Ανεξάρτητη Ριζοσπαστική ΠΑρέμβαση – Όλοι στην 24ωρη απεργία Πέμπτη 14/12/17, συγκέντρωση στο 2ο ΓΕΛ Πύργου στις 10:00 πμ – Όλοι στη Γ.Σ. για τις εκλογές, την Τρίτη 19/12/17 στις 9:30 πμ στο 4ο ΓΕΛ Πύργου

Αυτές τις  μέρες ξανακυκλοφορούν δημοσιεύματα για επικείμενη αύξηση του διδακτικού , η οποία παρουσιάζεται ως απαίτηση των δανειστών για  να κλείσει η τρίτη αξιολόγηση. Αν και το Υπουργείο αρνείται ότι υπάρχει τέτοια πρόθεση δεν θα πρέπει να εφησυχάζουμε, γιατί  η (νέα) αύξηση του ωραρίου έχει από καιρό συμφωνηθεί. Ας  θυμηθούμε ότι:

– Στο τρίτο Μνημόνιο αναφέρεται ρητά ότι «οι αρχές, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες, θα επικαιροποιήσουν, έως τον Απρίλιο του 2016, την αξιολόγηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος που εκπόνησε ο ΟΟΣΑ το 2011», καθώς και ότι «δεσμεύονται να ευθυγραμμίσουν τον αριθμό διδακτικών ωρών ανά μέλος του προσωπικού, καθώς και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και ανά εκπαιδευτικό, με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2018» (Ν4336/2015, άρθρο 3, παρ. Γ.4.1).

– Η έκθεση του ΟΟΣΑ του 2011, που μνημονεύεται παραπάνω, πρότεινε την αύξηση του εβδομαδιαίου διδακτικού ωραρίου του συνόλου των καθηγητών Δευτεροβάθμιας στις 22 ώρες, με πλήρη κατάργηση της προοδευτικής μείωσης ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας.

– Στις ετήσιες εκθέσεις του για την εκπαίδευση στις χώρες-μέλη του, ο ΟΟΣΑ, χρησιμοποιώντας διάφορα «τερτίπια» (βλέπε παρακάτω), διατείνεται ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί διδάσκουν σημαντικά λιγότερες ώρες σε σχέση με τους συναδέλφους τους διεθνώς.

Όμως, επιπρόσθετα, μία νέα αύξηση του ωραρίου είναι πιθανή γιατί και με αυτόν τον τρόπο  μπορούν να επιτευχθούν τα εξοντωτικά  πρωτογενή πλεονάσματα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές. Είναι χαρακτηριστικό, ότι η αύξηση του εβδομαδιαίου ωραρίου ακόμη και κατά μία ώρα για τους 60.000 εκπαιδευτικούς της τάξης επαρκεί για να εκμηδενιστούν όλες οι προσλήψεις αναπληρωτών στη Δευτεροβάθμια μέσω του τακτικού προϋπολογισμού. Σήμερα, ο ΟΟΣΑ έχει ήδη παραδώσει την ενδιάμεση έκθεση αξιολόγησης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος (την οποία το υπουργείο φρόντισε να κρατήσει κρυφή για μεγάλο χρονικό διάστημα) και αναμένεται η παράδοση της τελικής έκθεσης η οποία θα δρομολογήσει και τις εξελίξεις αναφορικά με το ωράριο. Το πότε αυτή θα υλοποιηθεί ή το ποια μορφή θα έχει (αν θα είναι οριζόντια, αν θα στοχεύσει κυρίως στο ωράριο των παλαιότερων εκπαιδευτικών, αν θα αυξηθούν τα απαιτούμενα χρόνια για να αλλάξει κάποιος κλιμάκιο ωραρίου, κτλ.) είναι ερωτήματα των οποίων οι απαντήσεις εξαρτώνται από τη γενικότερη πολιτική και δημοσιονομική συγκυρία αλλά και από τα δικά μας αντανακλαστικά.

 Τι ισχύει στην πραγματικότητα για το ωράριο (και όχι μόνο για αυτό)

Τα επαναλαμβανόμενα, αφενός, δημοσιεύματα που εμφανίζουν τους Έλληνες εκπαιδευτικούς ως «τεμπέληδες» και ο ΟΟΣΑ, αφετέρου, που παρουσιάζει ότι διδάσκουν μόλις 528 ώρες ετησίως έναντι 663 (στην Κατώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) και 629 ωρών (στην Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) των συναδέλφων μας στην ΕΕ, έχουν επικοινωνιακά ετοιμάσει  το έδαφος για την αύξηση του διδακτικού ωραρίου. Βέβαια, αυτό που εντέχνως παραλείπεται να αναφερθεί είναι ότι η συγκεκριμένη απόκλιση δεν οφείλεται στο μικρό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο –κάθε άλλο – αλλά στη μεγάλη εξεταστική περίοδο  του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Αν μελετήσουμε τα σχετικά στοιχεία από αξιόπιστες πηγές (Δίκτυο Ευρυδίκη, Eurostat), όπως του πίνακα που παρεμβάλλεται:

Εβδομαδιαίο Ωράριο Διδασκαλίας και Κατώτατος Μισθός στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Χώρα

Εβδομαδιαίο ωράριο διδασκαλίας

Ετήσιος κατώτατος μισθός

Ελάχιστο

Μέγιστο

Μέσο

Κατώτατος Ονομαστικός

μισθός

Κατώτατος μισθός σε Ισοδύναμα Αγοραστικής

Δύναμης (ΡΡS)

Κατώτατος μισθός ως % του κατά

κεφαλήν ΑΕΠ

Ελλάδα

18

23

20,5

12.424,5

14.608,2

75,3

Βέλγιο*

20

24

22

31.434,8

27.902,8

88,3

Γερμανία

21

28

24,5

47.948,4

45.705,2

140,2

Ισπανία

20

20

20

33.480,0

37.200,0

148,8

Γαλλία

15

18

16,5

28.119,6

24.878,4

87,6

Ιταλία

18

18

18

25.731,5

25.537,3

97,1

Κύπρος

18

24

21

26.397,0

29.665,2

125,7

Λετονία

21

21

21

4.565,5

6.749,0

39,7

Λιθουανία

18

18

18

3.811,4

6.266,2

32,3

Λουξεμβούργο

21

21

21

81.249,3

67.085,7

95,7

Μάλτα

20

20

20

19.117,2

24.487,2

107,4

Αυστρία

20

22

21

33.756,6

30.212,6

88,6

Πορτογαλία

14

22

18

21.999,6

28.246,4

135,8

Σλοβενία

19

20

19,5

17.202,5

21.429,4

98,3

Σλοβακία

22

22

22

6.881,6

10.120,0

50,6

Φινλανδία

16

24

20

35.882,6

29.052,4

96,2

Κροατία

18

20

19

8.690,4

13.717,2

85,2

Ουγγαρία

22

22

22

6.446,4

11.123,2

63,2

Ρουμανία

16

18

17

3.391,2

6.829,5

47,1

Μέσος όρος Ε.Ε.

18,8

21,2

20

24.228,1

24.789,3

90,4

*Μέσος όρος και για τις τρεις κοινότητες.Σημείωση: Τα μισθολογικά δεδομένα αναφέρονται στη σχολική χρονιά 2013-14 και αφορούν την Κατώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.Πηγές:

επιβεβαιώνεται ότι:

  • Το μέσο εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο στην Ελλάδα είναι 20,5 ώρες, την ώρα που ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 20. Μάλιστα, το μέγιστο ωράριο των 23 ωρών είναι από τα μεγαλύτερα πανευρωπαϊκά, καθώς μόνο σε Γερμανία (28 ώρες), Φινλανδία, Βέλγιο και Κύπρο (24) συναντάμε εκπαιδευτικούς που διδάσκουν περισσότερες ώρες από έναν Έλληνα καθηγητή με λιγότερα από έξι χρόνια υπηρεσίας. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις οι παραπάνω ώρες συνοδεύονται από υψηλότερες αποδοχές ή μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τάξη.
  • Οι εργάσιμες εβδομάδες είναι 39 στη χώρα μας, έναντι 38 του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Το περίφημο δίμηνο των καλοκαιρινών διακοπών συναντάται, εκτός από την Ελλάδα, στην Αυστρία (2,5 μήνες), το Βέλγιο, την Κύπρο, τη Γαλλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία, την Ισπανία και τη Β. Ιρλανδία, ενώ στις υπόλοιπες χώρες οι διακοπές είναι διάσπαρτες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους (δείτε ΚΕΜΕΤΕ, 2010, σσ. 7-10).
  • Οι ετήσιες ημέρες διδασκαλίας είναι πράγματι λιγότερες (153 έναντι 176). Αυτό οφείλεται αποκλειστικά στην σχεδόν δίμηνη μετατροπή των σχολείων σε εξεταστικά κέντρα στις περιόδους Ιουνίου και Σεπτεμβρίου. Είναι ο βασικός παράγοντας που εμφανίζονται οι Έλληνες ότι διδάσκουν λιγότερο του διεθνούς μέσου όρου ετησίως.
  • Ακόμη και ο ΟΟΣΑ παραδέχεται ότι ο συνολικός χρόνος που περνούν οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο στην Ελλάδα είναι σημαντικά μεγαλύτερος του διεθνούς μέσου όρου (1.170 ώρες έναντι 1.030). Θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί μετά την αποχώρησή τους από το σχολείο έχουν ένα μεγαλύτερο φόρτο εργασίας με προετοιμασία, διόρθωση γραπτών και εργασιών κ.ά., εξαιτίας της ενασχόλησής τους με άσχετα προς το αντικείμενο της διδασκαλίας καθήκοντα (γραμματειακής υποστήριξης) κατά την παραμονή τους σε αυτό.
  • Τέλος, ένα ζήτημα που σπάνια αναφέρεται είναι η μισθολογική απαξίωση, καθώς όποιον μισθολογικό δείκτη και αν επιλέξει κανείς, οι Έλληνες εκπαιδευτικοί βρίσκονται στους χειρότερα αμειβόμενους πανευρωπαϊκώς.

Τι είναι αναγκαίο να κάνουμε:

Είναι αναγκαίο να αφυπνιστούμε και να υπερασπιστούμε έμπρακτα την αξιοπρέπεια μας και την αξιοπρέπεια του κλάδου μας:

  • Συμμετέχουμε μαζικά στην απεργία στις 14/12/2017 διακηρύττοντας ότι δε θα ανεχθούμε ούτε αύξηση διδακτικού ή εργασιακού ωραρίου, ούτε θα ανεχθούμε οι συνάδελφοι αναπληρωτές να πεταχτούν στο δρόμο.
  • Συμμετέχουμε ενεργά διατυπώνοντας την άποψη μας στην εκλογοαπολογιστική Γ.Σ της ΕΛΜΕ την Τρίτη 19/12/17  στις 9:30 π.μ στο 4ο ΓΕΛ Πύργου για την εργασιακή και μισθολογική εξουθένωσή μας, για τη δραματική υποχρηματοδότηση των σχολείων, για την αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, για την απαξίωση του δημόσιου σχολείου, για τις «εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις» που γίνονται για μας χωρίς εμάς μέσα από προσχηματικές δημόσιες διαβουλεύσεις… Αποφασίζουμε για κλιμάκωση των κινητοποιήσεων αμέσως μετά τις γιορτές, αν ψηφιστούν αντιεκπαιδευτικά μέτρα μέσα στις γιορτές, με συντονισμό των ΕΛΜΕ και των Γ.Σ ξεπερνώντας κάθε είδους κυβερνητικό και κομματικό συνδικαλισμό.