα τεχνικού εγκαταστάσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Στον τομέα της ενέργειας, 49% των ελληνικών επιχειρήσεων δυσκολεύονται να καλύψουν τις κενές θέσεις εργασίας, κυρίως λόγω μη εξεύρεσης κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού. Το ίδιο συμβαίνει στον τομέα της υγείας – το 29% των ελληνικών επιχειρήσεων απάντησε σχετικά, την ίδια στιγμή που στα ΙΕΚ προσφέρονται 15 σχετικές ειδικότητες.

Χωρίς θετικό πρόσημο – του ΘΕΜΗ ΚΟΤΣΙΦΑΚΗ

Το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει πως αναβαθμίζει με την πολιτική του την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στη χώρα μας. Στην πραγματικότητα, όμως, με τον ν. 4763/2020 καθιέρωσε μεταγυμνασιακές σχολές κατάρτισης, όπου αντί τα παιδιά να συνεχίζουν τις σπουδές στο λύκειο (ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ), θα τους προσφέρεται στενή κατάρτιση με ανήλικη και απλήρωτη μαθητεία σε επιχειρήσεις.

Δεν υποστηρίζει στην πράξη το υπ. Παιδείας τα επαγγελματικά λύκεια, αφού ακύρωσε τις ετήσιες εκδηλώσεις και την καμπάνια για την προβολή τους, απαξίωσε το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», κάνοντας τραγικές καθυστερήσεις, λάθη και παραλείψεις στην υλοποίησή του, υποβάθμισε τον θεσμό της μαθητείας των ΕΠΑΛ (μείωση θέσεων και μαθητευομένων, αύξηση γραφειοκρατίας, καθυστέρηση πληρωμής μαθητευομένων, καμία προβολή του θεσμού, ακύρωσή του για την τρέχουσα χρονιά κ.λπ.), δεν συμμετείχε επίσημα στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα για την ΕΕΚ και άφησε την εκπροσώπηση της χώρας σε ιδιωτικό ΙΕΚ (!), καθυστέρησε 17 μήνες τις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων μαθητείας ΕΠΑΛ, που θα έπρεπε να έχουν γίνει από τον Φεβρουάριο του 2020.

Η κυβέρνηση, αφού έβαλε φραγμό στην πρόσβαση των αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ με την καθιέρωση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, διακηρύσσει ότι δίνει νέες διεξόδους στους αποφοίτους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, παρουσιάζοντας σαν τέτοια το μηχανογραφικό για τα ΙΕΚ, διέξοδος που ισχύει όμως από την ίδρυσή τους το 1992! Απλώς επιχειρείται να «χρυσωθεί» ο αποκλεισμός χιλιάδων αποφοίτων λυκείου από τα ΑΕΙ.
Αποτελεί βεβαίως ερώτημα γιατί δεν υπάρχει ισότιμη ενημέρωση στους αποφοίτους ΓΕΛ για τη δυνατότητα απόκτησης πτυχίου ειδικότητας και στα ΕΠΑΛ εγγραφόμενοι στη Β΄ τάξη, όπου διδάσκονται μόνο μαθήματα τομέα – ειδικότητας, διέξοδος που ισχύει εδώ και χρόνια και δίνει επίσης δυνατότητα στους αποφοίτους ΓΕΛ να αποκτήσουν μια ειδικότητα σε επίπεδο 4 (πτυχίο ΕΠΑΛ) ή και 5 (έτος μαθητείας). Τους δίνει επίσης και τη δυνατότητα να ξαναδοκιμάσουν μέσα από το διαφορετικό σύστημα Πανελλαδικών Εξετάσεων των ΕΠΑΛ για τη συνέχιση σπουδών στα ΑΕΙ.

Μεγάλο και αναπάντητο επίσης ερώτημα αποτελεί και η απουσία από το «παράλληλο» μηχανογραφικό των δημοσίων ΙΕΚ, που δόθηκε στους αποφοίτους λυκείου, πολλών και δημοφιλών ειδικοτήτων τους, ειδικά σε κεντρικά δημόσια ΙΕΚ. Με τα υπάρχοντα στοιχεία, μόλις 6.105 θέσεις από τις περίπου 20.000 που προκηρύσσουν κάθε χρόνο τα δημόσια ΙΕΚ (υπ. Παιδείας) υπάρχουν στο μηχανογραφικό. Προφανώς για να αναζητήσουν οι υποψήφιοι αυτές τις ειδικότητες, μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβρη, σε ιδιωτικά ΙΕΚ.

Επομένως, δεν αρκούν οι διακηρύξεις, αλλά και χρειάζεται να υλοποιούνται πολιτικές στήριξης της ΕΕΚ που απουσιάζουν, όπως δείχνουν οι μέχρι σήμερα πράξεις του υπ. Παιδείας.

Ο κ. Θέμης Κοτσιφάκης είναι εκπαιδευτικός ΤΕΕ, πρώην πρόεδρος ΟΛΜΕ.