: Οι μαθητές όταν φτάσουν στο εξεταστικό κέντρο θα πρέπει να έχουν μαζί τη μάσκα τους, το δελτίο εξεταζόμενου, αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο, δυο στυλό διαρκείας, μολύβι, γομολάστιχα και εφόσον το επιθυμούν νερό ή κάποιο αναψυκτικό.

Πιο αναλυτικά, οι ξεκινούν στις 08:30 π.μ., κοινή ώρα για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες, ενώ τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους από τα ημερήσια και εσπερινά ΓΕΛ.

Σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ, ο βασικότερος κανόνας πάντως παραμένει η σωστή προετοιμασία και η ψυχραιμία. Αν και είναι δύσκολο να φτάσει κάποιος μέχρι το εξεταστικό κέντρο και να μην έχει άγχος, είναι πάρα πολύ σημαντικό, να καταφέρει να το κρατήσει σε …χαμηλά επίπεδα καθώς δεν είναι λίγοι οι υποψήφιοι και μάλιστα υψηλών επιδόσεων, που εξ αιτίας του, δεν κατάφεραν να γράψουν καλά και «έχασαν τις εξετάσεις» μαζί και τη σχολή της αρεσκείας τους. Γι΄ αυτό στις πρέπει να πάτε ήρεμοι και να ξέρετε ότι στη ζωή υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για τους ανθρώπους που διαθέτουν δύναμη, θέληση και ιδέες.

Τα ναι και τα όχι στα εξεταστικά κέντρα

Υπάρχουν ορισμένα βασικά πράγματα τα οποία σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχάσετε όταν φτάσετε στο εξεταστικό κέντρο και ούτε να τα αγνοήσετε.

-Το πρωί πρέπει να είσαστε στο εξεταστικό κέντρο στην ώρα σας. Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ.Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες.

-Οση ώρα είσαστε στο προαύλιο μη ξεκινήστε συζητήσεις περί sos θεμάτων. Όλα τα θέματα της εξεταστέας ύλης είναι και πιθανά θέματα στις εξετάσεις. Πολλές φορές μάλιστα έχει παρατηρηθεί η Επιτροπή των Εξετάσεων να «βάλει» θέματα που είχαν ζητηθεί και την προηγούμενη χρονιά, ή γενικά προηγούμενα χρόνια φυσικά διατυπωμένα με διαφορετικό τρόπο και με άλλα ζητούμενα. Συνεπώς μια τέτοια συζήτηση μόνο άγχος θα σας προκαλέσει.

-Οταν φτάσετε στο εξεταστικό κέντρο πρέπει να έχετε μαζί σας το δελτίο εξεταζόμενου , αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο, δυο στυλό διαρκείας, μολύβι και γομολάστιχα. Επίσης επιτρέπεται το νερό ή κάποιο αναψυκτικό.

-Δεν επιτρέπεται το κινητό ακόμη και εάν είναι κλειστό . Εάν ο καθηγητής το εντοπίσει πάνω σας έχει το δικαίωμα ακόμη και να σας μηδενίσει το γραπτό. Γι ΄αυτό μην το πάρετε μαζί σας .

-Τα ίδια ισχύουν για τα σκονάκια και για την αντιγραφή. Ο νόμος λέει ότι μαθητής που αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο, σημειώσεις ή από το γραπτό δοκίμιο άλλου συμμαθητή του, που δολιεύεται την εξέταση και γενικώς δεν συμμορφώνεται προς τις υποδείξεις των επιτηρητών, απομακρύνεται από την αίθουσα και το του μηδενίζεται. Αν ο μαθητής που εξετάζεται σε εθνικό επίπεδο φέρει μαζί του στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται αντικείμενο ή μέσο αντιγραφής ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο άλλου εξεταζομένου, ή θορυβεί και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του, απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής επιτροπής και το γραπτό δοκίμιο βαθμολογείται από τη Λυκειακή επιτροπή με τον κατώτερο βαθμό μηδέν). Η Λυκειακή επιτροπή πριν από την επιβολή της ανωτέρω ποινής καλεί σε προφορική απολογία τον μαθητή και συντάσσει σχετικό πρακτικό που υπογράφεται από τον πρόεδρο, τα δύο της μέλη και τον γραμματέα αυτής.

Η εμφάνιση του γραπτού είναι σημαντική

Προσέξτε το γραπτό σας. Η άσχημη εμφάνιση ενός γραπτού κουράζει τους καθηγητές. Στην πράξη, ακόμα κι αν ένας μαθητής γνωρίζει τα θέματα και εξετάζεται στα Μαθηματικά π.χ., καλό είναι να ξέρει ότι παίζει ρόλο και η εμφάνιση του γραπτού. Ακόμα και στα θετικά μαθήματα, γραπτά που είναι ανορθόγραφα, με συντακτικά ή γραμματικά σφάλματα, μουντζουρωμένα, με άσχημα και δυσνόητα γράμματα και γενικά έχουν κακή εμφάνιση επηρεάζουν τους βαθμολογητές. Έχοντας μια κακή αρχική εικόνα, ενδεχομένως να μη βαθμολογήσουν με τον ανώτερο δυνατό βαθμό ένα τέτοιο γραπτό, έστω κι αν είναι σωστό το περιεχόμενο. Καλό ο υποψήφιος να προσέχει τα γράμματα, τα ορθογραφικά λάθη, να αφήνει διαστήματα εκεί που πρέπει, να ξεχωρίζει παραγράφους και να χωρίζει τα ερωτήματα και τις απαντήσεις, να μη χρησιμοποιεί τα περιθώρια και γενικά να φροντίζει το δοκίμιό του να είναι ευανάγνωστο.

Τι προσέχουν οι βαθμολογητές

Ένα γραπτό στις Πανελλαδικές θα επιτύχει υψηλότερες βαθμολογίες όταν οι απαντήσεις έχουν αναπτυχθεί με πληρότητα, σύμφωνα με το πνεύμα (δεν χρειάζεται απόδοση κατά λέξη, αυτό είναι παπαγαλία) του αντίστοιχου βιβλίου. Προφανώς, δεν πρέπει να υπάρχουν επιστημονικά σφάλματα, αλλά να εμφανίζει σαφήνεια και λογικές διεργασίες στην ανάπτυξη των απαντήσεων. Μια άσκηση στα Μαθηματικά λ.χ. – και στα άλλα θετικά μαθήματα – θα λάβει μεγάλη βαθμολογία εφόσον διαθέτει λογική επεξεργασία, σαφήνεια, επαρκή αιτιολόγηση, πλήρη σχήματα, αν χρειάζονται, και καταλήγει σε σωστό αποτέλεσμα. Μάλιστα, ακόμα κι όταν μια άσκηση δεν ολοκληρώθηκε με επιτυχία, ο βαθμολογητής θα εκτιμήσει αν υπήρξε σωστή σκέψη στην αρχή της και η επεξεργασία της ακολούθησε με σωστό τρόπο που δείχνει κατανόηση του αντικειμένου. Αντίθετα, δεν θα βαθμολογηθεί επαρκώς ένα ορθό μεν αριθμητικό αποτέλεσμα, εφόσον αυτό δεν φαίνεται να προκύπτει με βάση μια λογική επεξεργασία του προβλήματος. Σε μια τέτοια περίπτωση εγείρονται υπόνοιες πρόχειρης αντιγραφής. Στα γλωσσικά μαθήματα είναι σημαντικό ο υποψήφιος να προσέχει την ορθογραφία, τις καταλήξεις, τους κανόνες της γραμματικής, τον συλλαβισμό, τη στίξη. Επίσης καλό είναι να μη χρησιμοποιεί λέξεις εξεζητημένες επειδή φαίνονται εντυπωσιακές αν δεν είναι απολύτως σίγουρος για την ορθή χρήση τους και δεν ταιριάζουν απολύτως με αυτά που εννοεί.

Τι προσέχουμε την ώρα της εξέτασης

-Απαιτείται μεγάλη προσοχή κατά το χρόνο αναμονής των θεμάτων, οπότε και η αγωνία των υποψηφίων κορυφώνεται. Συνήθης αντίδραση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια αναμονής των θεμάτων είναι η προσπάθεια και η αδυναμία ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει την ψυχολογία τους, αφενός διότι είναι φυσιολογική αντίδραση και αφετέρου διότι κατά τη γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά, συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πολύ εύκολη.

– Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του, να διαβάσει μία φορά προσεκτικά όλα τα ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα θα κρατά κάποιες πρόχειρες σημειώσεις, στις οποίες θα ανατρέξει αργότερα. Αμέσως μετά, προτείνεται ο υποψήφιος να επεξεργαστεί τα θέματα που γνωρίζει πολύ καλά και με κλιμάκωση να ασχοληθεί στο τέλος με όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή δυσνόητο.

– Διαβάστε με μεγάλη προσοχή τα θέματα και μη βιάζεστε να δώσετε απαντήσεις. Πάντα χρειάζεται και μια δεύτερη σκέψη.
-Δεδομένου ότι στα περισσότερα μαθήματα οι υποψήφιοι εξετάζονται σε τέσσερα θέματα, ο μέσος χρόνος που πρέπει να αφιερώσουν σε κάθε θέμα είναι περίπου 45 λεπτά της ώρας. Όμως, κάποια από τα θέματα θα φανούν στους προετοιμασμένους υποψηφίους πολύ απλά, συνεπώς ο χρόνος που θα απομείνει για τα απαιτητικά θέματα είναι αρκετός.

– Σε κάθε περίπτωση, ο χρυσός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα επιφέρει δύο αρνητικά: Πρώτον, θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα και, δεύτερον, η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς, εάν ο υποψήφιος «κολλήσει» σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.

-Τίποτε δεν θεωρείται αυτονόητο στις Πανελλαδικές και ό,τι ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά, άλλωστε, στα θέματα εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε». Με αυτόν τον τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου, μίας έννοιας κ.λπ

-Ελάχιστοι υποψήφιοι καταφέρνουν να γράψουν άριστα σε όλα τα μαθήματα .Συνεπώς αν μια μέρα δεν τα πάτε και πολύ καλά μην απογοητευτείτε και μην εγκαταλείψετε την προσπάθεια.
– Λίγο πριν παραδώσετε το γραπτό στον επιτηρητή κάντε έλεγχο εάν απαντήσατε σε όλα τα ζητήματα.

Βήμα- βήμα οι κινήσεις για τη λύση των θεμάτων

– ΠΡΩΤΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ: Όποιον και να ρωτήσετε από παλιούς υποψήφιους θα σας πει ότι μόλις είδε τα θέματα νόμιζε ότι δεν ήξερε τίποτα. Συνήθως είναι μια λανθασμένη πρώτη εντύπωση, η οποία κατά κύριο λόγο οφείλεται στο άγχος.
– ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΑ ΖΗΤΟΥΜΕΝΑ: Μετά την πρώτη γρήγορη ανάγνωση όλων των θεμάτων, επιδιώκουμε τη διερεύνηση των ζητουμένων. Διαβάζουμε προσεκτικά κάθε θέμα 2-3 φορές.
β) Επισημαίνουμε τις λέξεις-κλειδιά. Χωρίζουμε σε σκέλη τα ζητούμενα, εφόσον υπάρχουν, γράφοντας 1, 2…3. Επαληθεύουμε ότι κατανοήσαμε το θέμα.
– ΟΤΙ ΜΑΣ ΔΥΣΚΟΛΕΥΕΙ: Δεν μένουμε σε κάτι που μας δυσκολεύει πολύ την ώρα της εξέτασης. Προχωράμε, απαντάμε σε ό,τι ξέρουμε και μετά αφοσιωνόμαστε σε αυτό.
– ΠΩΣ ΑΠΑΝΤΑΜΕ: Οργανώνουμε το υλικό της απάντησης που θα δώσουμε. Προσπαθούμε να είναι σαφώς διατυπωμένες οι απαντήσεις μας. Τα γράφουμε όλα, γιατί στις εξετάσεις δεν υπάρχουν αυτονόητα. Με άλλα λόγια, «τα ευκόλως εννοούμενα δεν παραλείπονται».
– ΕΛΕΓΧΟΣ: Ο έλεγχος των απαντήσεων που δίνονται είναι απαραίτητος. Απαραίτητο είναι ακόμη να ελεγχθεί εάν έχουν καθαρογραφεί όλες οι απαντήσεις από το πρόχειρο στο καθαρό. Μην ξεχνάτε ότι υπήρξαν περιπτώσεις που υποψήφιοι δεν ήταν σίγουροι για την ορθότητα των απαντήσεών τους στο πρόχειρο ή παρέλειψαν να τις μεταφέρουν στο καθαρό.

Οι οδηγίες που έχει δώσει η κεντρική επιτροπή εξετάσεων για τα συγκεκριμένα ζητήματα είναι οι εξής: ο μαθητής χάνει μόρια μόνο στο υποερώτημα στο οποίο έκανε το λάθος, ενώ τα μόρια των υπόλοιπων ερωτήσεων δεν επηρεάζονται από αυτό το λάθος.

Τα λάθη που κάνουν οι μαθητές

Τα συνήθη λάθη που κάνουν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων, πολλές φορές οφείλονται σε υπερβολική σιγουριά:

Λάθη εκφραστικά ή διατύπωσης. Παρατηρούνται κυρίως στα γλωσσικά μαθήματα.
Λάθη από κατανόηση ή παρεξήγηση του ζητουμένου (σύγχυση εννοιών ή σχέσεων εννοιών, σύγχυση συνθηκών στην Ιστορία, φιλοσοφικών θεωριών κ.λπ.).
Λάθη προσήμων στις ασκήσεις των Μαθηματικών και της Φυσικής καθώς και στις χημικές αντιδράσεις του μαθήματος της Χημείας.