Εφ’ όλης της ύλης ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως κατέθεσαν 56 βουλευτές του – Προοδευτική Συμμαχία, έπειτα από πρωτοβουλία των τομεαρχών Παιδείας Νίκου Φίλη και Μερόπης Τζούφη, αναφορικά με τον αποκλεισμό μαθητών από την , όπως και άλλα λειτουργικά και παιδαγωγικά προβλήματα που αφορούν στη διαδικασία.

Οι βουλευτές καταγγέλλουν πως η κυβέρνηση αποφάσισε την επαναλειτουργία των σχολείων χωρίς να έχει λάβει τα απαραίτητα μέτρα, ενώ επισημαίνουν πως το υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ δεν έχουν παρουσιάσει καμία μελέτη με παιδαγωγικά συμπεράσματα και ποιοτικά αποτελέσματα για την τηλεκπαίδευση, ώστε να υπάρχει εικόνα των προβλημάτων, των μαθησιακών αποτελεσμάτων και των απαιτούμενων διορθωτικών ενεργειών.

Τονίζουν επίσης πως το υπουργείο Παιδείας επιλέγει συστηματικά να μην απαντά στις ερωτήσεις των βουλευτών, τόσο του ΣΥΡΙΖΑ όσο και των άλλων κομμάτων, στις οποίες αναδεικνύονται σοβαρές ελλείψεις και αποκλεισμοί μαθητών από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Χαρακτηριστικό είναι πως σχεδόν ένα χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας της τηλεκπαίδευσης, σημαντικός αριθμός μαθητών σε αρκετές περιοχές της χώρας είτε δε διαθέτει τον απαιτούμενο εξοπλισμό, είτε δεν έχει σύνδεση στο internet, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για διάθεση 93.000 υπολογιστών.

Παράλληλα, οι 56 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης αποκαλύπτουν πως το υπουργείο Παιδείας ουδέποτε απάντησε στις επιστολές που έχει λάβει από τον Συνήγορο του Πολίτη, οι οποίες επισημαίνουν τα προβλήματα και τις συνέπειες λόγω του αποκλεισμού παιδιών από την τηλεκπαίδευση. Όπως επίσης ουδέποτε έλαβε τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών, όπως ζητούσε με γνωμοδότησή της η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2020.

Στο πλαίσιο αυτό, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία ζητούν από τη Νίκη Κεραμέως να παρουσιάσει τα μαθησιακά αποτελέσματα της τηλεκπαίδευσης και να δημοσιοποιήσει τον αριθμό των μαθητών που δε συμμετείχαν καθόλου ή συμμετείχαν πλημμελώς στην τηλεκπαίδευση. Ακόμα, ζητούν να ενημερωθούν για τον αριθμό των μαθητών που αιτήθηκαν ενίσχυση με ψηφιακά μέσα ή αναβάθμιση των συνδέσεων, όπως και για τον αριθμό των αιτημάτων που κάλυψε το υπουργείο Παιδείας και μέσω ποιων τρόπων χρηματοδότησης (δωρεές, ΕΣΠΑ, κρατικός προϋπολογισμός).

Επιπρόσθετα, ζητούν εξηγήσεις για τους λόγους που δεν υλοποιήθηκε η δέσμευση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, αναφορικά με την παράδοση 93.000 υπολογιστών, όπως και για τους λόγους που το υπουργείο Παιδείας επιλέγει να μην απαντά στο Συνήγορο του Πολίτη.

Όσον αφορά την ασφάλεια και την προστασία των προσωπικών δεδομένων, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ ρωτούν αν το υπουργείο Παιδείας έχει εφαρμόσει τις συστάσεις της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων και αν υπάρχει νέα γνωμοδότηση που επιβεβαιώνει την πλήρη συμμόρφωσή του. Ταυτόχρονα, ζητούν για άλλη μια φορά την ανάρτηση της σύμβασης με τη Cisco στη Δι@υγεια και την κατάθεσή της στη Βουλή.

Τέλος, καλούν την κυβέρνηση να διαμορφώσει σύγχρονη εθνική υποδομή τηλεκπαίδευσης, δυναμικότητας 200.000 ψηφιακών τάξεων, ώστε η χώρα να σταματήσει να βασίζεται σε υποδομές ιδιωτικών εταιρειών, με όλα τα προβλήματα λειτουργίας και ασφάλειας που αυτό συνεπάγεται.

Μετά την επανέναρξη Δημοτικών και Νηπιαγωγείων, η κυβέρνηση αποφάσισε την επαναλειτουργία Γυμνασίων και Λυκείων την 1η Φεβρουαρίου. Τα σχολεία ανοίγουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που έκλεισαν. Ο ΣΥΡΙΖΑ εύχεται να μην τα ξανακλείσει η κυβερνητική αδιαφορία και «ανεμελιά». Μαζί με τον κίνδυνο από τον ιό, το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να αντιμετωπίσει τις συνέπειες από τον αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών από την τηλεκπαίδευση, τις ανισότητες και τα μεγάλα μαθησιακά κενά που έχουν προκληθεί.

Το ζοφερό τοπίο που επικράτησε στην τηλεκπαίδευση μετά το δεύτερο lockdown, με ευθύνη της κυβέρνησης, καταδεικνύουν οι καταγγελίες γονέων και εκπαιδευτικών, οι σχετικές έρευνες και τα θλιβερά περιστατικά με παιδιά να προσπαθούν να συμμετάσχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία σε αντίξοες συνθήκες, μέσα σε καφενεία και κρεοπωλεία, έξω από σούπερ μάρκετ, με τους γονείς από ευάλωτα νοικοκυριά να εκλιπαρούν τη ΔΕΗ να μην διακόψει την παροχή ρεύματος.

Το υπουργείο και υπό τη νέα σύνθεσή του μετά τον ανασχηματισμό θριαμβολογεί, «χαμένο στη μετάφραση» νέων αντιεκπαιδευτικών νόμων και αυταρχικών ρυθμίσεων, όπως η Αστυνομία στα Πανεπιστήμια, που σκοπό έχουν να προκαλέσουν εντάσεις και να περιορίσουν ασφυκτικά τη Δημοκρατία και την Ακαδημαϊκή Ελευθερία.

Είναι χαρακτηριστικό των κυβερνητικών προθέσεων και προτεραιοτήτων, ότι μετά από δύο γύρους αποτυχημένης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με αποκλεισμό χιλιάδων μαθητών και με γιγάντωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, το υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ δεν έχουν παρουσιάσει ούτε μια μελέτη με παιδαγωγικά συμπεράσματα και ποιοτικά αποτελέσματα. Ώστε, να υπάρχει πλήρης εικόνα των προβλημάτων, των μαθησιακών αποτελεσμάτων και των απαιτούμενων διορθωτικών ενεργειών, αν χρειαστεί και πάλι να προσφύγουμε σε αυτή τη μέθοδο.

Δυστυχώς, για το εκπαιδευτικό μας σύστημα, το υπουργείο Παιδείας έχει όλη την προσοχή του στραμμένη στην ενδυνάμωση του αυταρχισμού, στην ανέγερση νέων ταξικών φραγμών στη μόρφωση των παιδιών, στη δραματική μείωση του αριθμού των εισακτέων, στην εφεύρεση τιμωριών, όπως οι απειλές για πρόστιμα στους μαθητές. Και, βέβαια, στην πριμοδότηση των ιδιωτικών συμφερόντων στην εκπαίδευση και στις αδιαφανείς συναλλαγές με εταιρίες όπως η Cisco, η σύμβαση με την οποία εξακολουθεί να κρατείται ως επτασφράγιστο μυστικό από τη Βουλή και τους πολίτες.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και η υπόλοιπη αντιπολίτευση, έχουν καταθέσει στοιχεία στη Βουλή, που βεβαιώνουν την απόλυτη αποτυχία της κυβέρνησης Μητσοτάκη να διασφαλίσει την πρόσβαση στο αγαθό της εκπαίδευσης όλων ανεξαιρέτως των παιδιών, χωρίς το υπουργείο να απαντά.

Σύμφωνα με τα κατατεθέντα στοιχεία από τον ΣΥΡΙΖΑ, που διαλαμβάνονται σε ερωτήσεις με πρωτοβουλία των βουλευτών Γ. Ραγκούση , Χ. Καφαντάρη, Δ. Χαρίτου και Σ. Βαρδάκη, το τελευταίο χρονικό διάστημα υπολογίζεται ότι, σύμφωνα με στοιχεία που συλλέχθηκαν από τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών και παρά την άρνηση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πειραιά να παρέχει αυτά που η ίδια είχε ηλεκτρονικά συγκεντρώσει με την πλατφόρμα invoices από τις 3 έως 19/11/20, περισσότεροι από 4.000 μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δε διαθέτουν τον απαιτούμενο ηλεκτρονικό εξοπλισμό για την τηλεκπαίδευση. Συγκεκριμένα:

  • Στο Δήμο Κορυδαλλού 161 μαθητές (7%) των Δημοτικών Σχολείων δε διαθέτουν καθόλου σύνδεση στο διαδίκτυο, 503 (22%) συνδέονται μόνο από κινητό τηλέφωνο, 130 μαθητές των Νηπιαγωγείων (24%) δε διαθέτουν σύνδεση στο διαδίκτυο, 138 μαθητές (27%) συνδέονται μόνο από κινητό τηλέφωνο, ενώ κανένα σχολείο δεν έχει παραλάβει από το ΥΠΑΙΘ ηλεκτρονικό εξοπλισμό (tablets ή laptops).
  • Στο Δήμο Νίκαιας 275 μαθητές (7%) των Δημοτικών Σχολείων δε διαθέτουν καθόλου σύνδεση στο διαδίκτυο, 535 (14%) συνδέονται μόνο από κινητό τηλέφωνο, ενώ κανένα σχολείο δεν έχει παραλάβει από το ΥΠΑΙΘ ηλεκτρονικό εξοπλισμό (tablets ή laptops). Στα Νηπιαγωγεία του ίδιου Δήμου 198 μαθητές (22%) δε διαθέτουν καθόλου σύνδεση στο διαδίκτυο, 155 (17%) συνδέονται μόνο από κινητό τηλέφωνο, ενώ κανένα Νηπιαγωγείο δεν έχει παραλάβει από το ΥΠΑΙΘ ηλεκτρονικό εξοπλισμό (tablets ή laptops).
  • Στο Δήμο Περάματος 106 μαθητές (ποσοστό 7%) των Δημοτικών Σχολείων δεν έχουν καμία συμμετοχή σε σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση (οι 38 είναι προσφυγόπουλα από τη Δομή του Σχιστού και Ρομά), 214 μαθητές (15%) συνδέονται μόνο με κινητό τηλέφωνο, 102 μαθητές Νηπιαγωγείου (31%) δε διαθέτουν καθόλου σύνδεση στο διαδίκτυο, 88 (27%) συνδέονται μόνο από κινητό τηλέφωνο, ενώ κανένα Δημοτικό και Νηπιαγωγείο δεν έχει παραλάβει από το ΥΠΑΙΘ ηλεκτρονικό εξοπλισμό (tablets ή laptops).
  • Στο Δήμο Σαλαμίνας το 23% των μαθητών των Νηπιαγωγείων δε διαθέτουν ηλεκτρονικό εξοπλισμό, το 20% των μαθητών του Δημοτικού συνδέονται μόνο από κινητό τηλέφωνο, ενώ το 10% δεν έχει καθόλου σύνδεση στο διαδίκτυο ούτε από κινητό τηλέφωνο, ενώ κανένα δεν έχει παραλάβει εξοπλισμό από το ΥΠΑΙΘ.
  • Στο Δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας 70 μαθητές (3%) των Δημοτικών Σχολείων δε συμμετέχουν καθόλου στην τηλεκπαίδευση, 392 μαθητές (15%) συνδέονται μόνο μέσω κινητού, περίπου 200 προσφυγόπουλα από τη Δομή του Σχιστού εκ των οποίων κανένα δεν έχει πρόσβαση στη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, ενώ αντίστοιχα το 23% των μαθητών των Νηπιαγωγείων δε συμμετέχουν στην τηλεκπαίδευση και το 25% συνδέεται μόνο από κινητό. Τέλος, κανένα σχολείο δεν έχει παραλάβει από το ΥΠΑΙΘ ηλεκτρονικό εξοπλισμό (tablets ή laptops).

Περαιτέρω, σύμφωνα με την επιστολή του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Κορυδαλλού – Αγ. Βαρβάρας, διαπιστώθηκε ότι:

  • 515 μαθητές και μαθήτριες, το 14%, δεν έχουν καμία δυνατότητα διαδικτυακής σύνδεσης με τη σχολική μονάδα, είτε λόγω έλλειψης οποιουδήποτε ψηφιακού μέσου ή γραμμής, είτε γιατί τα ψηφιακά μέσα της οικογένειας χρησιμοποιούνται από άλλο παιδί ή γονέα.

892 παιδιά, το 24%, μπορούν να συνδεθούν μόνο από κινητό τηλέφωνο