Η 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, αναδεικνύει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο τις σοβαρές ελλείψεις της Πολιτείας στην Ειδική Φυσική Αγωγή, καθώς παρά την καθοριστική σημασία του μαθήματος για την ανάπτυξη και την ενσωμάτωση των μαθητών με αναπηρία, οι διορισμοί, οι οργανικές θέσεις και η εξειδικευμένη στήριξη παραμένουν τραγικά ανεπαρκείς, όπως καταγγέλλει η Π.ΕΝ.Α.Φ.Α.
Η 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, μας υπενθυμίζει ότι η ισότητα, η πρόσβαση
στην εκπαίδευση και η αξιοπρέπεια κάθε μαθητή με αναπηρία δεν είναι πολυτέλεια ή αφορμή για
συμβολισμούς, αλλά δικαίωμα αδιαπραγμάτευτο. Δυστυχώς, η πραγματικότητα στην Ελλάδα
καταδεικνύει μια κατάσταση απαράδεκτη και άκρως προβληματική.
Η Φυσική Αγωγή, και ειδικότερα η Ειδική και Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή, είναι κεντρικό μάθημα
για την κινητική, ψυχολογική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών με αναπηρία. Μέσα από
προγράμματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους, τα παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες, αυτοπεποίθηση
και συμμετέχουν ισότιμα στην κοινωνία. Ο αθλητισμός είναι εργαλείο ενσωμάτωσης, πρόληψης της
απομόνωσης και ψυχοκοινωνικής ενδυνάμωσης.
Παρά τη σημασία αυτή, η Πολιτεία συνεχίζει να αδυνατεί να πράξει τα αυτονόητα:
• Μόλις 95 εκπαιδευτικοί Ειδικής Φυσικής Αγωγής διορίστηκαν στην πενταετία 2019–2024, ενώ
τα Ειδικά Σχολεία φτάνουν τα 480.
• Οι οργανικές θέσεις ΠΕ11 παραμένουν 280, χωρίς καμία νέα σύσταση από το 2012.
• Σχολικές μονάδες με υπερσύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις λειτουργούν χωρίς μόνιμο
προσωπικό Ειδικής Φυσικής Αγωγής.
• Οι καθηγητές ΠΕ11 απουσιάζουν από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., αποδυναμώνοντας τη διεπιστημονική
υποστήριξη των μαθητών.
• Στα σχολεία γενικής εκπαίδευσης, μαθητές με Παράλληλη Στήριξη χάνονται μέσα στο μάθημα
Φυσικής Αγωγής χωρίς εξειδικευμένη στήριξη, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και τη σωστή
διδασκαλία.
Η Π.ΕΝ.Α.Φ.Α. καταγγέλλει την υποβάθμιση της Ειδικής Φυσικής Αγωγής και καλεί τον Υπουργό
Παιδείας και την Πολιτεία να αναλάβουν άμεσα ευθύνες:
1. Άμεσες προσλήψεις αναπληρωτών και διορισμοί μόνιμων καθηγητών ΠΕ11, ώστε κάθε
σχολείο να καλύπτεται πλήρως.
2. Δημιουργία νέων οργανικών θέσεων ΠΕ11 για τα Ειδικά Σχολεία και τα τμήματα με Παράλληλη
Στήριξη στην τυπική εκπαίδευση.
3. Συμμετοχή των ΠΕ11 στις υπηρεσίες των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., για ολοκληρωμένη αξιολόγηση και
υποστήριξη των μαθητών.
4. Αναγνώριση της Ειδικής Φυσικής Αγωγής ως βασικού μαθήματος, που διασφαλίζει ισότιμη
εκπαίδευση, κοινωνική ένταξη και σωματική ασφάλεια.
Η 3η Δεκεμβρίου δεν είναι μέρα μνημόσυνου· είναι ημέρα διεκδίκησης και ευθύνης. Η Π.ΕΝ.Α.Φ.Α.
απαιτεί άμεσες και ουσιαστικές ενέργειες, ώστε κανένας μαθητής με αναπηρία να μην στερείται το
δικαίωμα στη γνώση, στην κίνηση και στη ζωή.