: Οδηγίες για να συμπληρώσετε σωστά σας μετά τις αλλαγές που ισχύουν τη φετινή χρονιά με την .

Πού συμπληρώνεται το

Οι υποψήφιοι θα μπορούν να επισκέπτονται , χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό ασφαλείας τους (password), την ηλεκτρονική διεύθυνση και να επιλέγουν το Μηχανογραφικό Δελτίο (Μ.Δ) για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση ή/ και το Δελτίο (Π.Μ.Δ) για εισαγωγή στα .

Όσον αφορά το (Μ.Δ) για εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, οι υποψήφιοι μπορούν να συμπληρώνουν κάποιες προσωρινές προτιμήσεις (ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ) και στη συνέχεια να κλειδώσουν το τελικό τους Μηχανογραφικό (επιλέγοντας ΟΡΙΣΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ) το αργότερο έως και την Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021 και ώρα 24:00.

Οδηγός για το

Ο Στράτος Στρατηγάκης, μαθηματικός – σύμβουλος σταδιοδρομίας εξηγεί στο iefimerida, «η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού θα είναι φέτος μία διαδικασία πιο πολύπλοκη από τις άλλες χρονιές. Η καθιέρωση της (ΕΒΕ) δεν επιτρέπει σε όλους τους υποψηφίους να δηλώσουν όλα τα τμήματα του . Μπορούν να δηλώσουν μόνο τα τμήματα στα οποία ο μέσος όρος του υποψηφίου στα 4 μαθήματα, χωρίς συντελεστές βαρύτητας, υπερβαίνει την ΕΒΕ του τμήματος».

Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, «στα τμήματα που απαιτούν εξέταση σε ειδικά μαθήματα, για να μπορεί να τα δηλώσει ο υποψήφιος πρέπει να ξεπερνά την ΕΒΕ του κάθε ειδικού μαθήματος και την ΕΒΕ του τμήματος, όπου εδώ για τον υπολογισμό του μέσου όρου του υποψηφίου συνυπολογίζονται και οι βαθμοί του στα ειδικά μαθήματα».

Τι αλλάζει με την -Παραδείγματα

Για τις Αρχιτεκτονικές , για παράδειγμα, «ο μέσος όρος του υποψηφίου υπολογίζεται από τους βαθμούς στα 4 μαθήματα του 2ου Πεδίου (Γλώσσα, Μαθηματικά, Φυσική και Χημεία) και από τους βαθμούς στα δύο σχέδια. Ο μέσος όρος του υποψηφίου (από τα 6 μαθήματα) συγκρίνεται με την του τμήματος και το κάθε σχέδιο χωριστά με την ΕΒΕ του σχεδίου. Συνεπώς για να μπορεί να δηλώσει το τμήμα ο υποψήφιος πρέπει να ξεπερνά την ΕΒΕ του τμήματος και την ΕΒΕ του κάθε ενός σχεδίου» προσθέτει ο Στράτος Στρατηγάκης.

Πάντως, οι υποψήφιοι που έχουν μέσο όρο «πάνω από 14,54 δεν θα επηρεαστούν καθόλου από την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Γι’ αυτούς τους υποψηφίους η συμπλήρωση του θα είναι ακριβώς όπως τις άλλες χρονιές» τονίζει. Απεναντίας, «οι υποψήφιοι που έχουν μέσο όρο κάτω από 8,3 δεν θα μπορούν να καταθέσουν καθόλου Μηχανογραφικό Δελτίο. Γι’ αυτούς τους υποψηφίους υπάρχει η δυνατότητα του Μηχανογραφικού για τα Δημόσια ΙΕΚ, όπου εισάγονται με το βαθμό του Απολυτηρίου Λυκείου και επιπλέον κριτηρίων με βάση τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ» αναφέρει ακολούθως.

Για τη μεσαία «κατηγορία», δηλαδή τους υποψηφίους που έχουν μέσο όρο από 8,27 έως 14,54, αυτό που ισχύει είναι ότι «δεν θα βλέπουν όλες τις σχολές του Πεδίου τους, αλλά μόνο αυτές στις οποίες έχουν περάσει το όριο της ΕΒΕ, που είναι διαφορετική για κάθε τμήμα. Θα μπορούν να δηλώσουν μερικές σχολές».

»Το ότι υπερβαίνει την του τμήματος ο υποψήφιος σημαίνει απλά ότι μπορεί να δηλώσει το τμήμα, όχι απαραίτητα να εισαχθεί σε αυτό. Η εισαγωγή του εξαρτάται από τα μόρια που συγκεντρώνει, στον υπολογισμό των οποίων υπολογίζονται και οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα κάθε πεδίου» επισημαίνει ο έμπειρος αναλυτής.

Πώς επιλέγουμε τα τμήματα που θα δηλώσουμε

Η πάγια απορία που έχουν οι υποψήφιοι των είναι το πώς θα επιλέξουν τις σχολές που θα βάλουν στο Μηχανογραφικό. «Θα δηλώσω όλες τις που μπορώ στο μου, για να είμαι σίγουρος ότι θα περάσω κάπου; Έχει καλές προοπτικές στην αγορά εργασίας αυτό το τμήμα; Ποια είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος; Με τα μόρια που έχω τι μπορώ να πετύχω; Πόσο θ’ ανέβουν οι Βάσεις; Αφού δεν με φτάνουν τα μόριά μου γιατί να το δηλώσω;» είναι σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη τα ερωτήματα που εκτρέπουν τους υποψηφίους από το στόχο τους να επιλέξουν σπουδές.

Κατά τον ίδιο, «όσοι δηλώνουν 80 και παραπάνω τμήματα κάνουν πολύ μεγάλο λάθος, διότι χάνουν τον έλεγχο των προτιμήσεών τους. Ποιο τμήμα είναι στη θέση 70 και γιατί δεν είναι στη θέση 40. Περνούν σε ένα τμήμα κατά τύχη και είναι αυτοί που κινδυνεύουν περισσότερο με εγκατάλειψη των σπουδών τους. Αυτό που πρέπει να κάνει ο υποψήφιος για να μη μείνει εκτός ΑΕΙ είναι να δηλώσει λίγα τμήματα, αλλά από όλη τη γκάμα των βάσεων, υψηλόβαθμες, μεσαίες και χαμηλόβαθμες. Έτσι βεβαιώνεται ότι δεν θα μείνει εκτός».

Οι επαγγελματικές προοπτικές, ωστόσο, αλλάζουν ξαφνικά και «αυτό που σήμερα θεωρείται ευκαιρία και έξυπνη επιλογή σε λίγα χρόνια μπορεί να αποδειχθεί λάθος επιλογή. Δεν επιλέγουμε με βάση τις επαγγελματικές προοπτικές του πτυχίου, γιατί μπορεί να μην υπάρχουν σε 20 χρόνια. Το μόνο που γνωρίζουμε για τα επαγγέλματα του μέλλοντος είναι ότι η τεχνολογία, η ενέργεια και οι επιστήμες υγείας θα έχουν ανάπτυξη και συνεπώς θα υπάρχουν θέσεις εργασίας. Δεν πρέπει να επιλέξεις, όμως, ένα τμήμα απλά γιατί το πτυχίο του υπόσχεται επαγγελματική αποκατάσταση. Αυτός που θα επιλέξει πληροφορική, χωρίς να του αρέσουν οι υπολογιστές, μόνο και μόνο για να βρει εργασία θα γίνει κακός προγραμματιστής και τελικά θα μείνει άνεργος. Ακόμη και αν δεν μείνει άνεργος θα είναι δυστυχής περνώντας το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του κάνοντας κάτι που δεν του αρέσει. Συνεπώς επιλέγουμε σπουδές και δεν αγοράζουμε πτυχίο με προοπτικές» προσθέτει ο Στράτος Στρατηγάκης.

Το σημείο – «κλειδί»

Ένα από τα σημεία στα οποία πρέπει να δοθεί προσοχή είναι ο οδηγός σπουδών του τμήματος. «Το πιο σημαντικό είναι να κοιτάξουμε τον οδηγό σπουδών του τμήματος. Να δούμε τι θα διαβάζουμε τα επόμενα χρόνια και αν θα μας άρεσε να το διαβάζουμε. Αν δεν μας αρέσει αυτό που διαβάζουμε δεν το διαβάζουμε, συνεπώς δεν θα πάρουμε πτυχίο, πράγμα που συμβαίνει στο 30% των φοιτητών.

Αφού ξεδιαλέξουμε τις σχολές με πρόγραμμα σπουδών της αρεσκείας μας, μετά κοιτάζουμε σε ποιο επάγγελμα οδηγούν. “Κι αν αυτό που μου αρέσει οδηγεί σε κορεσμένο επάγγελμα;” θα ρωτήσει ένας υποψήφιος. Κοιτάζεις τις εναλλακτικές διαδρομές που σου προσφέρουν τα μεταπτυχιακά ή ένα δεύτερο πτυχίο σε ένα άλλο επιστημονικό αντικείμενο, με τη γνώση ότι αυξάνονται οι θέσεις εργασίας στις οποίες μπορούν να εργαστούν πτυχιούχοι με διαφορετικό πτυχίο» αναφέρει στη συνέχεια ο κ. Στρατηγάκης και καταλήγει:

«Είναι καλύτερη η Νομική ή η Ψυχολογία; Ρωτούν πολλοί υποψήφιοι. Δεν κάνουμε συγκριτικά τεστ σχολών, όπως κάνουμε για τα αυτοκίνητα. Έχει σημασία το υποκείμενο, ποιος, δηλαδή, θα σπουδάσει το κάθε αντικείμενο. Μπορεί κάποιος να μην αντέχει τη Νομική, ενώ για κάποιον άλλο μπορεί να είναι υπέροχη. Γι’ αυτό δεν μπαίνουμε στα παπούτσια του άλλου. Δεν παίρνουμε έτοιμα τα συμπεράσματα των άλλων, για να τα εφαρμόσουμε στη ζωή μας. Ο διαχωρισμός σε καλές και κακές σχολές είναι επικίνδυνος.

»Φτάνουμε, έτσι, στο πιο σημαντικό. Αποφασίζουμε εμείς. Δεν αναθέτουμε την απόφαση σε άλλους. Μαθαίνουμε από τώρα να παίρνουμε εμείς τις αποφάσεις που αφορούν στη ζωή μας. Θα ακούσουμε γνώμες από πολλούς ανθρώπους, αλλά εμείς θα αποφασίσουμε. Οι άνθρωποι που αφήνουν άλλους να αποφασίζουν γι’ αυτούς, ζουν τη ζωή κάποιου άλλου. Καλύτερα να ζήσετε τη δική σας ζωή»