Η αντίστροφη μέτρηση για τις φετινές έχει ξεκινήσει για χιλιάδες υποψηφίους οι οποίοι ενημερώνονται για τις φετινές αλλαγές που θα βρουν στον δρόμο για τις εξετάσεις του καλοκαιριού ενώ περιμένουν να ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας και ο αριθμός για τα ΑΕΙ.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Βήματος» , κάποιοι άλλοι μαθητές που φοιτούν σε μικρότερες τάξεις αγωνιούν περιμένοντας κάποια στιγμή να μάθουν με ποιο θα εισαχθούν στα πανεπιστήμια. Το άλλωστε στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας μοιάζει πλέον με ένα «ζαρωμένο» ύφασμα, το οποίο καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να… ισιώσει.

Στο τέλος του μήνα ή στις αρχές Φεβρουαρίου ο κ. Κώστας Γαβρόγλου αναμένεται να ανακοινώσει τις νέες προτάσεις του για το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας που θα ισχύσει από το 2020, ενώ δίνει τα πρώτα στοιχεία για τις διαδικασίες και τον αριθμό των εφετινών εισακτέων.

Οι φετινές αλλαγές
«Το Βήμα» επιχειρεί σήμερα μια πρώτη «χαρτογράφηση» του , το οποίο σε δύο χρόνια (και σύμφωνα με τις εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας) αναμένεται να αλλάξει ριζικά.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν και εφέτος τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουνίου, ενώ το υπουργείο Παιδείας θα αφήσει μία εβδομάδα από την ολοκλήρωση των απολυτηρίων εξετάσεων στη Γ’ τάξη του (που θα γίνουν στις αρχές του τελευταίου δεκαημέρου του Μαΐου) ώστε οι υποψήφιοι να κάνουν τις τελικές επαναλήψεις στα μαθήματά τους. Ο αριθμός των εισακτέων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ για το 2018-19 (με ένα νέο πανεπιστήμιο, εκείνο της Δυτικής Αττικής, «στα σκαριά») δεν είναι ακόμη γνωστός. Το μόνο γνωστό είναι ότι το υπουργείο πενταπλασίασε εφέτος τον αριθμό των εισακτέων από τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) στα πανεπιστήμια της χώρας.

Αυτό γίνεται για να αντιμετωπίσει τη «μεταφορά» των υποψήφιων φοιτητών στο νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (το οποίο προκύπτει από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά). Η σχετική διάταξη που θα ψηφιστεί με το νομοσχέδιο για τη σύσταση του νέου ιδρύματος αναφέρει ότι από 1% που ίσχυε πέρυσι για τους υποψηφίους από τα ΕΠΑΛ προς τα ΑΕΙ, εφέτος θα συμπεριληφθεί ένα 5% σε αυτή την κατηγορία, επί του συνολικού αριθμού των θέσεων εισακτέων που θα δοθούν την επόμενη χρονιά στα πανεπιστήμια.

Κατά τα άλλα και όπως αναλύει ο σύμβουλος καριέρας κ. Χρήστος Ταουσάνης, ακόμα μία χρονιά οι υποψήφιοι των να συμμετάσχουν στις εξετάσεις με ένα νέο σύστημα το οποίο περιέχει αρκετές αλλαγές από τις προηγούμενες χρονιές.

Κατάργηση ενός
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που υπάρχουν στο εφετινό εξεταστικό σύστημα είναι η κατάργηση ενός επιστημονικού πεδίου, του πεδίου Επιστημών της Εκπαίδευσης (4ο Επιστημονικό Πεδίο) των προηγούμενων και η μείωση των πεδίων από πέντε σε τέσσερα. Παράλληλα, τα τμήματα τα οποία περιλαμβάνονταν στο συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο είναι πλέον κοινά προσβάσιμα σε όλους τους υποψηφίους και από τα τέσσερα επιστημονικά πεδία.

Τα και οι συνδυασμοί των Ε.Π
Οπως εξηγεί ο κ. Ταουσάνης, οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να γνωρίζουν ότι:

Οι μαθητές της τελευταίας τάξης και οι απόφοιτοι που επιθυμούν να είναι υποψήφιοι σε ένα μόνο επιστημονικό πεδίο εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα, ενώ όσοι επιθυμούν δύο επιστημονικά πεδία εξετάζονται και σε ένα πέμπτο μάθημα, το οποίο μπορεί να είναι Γενικής Παιδείας ή Ομάδας Προσανατολισμού.

Ολοι οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν έναν ή δύο από τους εναλλακτικούς συνδυασμούς μαθημάτων ανά ομάδα προσανατολισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τα μαθήματα στα οποία υπάρχουν αυξημένοι συντελεστές βαρύτητας.

Για την εισαγωγή στα τμήματα κάθε επιστημονικού πεδίου, θα υπολογίζονται τα τέσσερα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας τα οποία προβλέπονται στην ομάδα προσανατολισμού στην οποία ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.

Συγκεκριµένα:

Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών: Οι υποψήφιοι, σε όποιο επιστημονικό πεδίο και αν κατευθύνονται, εξετάζονται στα εξής τρία μαθήματα: Αρχαία Ελληνικά Ομάδας Προσανατολισμού, Ιστορία Ομάδας Προσανατολισμού, Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας.

Θα πρέπει να εξεταστούν στα Λατινικά Ομάδας Προσανατολισμού για να έχουν πρόσβαση στο 1ο Επιστημονικό Πεδίο, στη Βιολογία Γενικής Παιδείας για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο.
Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών. Εξετάζονται υποχρεωτικά οι υποψήφιοί της, σε όποιο επιστημονικό πεδίο και αν κατευθύνονται, σε: Φυσική Ομάδας Προσανατολισμού, Χημεία Ομάδας Προσανατολισμού, Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας.

Θα πρέπει να εξεταστούν: στα Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού για να έχουν πρόσβαση στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο, στη Βιολογία Ομάδας Προσανατολισμού για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο
Ομάδα Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής. Εξετάζονται υποχρεωτικά σε: Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού, Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον (ΑΕΠΠ) Ομάδας Προσανατολισμού, Νεοελληνική Γλώσσα Γενικής Παιδείας.

Θα πρέπει να εξεταστούν: στη Βιολογία Γενικής Παιδείας για να έχουν πρόσβαση στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο, στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας Ομάδας Προσανατολισμού για να έχουν πρόσβαση στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο.

Οι προαναφερθείσες αλλαγές σε επίπεδο κατανομής τμημάτων έχουν και ορισμένες πολύ σημαντικές παραμέτρους που συνοπτικά είναι οι ακόλουθες:

Υπάρχει πλέον μια γκάμα επιστημών και τμημάτων στα οποία μπορεί να σπουδάσει ο κάθε ενδιαφερόμενος ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού την οποία έχει ακολουθήσει ή το επιστημονικό πεδίο το οποίο θα «ανοίξει». Δηλαδή όλοι οι υποψήφιοι, εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να δηλώσουν και να σπουδάσουν στα τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, στο Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, στο Τμήμα Κινηματογράφου, στα τμήματα Μουσικών Σπουδών, στα τμήματα Νηπιαγωγών και Δασκάλων, στο Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής, στο Τμήμα Τεχνών Ηχου και Εικόνας, στα τμήματα Προσχολικής Αγωγής και στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής.

Τέλος, η σημαντικότερη ίσως αλλαγή τόσο στον χάρτη των τμημάτων όσο και ενδεχομένως στις προτιμήσεις αρκετών υποψηφίων είναι τα δεδομένα που σχετίζονται με την ίδρυση του , για το οποίο ωστόσο πολλά ερωτήματα δεν έχουν ακόμη απαντηθεί, ενώ το νομοσχέδιο για τη σύστασή του αναμένεται να ψηφιστεί στο τέλος της προσεχούς εβδομάδας.